אלון שטיין

"כשארוויח את המיליון הראשון - אחגוג": בני נוער שמשקיעים בבורסה

בזמן שבני ובנות נוער אחרים מבלים שעות ארוכות ברשתות  החברתיות, יש כאלה שחוקרים מניות ומכירים מושגים כמו אג"ח, תשואה ומדד. שני נערים ונערה שסוחרים בבורסה כבר עכשיו, פתחו בפנינו את תיק ההשקעות שלהם

פורסם:
בזמן שבני ובנות נוער אחרים מבלים שעות ארוכות בטיקטוק, אינסטגרם, נטפליקס, יוטיוב או בקניונים ובפארקים, יש נוער שחוקר ולומד כל מניה לפני שהוא משקיע בה ומכיר מושגים כמו אג"ח, תשואה ומדד. שוחחנו עם שלושה מהם.
"אחרי פציעה רצינית בברך לא יכולתי לחזור לכדורגל וחיפשתי איך למלא את החור", מספר אלון שטיין (16) מרמת־ישי. "לפני שנה התחלתי לחשוב שבעתיד ארצה להיות עצמאי ושיהיה לי פוטנציאל כלכלי אינסופי – והחלטתי להשקיע בבורסה".
שטיין, שמתחיל השבוע כיתה י"א במגמת הנדסת תוכנה בבית הספר אורט טבעון, הוא בנם הבכור של איילת, העוסקת בשיווק דיגיטלי ושחר, מהנדס מכונות. יש לו אחות צעירה. מרגע שהחליט להשקיע בבורסה, החל לחפש ביוטיוב סרטונים למשקיעים מתחילים ולמד במשך כמה שעות מדי יום ("זה דורש הרבה התמדה"). כשהחליט להירשם לקורס השקעות למתחילים, חקר ובדק את כל הגורמים בתחום ואף האזין לפודקאסט בנושא, עד שבחר להירשם לקורס דיגיטלי שמחירו 7,000 שקל ("השקעתי 4,000 שקל מהחסכונות שלי ואת השאר השלימו ההורים שלי"). מאז שהסתיים הקורס, שטיין נוסע פעם או פעמיים בחודש למרכז הארץ כדי להשתתף בקורסים פרונטליים במכללה שבה למד, ללא עלות נוספת. "כולם שם מופתעים מגילי הצעיר", הוא מודה, "וגם אומרים לי: 'הלוואי שהבן שלי היה מתחיל עם זה בגילך'. אף אחד שם לא מזלזל בי ואם כן, זה לא מעניין אותי".
מעבר לידע שקיבל בקורס, שטיין השקיע שעות ארוכות בלימוד עצמי של תחומים חדשים בשוק ובהתעדכנות במתרחש בזירה הכלכלית ("אם יש חברה על הגרף שמעניינת אותי, אני מתחיל לחפש עליה מידע"). בסיום הקורס החל לתרגל במסחר דמו (כלומר, לא על כסף אמיתי), "כדי לעשות טעויות שם, לפני המעבר למסחר אמיתי, למרות שהטעויות שעושים במסחר אמיתי חשובות יותר מההצלחות, כי לומדים מהן הרבה יותר. אם טעיתי, אני לומד את הטעות, בודק למה נכנסתי אליה ושואל את עצמי – האם עשיתי נכון? או שזה היה סתם חוסר מזל? השוק לא תמיד צפוי. ככה אני יודע לא לעשות את הטעות הזו שוב. מהטעויות האלה אפשר להרוויח כסף. יכול להיות שבגלל הפסד בארבע עסקאות, אחר כך ארוויח ב־20 עסקאות".
כעבור ארבעה חודשים עבר שטיין למסחר בכסף אמיתי, דרך חשבון הבנק של הוריו, משום שעד גיל 18 לא ניתן לסחור בבורסה. הוא סוחר בחברות בחו"ל בלבד, דרך ברוקר שמקשר בינו ובין הבורסה ושדרש אישור הורים לפני שהסכים להעניק לו שירות.
4 צפייה בגלריה
 אלון שטיין
 אלון שטיין
אלון שטיין. "אני נהנה לראות איך מה שאני לומד הופך לתכלס"
(צילום: איילת שטיין)
שטיין משקיע לא רק את הכסף שהוא מרוויח בעבודת הקיץ בגינון, אלא גם סכום מוגבל שקיבל מקרובי משפחה.
יש לך אחריות על כסף של אנשים אחרים.
"בהתחלה זה קצת הלחיץ אותי, אבל אנחנו מתנהלים בסכומים שהם מוכנים לסכן. זה לא שהם שמים עליי את כל החסכונות שלהם ואומרים 'תעשה מה שבא לך'. אני מאמין שבהמשך יהיו גם לי וגם להם יותר רווחים".
תסכים לשתף כמה הרווחת עד עכשיו?
"זה משתנה לפי מצב השוק, אבל אני מגיע ל־1,000 שקל רווח נקי בחודש או 10%, שזה המון. אם הייתי סוחר בהרבה יותר כסף, הייתי מרוויח הרבה יותר. מעבר לכסף, אני נהנה לראות איך מה שאני לומד הופך לתכלס: שזיהיתי משהו נכון על הגרף, למדתי אותו במשך כמה חודשים, יישמתי והצלחתי".
איך המורים שלך מגיבים לכך שאתה משקיע בבורסה?
"חלקם תומכים ואומרים: 'וואו, כל הכבוד, בהצלחה' וחלקם מופתעים ולא יודעים איך להגיב".
והחברים?
"התגובה הראשונית שלהם הייתה 'מה קשור עכשיו שוק ההון'? אבל לאט־לאט, אחרי שהם ראו שאני מצליח, הם התחילו להתעניין בזה. חבר טוב ביקש שאלמד אותו ואחריו פנו עוד שני חברים".
איך אתה חוגג כשאתה מרוויח יפה?
"קודם כול אני כותב לעצמי בזכות מה הרווחתי ולומד מזה איך להרוויח יותר. אני נהנה מהתחושה הטובה והולך לישון, חולם חלומות טובים. כשארוויח את המיליון הראשון, אני בטוח אחגוג".

התפוח והעץ

מקרה של אורי שטיינברג, שיחגוג בקרוב יום הולדת 18, קל להבין כיצד החל ללמוד בקורס השקעות כבר בגיל 12: אמו היא אופיר בן נון־שטיינברג, שבגיל 16 כבר סחרה בבורסה ובבגרותה הפכה לאישה הראשונה בישראל שהקימה חברת השקעות. כיום היא המשווקת הישראלית של "אינטראקטיב ברוקרס", פלטפורמת מסחר לטלפונים ולמחשבים. היא גם בתו של אביהו בן נון, לשעבר מפקד חיל האוויר.
שטיינברג, המתגורר במושב עשרת, סיים לאחרונה את לימודיו בתיכון ובימים אלה מתחיל ללמוד במכינה קדם־צבאית. אביו מהנדס בניין ויש לו שלושה אחים.
"כשהייתי בן 11 וחצי, ראיתי את אמא מוכרת וקונה באפליקציה ושאלתי אותה מה זה. היא הסבירה לי וביקשתי שתלמד אותי. אחרי חצי שנה ששיחקתי באפליקציה, בלי כסף אמיתי, נרשמתי לקורס השקעות, שארך שלושה חודשים, פעם בשבוע. הרבה אנשים היו מופתעים לראות שם נער בן 12".
ואמו מוסיפה: "באחת ההפסקות בלימודים נכנסתי לשם וראיתי אנשים מתגודדים סביבו. התברר שהוא כבר נתן להם המלצות...".
עם סיום קורס ההשקעות, שטיינברג קיבל חשבון דמו, החל להתנסות וסיכם עם אמו שיעבור למסחר בכסף אמיתי לכשיגיע ל־20% תשואה. כעבור שנה זה קרה – ושטיינברג השקיע את כל הכסף שקיבל בבר המצווה ("אני לא רוצה לציין סכומים"), בצורה זהירה, לדבריו.
לא פחדת להשקיע כסף אמיתי?
"כן, אבל בסופו של דבר יש הרבה פעולות במסחר שמגבילות את כמות הכסף שאפשר להפסיד, וכשיש לי שאלה אני תופס את אמא, שזה יתרון מדהים. אני קורא כתבות ועדכונים כלליים, נכנס לדף של מניה שמעניינת אותי, קורא דוחות כספיים ועדכוני חדשות. למצוא מניה לקנייה זה תהליך שאורך חודשים ולא משהו שבא בבום".
4 צפייה בגלריה
 אורי  שטיינברג
 אורי  שטיינברג
אורי שטיינברג. "כל מי שסקרן יכול ללמוד את זה"
(צילום: אלבום פרטי)
מתי סיפרת לחברים שלך שאתה משקיע בבורסה?
"בהתחלה הסתרתי את זה, ועדיין רוב האנשים שמכירים אותי לא יודעים שאני סוחר בבורסה, זה לא משהו שאני אוהב לדבר עליו, כי אני אוהב שזה שלי. עכשיו זו הפעם הראשונה שאני מדבר על זה פתוח".
איך אתה חוגג כשאתה מרוויח?
"כמו שאני לא מאוד עצוב כשאני מפסיד, אני גם לא מאוד שמח כשאני מרוויח. עליות וירידות בטווח של שבוע־שבועיים, זה לא מה שמשקף את ההצלחה. זה לא כמו בסרט 'הזאב מוול סטריט'. מעבר לזה, בחיפוש מניה, במציאה ובתכנון לטווח ארוך יש ריגוש. אם הצלחתי לפני שנה או שנתיים לזהות הזדמנות, לקנות משהו וזה הצליח, זה נותן לי תחושת סיפוק גדולה ואני יודע שכל מה שלמדתי בהשקעות יהיה חלק משמעותי בכל דבר שאעשה בעתיד".
מה תמליץ לנוער שמתעניין בהשקעות? איך מתחילים?
"קודם כול כדאי להתחיל לקרוא ספרים בתחום, כמו 'המשקיע הנבון' מאת בנג'מין גראהם. בהמשך כדאי להכיר את כל שיטות המסחר ולהחליט איזו שיטה או איזה סוג השקעות רוצים ללמוד. אחרי שלב הלמידה העצמית, לדעתי כדאי להירשם לקורס בתחום, אבל בטוח שיש כאלה שיצליחו בהשקעות רק מלמידה עצמית. כל מי שסקרן יכול ללמוד את זה ולא צריך יותר ידע מתמטי מעבר לאחוזים. חשוב לי לחדד שהשקעות בבורסה זה לא הימור: זה שילוב של מחקר, פסיכולוגיה של הכלכלה והבנה של מגמות בשוק העולמי. זה גם לא חלופה לעבודה קבועה, כי זו הכנסה לא־בטוחה, הרווח הממוצע בשוק הוא 10%-7% בשנה ובכל מקרה לא מושכים כסף כל חודש מחשבון השקעות. ואחרון חביב: מי שמשקיע צריך להיות סבלני ולא לצפות לרווחים מוגזמים. אם יש רווח לא הגיוני, כנראה שמשהו שם לא בסדר".

כספי בת המצווה

מי שהשקיעה בבורסה את כספי המתנות שקיבלה בבת המצווה היא ליאור מרום (12 וחצי) מקריית־חיים, תלמידת כיתה ז' בבית ספר הריאלי בחיפה וחברת נבחרת טיפוס קירות בחיפה. אמה נטע עובדת בחברת תרופות, אביה שירן הוא מהנדס ויש לה אח צעיר.
"ראינו את הסכום שהצטבר והצענו לה להשקיע בבורסה", מספרת אמא נטע, "הסברנו לה שכסף שיושב סתם בבנק לא מרוויח, אז רצינו שהיא תרוויח - ועל הדרך לתת לה קצת חינוך כלכלי, שלצערנו לא מלמדים בבית הספר. אנחנו עצמנו מנהלים תיק השקעות כבר כמה שנים, מתוך רצון שהכסף יעבוד בשבילנו. ואגב, אין לנו תואר בכלכלה ולא למדנו בקורס השקעות, הכול מלמידה עצמית".
ליאור: "ההורים הסבירו לי שבבורסה אפשר להרוויח וגם להפסיד, הציגו לי את האפשרויות להשקעה והמליצו להשקיע במדד עולמי, שכולל כמה מניות יחד, דבר שמפחית את הסיכון, לעומת מניה בודדת. בסוף החלטנו במשותף".
4 צפייה בגלריה
 ליאור מרום
 ליאור מרום
ליאור מרום. "עדיף מאשר לבזבז על שטויות"
(צילום: נטע מרום)

לא חששת לאבד את הכסף?
"בהתחלה היו לי קצת התלבטויות: מה אם זה לא יעבוד ורק אפסיד? אבל אחר כך הבנתי שבטווח הארוך, רוב הסיכויים שארוויח. זה ממילא כסף שלא תכננתי לגעת בו בזמן הקרוב. אחרי בת המצווה קניתי לעצמי טלפון חדש ומעבר לזה לא הייתי צריכה שום דבר. ידעתי גם שאם אצטרך, אוכל להוציא משם כסף. בפעם האחרונה שבדקתי, התיק שלי עולה וכרגע אני מרוויחה. אני חושבת שאם אקבל או ארוויח כסף בעתיד, אשקיע גם אותו ואתעמק יותר בנושא".
תמליצו לכל נער או נערה להשקיע את כספי בר או בת המצווה?
נטע: "בוודאי. עדיף מאשר לבזבז על שטויות. מי שישקיע בגיל 12 או 13, ייהנה בסיום התיכון מחיסכון יפה, לקראת המשך החיים. לפי ניתוח היסטורי של סטטיסטיקת השקעות בבורסה, ככל שמשקיעים לזמן ארוך יותר, יש סיכוי גבוה יותר להרוויח".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button