הבדיקה מתבצעת החל בשבוע ה־35 להיריון

בהיריון? הבדיקה שאת לא מכירה, אבל צריכה לעשות

סיכויים גבוהים שלא שמעת על המשטח הווגינלי לגילוי GBS, אבל אם את בהיריון חשוב שתעשי אותו בשבוע 36. ד"ר רונית אלמוג מסבירה למה

פורסם:
משרד הבריאות יצא באחרונה בהמלצה לבצע בהיריו משטח הווגינלי לגילוי GBS. בעבר לא הייתה המלצה רשמית לביצוע המשטח, לכן רק חלק מהרופאים המליצו על ביצועו, ונשים שלא נבדקו במהלך ההיריון קיבלו טיפול במצבים מסוימים כגון חום במהלך הלידה וירידת מים מוקדמת או ממושכת. GBS - Group B Streptococcus - הוא חיידק שכ־15% מהנשים נשאיות שלו בנרתיק או בפי הטבעת, אך הוא לא גורם לתסמינים כלשהם. במהלך לידה נרתיקית, כשהיילוד עובר דרך תעלת הלידה, הוא עשוי להיחשף לחיידק, מה שעלול לגרום למחלה זיהומית, שיש לה השלכות על בריאותו ולסיכון לתחלואה משמעותית בשבוע הראשון לאחר הלידה. משום כך חשוב לבדוק הימצאות של GBS בין השבוע ה־36 ל־37 להיריון ולהיערך למניעה.
  • הבדיקה מתבצעת החל בשבוע ה־35 להיריון: באמצעות מטוש נלקחת תרבית מפתח הנרתיק ופתח פי הטבעת. האישה ההרה יכולה לבצע את הבדיקה בעצמה ולהעביר למעבדה.
  • אם נמצא חיידק בבדיקות המעבדה, היולדת תקבל בחדר הלידה אנטיביוטיקה לווריד, בתנאי שמדובר בלידה נרתיקית. נשים שמתוכננות ללדת בניתוח קיסרי אלקטיבי אינן צריכות לבצע את הבדיקה או לקבל כיסוי אנטיביוטי.
  • נשים שבמהלך ההיריון אובחן אצלן החיידק בתרבית שתן, לא צריכות לבצע את בדיקת המשטח, מכיוון שההמלצה לגביהן תהיה מתן כיסוי אנטיביוטי בלידה עצמה, בכל מקרה.
  • אם תוצאות המשטח היו חיוביות, כדאי להגיע מוקדם יחסית לחדר הלידה כדי להספיק לקבל כיסוי אנטיביוטי. אם היולדת לא הספיקה לקבלו בטרם הלידה, אין סיבה להילחץ, מכיוון שסיכויי ההדבקה לעובר נמוכים. ייתכן שבחלק מהיילודים יינתן כיסוי אנטיביוטי לאחר הלידה, בהתאם לשיקול רופא הילדים.
  • חשוב: לצרף את התוצאה של בדיקת המשטח לכרטיס מעקב ההיריון כדי שבמידת הצורך תינתן ליולדת אנטיביוטיקה כמה שעות בטרם הלידה.
ד"ר רונית אלמוג היא מומחית בגינקולוגיה, מיילדות וטיפולי פריון, המרכז הרפואי תל־אביב, איכילוב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button