בניית העצם מחדש היא משימה קשה לביצוע

גיל המעבר: "האם אוכל להחזיר את הגלגל לאחור בעזרת תזונה?"

"בדיקת האוסטיאופורוזיס שלי לא תקינה. האם תזונה יכולה לשפר את המצב?" |  אתן שואלות פרופ' אולגה רז עונה

עודכן:
אני בת 59. בבדיקת צפיפות עצם שעשיתי לאחרונה גיליתי שהמצב שלי גבולי מבחינת ההסתברות להתפתחות אוסטיאופורוזיס. רציתי לדעת אם יש דרכים להחזיר את הגלגל לאחור בעזרת תזונה. אני יודעת שעליי להוסיף יותר סידן לתפריט, אבל אני רגישה ללקטוז, ומוצרי חלב לא טובים לי לעיכול. האם יש לך המלצות איך לשפר את המדדים שלי בעזרת תזונה, בלי להוסיף כמות גדולה של מוצרי חלב לתפריט?
פרופ' אולגה רז עונה: מכיוון שלא ציינת נתונים מדויקים של תוצאות הבדיקה שלך, אוכל לתת ייעוץ כללי בלבד. סביר להניח שאמרו לך שיש לך אוסטיאופניה - מצב רפואי המתרחש כאשר צפיפות מינרל העצם (BMD) נמוכה מהרגיל, אך אינה נמוכה מספיק כדי להיות מסווגת כאוסטיאופורוזיס.
בעיקרו של דבר אבחנה זו עשויה לבשר על סיכון לאוסטיאופורוזיס, שהיא מחלה המחלישה את העצמות עד כדי פגיעות לשברים. אוסטיאופניה לעתים קרובות נטולת תסמינים פיזיים ויכולה לעבור ללא גילוי, עד שהיא מתקדמת לאוסטיאופורוזיס או עד להופעת שבר.
מחלה זו שכיחה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, ויש לה לא פעם קשר לגיל המעבר. הגורמים לאוסטיאופניה רבים ויכולים להיות מושפעים מנסיבות גנטיות וסביבתיות וכן מאורח החיים. חלק מהסיבות השכיחות ביותר כוללות חוסר איזון הורמונלי, חוסרים תזונתיים, אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת, עישון, צריכת אלכוהול מופרזת ותרופות מסוימות.
ובתשובה לשאלתך: בניית העצם מחדש היא משימה קשה לביצוע. המטרה שלך כרגע היא לעצור את המשך אובדן צפיפות העצם. הדבר הראשון שחשוב מאוד לבצע הוא פעילות גופנית בונת עצם. חוגים אלה מוצעים גם בקופות החולים השונות.
בהיבט תזונתי אפשר למנות כמה גורמים חשובים: צריכה מספקת של סידן, ויטמין D, ויטמין B12, ויטמין K ומגנזיום - כל אלה מחזקים את העצם.
בנוגע לרגישותך למוצרי חלב - כיום יש בשוק חלב נטול לקטוז ויוגורט נטול לקטוז ואפשר לצרוך אותם, אולם יש סבירות גבוהה שלא תצליחי להגיע בעזרתם לכמות הסידן המומלצת. לשם כך תוכלי ליטול סידן כתוסף תזונה שיעשה את העבודה.
בכל מקרה, אני מציעה לפנות לדיאטנית קלינית כדי שתתאים תפריט אישי לצרכייך.

  • פרופ' אולגה רז היא דיאטנית קלינית, מרצה בכירה באוניברסיטת אריאל
  • המחקרים והכתבות במדור זה אינם מהווים המלצה רפואית או טיפולית, יש להתייעץ עם גורם רפואי לפני כל החלטה על טיפול, נטילת תרופות או פעילות כלשהי.
פורסם לראשונה: 23:27, 07.07.24
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button