צו האופנה

"כיום הרקמה שוב באופנה": אז מה לבשנו בשנת 1947?

מדור האופנה בשנים הראשונות של "לאשה" לווה באיורים מקסימים ובעצות מפורטות לגבי "צו האופנה". אז מה עומד במבחן הזמן ומה ממש לא?

אורית ארגמן פדידא
פורסם:

"הריקמה מוסיפה נוי לשמלתך"

"שימוש בריקמה בתור קישוט תלוי באופנה. כשהאופנה היא ספורטיבית משתמשים בה הרבה פחות מאשר כשהאופנה היא נשית. עוד בימי קדם השתמשו לשם קישוט בריקמה צבעונית, ריקמה בחוטי זהב, כסף, פנינים ואבני חן. כיום הריקמה שוב באופנה" (7.1.1948).
והיום? ממש כמו אז, הקישוטים האיכותיים והמושקעים ביותר שמורים לבגדי ערב, לשמלות כלה ולפריטים ייחודיים של בתי האופנה הגדולים. לאחרונה קישוטי רקמה כיכבו גם על צווארונים, שהפכו לאביזר טרנדי שמוסיפים לבגדים. מה עוד? היום כותבים רקמה בכתיב חסר.
5 צפייה בגלריה
צו האופנה
צו האופנה
צו האופנה
(מתוך: מגזין לאשה 1947)

"מעילי חורף לפי קווי האופנה החדשה"

"מכיוון שעוסקות אנו השבוע במעילי חורף, מן הראוי לציין שהעונה החדשה לא התרכזה בצורה אחידה ובעיקר מורגשים ההבדלים בין המעילים, השונים ברוחבם. יש מעילים רחבים עד מאוד מהכתפיים עד שוליהם, אשר בנקל אפשר ללבוש מתחתם שמלות עבות ואפילו חליפות. לעומתם מעילים צרים המתהדקים על הגוף, שאותם אפשר ללבוש רק מעל שמלות דקות, כדי לא לקלקל את צורת הגזרה, אך אלו ואלו נאים ומודרניים. הצבעים שאומני האופנה ממליצים עליהם הם כל גווני הירוק והאפור, וכמובן - השחור. אך מובן מאליו שעל כל אישה לקבוע קודם כל אם צבע כלשהו הולם אותה" (3.12.1947).
והיום? גם בחורף 2022 מוצעות גזרות שונות, רחבות וצרות, מנעד הצבעים נע בין אפורים, ירוקים ושחורים, אבל נוספה האפשרות לבחור במעילים מודפסים או עם דוגמה מעניינת.
5 צפייה בגלריה
צו האופנה
צו האופנה
צו האופנה
(מתוך: מגזין לאשה 1947)

"לאקלים שלנו מתאימים קישוטי פרווה"

"בגלל מזג האוויר הנוח של ארצנו אין אנו שמות לב לפרווה בתור חומר מחמם אלא כאל קישוט בלבד... האופנה מכניסה דוגמאות גיזרה חדשות לפרוות וקישוטים מפרווה, כגון שרוולים רחבים, צווארון רך וגדול ומנג'ט רחב. לאקלים שלנו מתאימות במיוחד שכמיות, בולרו, צעיפים ומעילי פרווה קצרים ורחבים המקושטים באריג. פרוות ארוכות צריכות להיות מפרווה דקה עם קלוש חזק. המודלים שלנו מראים כמה צורות של קישוטי פרווה" (14.1.1948).
פרווה אמיתית הייתה אז תו תקן של "אופנתיות" וסמל סטטוס, הגם שבמציאות היא ייצגה חלום שאינו בר השגה. והיום? הפרווה האמיתית הפכה להיות מוקצה, לא ממניעי תקציב אלא ממניעים של מוסר בסיסי. השימוש בפרוות אמיתיות הוחלף בפרוות סינתטיות בבתי האופנה הכי יוקרתיים, עובדה שהם מקפידים להתפאר בה כדי לזכות בדעת קהל אוהדת.
5 צפייה בגלריה
צו האופנה
צו האופנה
צו האופנה
(מתוך: מגזין לאשה 1947)

"שמלות ישנות – חדשות תהיינה!"

"אם תשתלט העונה החדשה שלטון מלא בעונה זו אם לאו, ניווכח בזמן הקרוב, אולם דבר אחד ברור לנו: שמלות העונה תהיינה ארוכות יותר. נשאלת השאלה "מה נעשה בשמלות העונה שעברה"? ולשאלה הזו אנו מנסות למצא תשובה בחמש הדוגמאות המובאות למעלה, המראות כיצד אפשר לשנות במידת מה את שמלות השנה שעברה ולהאריכן" (19.11.1947).
תארו לכן שבשנת 1947 נשים שביקשו להיות ב"צו האופנה" דאגו לרענן את שמלות העונה הקודמת במקום לקנות חדשות מתוך מצב של מחסור. והיום? שימוש חוזר בפריטי לבוש שוב איתנו, גם הפעם משיקולי הישרדות, אבל ממקום שונה: כדי לשמור על הסביבה ועל כדור הארץ.
5 צפייה בגלריה
צו האופנה
צו האופנה
צו האופנה
(מתוך: מגזין לאשה 1947)

"התלבושת שנלבש בביתנו"

"דרישותינו העיקריות מחלוקי בית הן שתיים: עליהם להיות מחממים די הצורך ובעלי צורה נאה... השנה מודרניים ביותר חלוקים רחבים שהחצאית בהם עשויה קלוש. ניגוד יפה הוא חצאית רחבה וחלק עליון צר המקושט רקמה בצבעים הרמוניים לצבע האריג. יש גם חלוקים צרים וקצרים יותר המשמשים כשמלות בית" (31.12.1947).
זה מעניין שבשנת 1947 נותנים את הדעת על בגדי הבית בצורה מאוד מעמיקה ויסודית ומדובר באופנה לכל דבר. והיום? הקורונה החזירה אותנו הביתה, אבל גם הפכה את לבוש הבית לכזה שיכול לגלוש החוצה לרחוב ואפילו ליציאה. החלוק הוחלף בקימונו, ומי היה מדמיין אז שטרנינג יהיה ברירת המחדל שלנו?

*הכותבת היא חוקרת תקשורת ואופנה, עבודת הדוקטורט שלה עוסקת במקומה התרבותי והאידיאולוגי של עיתונות האופנה בעשור הראשון של המדינה, ספציפית בשבועון "לאשה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button