מעבדת חלב אם של מד"א. החלב מוקפא במינוס 80 מעלות

מאות נשים התנדבו לתרום חלב אם לתינוקות שהאמהות שלהם נעדרות

פוסט בפייסבוק הוביל למבול פניות של נשים שנרתמו לספק חלב אם לתינוקות שהאמהות שלהן מנותקות קשר או התגייסו למילואים. ד"ר שרון ברנסבורג־צברי, מנהלת הבנק הלאומי לחלב אם של מד"א, מדגישה: "אנו מעודדים תרומות דרך בנק חלב, בתהליך שבו המנות עוברות בדיקות ובטוחות לשימוש"

פורסם:
ההודעה הייתה קצרה: "זקוקים לתרומת חלב לתינוקת שאמא שלה נעדרת מהמסיבה, נא לפנות לשירה". שירה זילכה־חורש (33) מתל־אביב היא חברתה לעבודה של סלין בן דוד (32), שבילתה במסיבה ברעים יחד עם שירז ואדיר, שתי קולגות במשרד עורכי הדין "קסוטו" בתל־אביב. לפני חמישה חודשים סלין, שהייתה מנהלת המשרד, ילדה את בתה אלי ומאז הקשר ביניהן נעשה קצת רופף.
"פתאום ראיתי שסלין נעדרת, יחד עם שירז, המזכירה של המשרד ובעלה אדיר, עורך דין במשרד, וגם להם יש שתי בנות שנשארו לבד", מספרת זילכה־חורש. "התקשרתי לעידו, בעלה של סלין שנשאר בבית עם אלי, גם הוא עורך דין שעבד איתנו. שאלתי איך אני יכולה לעזור ומה אלי אוכלת, וכשהבנתי שהיא עדיין יונקת אמרתי לו 'אני דואגת לכם לחלב'. פרסמתי פוסט בפייסבוק וגם בקבוצה אצלנו בשכונה בתל־אביב, וזה צבר תאוצה. פנו אליי כל מיני אושיות רשת וביקשו לפרסם, הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל. יש לי 300 הודעות ווטסאפ ו־50 הודעות סמס שלא פתחתי. קיבלתי מאות שיחות מנשים שהתחילו לשאוב במיוחד בשבילה, מכל הארץ, למרות שביקשתי רק נשים מחולון. לא רציתי שאנשים ייסעו במצב הזה וגם לא רציתי שהחלב יהיה זמן ממושך בדרך. כמות האנשים שרצו לעזור חיממה לי את הלב, לא ראיתי התגייסות כזו מעולם".
מה את יודעת על נסיבות ההיעדרות של סלין?
"כשהתחילו האזעקות היא התקשרה לעידו, אמרה שהיא במיגונית ושהיא בסדר ואז אמרה 'הנה הצבא מגיע' ומאז אין קשר איתה. עידו מניח שזה לא היה הצבא אלא המחבלים. הטלפון שלה אוכן במפלסים. אנחנו מקווים ואופטימים שנשמע חדשות טובות, אבל אין כתובת ואין אפילו את מי לשאול. סלין היא אזרחית צרפת וגם בשגרירות צרפת לא התקבל מידע. נכון לעכשיו היא נעדרת ואין לנו כל מידע גם על שירז ואדיר".
5 צפייה בגלריה
סלין בן דוד נעדרת. עבור אלי, התינוקת שלה, זרמו מאות תרומות חלב אם
סלין בן דוד נעדרת. עבור אלי, התינוקת שלה, זרמו מאות תרומות חלב אם
סלין בן דוד נעדרת. עבור אלי, התינוקת שלה, זרמו מאות תרומות חלב אם
(צילום: אלבום פרטי)

ד״ר יסמין פרהדיאן (35), מתמחה בגינקולוגיה בבית החולים וולפסון, אם לשני ילדים מתל־אביב, נתקלה בפוסט של שירה זילכה־חורש והחליטה, כמו מאות נשים אחרות, להתגייס למשימה. "ילדתי לפני חודשיים את בתי השנייה ולקראת חזרה לעבודה בעוד חודש אני אוגרת לה חלב שאוב", מספרת ד"ר פרהדיאן. "אספתי עבורה קרוב ל־20 ליטר חלב במקפיא ייעודי, אני ממש עובדת בלייצר כמויות חלב שיספיקו לה לתקופה שלא אוכל להיניק אותה כי אהיה בעבודה ובתורנויות. כשנתקלתי בפוסט קורע הלב של שירה, ידעתי לאן החלב צריך ללכת. כשפניתי לשירה נאמר לי שכבר השיגו מספיק חלב, אבל התמונות של נשים נעדרות והסיפורים הקשים על מעורבות ילדים ותינוקות בקרבות קרעו את הלב. במצב שנוצר, אין ספק שיש תינוקות שזקוקים יותר לחלב הזה, ברמה התזונתית ולא פחות מזה, ברמה הרגשית, כדי שנדע שעשינו כמה שיותר עבורם. אני חושבת שמדובר באינסטינקט בסיסי של נשים ואמהות שפתחו את הלב, את הגוף ואת המקפיא והתנדבו לתרום חלב שאוב, לשאוב חלב טרי ואפילו להיניק. מלבדי הבנתי שנרשמו עוד מאות נשים. זה מרגש ומעודד למול טרגדיה נוראית שכזאת".
5 צפייה בגלריה
 ד"ר יסמין פרהדיאן ובתה. "אספתי כמעט 20 ליטר חלב עבור בתי והחלטתי לתרום אותם"
 ד"ר יסמין פרהדיאן ובתה. "אספתי כמעט 20 ליטר חלב עבור בתי והחלטתי לתרום אותם"
ד"ר יסמין פרהדיאן ובתה. "אספתי כמעט 20 ליטר חלב עבור בתי והחלטתי לתרום אותם"
(צילום: אלבום פרטי)


גם הדר לוי (40) מהיישוב שושנת־העמקים עסקה השבוע רק בדבר אחד: למצוא חלב אם לתינוק בן חודשיים שאמו נפצעה קשה במסיבה ברעים. האם, אמריקאית שהגיעה לארץ עם כל משפחתה לחגוג את חגי תשרי, השאירה את התינוק במשמורת של הסבתא, אמריקאית גם היא, ונסעה עם בעלה, אביה ובני הדודים שלה למסיבה. בבוקר התברר שסבו של התינוק נהרג בהתקפה, בת דודה אחת עדיין נעדרת, והאם (שביקשה לשמור על עילום שמה) נפצעה, אושפזה בסורוקה וכשמצבה התייצב, הועברה לבית החולים לניאדו בנתניה.
עוד כתבות בלאשה:

"אחותה של האם, שעשתה עלייה לפני כמה שנים, היא שכנה שלי", מספרת לוי. "ראיתי אותם בבוקר המלחמה, והם סיפרו שקיבלו ממנה הודעה שיורים עליהם, אבל שהם נמצאים באיזה בונקר והכול בסדר. לא תיארנו לעצמנו שחמש דקות אחר כך הגיעו המחבלים לבונקר. מדובר במשפחה שלמה שבאה לעשות פה חגים והתפרקה לגמרי. מצבה של האמא כרגע בסדר, היא צריכה לעבור ניתוח והיא תצא מזה.
"כשהשכנה שלי אמרה שצריך לגייס חלב, מיד התגייסתי. כבעלת מפעל של בגדי בייסיק לתינוקות בשם 'אריה', יש לי קשרים עם המון אמהות. מאז שהתחיל המבצע אנחנו לא מפסיקות לתרום משלוחים של בגדי תינוקות לכל מקום שמבקשים מאיתנו. העליתי בקשה לחלב אם בכל מיני קבוצות וזה הופץ בטירוף, אני לא מפסיקה לקבל הודעות, לא הצלחתי לענות לכולם. כרגע יש לנו חלב אם לשלושה שבועות עבור התינוקת ונכון לעכשיו כבר לא צריך יותר. הפנינו את הפניות לבנק חלב אם ולכל מיני נשים שלקחו על עצמן איסוף ואספקת חלב".
5 צפייה בגלריה
 הדר לוי וילדיה. "יש לנו חלב לשלושה שבועות לתינוקת"
 הדר לוי וילדיה. "יש לנו חלב לשלושה שבועות לתינוקת"
הדר לוי וילדיה. "יש לנו חלב לשלושה שבועות לתינוקת"
(צילום: אלבום פרטי)

למשימת גיוס החלב נרתמה גם עומר מלי־הנגבי (43), יועצת הנקה ואם לשלושה מרמת־השרון, שהדבר הראשון שהיא עשתה כששמעה שיש אמהות הרוגות, נעדרות וחטופות, היה להקים קבוצת ווטסאפ לאיסוף ואספקת חלב אם יחד עם אירה קפלן רזניק. "הקבוצה התחילה בכלל כסיוע לנשים מיניקות שמתקשות להמשיך להיניק בגלל סטרס שנובע מהמצב, אבל די מהר פנו נשים שחיפשו חלב אם לתינוקות שהאמהות שלהם נעדרות. היה לנו תינוק שנמצא עם הסבתא בחולון, אחד מירושלים, מחבצלת־השרון, מפולג ועוד ועוד. אלה תינוקות לאמהות מנותקות קשר, שהיו במסיבה ברעים והשאירו תינוקות בני פחות מחצי שנה. עלתה גם דרישה לחלב אם מאמהות שיצאו למילואים ומאמהות שעוסקות ברפואת חירום ועובדות בימים אלה סביב השעון".
הצלחת לספק חלב אם לכל מי שצריך?
"ברור, יש לנו יותר נשים שביקשו לתרום מאשר נשים שביקשו תרומות. כרגע יש מעל 700 תורמות, ראיתי שאני הולכת לאיבוד, אז הכנתי קובץ שבו כל מי שרוצה לתרום או משפחות שזקוקות לתרומות - יוכלו להירשם. אנחנו מנהלים גם שיתוף פעולה עם בנק החלב של מגן דוד אדום ובנוסף, 'עזר מציון' התנדבו לשנע את החלב בצידניות מיוחדות שקיבלנו כתרומה מחברה אחרת. זו הייתה התארגנות מופתית תוך יומיים".
למה בעצם אי־אפשר פשוט לעבור לתחליפי חלב?
"המעט שאנחנו יכולות לעשות למען אמהות שמכל מיני סיבות לא יכולות להיות עם ילדיהן, זה לספק לתינוקות שלהן את מה שהן היו רוצות שיקבלו. חוץ מזה, המעבר לתחליפי חלב צריך להיעשות בהדרגה, את לא יודעת איך התינוק יגיב וזה לא זמן טוב לשנות לו את התזונה כשאמא שלו לא איתו".
5 צפייה בגלריה
 עומר מלי־הנגבי. "כרגע יש מעל 700 תורמות"
 עומר מלי־הנגבי. "כרגע יש מעל 700 תורמות"
עומר מלי־הנגבי. "כרגע יש מעל 700 תורמות"
(צילום: דיקלה חוסטיק)

הבנק הלאומי לחלב אם של מד"א: "מלאי לחירום"

לאור היוזמות ברשתות החברתיות לתרומת חלב אם, משרד הבריאות פרסם השבוע הוראות שעה לשימוש בחלב מבנק חלב אם, "עבור תינוקות פצועים או תינוקות שנותרו ללא חלב אם". במשרד מסרו כי "ביממה האחרונה התקבלו בקשות לחלב אם, עקב היעדרותן של אמהות מיניקות וגיוסן של אמהות לתינוקות יונקים. אנו מעודדים תרומות של חלב אם דרך בנק חלב, בתהליך שבו המנות עוברות בדיקות והן בטוחות לשימוש עבור התינוקות".
לקריאת משרד הבריאות מצטרפת גם ד"ר שרון ברנסבורג־צברי, מנהלת הבנק הלאומי לחלב אם של מד"א. "כמו שלא הייתי רוצה שיעבירו תרופות ועירויים בין אנשים ללא פיקוח, כך לגבי חלב אם", היא אומרת. "מדובר על הזנת תינוקות עם מערכת חיסונית מוחלשת וחשוב שהחלב יגיע אליהם במצב מיטבי. אצלנו כל מנה נבדקת, כמו מנת דם, ומוקפאת בטמפרטורה של מינוס 80 מעלות, שבה אפשר לשמור חלב גם עשרות שנים".
ד"ר ברנסבורג־צברי מדווחת על עלייה בביקוש לחלב אם בימים טרופים אלה. "יש לנו כבר פניות מנשות קבע ועוד פניות עבור אמהות שהיו במסיבה והשאירו תינוקות. בשגרה אנחנו מעבירים כ־180 ליטר לחודש לפגיות, וכרגע תינוקות שהגיעו לבתי החולים מקבלים מהמלאי בפגיות. אני מניחה שייקח זמן מסוים עד שהמערכת תתארגן ויתחילו לפנות ולבקש לחדש את המלאים. מה עוד שזיהינו ביומיים האחרונים עלייה בלידת פגים, ככל הנראה עקב המצב הלא שגרתי, בעיקר בסורוקה, ברזילי ואסותא אשדוד. כרגע אין מחסור, בשנתיים וחצי שאנחנו קיימים צברנו מלאי חירום בדיוק למצבים כאלה".
  • פניות במייל milkbank@mda.org.il
  • ואטסאפ ⁦052-6344101⁩ ומייל milkbank@mda.org.il
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button