כשהתחלנו לחפש בגדים לתערוכה, התברר שגדעון אוברזון לא שמר אף בגד", מספרת אילנה כרמלי־לנר, שאצרה למעצב האופנה הידוע את תערוכת המחווה, "הסלון של אוברזון", יחד עם רפאל וזאנה, ע' מנכ"ל עיריית חולון לתרבות ואמנות ומנהל הגלריות בעיר. "התחלתי לחפור לגדעון שיחפש לי מספרי טלפון של לקוחות – וגם זה לא היה פשוט כי הוא לא שמר את ספר הטלפונים. בהדרגה הצלחתי לדוג ממנו שמות של לקוחות והתחלתי להסתובב בין בתים וחנויות יד שנייה, תוך שאני מצלמת ושולחת לגדעון בווטסאפ כדי שיאשר שהפריט שמצאתי אכן שלו", היא משתפת מעט מההרפתקאות שעברה כדי למצוא את שכיות החמדה של אוברזון, שהיו פזורות במקומות עלומים.
לפני שנתיים סגר אוברזון את בית האופנה המיתולוגי ברחוב גורדון בתל־אביב, לאחר 56 שנות פעילות עשירות ומגוונות בתחום האופנה, בחלקן פעלה לצדו בתו קארן אוברזון עם מותג אופנה הנושא את שמה. הודעת הסגירה נתנה את האות לכרמלי־לנר ולווזאנה, המשתפים פעולה זה שנים ביצירת תערוכות בתחום האופנה, ממייק בראנט ועד יפה ירקוני, שהגיעה העת להפנות אליו את הזרקור.
"היה לנו ברור שאוברזון ראוי לרטרוספקטיבה עבור הדור הצעיר שאינו מכיר את תרומתו ואת המקום שלו בחינוך לאסתטיקה, לעיצוב ולאופנה עילית", אומר וזאנה ומוסיף: "מבחינת חומרי הגלם והרעיונות, אוברזון תמיד היה פורץ דרך, וחלק מעיצוביו בשנות ה־60 רלוונטיים גם היום".
אוצרת התערוכה, אילנה כרמלי־לנר: "גדעון לא שמר את הטלפונים. בהדרגה הצלחתי לדוג ממנו שמות של לקוחות, והתחלתי להסתובב בין בתים"
אוברזון, ששמח על הפּנייה, העניק לשניים יד חופשית, ורעייתו דינה ליוותה אותם ברעיונות ובמחשבות לאורך הדרך. בתהליך המחקר המאתגר, שארך שנה, הגיעו כרמלי־לנר ווזאנה לחדרי ארונות של לקוחות־לשעבר של המעצב, ביניהן מרים אדלסון ("שלחה בגדים לתערוכה במטוסה הפרטי") ורעיה שטראוס ("שיתפה איתנו פעולה מכל הלב"). השניים נעזרו רבות בארכיון רוז לאופנה וטקסטיל בשנקר, שם זיהה אוברזון שמלה שעיצב עבור מגבות רוזן בשנות ה־60 ("בארכיון בכלל לא ידעו שזה שלו!"). בנוסף, ליקטו השניים צילומי אופנה שנעשו עבורו על ידי צלמים מובילים, כמו אבי גנור, מירי דוידוביץ, רון קדמי ויקי הלפרין ז"ל. "כיום אין הפקות אופנה כאלה שבהן הכל נעשה לאט־לאט", אומרת בצער כרמלי־לנר.
איזה פריט הכי הפתיע אתכם בתהליך הליקוט?
"כשאומרים אוברזון, כולם חושבים מיד על בגדי ים", עונה וזאנה. "מכיוון שנחשפנו לעושר ולמגוון העצום של הבגדים שעיצב, הבנו שאנחנו רוצים להתמקד בהם. כמובן יש ייצוג לבגדי הים, אבל ההיילייט של התערוכה זו האופנה העילית. יש שם פריטים באמת מרגשים".
מנהל הגלריות בחולון, רפאל וזאנה: "כשאומרים אוברזון, כולם חושבים על בגדי ים. אבל ההיילייט של התערוכה זו האופנה העילית"
כרמלי־לנר: "אוברזון הוא מעצב ברמ"ח איבריו. כל מה שביקשו ממנו לעצב, הוא עיצב, כולל מטבחים. בנוסף לבגדים ולבגדי ים מצאנו גם משקפיים, מטריות ואפילו כובע שעיצב עבור הצבא".
הצלחתם להפתיע את גדעון אוברזון עם מה שמצאתם?
"מצאנו תמונות של חליפות אלגנטיות קלאסיות שהוא עיצב לגולדה מאיר בשנות ה־60", מספרת כרמלי־לנר. "גדעון הסתכל על התמונות והתפלא: 'וואי, ככה עשיתי? זה מה שעיצבתי?'. יחסית לתקופה אלה עיצובים מדהימים".
"הסלון של אוברזון", גלריית המשכן - בית מאירוב, רח' הרצפלד 31, חולון. פתיחת התערוכה: 23 במרץ. נעילת התערוכה: 31 באוגוסט. הכניסה חופשית. טלפון: 03-6516851, פייסבוק: העונה הישראלית לעיצוב בחולון.
- צולם בהיכל טוטו חולון. דוגמניות: יאנה קלמן, מלכת היופי לשנת 1995; ילנה ראלף, מלכת היופי לשנת 2005, ל"אלינור שחר"; טיטי איינאו, מלכת היופי לשנת 2013, ל־ADD. סטיילינג: לימור ריחאנה. איפור: בן רביבו. שיער: יוסף חביב. ע' סטיילינג: מלי בן דוד. נעליים וסנדלים: מארי נעליים, כיכר המדינה ת"א