פרופ' עטרת גבירץ־מידן. "המודל נכון לכל הגברים"

אוי, הוא יותר חתיך ממני: הקשר בין צפייה בפורנו להפרעות אכילה

מחקר חדש מגלה כי צפייה בפורנו עלולה להשפיע על דימוי הגוף ולגרום להפרעות אכילה אצל גברים. ובאיזה אופן היא פוגעת בנשים?

פורסם:
פרופ' עטרת גבירץ־מידן (35), מטפלת מינית מוסמכת, ראש המעבדה לחקר המיניות בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, בזוגיות ואם לארבעה
היי עטרת, פרסמת לאחרונה מחקר בשיתוף עם ד"ר זוהר ספיבק־לביא, שעוסק באופן שבו צפייה בפורנו משפיעה על דימוי גוף ומעודדת הפרעות אכילה בקרב גברים ישראלים. איך התנהל המחקר, ומה גיליתן?
"בדקנו בשאלוני אונליין אנונימיים 705 גברים ישראלים, רובם יהודים, כשהגיל הממוצע הוא 32, ו־400 מתוכם משתייכים לקשת הלהט"בית. מצאנו שככל שגבר צורך יותר פורנוגרפיה, הוא משווה יותר את הגוף שלו לגברים אחרים ויש לו דימוי עצמי נמוך יותר, שבסופו של דבר עלול להוביל לאכילה לא מסודרת ולהפרעות אכילה".
איך הפרעות אכילה באות לידי ביטוי אצל גברים?
"הן נראות קצת אחרת מאשר אצל נשים. במקום שאיפה לרזון קיצוני, הדגש כאן הוא על הנפח והשרירים. אלו גברים שחושבים שיש להם פחות מדי שרירים ומרגישים שהכתפיים שלהם לא רחבות מספיק. השאלות שבדקו את זה היו למשל: 'אני מקדיש הרבה זמן למחשבה על מה שאני אוכל או לא אוכל', 'אני נמנע מלאכול מזונות מסוימים', 'אני עסוק מאוד בענייני דיאטה', 'אני מוטרד מאוד מהמחשבה שיש לי שומן על הגוף', 'אני חושב הרבה על שריפת קלוריות בזמן שאני מתאמן'".
מה עוד גיליתן?
"שהנטייה להפרעות אכילה בקרב גברים שצופים בפורנוגרפיה מתרחשת רק כשצריכת הפורנוגרפיה היא קומפולסיבית. כלומר, כשאני רוצה להפסיק לצפות, אבל לא מסוגל. גילינו גם שהקשר בין פורנו להפרעות אכילה מתווך על ידי ההשוואה של הגוף שלי לגופם של אנשים אחרים. את זה בדקנו דרך שאלות כמו: 'אני נוטה להשוות את עצמי לאנשים שנראים טוב יותר ממני'".
וזה קורה יותר אצל להט"בים?
"לא, זה מה שהפתיע אותנו. גילינו שהמודל נכון לכל הגברים. כל זמן שאתה צופה בפורנו, משהו בהשוואה של עצמך לאחרים עולה ומשהו בדימוי הגוף שלך יורד. בדקנו גם את תפיסת המציאות, כלומר, עד כמה הצופים סבורים שמה שהם רואים אכן אמיתי, ומצאנו שככל שמה שאתה רואה בפורנו נתפס בעיניך כמציאותי יותר, כך המודל הזה חזק יותר".
לפני שנתיים עבדת על מחקר אחר על פורנו, עם נשים ישראליות.
"נכון. שלחנו שאלונים לאלף נשים שנמצאות בזוגיות, ובדקנו את דימוי הגוף שלהן בזמן שהן מקיימות יחסי מין, ועד כמה הצפייה בפורנו משפיעה עליו. מצאנו שהצפייה בפורנו משפיעה בעיקר על נשים עם דפוס התקשרות זוגי חרדתי. אלו נשים שלמשל בודקות את הטלפון של בן הזוג שלהן כל הזמן. בין היתר, הן גם עושות יותר סקס, כי מיניות מבחינתן היא אישור שבן הזוג שלהן איתן. הבעיה היא שאם יש לי דפוס התקשרות חרדתי, אז בסופו של דבר אני אפילו לא איהנה מהסקס שאני עושה, כי אני אהיה בחרדה כל הזמן".
מהן המסקנות מהמחקר?
"המסקנה היא שאם אישה צופה בפורנו כשיש לה חוסר ביטחון בקשר הזוגי, אז האפקט של הפורנו יהיה הרבה יותר חזק על דימוי הגוף שלה. היא תהיה יותר מדי מודעת לאיך היא מתנהלת במיטה ולאופן שבו הגוף שלה נראה, ואי־אפשר ליהנות במצב כזה".
איך את מטפלת בנושא הזה בקליניקה שלך?
"אנחנו לא רוצות לבוא ולהגיד, 'אה, הפורנו גורם לאישה להיות חסרת ביטחון במיטה'. אבל אם יש לי מטופלת שסובלת מחוסר ביטחון בקשר הזוגי שלה, והיא מספרת לי שהיא צופה בפורנו, אז אני אשאל אותה – 'למה את פונה לפורנו? האם את מנסה ללמוד שם להיות מינית יותר רק כדי שהוא לא יעזוב אותך?' לעומת זאת, אם אישה רואה פורנו בשביל הכיף שלה, בשביל ההנאה שלה, לא יהיה לזה אפקט על דימוי הגוף המיני שלה".
סקס טיפ: "שאלו את עצמכם למה אתם צופים בפורנו והאם זה מיטיב איתכם בכלל"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button