יפני או סקנדינבי, מודרני או קלאסי – מי קובע מה יהיה הסגנון השולט בכיפה בעתיד הקרוב? “יש כמה סוגי טרנדים, והראשון שבהם הוא רגעי”, מסבירה אורלי גוהר בן־הרוש, מעצבת הבית של אליתה ליוינג. “זה טרנד שאנשי שיווק מצוינים גורמים לנו להתמכר אליו במהירות, אבל באותה מהירות הוא גם נעלם, לא לפני שהם גורפים לכיסם כסף, והרבה. לעומתם ישנן המגמות ארוכות הטווח. אף אחד לא יכול להתחייב כמה זמן הן ילוו אותנו, אך סביר שהן יהיו רלוונטיות לפחות בשנה הקרובה, אולי יותר. מי שמכתיב את המגמות האלה הם לרוב פורומים של מומחים בתחומי עיצוב הפנים והאופנה שמתכנסים יחד, ואכן חלק גדול מהטרנדים יופיעו בשתי הזירות האלה כמעט בו זמנית. מדי שנה מתכנס מעין פרלמנט בינלאומי שמורכב מנציגים של בתי האופנה והעיצוב המובילים וממעצבי־על. הם אלה שמגדירים את הסילואטות, הפטרנים, הצבעים והחומרים שיככבו בבתים של כולנו בשנה הבאה. בסביבות ספטמבר, במהלך שבוע האופנה, אנחנו רואים את הטרנדים האלה מככבים על המסלול, וכמה חודשים אחרי כן הם מגיעים לתערוכת Salone del Mobile במילאנו, אז כבר נראה אותם בצורה של פריטי עיצוב. מדובר בתעשייה משומנת ומיומנת שיודעת לא רק לקבוע את הטרנדים אלא גם להוציא אותם לפועל ולגרום להם לתפוס כמעט בכל מדינה בעולם”.
“אבל טרנדים נקבעים לא רק בתערוכות”, מסבירה שלומית זלדמן, בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית. “מכיוון שאנחנו חיים בעידן של אינסטגרם, פינטרסט, פייסבוק ורשתות נוספות, קל מאוד לעקוב תוך כדי תנועה אחרי המגמות של המעצבים החשובים בעולם”, היא אומרת.
“בשנים האחרונות מי שבאמת קובע את הטרנדים הבולטים בעיצוב הם משפיענים ומובילי דעת קהל למיניהם”, מסכימה שאנל מור, בעלת סטודיו לעיצוב וילונות. “מדובר באנשים עם מאות אלפי עוקבים או מיליונים. הם מאמצים לעצמם סגנונות, והעוקבים מצדם מקבלים אותם שנייה אחרי כן בידיים פתוחות. יש לא מעט מעצבי־על ידועים מאוד שעונים להגדרה, כמו קארים ראשיד למשל. מאחורי חלק מאותם מעצבים עומדים צוותים שלמים, ממש צוותי חשיבה שבוחנים כל אלמנט לפרטי פרטים ומנבאים אם הוא יהיה הדבר הגדול הבא”.
מהתערוכות בעולם לבתים בארץ
אז הטרנדים העולמיים נקבעים והסגנונות הנכונים לעכשיו מחלחלים מהתערוכות והמגזינים אל הרחוב. אבל לא כל גחמה בינלאומית מוצאת ביטוי בחדרים שאנחנו חיים בהם, ולא כל מה שנכון בעולם הרחב “יתפוס” גם בארצנו הקטנטונת. “בין הסגנונות האהובים ביותר על ישראלים בתחום עיצוב הפנים בולטות במיוחד שלוש מגמות עיקריות”, קובעת ויקה יוסל, סמנכ”לית חדשנות ועיצוב של קבוצת אקסטרה ריטייל – “הסגנון האורבני, אחד הטרנדים החמים השואב את השראתו מגורדי שחקים ומביא איתו מראות של בנייה ובטון חשוף, לוק מחוספס ותעשייתי; טרנד המיקס אנד מאץ’ שנכנס חזק לכל תחומי העיצוב ונותן דרור לדמיון וליצירתיות של כל אחד ואחת; והסגנון הקלאסי העל־זמני המתאפיין בקווים נקיים ובגוני לבן”.
“ישראלים אוהבים מאוד טכנולוגיה חדשנית”, מוסיפים בחברת חמת, “בעיקר בכל הקשור לכלים סניטריים ולברזים. החיפוש אחר הטכנולוגיות המתקדמות ביותר משמעותי לא פחות מההיצמדות לטרנד מסוים”.
“סגנון העיצוב שהישראלים אוהבים הוא מודרני, נקי ופרקטי”, סבור ג’יימי הרננדורנה, סמנכ”ל השיווק של HeziBank. “ישראלים הם מצד אחד מתקדמים ונועזים מאוד מבחינת עיצוב ומצד שני שמרנים, בעיקר בכל הנוגע לחיפויים, ריצופים וכלים סניטריים. בתחומים האלה הישראלים יעדיפו תמיד חומרים ועיצוב על־זמני, כאלה שיחזיקו מעמד לאורך זמן וישמשו בתור בסיס מעוצב ואיכותי לשנים רבות. את הקישוטיות והנועזות הישראלים מעדיפים להביע בעיצוב על ידי אקססוריז או פריטי ריהוט קטנים, שאותם אפשר להחליף בקלות”.
“אני לא בטוחה שנכון יהיה לומר שיש סגנון כזה או אחר שמועדף על הלקוחות הישראלים, שכן פעמים רבות אפשר לראות איך סגנון מסוים שואב השראה מהמקור אך מתאים את עצמו לתקופה ולהלך הרוח כשהוא ניזון ממגמות משתנות”, מסכמת שירלי שוורץ קאופמן, סמנכ”לית שיווק ופיתוח עסקי בטולמנ’ס. “הלקוחות בישראל מעריכים עיצוב. הם מעודכנים, פתוחים לחידושים ונהנים לעצב ולרענן את הבית באופן כללי, ולא נצמדים בהכרח לסגנון מסוים”.
פורסם לראשונה: 08:48, 28.11.22