"זה גיל של התבוננות וחישוב מסלול מחדש"

פורסם:
פאנל שני גיל המעבר


בוקר טוב שוב לכולן.

איתנו ד״ר מיכל לוריא, רופאת נשים ומטפלת מינית, מנהלת המרכז לבריאות המינית בהדסה הר הצופים ויו״ר איטם, האגודה הישראלית לטיפול מיני.
ענת הראל, מאמנת לחיים בריאים, מפעילת תכנית האונליין מיי פריים 360 לטיפול בתסמיני גיל המעבר.
מיכאלה ברקו, מייסדת טריביו, מערכת שמנגישה את ההתנדבות בקהילה, מתנדבת במד״א, נשואה ואמא לארבעה.




ד״ר לוריא, גיל המעבר מתחיל רק כשאנחנו מסמנות שנה ללא מחזור?
המונחים המדעיים הן מנופאוזה. תסמינים יכולים להגיע חמש או שבע שנים לפני האירוע ההיסטורי שזה סוף הווסת שאין לנו מושג מתי הוא מתרחש, אירוע שאנחנו לא יודעות לזהות, אבל לפני כן מגיעים סימפטומיםֿ, נדודי שינה, הזעות וגלי חום וגם קשיים להיפטר מהקילוגרמים הפחות אהובים. ואז כשהווסת נפסקת יש החמרה של הסימפטומים למרות שזה משתנה מאישה לאישה. יש נשנים שלא יחוו דבר.
זה גנטי?
זה גנים מאמא ומאבא שגם במשפחה שלו היו נשים. חשוב לעשות ספורט ולאכול בריא, אבל בסוף זה גם גנטיקה ומזל. לא תמיד אנחנו יודעים לעשות מיפוי או לנבא. מה שיצא לנו בלוטו לא נדע מראש ועם מה שיפול במזל שלנו להתמודד בדרכים הכי טובות.
איך נתמודד?
הסימפטומים הם גלי חום, נדודי שינה. דכדוך וחרדה ושינויים במבנה הגוף, עלייה בשומן הביטני וקושי להוריד במשקל. לפעמים יש כאבי שרירים ועצמות. וגם יובש בנרתיק שהוא תסמין יותר מאוחר, זה לא קורה על ההתחלה.
יש שינויים בחשק המיני.
כן, כי חשק מיני הוא תולדה של המון דברים, גם גנטיקה והורמונים אבל טיב הקשר. זה בדיוק הגיל שהילדים עוזבים את הבית, הקן המתרוקן, הילדים בצבא ובאוניברסיטה. יש המון מחקרים שמה שקובע את טיב המיניות זה לא ההורמונים אלא השילוב של כל הדברים.
בסוף כדי שיהיה לנו חשק אנחנו צריכות בנות 30 מאוהבות, לא בהיריון, לא בהנקה. בואי, יש איזה חמישה ימים כאלה בכל החיים שלנו, לכן לא כדאי שנהיה תלויות הורמונים.
למה אנחנו רוצות פחות? ואיך לטפל בזה?
מי שאחראי על החשק זה הטסטוסטרון ובני הדודים שלו שבאים מהשחלה שכידוע סוגרת את פס הייצור במנופאוזה, ומגיעים מבלוטת יתרת הכליה שמתחילה לקרטע בשנות ה- 40
dhea זה הורמון שמייחסים לו ישועות אנטי אייג׳ינג, ויש אותו בארץ לנרתיק ויוצר סיכוך ועל פי הספרות זה גם קצת מעלה חשק. בארה״ב יש שני טיפולים לחשק, ספק אם זה עוזר או לא, אפקט הפלצאבו לתרופות לשיפור מיני הוא 69%. טיפול אחד הוא כדור יומי שעושה בחילות והשני בהזרקה לפני קיום יחסים שאמור לעזור לעוררות והזריקה מייצרת פיגמנטציה בלתצי הפיכה. זה לא כל כך נמכר כי לנשים אין חשק לחשק. לא בא להן לקחת זריקה בשבילו.
אז איך נחזיר את הליבידו?
המתכון הכי טוב לחשק זה סוד כמוס, שהמין יהיה טוב. אנשים לא חוזרים למסעדה שהאוכל לא טעים בה. נשים אמרות תעלי לי את החשק, זה לא ככה. אנשים מתבאסים עם זה כי המיתוס הגדול הוא שהחשק ודחף הם אוטומטיים, או שזה גשם שבא אליי או לא, אבל אישה צריכה לשאול את עצמה מה מוריד אותי מה אני צריכה.

צריך לעבוד כדי לחפש מה מעורר אותנו החשק לא בא מהאוויר אלא מהזיכרון. יש נשים שצריכות שהבית יהיה ריק ושלא יהיו ילדים מסתובבים מחוץ לדלת, לפעמים הדברים הם בנאליים ובאמת אחרי גיל מעבר נדרשת השקעה לחשוב מה יעורר אותי.
אייג׳ינסי, זה המונח, כשיש לי יכולת להחליט מה שקורה בחיי המין ושיש לי יכולת לקבוע מה שיקרה. אם אני באה למיטה כאורחת ושיקרה מה שיקרה, לפעמים זה יהיה סבבה ולפעמים לא. אני רוצה להיות שותפה פעילה של ההחלטות ושל המתרחש.
תחשבו שהמסעדה הבשרית הופכת לצמחונית. התפריט משתנה. זה לא חייב להיות פחות טוב. רק שונה ממה שהיה.




מיכאלה, מה ידעת על הגיל המעבר?
כלום. כשהייתי ילדה אמא שלי היו לה קצת גלי חום, ויש לי זיכרון שלפעמים היא הייתה מדברת על זה. לא ממש ידעתי.

איפה זה פגש אותך?
לא פחדתי מזה. החלטתי שאני לא מתעסקת בזה, שאם זה קורה אז זה קורה, ואין מה לעשות וזה חלק מהחיים. התחילו לי באמת הזעות לפני כמה שנים טובות מתוך שינה. הייתי מוצאת את עצמי מתעוררת באמצע הלילה. הלכתי לדיקור. קיבלתי תוספי תזונה טבעיים, תערובת של צמחים וזה עוזר לי.
בסדר, אם קודם אכלתי סלטים שבוע ויורדת במשקל, אני יכולה לאכול סלטים חודש ולרדת פחות. לפעמים גם עצבנות יותר, שהיא גם קשורה. החלטתי בראש שלי, אוקיי, זה חלק מגיל המעבר, זה מה יש ומסתדרים. לא לעשת מזה כזה עניין.


איך החלטת לטפל בעצמך? מאיפה שאבת מידע?
לא נכנסתי למחקרים. הסתכלתי על החברות שלי. חלק לוקחות הורמונים, חלק תרופות ממקור צמחי, וחלק לא עושות כלום. ואז התבוננתי על עצמי. הרגשתי שהספורט מאוד עוזר לי.
אני מסתכלת על ההיריונות שלי. הקאתי 9 חודשים רצוף עד דקה לפני הלידה, אז מה יכולתי לעשות? לא להיכנס יותר להיריון? זה לא נעים אבל זה לא משהו ברמה רפואית של חירום.
אני זוכרת שלפני שנים חברה אמרה לי, שהיא התחילה לקחת ציפרלקס כי אחרת תהרוג את בעלה. כל אחת והפתרון שלה. אני מעשנת, ולכן אני לא רוצה לקחת הורמונים וגם תמיד היה לי פאפ סמיר גבוליים, אז אני מעדיפה שלא.

מיכאלה לפני ואחרי הדיקור?
המשפחה שלי תגיד לך שאני אף פעם לא הייתי מאוזנת.... בעלי היה קם בבוקר ואומר, קמת היום הפועל רומניה או מכבי הונגריה? אני פשוט פחות על הקצוות, אי אפשר להוציא את זה לגמרי ממני. זה גלגל כזה. את לא ישנה בלילה, קמה עייפה, ברור שאח״כ אם הילדים רוצים קטשופ מסוג מסוים, העצבים ייצאו....

זה גיל של התבוננות וחישוב מסלול מחדש.
בגיל 51 הלכתי לקורס חובשים. היום אני בת 54 ואני פרמדיקית בהשתלמות. את טריביו הקמתי כשהייתי בת 46-47 עם בעלי ובאמת עכשיו אני מסתכלת על הדברים אחרת וזה עושה לי טוב. אני מבחינתי בפן המקצועי הגעתי למקום שאני יכולה להגיד, טפו טפו, שאני מרוצה ממנו. הייתה לנו מטופלת חמודה, איטלקיה, היא כל כך בכתה כשהגענו אליה הביתה היא הייתה בוכה ובודדה, וכל הדרך שרתי איתה שירים באיטלקית. לא שאני יודעת, אבל זה היה נחמד. כשאני מסיימת יום כזה של התנדבויות, אני ב׳היי׳. מישהו אמר לי שההתנדבות שאת מקבלת מכאלה ימים אי אפשר למדוד את זה בכסף או בזמן.


ענת, האם גיל המעבר הוא גם פרידה מהגוף שלנו?
הרבה נשים מרגישות בדיוק כך אבל זה ממש לא חייב להיות ככה .
אני פחות רואה את זה כפרידה אלא כ"פייז" שלב
מעבר לשלב הבא .
בדימיון אני רואה את זה כמו פרפר.
הוא לא מתאבל על זה שהוא לא זחל יותר :-) הוא פורש כנפיים יפיפיות וגם אנחנו יכולות להרגיש ככה עם ההתאמות שנעשה באורח החיים שלנו .
הנעורים לא יחזרו אבל יש דברים אחרים שאנחנו מרוויחות .

איך נוכל להחזיר לעצמנו את מה שאיבדנו, כשנכנסנו לגיל המעבר?
קודם כל עם ההבנה שמה שעבד לנו לפני גיל 40 לא עובד יותר וככל שנסכים יותר לשנות הרגלים ישנים כך נוכל להחזיר לעצמנו דברים כמו מסת שריר , אחוז שומן בריא ואת השליטה על הגוף והנפש שלנו באופן כללי .

אם אין לי הרבה זמן להשקיע בספורט, מה אני בכל זאת יכולה לעשות?
מה זה הרבה זמן ? חצי שעה של אימון כוח זה הרבה זמן ?
כי זה בדיוק הזמן שאת צריכה, שלוש פעמים בשבוע .
ובנוסף כדאי לשלב הליכות .
ובאופן כללי אני לא קונה את הסיפור של אין לי זמן.
זה רק סדרי עדיפויות .
לא צריך לחכות לאירוע קשה מכונן בשביל לעשות שינוי כזה צריך רק לרצות את איכות החיים שמגיעה לנו
חצי שעה 3 פעמים בשבוע ועוד שילוב של תנועה לאורך היום + שינויים בתזונה ותירגולי מיינדפולנס יכולים לשנות לנו את החיים .
נשים מעידות על זה שהן מלאות אנרגיה, עם מצב רוח הרבה יותר טוב , עם תחושה של שליטה על החיים והגוף שלהן , עם הרגשה שבא להן לחגוג את הנשיות שלהן מחדש .

וכדאי גם לפנות לרופא ולשאול על טיפולים לגיל המעבר בין אם הורמונליים ובין אם ממקור צמחי שנמצאו יעילות ובטוחות למי שלא רוצה או יכולה לקחת הורמונים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button