ירוק מאופק לאופק. נוף ביער השחור

מרוב עצים בהחלט רואים שהיער הוא שחור

ירוק, לא רחוק, עמוס באטרקציות ובפינוקים ולא חייבים לקחת את הילדים: רעיונות לחופשה סתווית ורומנטית ביער השחור

פורסם:
עומס החום הכבד של אוגוסט 2022 שבר שיאים של טמפרטורות ולחות, אבל האופטימיים שבינינו כבר רואים את הסוף: חגי תשרי ממש במרחק נגיעה, ומביני עניין טוענים בתוקף, שהסתיו הוא עונת השנה הטובה יותר לטיולים: לא חם מדי ועדיין לא קר, תיירי הקיץ שבו לארצותיהם, האטרקציות פנויות יותר, המחירים נמוכים יותר. קיים אפילו סיכוי, שתכף יתקצרו התורים בנמלי התעופה ושלפחות חלק מהמזוודות יגיעו ליעדן.
מבין האפשרויות הזמינות בטווח טיסה של שעתיים עד כארבע שעות טיסה, בחרנו ביעד קלאסי: היער השחור בגרמניה. לכאורה, לוקיישן לטיולים משפחתיים, עם ילדים, אבל תכלס, מקום נהדר לבלות בו גם בזוג, בעיקר אחרי חופשת הקיץ, כשהילדים שבים ללימודים.

מפת הדרכים

איפה זה? "היער השחור" (The Black Forest ובגרמנית – Der Schwarzwald) הוא אזור הממוקם בקצה הדרומי־מערבי של גרמניה, וצורתו כמעין מלבן ארוך. גבולו הצפוני עובר, פחות או יותר, בין אזור העיירה באדן־באדן לעיר שטוטגרט, במערב הוא נושק לנהר הריין ולחבל אלזס השייך לצרפת, ובדרום מגיע לגבול שווייץ, בין העיר באזל לאגם קונסטנץ (שבגרמנית מכונה Budensee).
לרוב התיירים, בעיקר לישראלים, רלוונטי יותר חלקו הדרומי, ההררי והגבוה של היער השחור, המכונה בגרמנית Hochschwarzwald ובאנגלית Black Forest Highlands. באזור זה תמצאו אינספור אטרקציות ואתרי חוויה ותוכן. רשימה קצרה: ההר הגבוה פלדברג (Feldberg), שבחורף הופך לאתר סקי פופולרי; פארקים, שמורות טבע ומסלולי הליכה ורכיבה; מפלי מים יפהפיים ובהם טריברג וטודנאו; "פארק אירופה", הנחשב לאחד מפארקי השעשועים הטובים בעולם; כפרים ועיירות הגדושים בשלל אטרקציות לכל המשפחה; אגמים ציוריים, ובהם טיטיזי (Titisee) ושלוכזי (Schluchsee); אתרי ספא, פארקי מים, מוזיאונים לשעוני קוקייה ומה לא.
תכלס, אפשר לדמות את היער השחור כולו לפארק שעשועים ענקי, שמלא וגדוש במאות אופציות לפעילות.
14 צפייה בגלריה
קסם אמיתי. אגם פלד
קסם אמיתי. אגם פלד
קסם אמיתי. אגם פלד
(צילום: צביקה בורג)
למי מתאימה חופשה ביער? נכון יותר להדגיש, למי האזור מתאים פחות: לכל אלה שהחופשה האהובה והמועדפת עליהם מתמקדת ברביצה על שפת בריכה בריזורט טורקי או יווני שטוף שמש (כי בסתלבט, הטורקים והיוונים טובים הרבה יותר); וגם למי שעיקר חופשתם עוברת בשיטוט בין חנויות, בתי כלבו וקניונים (ביער השחור הקניונים הם אמיתיים, בטבע). למי שאוהבים לטייל ממש, לראות, להתנסות, לטעום ואפילו קצת להשתולל במהלך החופשה – היער השחור הוא המקום להיות בו.
איך מגיעים? נמל התעופה של ציריך, שווייץ, מרוחק כשעה וחצי עד כשעתיים של נסיעה ברכב מרוב אתרי היער השחור הגבוה, ה־Hochschwarzwald. "סוויס" טסה לציריך 14 פעמים בשבוע, "אל על" טסה 11-10 פעמים; לנמל התעופה של באזל, שבגבול שווייץ־צרפת־גרמניה, טסה "איזיג'ט" 4-2 פעמים בשבוע; לנמל התעופה של באדן באדן/קרלסרוהה טסה "ריינאייר" פעמיים בשבוע. נמלי התעופה הגדולים של פרנקפורט ומינכן רחוקים הרבה יותר, כ־4-3 שעות נסיעה. הטיסות לבאזל ולבאדן־באדן יהיו בדרך כלל זולות יותר, בעיקר אם תזמינו זמן רב מראש.
איך מתניידים? התחבורה הציבורית בגרמניה מצוינת וזולה, ויותר מכך: המתארחים ביער השחור הגבוה יכולים, בתנאים ובמקומות לינה מסוימים – בצימרים ובבתי מלון הממוקמים בכ־150 כפרים ועיירות - ליהנות מתחבורה ציבורית בחינם במסגרת הסדר המכונה Card Konus. ובכל זאת, עדיף לשוטט בין האטרקציות השונות ברכב שכור, כדי לעשות את הטיול יעיל ונוח יותר.
איך מתכוננים? מכירים את הביטוי "מרוב עצים לא רואים את היער"? הוא תקף מאוד לאזור היער השחור, רק שכאן אפשר לומר, ש"מרוב אטרקציות קל לפספס את המוצלחות שבהן". החדשות הטובות הן, שקל למצוא מידע מפורט ומדויק במגוון אתרים רשמיים, בבלוגים ובמדריכים, לציין על מפת גוגל מה והיכן רוצים לראות ולעשות בכל יום, ולעמוד בלו"ז. רק זכרו: היער השחור, וגרמניה בכלל, אינם תל־אביב והם לא "עיר ללא הפסקה". כאן סוגרים מוקדם והולכים לישון, גם כשמדובר באטרקציות תיירותיות, בחנויות ואפילו במסעדות. כך שאם רוצים למקסם את היום, חייבים להתחיל אותו מוקדם בבוקר.

14 צפייה בגלריה
דיירת קבועה כאן. ביער השחור
דיירת קבועה כאן. ביער השחור
דיירת קבועה כאן. ביער השחור
(צילום: צביקה בורג)
היכן מתחילים? בנבירה ובאיסוף מידע, באתר התיירות האזורי, hochschwarzwald.de כפתור ה־Language מאפשר לתרגם את התכנים (זה עובד היטב באנגלית, טוב פחות בעברית), ויש אפשרות להוריד קובצי PDF של מדריכים שונים. מידע רב נוסף, ובעברית, אפשר למצוא ברשת: היער השחור הוא מאזורי הטיול הפופולריים למשפחות ישראליות, ואתרים רבים כמו גם קבוצות פייסבוק מתמקדים בו. טיפ: מתוך השפע, נסו לחפש מידע שנכתב לאחרונה, אחרי הקורונה. כמו באתרי תיירות רבים, חלק מהמידע הישן אינו אקטואלי.
מבצעים והנחות. שימו לב לכרטיס האזורי, המכונה Hochschwarzwald Card. הוא ניתן למתארחים משני לילות ומעלה במאות מקומות אירוח באזור היער השחור הגבוה בלבד, ומציע כ־70 אטרקציות בחינם או בהנחה. המגוון גדול כל כך וגם שווה, עד שיש מבקרים שממלאים את כל לו"ז החופשה רק באטרקציות האלה וחוסכים סכומים ניכרים. הביאו בחשבון שאין חינם לגמרי: חלק מסוים מעלות ה"חינם" נכלל במחיר מקום הלינה, כך שיוצא שאירוח עם הכרטיס יקר יותר מאשר בלעדיו. ובכל זאת – אם מנצלים את ההטבות, זה משתלם. איך יודעים אם מקום האירוח "שלכם" מציע את הכרטיס? חיפוש באתר האזורי, hochschwarzwald.de, תחת ערוץ הלינה (Accommodation) פותח אופציות למקומות עם או בלי הכרטיס, ופשוט מסמנים. בנוסף, באתרי הזמנות רבים מופיע הלוגו האדום Card על מקום האירוח, כדי לציין שהכרטיס כלול.
היכן ללון? לא מוגזם לציין שיש באזור אלפי אופציות: מלונות יוקרה מפנקים, מוטלים משפחתיים, פנסיונים מסורתיים, חוות חקלאיות וצימרים בכל רמה ומחיר. שתי אופציות לדוגמה, מתוך המגוון העצום:
חדרי אירוח: לצד אינספור הצימרים הפרטיים, יש גם מיזמים ממוסדים. למשל, Kuckucksnester, הקשור ללשכת התיירות האזורית ומציע חדרי אירוח בכמה עיירות וכפרים, ובהם בעיירה טיטיזי־נוישטדט (Titisee-Neustadt), מרחק הליכה קצרה מאגם טיטיזי.
מבנה האירוח בטיטיזי־נוישטדט שבו שוכנות 6-5 דירות ממוקם מול תחנת הרכבת של העיירה (אבל אין רעש, גם כי הרכבות חשמליות וגם כי השמשות כפולות ואטומות). יש חנייה צמודה, הדירות מעוצבות היטב, עם מטבח מאובזר ומיטות ל־6-2 אורחים (בהתאם לחדר). החיסכון כאן ברור: המחיר מתחיל מכ־110 אירו לדירה ללילה (תלוי כמובן בגודל הדירה ובמועד האירוח), אפשר לקנות מצרכי מזון בזול בסופרמרקטים שבעיירה ולאכול בבית, ואם מעדיפים לנסוע בתחבורה הציבורית, הרי שהרכבת ממש ממול. פרטים: cuckoosnests.com

14 צפייה בגלריה
מרווחים, מעוצבים. חדרי האירוח Kuckucksnester בעיירה טיטי
מרווחים, מעוצבים. חדרי האירוח Kuckucksnester בעיירה טיטי
מרווחים, מעוצבים. חדרי האירוח Kuckucksnester בעיירה טיטי
(צילום: צביקה בורג)

מלון: Saigerhoeh (שבגרמנית משמעותו משהו בדומה ל"מיקום גבוה") ממוקם בכפר קטן הצופה לנוף ירוק לגמרי של אזור אגם טיטיזי ומרוחק משך נסיעה קצרצרה מאתרים מבוקשים באזור כמו מרחצאות באד־פרדייז, אגם טיטיזי, הר פלדברג, אגם שלוכזי ועוד. במלון 96 חדרים במגוון עיצובים, כולל עם מרפסות לנוף וגם כאלה המתאימים למשפחות עם ילדים; יש חנייה בחינם, בריכה מקורה־פנימית מחוממת ועוד אחת חיצונית - בריכת אינסוף (אינפיניטי) יפהפייה וספא ובו סאונות לצד חדרי טיפולים. המלון מציע חבילות אירוח עם או בלי ארוחת ערב ועם או בלי הצעות לטיולים, לספא ומה לא. מחירים? מ־170 אירו לחדר זוגי ללילה, תלוי בסוג החדר ובמועד. פרטים: saigerhoeh.de/en

14 צפייה בגלריה
בריכה ונוף. מלון Saigerhoeh
בריכה ונוף. מלון Saigerhoeh
בריכה ונוף. מלון Saigerhoeh
(צילום: צביקה בורג)

מה הספקנו ב־5 ימים?

לטפס לפסגת הר פלדברג (Feldberd). זו הפסגה הגבוהה ביער השחור, 1,493 מטר. בחורף זהו אתר סקי המכוסה בשלג, אך ברוב עונות השנה האחרות הוא מכוסה בעשב ירוק.
העלייה למרומי ההר היא באמצעות רכבל, היוצא ממרכז המבקרים שלמרגלותיו. על הפסגה ניצב מגדל תצפית, שבתוכו פועל מוזיאון קטן, חלקו מוקדש לתערוכת אמנות מתחלפת, וחלקו משמש כמוזיאון השינקן - בשר החזיר המאפיין את הקולינריה באזור.
ביום בהיר נשקף מהפסגה נוף מרשים: עמק נהר הריין וחבל אלזס במערב, מרחבי היער השחור וחבל שוואביה בצפון ופסגות הרי האלפים, כולל הצוקשפיצה והמון בלאן - במזרח ובדרום. מהפסגה יוצאים כמה שבילי הליכה מסומנים ומשולטים. המוצלח שביניהם יורד בשביל מפותל לאגם הקטן, הקסום והציורי פלדזי (Feldsee), הנמצא בלב אזור מיוער למרגלות ההר, מרחב שבעיקרון אינו נגיש לכלי רכב, וכך ממקסם את הסביבה והאווירה הטבעית. טיפ: ירדתן מההר ברגל? תיאלצו לשוב ברגל, אבל בשביל מתון יותר, למרכז המבקרים הסמוך לתחנת המוצא של הרכבל בהר פלדברג.
את אגם Feldsee הקטן קל להקיף בהליכה רגלית, בשביל מיוער ומוצל (ותמסרו ד"ש לברווזים). מפתיע למצוא בקרבת האגם מתחם לינה קטן ופאב־מסעדה יפהפה בשם Raimartihof, שפתוח בימים שלישי-ראשון בין 10:00 ל־17:00 או 18:00, תלוי ביום בשבוע (טל': 497676249). טיפ: הגעתם והמסעדה סגורה? במבנה סמוך תמצאו קיוסק לשירות עצמי, עם נשנושים ושתייה חמה וקרה וקופה שבה תשאירו את התשלום בעצמכן.
פרטים: raimartihof.de

14 צפייה בגלריה
שקט, שלווה, אגם ויער. אגם פלד, Fedsee, היער השחור
שקט, שלווה, אגם ויער. אגם פלד, Fedsee, היער השחור
שקט, שלווה, אגם ויער. אגם פלד, Fedsee, היער השחור
(צילום: צביקה בורג)
לנסוע לאורך כביש מס' B500. זהו הכביש החוצה לאורכו את אזור היער השחור הגבוה. תחילתו בצפון היער, בעיירה טריברג (Triberg), לא הרחק ממפלי טריברג המרשימים, ומסעו דרומה חולף בין היתר בעיירות פורטוואנגן (Furtwangen) – שם שוכן מוזיאון שעוני הקוקייה, הינטרצארטן (Hinterzarten), אגם טיטיזי, אגם שלוכזי והלאה, עד גבול שווייץ. כל הנוף היפה סביב כ־95 ק"מ של דרך אחת.
לשוט באגם טיטיזי (Titisee). האגם נחשב לאחד מסמלי היער השחור: הוא ממוקם בעמק יפהפה המוקף ביערות, אורכו קרוב לשני ק"מ, רוחבו המרבי כ־750 מטר, ומימיו נקיים וצלולים ומאפשרים בעונת הקיץ גם טבילה ושחייה. ברוב החורפים מי האגם קופאים ואפשר להחליק על הקרח.
סביב האגם ממוקמים כמה כפרים וחניוני קרוואנים, אבל מוקד העניינים נמצא בעיירה טיטיזי־נוישטדט: זוהי אמנם, עיירה תיירותית לגמרי, מלאה וגדושה בבתי מלון - חלקם יוקרתיים למדי - ובמגוון חנויות אופנה, שעונים, מזכרות והסעדה המתמקדות בתיירים, אבל למרבה הפלא, המחירים בחנויות, ברוב המקרים, נחשבים לזולים ביותר באזור.

14 צפייה בגלריה
מחכים לשייטים החובבים. אגם טיטי
מחכים לשייטים החובבים. אגם טיטי
מחכים לשייטים החובבים. אגם טיטי
(צילום: צביקה בורג)
טיפ: אם אתן חובבות שעונים, היכנסו לחנות הענק Drubba Moments שבקצה העיירה, מול מזח הספינות. מחזיקים שם תצוגות מרשימות של כ־30 מותגי יוקרה.
האגם עצמו משמש מוקד לספורט ימי רגוע, בעיקר של סירות פדלים ומשוטים וספינות סיור. האחרונות מונעות בחשמל כדי לשמור על איכות הסביבה והשקט. שיט אופייני נמשך כ־25 דקות, עולה סכום די סמלי של כ־6.50 אירו לאדם או 15 אירו למשפחה, ושווה למדי.

14 צפייה בגלריה
שווה להגיע. האגם העייור, Blindensee
שווה להגיע. האגם העייור, Blindensee
שווה להגיע. האגם העיוור, Blindensee
(צילום: צביקה בורג)
לצעוד אל האגם העיוור (Blindensee). מדובר באתר טבע נסתר יחסית וצנוע, החבוי בלב יער הנטוע על שטח של אדמת ביצה שחורה, שכולו שמורת טבע. מכאן גם שמו, כי כשמביטים מגובה רב אל האגם שקרקעיתו שחורה - נדמה שמדובר בעין של עיוור, אבל בפולקלור המקומי ידועות אגדות נוספות על המקום ושמו.
מרחבת חנייה קטנה מוביל שביל הבנוי על כלונסאות עץ מעל אדמת הביצה לעבר האגם (אסור לרדת מהשביל, גם מסיבות בטיחות וגם כדי לשמור על הצמחייה). מומלץ להגיע מוקדם בבוקר כדי להתרשם מהשקט וממראה הערפל הקליל שכאילו תלוי מעל המים. לרומנטיקנים - יש ספסל עץ מול הנוף.
לדווש סביב אגם שלוכזי (Schluchsee). זהו אגם מלאכותי גדול, שנוצר בעקבות הקמת סכר שייעודו הפקת חשמל. אורך האגם כ־7.3 ק"מ, רוחבו כ־1.4 ק"מ, מימיו נקיים (אבל קרים) ומאפשרים שחייה. חובבי צלילה אוהבים לצפות מקרוב, עמוק מתחת למים, בכפר שלם ש"טבע" כשמימי האגם עלו וכיסו אותו בשנות ה־30 של המאה ה־20.
את האגם סובב מסלול מסודר, כ־18 ק"מ אורכו, המאפשר הליכה או רכיבה. תמורת 15-10 אירו ניתן לשכור אופני שטח חשמליים (E-Bike) לכמה שעות וליהנות מרכיבה קלה בנוף מקסים. טיפ: בערך באמצע הדרך ממוקמת מסעדת מטיילים גדולה, Vesperstube Unterkrummenhof שמה, שמציעה תפריט מקומי אופייני: פסטות, שניצל, נקניקיות ובירה. השירות עצמי, המחירים סבירים, ונחמד לשבת שם ביום שמשי מול נוף האגם. פתוח: כל יום, מ־10:00 עד 18:00. אין להזמין מראש, פשוט עומדים בתור בסבלנות, כמו כולם.

14 צפייה בגלריה
דיווש במסלול קל. אגם שלוך
דיווש במסלול קל. אגם שלוך
דיווש במסלול קל. אגם שלוך
(צילום: צביקה בורג)

לאכול היטב:
Peterle היא מסעדה כפרית־מסורתית־משפחתית הממוקמת במלון הפועל משנת 1924. במטבח המסעדה משתדלים מאוד להשתמש בתוצרת האזור: בשרים מחוות סמוכות, ירקות מהסביבה הקרובה וכך גם מבחינת היינות. המחירים מעוררים קנאה לעומת המסעדות אצלנו בישראל: ראשונות נהדרות ב־13-8 אירו (45-30 שקל), עיקריות ב־26-19 אירו (90-65 שקל), אחרונות ב־8 אירו (כ־30 שקל). מה להזמין? יש תפריט באנגלית אבל כדאי להתייעץ עם המלצר. אגב, מי ששירת אותנו שמח לשמוע שאנחנו מישראל. התברר שסבו התגורר בחיפה בתחילת המאה ה־20, והיה חלק מקהילת הטמפלרים בעיר.
המסעדה עמוסה תמיד, הזמינו מקום מראש. זכרו, לארוחת הערב אל תגיעו אחרי 19:00.
פרטים: hotel-peterle.de/en (טל': 497655677).

14 צפייה בגלריה
הכל מתוצרת האזור. מסעדת Peterle
הכל מתוצרת האזור. מסעדת Peterle
הכל מתוצרת האזור. מסעדת Peterle
(צילום: צביקה בורג)
Muehle am Schluchsee זכתה השנה בכוכב מישלן נחשק. מוביל אותה ניקלאס נוסבאומר (Niclas Nussbaumer), שף צעיר מהעיר קרלסרוהה שבצפון היער השחור, שהתמחה בצרפת וביפן, ואת השפעות הקולינריה המגוונת הזאת רואים במנות הנהדרות, שכנהוג במסעדות מישלן - כל אחת מהן יכולה להוות יצירת אמנות של ממש.
רק 21 מקומות ישיבה יש במסעדה הזעירה, שפועלת במשמרת אחת ביום, בשעות הערב, עם 5–7 מנות בארוחה (ועוד כמה מנות ביניים זעירות ולא רשמיות), מתוך תפריט קבוע (אם אתם טבעונים, צמחונים, מקפידים על כשרות או חלאל - כדאי להודיע מראש). זוג ישאיר פה כאלף שקל לארוחה (ואף יותר, אם יתפרע עם בקבוק יין), שתימשך שלוש, ארבע ואפילו חמש שעות, אבל החוויה שווה לגמרי כל שקל, ופעם בטיול מותר. פתוח: חמישי-שני, מ־18:30.
פרטים: חפשו ברשת "מסעדת Muehle Schluchsee". טל': 497656209. הערה: המסעדה והמלון סגורים לרגל שיפוצים עד 6 באוקטובר. זה לא רחוק.

14 צפייה בגלריה
כל מנה מוקפדת לעילא. מסעדת Muehle
כל מנה מוקפדת לעילא. מסעדת Muehle
כל מנה מוקפדת לעילא. מסעדת Muehle
(צילום: צביקה בורג)

והספקנו גם:

לבקר במפלי טודנאו (Todtnau), שהם בין הגבוהים בגרמניה (97 מטר). מסלול מעגלי נוח ומוצל ברובו מוביל לרחבת תצפית. מיטיבי לכת יכולים לטפס לראש המפל.
לצפות בהכנת עוגת היער השחור (Black Forest Cake Demonstration) ולגלות שבידיים מיומנות ועם מעט הכנה מראש, תהליך הרכבת העוגה המסובכת נמשך דקות ספורות.
פרטים: gscheiter-beck.de
להתפעל משעוני הקוקייה המעוצבים בטרנדיות עכשווית, באחד המפעלים המקוריים של המוצר התעשייתי המפורסם ביותר ביער השחור. המקום, Rombach & Haas בעיירה Schonach, קיים בגלגולים שונים משנת 1894, ייצר במשך השנים שעוני קוקייה מסורתיים מהסוג שמוצאים בכל חנות מזכרות באזור, ולאחרונה מתמקד בשעוני קיר יפהפיים, בעיצובים עכשוויים ובעבודת יד, חלקם יצירות אמנות של ממש. אפשר לנסות לתאם הדרכה קצרה במקום, בטל': 4977225273.

14 צפייה בגלריה
מחשבה על כל פרט. שעון קוקיה בעבודת יד
מחשבה על כל פרט. שעון קוקיה בעבודת יד
מחשבה על כל פרט. שעון קוקיה בעבודת יד
(צילום: צביקה בורג)

לבלות בוקר באי הפרחים, Mainau Island, באגם קונסטנץ (בגרמנית: Bodensee), שבגבול גרמניה־שווייץ. זהו האגם הגדול בגרמניה (היקפו 273 ק"מ), סביבתו גדושה באטרקציות רבות, אבל למי שנוחת או ממריא מנמל התעופה של ציריך ועיקר חופשתו ביער השחור, כדאי לעצור כאן לפחות בתחנה אחת - מיינאו, המכונה גם אי הפרחים.
על האי, המחובר בגשרון לאזור מגרשי החנייה, נטועים מאות אלפי פרחים מזנים שונים, לצד עצים מרשימים, חממת פרפרים ועוד נקודות עניין. אפשר לשוטט כאן שעות וליהנות גם במסעדות. האי פתוח בכל יום בעונת הקיץ מ־9:00 עד 20:00. כניסה: 26-14 אירו לאדם, 53-47 אירו למשפחה. יש הנחה למזמינים מראש באתר האינטרנט.
פרטים: mainau.de/en

14 צפייה בגלריה
משקעיים בעיצוב. אי הפרחים, Mainau
משקעיים בעיצוב. אי הפרחים, Mainau
משקעיים בעיצוב. אי הפרחים, Mainau
(צילום: צביקה בורג)
לסיים בשופינג בעיר פרייבורג (Freiburg). זו העיר הגדולה ביער השחור, שהמרכז העירוני שלה מלא וגדוש בחנויות, מסעדות, בתי כלבו, בתי קפה ומה לא. אם אתן חייבות קניות - זה המקום. אם אחרי ימי טיול בטבע הירוק של היער השחור אתן זקוקות לנוף עירוני - זה המקום.
הרובע העתיק של העיר (שלמעשה נבנה מחדש אחרי ההפצצות במלחמת העולם השנייה) ציורי ומקסים, בעיקר בסביבת כיכר הקתדרלה.כדי להימנע מבעיות תנועה וחנייה כדאי להשאיר את הרכב באחד מחניוני הענק בכניסות לעיר, או, וזה אפילו עדיף, לחפש תחנת רכבת באחת העיירות בסביבה ולהיכנס לפרייבורג בתחבורה הציבורית. זה בדיוק המועד לנצל את כרטיס החינם, ה־Conus, שקיבלתן בצימר.

14 צפייה בגלריה
יורדים לעיר. הקרונוע בפרייבורג
יורדים לעיר. הקרונוע בפרייבורג
יורדים לעיר. הקרונוע בפרייבורג
(צילום: צביקה בורג)
טיפ: מעל העיר מתנשאת גבעת שלוסברג (Schlossberg), שממנה נשקף נוף מרשים של העיר וסביבתה. אפשר לטפס למרומי הגבעה ברגל, אבל עדיף לנצל את הקרונית החשמלית, Schlossberg-Bahn, שמטפסת באיטיות מתחנה החבויה מאחורי כיכר הקתדרלה למרומי הגבעה. המחיר: 3.30 אירו לכיוון אחד, 5.50 אירו הלוך־ושוב. שימו לב, אין "נהג" לקרונית, נכנסים, לוחצים על כפתור ה־Start, והיא נוסעת מעצמה.
הגעתן למעלה? ממש בצמוד לתחנת הקרונית ממוקמת Dattler, מסעדה תיירותית למדי אבל לגמרי שווה, שממוקמת מול הנוף ומציעה תפריט אופייני לאזור במחירים משתלמים ועם שירות מתוקתק ומקצועי. בימי שבת וראשון היא פתוחה מ־9:30 עד 23:00, בשאר הימים מ־11:00. חובה להזמין מקום מראש, כי המקום תמיד מלא, ונסו לבקש שולחן במרפסת בחוץ, מול הנוף.
פרטים והזמנות: dattler.de
(טל': 49761137170).
טיפ: ברחבה הקטנה שבפתח המסעדה שמורים כמה מקומות חנייה חינמיים לאורחי המסעדה. אפשר לנסות להגיע עם הרכב למעלה, בתקווה שיש מקום.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button