"צריך להנחות אותם". יהל מנדלקרן

"הגנת יתר מונעת מבעלי הצרכים המיוחדים את הזכות ליהנות ממיניות"

לאנשים עם צרכים מיוחדים יש צורך במיניות כמו לכולנו. אז למה הסביבה הקרובה מסבירה להם ש"סקס זה לא בשבילכם"?

פורסם:
יהל מנדלקרן (47) היא עובדת סוציאלית, מטפלת מינית מוסמכת, עוסקת בין היתר במיניות של אנשים עם מוגבלות. נשואה + 2, גרה בירושלים
היי יהל, מה בעצם שונה במיניות של אנשים עם צרכים מיוחדים?
"אני מטפלת באנשים עם כל סוגי המוגבלות, אבל כרגע אתייחס בעיקר לכאלה עם מוגבלות שכלית התפתחותית או על הרצף האוטיסטי. לאנשים האלה יש חשק מיני וצורך במיניות בדיוק כמו לכל אדם אחר. הם גם יכולים ליהנות מחוויות מיניות מספקות. אבל ככל שהם תלויים יותר בסביבה שלהם, כך הם עלולים להתמודד עם אתגרים שונים בתחום המיני".
אילו אתגרים, למשל?
"האתגר הגדול הוא החסמים שהאפוטרופסים ואנשי הטיפול מציבים בפניהם. הרבה פעמים אומרים להם 'סקס זה לא בשבילכם'. הם עלולים להיפגע מינית, ולכן יש רצון חזק להגן עליהם כדי שלא ינצלו אותם. בנוסף, יש חשש שאולי הם לא ישתמשו באמצעי מניעה, יידבקו במחלות מין או ייכנסו להיריון לא רצוי. זה נובע מכוונות טובות, אבל הגנת היתר הזאת חונקת את האנשים עם הצרכים המיוחדים, פוגעת במרחב הפרטי שלהם ומונעת מהם את הזכות ליהנות ממיניות, שהיא חלק מאיכות החיים".
ההגנה הזו חונקת יותר כשמדובר בנשים עם מוגבלות?
"כן. יש הגנת יתר גם על גברים, אבל הדאגה לנשים גבוהה יותר מתוך חשש תמידי לניצול או כניסה להיריון".
יש גם אתגרים שקשורים למוגבלות עצמה?
"אנשים על הרצף האוטיסטי עלולים להתמודד עם קשיים ביצירה ובנייה של קשרים. למשל, להבין שלא אומרים דברים מסוימים לאדם שאנחנו פוגשים בפעם הראשונה. בנוסף, הם עשויים להתמודד עם קושי בוויסות חושי - יש כאלה שזקוקים למגע מאוד חזק ולחלופין כאלה שכל מגע מפריע להם. אז צריך לבדוק איך להתאים את עוצמת המגע לפרטנר וללמוד מה נעים לצד השני.
"אצל אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עלול להיות קושי בהבנה של הרגשות שהם חווים והרגשות של הצד השני. הרבה פעמים הם טועים במסרים שהם מקבלים מהצוות המטפל וחושבים שהם האנשים שאיתם הם אמורים לקיים יחסי מין, למרות שזה אסור. הם זקוקים להנחיה לגבי הקשרים שהם יכולים לנהל".
איך אפשר לסייע לאנשים עם צרכים מיוחדים לממש את המיניות שלהם?
"קודם כול, חשוב שהסביבה הקרובה של האדם עם המוגבלות תיתן לו לגיטימציה ומרחב להתנסות מבחינה מינית. בנוסף, אנשים עם מוגבלות זקוקים לחינוך מיני מפורט ככל האפשר. צריך, למשל, להנחות אותם מה מתאים לעשות במרחב הציבורי ומה צריך להיות במרחב הפרטי - לדוגמה, לאונן בחדר עם דלת סגורה ולא בסלון. בנוסף, כדאי להגיע לטיפול מיני המותאם להם".
מה כולל הטיפול?
"אני נפגשת עם האנשים עצמם וגם עם האפוטרופסים והצוות המטפל שלהם. במסגרת הטיפול אני מתעניינת במטרות ובצרכים המיניים של המטופלים, ובהתאם לכך בונה תוכנית של התערבות. בחלק מהמפגשים אני נותנת ידע בכל מה שקשור לגוף ולאפשרויות שונות למגע מיני. לפעמים אני משתמשת באמצעים ויזואליים כמו איורים, סרטונים ודגמי אנטומיה כדי להסביר על גוף הגבר או האישה".
"הגיעו אליי בני זוג שההורים הרשו להם רק לשבת איתם בסלון ולהחזיק ידיים. בתהליך קצר יחסית, ואחרי הסברים, הם התנסו ביחסי מין מלאים והיו פשוט מאושרים"

מגיעים אלייך גם זוגות?
"כן, כשברוב המקרים לשני בני הזוג יש מוגבלות. הם מגיעים בשלבים שונים של מערכת היחסים - יש כאלה שרק בונים את הקשר הזוגי וזקוקים להכוונה, וכאלה עם זוגיות ארוכה שמתמודדים עם אתגרים בתחום המיני וצריכים הנחיה ותיווך. חשוב להגיד שבקליניקה הם לא עושים שום דבר מיני, אלא אני שולחת אותם הביתה לתרגל".
תני לנו סיפור מעניין מחדר הטיפולים.
"הגיעו אליי בני זוג עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בשנות ה־30 לחייהם. ההורים מצד אחד בירכו על הקשר ומצד שני לא הרשו להם לשהות בפרטיות, אלא רק לשבת איתם בסלון ולהחזיק ידיים. אבל הם הבינו שהזוג לא ימשיך ככה לנצח ושהם זקוקים להכוונה. הם הגיעו לטיפול מאוד בשלים. הייתה שם תקשורת טובה והם ידעו מה הם רוצים. הם קיבלו המון לגיטימציה להתנסות, לגעת אחד בשני, כמובן בפרטיות, בחדר שלהם בבית. במקביל נתתי הדרכה להורים, שנרגעו שגורם מקצועי מלווה אותם. בתהליך קצר יחסית ואחרי הסברים, בני הזוג התנסו בקיום יחסי מין מלאים והיו פשוט מאושרים".
סקס טיפ: "אף אחד לא צריך לוותר על המיניות שלו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button