משפחת פילוסוף. לביא בן התשע שואב אבק כדי לשלם על משקפי מציאות מדומה

כסף תמורת מטלות: המשפחות שמצאו פתרון לבלאגן בבית

תגמול חינוכי? או פער ערכי? פגשנו את ההורים שהחליטו לשלם לילדים תמורת מטלות: "בשביל כסף צריך לעבוד"

פורסם:
כשלביא היה בן ארבע, הייתה לו בעיה בהתארגנות בבוקר. רצינו שהוא ילמד להיות עצמאי, שיתלבש ויצחצח שיניים לבד", משחזרת שרי פילוסוף. "ניסינו בהסברים וזה לא כל כך הלך, עד שהחלטנו ליצור לוח שבועי ולסמן כל יום שבו הוא התארגן לבד. בסוף השבוע הוא היה מקבל חמישה שקלים או מתנה. אחרי חודש הוא התרגל והפסיק לקבל תמורה. עכשיו הוא בן תשע ורוצה משקפי מציאות מדומה שעולים 1,500 שקל. בנינו לו לוח חדש עם מטלות: שאיבת אבק, ניקוי חלונות, פינוי המדיח וגריפת עלים בחצר. כל מטלה מתומחרת אחרת, ובסוף כל שבוע אנחנו מחשבים כמה כסף הוא צבר, והוא מקבל דמי כיס. ככה הוא יוכל לחסוך ולרכוש את המשקפיים בעצמו".
שרי (43), מנהלת קבוצת הפייסבוק "חולי ניקיון הקבוצה הרשמית!" ויועצת שיווק לעסקים, וקובי (42), מנהל קשרי לקוחות עסקיים, מתגוררים בגדרה. "לילד השני, בן ארבע, אנחנו לא משלמים", אומרת שרי. "כשאנחנו אומרים לו לסדר את החדר, הוא מסדר. הוא אוהב חוקים ומסגרת וכועס אם יש בלגן - אבל את אחיו הגדול צריך להניע כדי שיסדר. אני בטוחה שגם הפעם הוא ימשיך בחלק מהמטלות אחרי שנפסיק לשלם. ככה הוא לומד מה הערך של כסף, שחייבים לעבוד בשבילו. יש אנשים שאומרים לי שכשהם היו ילדים הם ביצעו את המטלות בבית ללא כסף, אבל הילדים של היום זה דור אחר. הם חושבים 'מה יֵצא לי מזה'".
קובי: "הבכור היה רגיל לקבל הכל, ובגלל זה היה צריך ליצור לו את הלוח. הקטן רואה את הבכור מסדר ומתארגן לבד ומחקה אותו".
מה תציעו להורים שמתלבטים אם לשלם לילדים על מטלות?
שרי: "אם הילד לא עושה כלום בבית, אני מציעה לתת סכום סמלי. אני יכולה להבטיח שאחרי תקופה מסוימת הילד יבצע את המטלות גם ללא תמורה".
אצל משפחת ויינברגר מיבנה החלו לשלם לילדים תמורת מטלות לאחרונה, כאשר האם, הילית (45), הקימה את מיזם Frenn לניתוח הפוטנציאל של עובדים בהייטק והסיכונים לשחיקה ועזיבה. "עבדתי שעות רבות והרגשתי שאני מאבדת שליטה על מה שקורה בבית", היא אומרת. "הכל היה הפוך בצורה בלתי נסבלת. לפני חודש וחצי החלטתי ליצור לתאומים בני ה־12 לוח עם מטלות ולהעניק להם כסף בתמורה לביצוע כל אחת. לפני זה נתנו להם כסף בכל פעם שביקשו. עכשיו יש תמחור לכל מטלה, למשל 80 שקל לשטיפת הבית. בנוסף, הכנו רשימה של קנסות. אם הם השאירו את התיק בסלון, הקנס הוא עשרה שקלים שיורדים מהתשלום השבועי. לרוב הם מקבלים כ־200 שקל בשבוע".
"הילית הציעה את הרעיון ואני התחברתי", אומר האב, שמוליק (39), שוטר. "עשינו להם פיילוט של יום אחד, וזה עבד נהדר. הם התלהבו מאוד ומאז מבצעים את המטלות. מבחינתם זה כמו משחק. בסופו של דבר הם מקבלים אותו כסף שהם היו מקבלים גם ככה, רק שעכשיו הם עושים משהו בשבילו".
יהיו שיגידו שלא חינוכי לשלם לילדים על מטלות.
הילית: "לא היו לנו כלים אחרים להשתמש בהם. לא עזר להסביר, לצעוק עליהם או להעניש אותם שלא יהיו להם מסכים. מה שעבד זה לוח המטלות. בהתחלה חשבתי לשלם להם גם על הוצאת הכלבה לטיול, אבל הגעתי למסקנה שהם צריכים לעשות את זה ללא קשר לכסף. חשבתי לשלם להם על ציונים טובים, אבל ויתרתי גם על הרעיון הזה. לא תמחרתי את סידור החדר שלהם, כי הוא שלהם והם צריכים לדאוג לו ללא תמורה. אני חושבת שבגיל מסוים, אחרי שהילדים מפתחים עוגנים בריאים, חשוב ללמד אותם ערך של עבודה וכסף. אפשר לעשות זאת באמצעות תשלום על מטלות".
2 צפייה בגלריה
משפחת ויינברגר
משפחת ויינברגר
משפחת ויינברגר. קנס של 10 שקלים למי שהשאיר את התיק בסלון
(צילום: יובל חן)


האפליקציה שמעודדת ילדים לבצע מטלות

Better Family היא אפליקציה משפחתית חינמית, שמטרתה לסייע ברתימת ילדים להשתתף במשימות הבית. מאחוריה זוהר עזרייב, מהנדס תוכנה, ואחותו אורית עזרייב, שחקנית ובעלת ניסיון עם ילדים.
במסגרת האפליקציה הילדים מקבלים מההורים משימות ויכולים להציע משימות משלהם. בתמורה הם מקבלים מטבעות וירטואליים לחשבון האפליקציה לפי סכום שההורים קבעו מראש. בתמורה למטבעות שצברו, ההורים יכולים לתגמל את הילדים בהתאם לגילם, למשל לצאת איתם לסרט. הילדים לומדים כיצד לחסוך ולצבור את המטבעות הדיגיטליים למתנות משמעותיות, כמו משחק מחשב או אופניים. ניתן לבחור שפה באפליקציה, דמויות וירטואליות, להוסיף תמונה וכינוי לכל משתמש. ההרשמה לאפליקציה, בכל סוגי הטלפונים החכמים, היא באמצעות מייל של אחד ההורים וקוד משתמש כדי לשמור על אבטחה ופרטיות.

לשלם או לא לשלם?

דנה רוזן, מנחה להורות ולמיניות בריאה:
בעד
"תשלום לילדים הוא תגמול חיצוני שיעזור להניע את הילדים לבצע את המטלות. אם לא הרגלתם את הילד כשהיה קטן יותר לעזור במטלות הבית ללא תמורה, אפשר להציע תגמול כדי לתת דחיפה ראשונית. התגמול לא חייב להיות כסף. הוא יכול להיות גם פעילות עם ההורה. עדיף לשלם לילדים על מטלות שגם ככה הייתם משלמים עליהם לבעלי מקצוע, כמו שטיפה של האוטו. ככה הילד לומד מה הערך של עבודה וכסף. בנוסף, אם הילד עוקב אחרי המטלות שהוא מבצע והכסף שהוא צבר, זה מלמד אותו מהי אחריות. בכל התהליך חייב להיות שיח סביב הנושא בין ההורה לילד, כדי לעורר בו מוטיבציה פנימית לבצע את המטלות".
נגד
"הבית שייך לכולם וכל אחד מהמשפחה הכרחי וחשוב. אנחנו מקבלים הרבה מהבית: חום, אהבה, אוכל ועוד. בתמורה לכך הילדים צריכים להשתתף במטלות. הערכים שחשוב לתת לילדים הם נתינה, עזרה והתחשבות. כדי לחנך אותם לערכים אלה הם צריכים לבצע את המטלות גם ללא קבלת תשלום. אם אנחנו משלמים לילדים על מטלות, אנחנו עלולים לפגוע בערכים האלה ולגדל ילדים שירצו לעזור רק אם יֵצא להם משהו מזה. אנחנו גם עלולים להגיע למצב שבו הילד ירצה לשלם לנו כדי שנבצע בשבילו את המטלה. ילדים מטבעם רוצים לעזור, וכדי לגרום להם לבצע את המטלות כדאי להכין רשימה ולחלק את המשימות בין בני המשפחה. זה יעורר בילדים מוטיבציה פנימית. כדי לא ליצור אנטי בנושא, צריך לקיים שיח".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button