אילון נופר. "נרמלתי את ההחלטה לא לשחזר"

"הצגתי מודל נשיות אחר": בעקבות אילון נופר נשים רבות החליטו לוותר על ניתוח שחזור השד

מייסדת "מיומנה" חשפה בראיון "ללאשה" את ההחלטה לכרות את שני שדייה ולא לעבור שחזור, ועוררה גלים בארץ ובעולם. מה עבר עליה מאז פרסום הכתבה, מה התגובה הכי מרגשת שקיבלה, ומה היא עונה כששואלים אותה איך הולך עם גברים

פורסם:
באוקטובר 2020, במהלך חודש המודעות לסרטן השד, התראיינה אילון נופר ל"לאשה" וסיפרה בגילוי לב נדיר על הסרטן שחזר אחרי 12 שנים ועל הבחירה לכרות את שני השדיים ולא לעבור שחזור. נופר ביקשה להצטלם לשער בחזה חשוף שהסגיר את שתי הצלקות שהותיר הניתוח שעברה כמה שבועות קודם לכן, ועוררה גל של תגובות אוהדות ברחבי הגלובוס. מי שייסדה את להקת "מיומנה" והופיעה איתה בעולם, בנתה בשנים האחרונות קריירה חדשה כמנטורית המלווה תהליכים אמנותיים. המחלה קטעה את תנופת העשייה, ובימים אלה היא עסוקה בעיקר בהחלמה.
אז מה שלומך?
"יש לי כאבים, אבל חוץ מזה אני בסדר גמור. אני בתקופה מורכבת רגשית, גם אמא שלי חלתה חודש אחריי בסרטן וגם היא נמצאת בתהליך החלמה. ההתאוששות מהניתוח לא קלה, לא לי ולא לה, אבל עם זאת יש המון אופטימיות ושמחת חיים".

אילון נופר על הכריתה הכפולה שעברה

נופר יכולה להרים ראש בגאווה על כך שהפכה למודל חדש של נשיות ומשמשת השראה לנשים רבות שהחליטו בעקבותיה להימנע מניתוח שחזור.
"סוכנות רויטרס תרגמה את הכתבה והיא רצה באיטליה, גרמניה, הולנד, קנדה, ארצות־הברית, רוסיה ובעוד המון ארצות", היא אומרת. "התחלתי לקבל תגובות ושאלות ממדינות רבות בעולם, ואני ממשיכה לענות ולהתראיין על זה בתקשורת העולמית. עכשיו קיבלתי פנייה מ'הניו־יורק טיימס'".
ההתעניינות הרבה הפתיעה אותך?
"הפתיעה בעיקר כי זה פחות התמקד בסרטן ויותר בצד הפמיניסטי. בעמוד הפייסבוק 'שיח פמיניסטי' כתבו שאני משחררת לא רק את הנשים אלא גם את אלה שבוחרים להצטרף למין הנשי, כמו הטרנסג'נדריות. לא משנה למה אין לי שדיים, הבחירה שלי לחשוף את זה היא זו שעשתה את השינוי, והתגובות היו בהתאם. שולחים לי מתנות מכל העולם, בובות, תופים, קריסטלים לריפוי, קרמים לצלקות, וקיבלתי גם המון חבילות של אוכל בריא".
"בת 60 כתבה לי שהיא הייתה 30 שנה בארון. לא סיפרה שאין לה שדיים ואף פעם לא הראתה את החזה שלה לאף אחד, גם לא בתוך הבית. הצילום שלי שחרר אותה לחלוטין"
את מכירה נשים שבזכותך החליטו לא לעשות שחזור?
"ליוויתי באופן אישי כמה נשים שקודם לא היה להן ספק לגבי השחזור, ובהמשך ראו שיש אופציה נוספת שהיא אפשרית. נרמלתי את זה".
איזו תגובה הכי ריגשה אותך?
"אישה בת 60 כתבה לי שהיא הייתה 30 שנה בארון. לא סיפרה שאין לה שדיים ואף פעם לא הראתה את החזה שלה לאף אחד, גם לא בתוך הבית. כשהיא ראתה את הצילום זה שחרר אותה לחלוטין, והיא כתבה לי תודה על זה. בשביל תגובה כזאת הכל היה שווה".

3 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
שולחים לי מתנות מכל העולם
(צילום: איתן טל, סגנון: איתי בצלאלי)

מה עבר עלייך מאז פרסום הכתבה?
"אחרי שהעליתי את הכתבה לאינסטגרם היו המון שיתופים. בזכות הביקוש בניתי הרצאה. אני קוראת לה 'הרצגה' - הקלטתי פודקאסטים, הראשון עולה ביום האישה הבינלאומי ב־22.2, וגם צילמתי קליפ דוקומנטרי. פעם בחודש אני עושה סדנת אונליין על טכניקות ריפוי שאני משתמשת בהן".
מה לדעתך כל כך ריגש את כולם?
"שהצגתי מודל נשיות אחר ומודל יופי חדש, האומץ שלי לחשוף סיטואציה שקרתה לי כדי לעזור לעוד אנשים. אנשים מוקירים תודה על כך ורוצים להמשיך להיות חלק מהדבר הזה. אני לוקחת אחריות על התפקיד שיש לי ומחבקת אותו. הרמתי פרויקט עם עמותת 'חלאסרטן', צילמנו שלושה סרטוני הדרכה לשיקום מניתוחי שד למיניהם, כי אני מאוד מאמינה בשיקום. אנשים שואלים אותי לפעמים, 'זהו, זה מאחורייך?', ואין דבר כזה מאחורייך, זה לוקח הרבה זמן וגובה מחיר גם בגוף וגם בנפש".
"חשוב שנשים לא יסתכלו על עצמן דרך עיניים גבריות. אם אישה מקבלת את עצמה, הגבר הנכון יגיע. אישה היא לא מוצר על המדף, והיא לא צריכה למכור את עצמה. קצת שכחנו את זה בעידן של אתרי ההיכרויות"

(הקליפ שצילמה אילון לאחר ההחלמה)


מה עושה לך הידיעה שהצלחת לגעת בהמון אנשים?
"בסך הכל עשיתי את התפקיד שלי. זה כמו לשאול אבן שנזרקת לאגם על האדוות שלה. אני כבר לא אחראית על מה שקורה, יצאתי לדרך עם תחושת שליחות, ועכשיו זה בחוץ. זה לא שלי, זה של כולם".
במה אנשים הכי התעניינו?
"שאלו אם אני יוצאת לדייטים, איך הולך לי עם גברים".
"אמא שלי היא האישה הכי מדהימה שאני מכירה, ואני פוחדת בטירוף לאבד אותה. אני לוקחת ממנה השראה באמונה שלה שאנחנו יכולות לעבור את זה יחד".
ומה ענית?
"שחשוב שנשים לא יסתכלו על עצמן דרך עיניים גבריות. אם אישה מקבלת את עצמה, הגבר הנכון יגיע. אישה היא לא מוצר על המדף, והיא לא צריכה למכור את עצמה. קצת שכחנו את זה בעידן של אתרי ההיכרויות. כל אישה שמרגישה שהיא פגומה ולא משנה למה - משקל, גיל או אסימטריה כזו או אחרת שמפריעה לה - צריכה לצאת מיד מאתרי ההיכרויות ולעבוד על קבלה עצמית, ומשם הדברים ירוצו אליה. ככה זה עובד, אלה החוקים. לתת למישהו אחר את המפתח לערך שלך, זו טעות מסוכנת".
ומי השפיעה עלייך לטובה?
"אמא שלי. היא הגיבורה שלי. את יכולה רק לדמיין מה היא עוברת כשהיא יודעת שהבת שלה חלתה ואז היא מגלה שגם היא. היא לרגע לא איבדה את חוש ההומור, האופטימיות והפרקטיות שלה. היא האישה הכי מדהימה שאני מכירה, ואני פוחדת בטירוף לאבד אותה. אני לוקחת ממנה השראה באמונה שלה שאנחנו יכולות לעבור את זה יחד".
3 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
לאשה
(צילום: איתן טל, סגנון: איתי בצלאלי)

"אילון עשתה שירות עצום לנשים"

ד"ר שגית משולם, מנתחת פלסטית ומומחית בשחזור שד, מודה שלצעד האמיץ של אילון נופר יש השפעה אמיתית בשטח.
"ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בכמות השחזורים לאחר סרטן שד, בדומה לארצות־הברית", היא אומרת. "במדינות המערב שיעור הנשים שבוחרות לעבור שחזור עומד על 40%-20%, ואילו בישראל מדובר ב־60%-30%. "שחזור שד לא מתאים לכולן. נשים רבות מאושרות מהתוצאות כי זה נותן להן ביטחון, אבל צריך לדעת שהשד המשוחזר לעולם לא יהיה זהה לשד שנכרת".
מה הייתה התרומה של אילון נופר לשיח?
"אילון עשתה שירות עצום ברמה החברתית והתרבותית. ההצהרה שהנשיות שלי לא תלויה באיבר כזה או אחר, יש לה חשיבות עצומה. זו חוליה נוספת בשרשרת שאותה התחילה אנג'לינה ג'ולי כשחשפה באומץ את כריתת השדיים המניעתית שעברה. אילון חשפה בפנינו את גופה, והשמים לא נפלו. להפך, ראינו שאישה יכולה להיראות יפהפייה, אנרגטית ומושכת גם ללא שדיים".
מאז פרסום השער יש באמת פחות ביקוש לניתוחי שחזור?
"בהחלט. יותר נשים שעומדות לפני כריתת שד פונות אליי רק כדי לקבל חיזוק להחלטה שלהן לא לעבור שחזור. אני בהחלט מאמינה שבין האופציות שיש לאישה בנוגע לסוגי השחזורים הקיימים, גם לא לשחזר זו אופציה. הצילום המהמם והלא מתנצל של אילון חיזק נשים רבות ושחרר אותן לקבל את ההחלטה.
"רק לאחרונה הגיע אליי לייעוץ זוג צעיר, האישה עמדה לפני כריתה כפולה, והם רצו לקבל חיזוק להחלטה המשותפת שקיבלו לא לעבור שחזור. אין לי ספק שככל שניחשף ליותר נשים כמו אילון, הנושא יהפוך ללגיטימי יותר, ולכן אני מצדיעה לאישה הזאת, שהיא בעיניי הכי שלמה שיש".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button