עו"ד איילת השחר סיידוף. "לא ניסחף אחר דרישות של החרדים כתנאי לגיוסם"

מייסדת תנועת "אימהות בחזית" נאבקת כבר שנה על גיוס חרדים לצבא

עו"ד איילת השחר סיידוף, אמא ללוחם, ראתה את הנולד ועתרה לבג"ץ חודשים לפני המלחמה, בדרישה לגיוס חרדים. בימים אלה אמורות להתקבל החלטות גורליות, גם בנושא הזה

פורסם:
מהי תנועת "אימהות בחזית"?
"תנועה רעיונית שהוקמה במרץ 2023, כששר הביטחון יואב גלנט יצא לעם ואמר שישראל נמצאת בסכנה מיידית ומוחשית לביטחונה. באותו שבוע גייסתי את הבן שלי לחיל הים ונורא נבהלתי. כמה ימים לאחר מכן הוגש בכנסת 'חוק יסוד מימון תורה' שמשווה לימודים בישיבה לשירות קרבי בצה"ל. התחלתי לחקור למה גלנט התכוון וגיליתי את כל מה שהתפוצץ לנו בפרצוף ב־7 באוקטובר.
"זה גרם לי להוציא 'קול קורא' תחת הכותרת 'אם את אמא חרדה, מקומך איתנו, אם את חרדית, אז כנראה שלא'. תוך יומיים הצטרפו אליי אלפי אמהות, ואחרי שבועיים עשינו את מיצג העגלות בבקו"ם, שזעזע את המדינה. בהמשך הצטרפו אלינו עוד 20 אלף, היום התנועה מונה קרוב ל־60 אלף אמהות".
מה אתן דורשות?
"שירות שווה לכולם ואכיפת 'חוק שירות ביטחון' על כל האזרחים, כי אין אחד לישיבה ואחד לשכיבה. נושא הגיוס הוא קונצנזוס, 80% בעד שוויון בנטל. אם פעם עוד רצינו להאמין בקונספציית הצבא הקטן והחכם, אחרי השבת השחורה התפכחנו. אין לנו מספיק חיילים בשביל כל המשימות הביטחוניות שקיימות כרגע".
"יש לי אבא פוסט־טראומטי מיום כיפור, אקס פוסט־טראומטי מלבנון והבן שלי עלול להיות פוסט־טראומטי מהמלחמה הזו. למה רק אני?"
איך אתן מנסות להשפיע?
"כבר שנה אנחנו משתתפות בישיבות ועדת חוץ וביטחון, ועדת החינוך והוועדה לענייני ביקורת המדינה - יש לנו לוביסטיות קבועות בכנסת.
"ביולי 2023 הגשנו עתירה לבג"צ נגד החלטת שר הביטחון לא לגייס אברכים. הצטרפו לעתירה 'אחים לנשק', התנועה לאיכות השלטון, פורום איילון לזכויות אדם והתנועה הדמוקרטית האזרחית. בעקבות העתירה הורה בג"ץ ב־1 באפריל להוציא צווי גיוס לאברכים ולהפסיק להם את התקציבים. פעלנו לבלום את החקיקה של 'חוק יסוד מימון תורה' והצלחנו".
אבל כעת ראש הממשלה מתכוון להעלות להצבעה בכנסת את הצעת החוק הישנה של בני גנץ.
"נתניהו מביא חוק שאין לו סיכוי לעבור. היועצת המשפטית לממשלה כבר טענה שהחוק הזה לא רלוונטי וכך גם גנץ".
את חושבת שיהיה אפשר לכפות על החרדים להתגייס?
"מי שלא רוצה להיות חלק מהמדינה ולהשתתף בנטל, לא יוכל לבחור ולהיבחר, כי משתמטים לא יחליטו על משרתים. לדעתי יש היום יותר רצון בחברה החרדית הצעירה להתגייס, אבל לרבנים יש אינטרנס שהם לא יתגייסו כי אברכים זה כסף וכוח".
את לא חוששת שגיוס מסיבי של חרדים לצבא יפגע בחיילות?
"אני בהחלט חוששת, ולכן ננסה להימנע מפגיעה בהן ולא ניסחף אחר דרישות של החרדים כתנאי לגיוסם. צה"ל הוא צבא של יהודים, הוא שומר כשרות ועומד בחוקי הדת וההלכה הבסיסיים, ואם מישהו חייב כשרות מהדרין, שישלחו לו קופסאות כמו ששולחים למי שסובל מאלרגיות שונות".
מה יקרה אם בכל זאת יעבור חוק שפוטר חרדים מגיוס?
"המדינה תיגמר. יש לי אבא פוסט־טראומטי ממלחמת כיפור, אקס פוסט־טראומטי ממלחמת לבנון ועכשיו הבן שלי עלול להיות פוסט־טראומטי מהמלחמה הזו. שמישהו יסביר לי למה רק אני".
מה עמדתכן בנוגע לגיוס ערבים?
"גם הערבים צריכים לתרום, ואני לא מקבלת את זה שהם לא מגויסים מסיבות ביטחוניות, כי רבים מהשוטרים בישראל הם ערבים. אנחנו צריכים לחבר אותם לשיח של תרומה למדינה, שירגישו שייכים. ערבי שלא ירצה, יתכבד ויחזיר את זכותו לבחור ולהיבחר".
"מי שלא רוצה להיות חלק מהמדינה ולהשתתף בנטל, לא יוכל לבחור ולהיבחר, כי משתמטים לא יחליטו על משרתים"
זה לא המאבק הציבורי הראשון שאת מנהלת.
"בגיל צעיר מאוד הייתי ממארגני מצעד הגאווה הראשון בתל־אביב; כשהבן שלי היה בכיתה א' נאבקתי לפיצול בית הספר שלמדו בו 1,400 תלמידים, זה נגמר בהקמה של חמישה בתי ספר; הייתי פעילה במחאת האוהלים ב־2011 ועכשיו אני עם 'אימהות בחזית' מהבוקר עד הערב. אנחנו מתכוונות להפוך את הכוח שלנו לכוח פוליטי ולרוץ לכנסת, כי משם נוכל להשפיע".
ומה את עושה לפרנסתך?
"הייתי במאית תיאטרון ואשת עסקים, ובארבע השנים האחרונות אני עורכת דין עצמאית לענייני משפחה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button