מתאים לכולם. כרתים

ביג אין יוון: 4 ימים מקסימים בכרתים

הטיסה לשם קצרה, החופים ארוכים, האוכל נפלא, המחירים זולים וגם כשמלא ועמוס בתיירים יש לאן לברוח. טיפים ורעיונות לקפיצה קצרה לכרתים, הגדול שבין אי יוון

פורסם:
כרתים הוא אי גדול, שיש בו הכול: הרים וחופים, מסלולי הליכה מאתגרים ומרכזי קניות המוניים, פסגות מושלגות (בחורף) וקניונים לוהטים מחום (בקיץ), מלונות פאר מפנקים וחדרי אירוח בסיסיים וכמובן, אוכל. הרבה אוכל, טעים ולא יקר. בממוצע סטטיסטי, כל תושב מקומי באי - ויש בו כ־630 אלף תושבים - "מארח" לפחות ארבעה תיירים מדי שנה. הסיבות ברורות – יש תמורה לכסף.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
ליהנות מהדברים הקטנים. כרתים
(צילום: צביקה בורג)
איך לבקר ולטייל בכרתים, הגדול באיי יוון?
תלוי מאוד איזה מין תיירים אתם. באי תמצאו שלל פתרונות לכולם: לחובבי "בטן־גב" בריזורטים מפנקים, למשפחות עם ילדים במלונות המצוידים באטרקציות של מים וחופים, לזוגות המחפשים שקט ורומנטיקה ולמטיילים הרפתקנים, שמוכנים לצעוד בהרים ובקניונים ולהתפרקד, אפילו בעירום, בחופים מבודדים.
האזור "התיירותי" של כרתים משתרע לאורך החוף הצפוני של האי, ממפרץ אלונדה (Elounda) במזרח ועד העיר חאניה (Chania) במערב. כאן ממוקמות הערים הגדולות, כאן תמצאו את רוב בתי המלון, את הטיילות השוקקות חיים, החופים הטרנדיים, המסעדות, הברים ובתי הקפה. לכאן גם מגיעים רוב התיירים הרוכשים חבילות נופש בסגנון "הכול כלול", שבקיץ, עם הילדים, מהוות פתרון טוב.
חלקו הדרומי של האי, לעומת זאת, מפותח פחות, אולי אפילו שומם במקצת. אם אתם מחפשים חופשה שקטה יותר וחופים פנויים מאנשים – זה האזור עבורכם.
טיפים לדרך, לעונה החמה:

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
להגיע למקומות מבודדים וקסומים. כרתים
(צילום: צביקה בורג)
חופים. בקרבת אתרי התיירות והערים הגדולות, הצפיפות בחופים רבה, כך גם באלה המומלצים באתרי התיירות השונים. על חוף באלוס (Balos Beach), למשל, הממוקם ממערב לחאניה, כותבים וממליצים כולם, בנימוק שהוא היפה באי ואולי ביוון כולה. זו גם הסיבה שכולם נוסעים לשם. החוף אכן יפה, אבל מעבר לצפיפות, הגישה לשם לא קלה, כך שאין סיבה להתעקש, בעיקר כשיש סביב האי עשרות ואולי מאות חופים אחרים.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
מבט ממרומי המבצר. רת'ימנו
(צילום: צביקה בורג)
טיילות, מעגנים, סמטאות, חנויות. המרכזים העתיקים של הערים הרקליון (Heraklion), חאניה, רת'ימנו (Rethymno) וגם איוס ניקולאוס (Agios Nikolaos) מבוקשים ומתוירים מאוד. אם מקום הלינה שלכם נמצא במרחק הליכה – מה טוב, תוכלו להצטרף בקלות למהומה. אבל, אם אתם מרוחקים ממרכז העניינים – היכנסו לערים בתחבורה ציבורית והשתדלו לעשות זאת מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים המאוחרות והערב.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
המקומיים אוכלים כאן? זה המקום הנכון
(צילום: צביקה בורג)
אוכל ומסעדות. בערים הגדולות ובמקומות המבוקשים, הזמינו מקום מראש, אפילו כשאתם עדיין בארץ. אבל, נחמד ומעניין יותר ולרוב גם טעים וזול יותר למצוא מקומות לבד: בכפרים קטנים, מרוחקים מההמולה, במקומות שהמקומיים אוכלים בהם. אפשר תמיד להיעזר בצוות המלון כדי למצוא מקום ראוי. הם לא ירצו לאכזב אתכם.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
דרינק על חשבון הבית. בסוף כל ארוחה
(צילום: צביקה בורג)
הליכה ורכיבה. חם מאוד בכרתים בקיץ, וזה זמן מתאים פחות לטיולי הליכה מאתגרים וארוכים בטבע או לרכיבה ממושכת על אופניים. קניון סאמאריה (Samaria Gorge) למשל - שכל מבקר בכרתים מקבל עליו המלצה חמה - הוא אכן יפהפה, אבל הצעידה הארוכה והמאתגרת שם, בחום הקיץ, תחת שמש קופחת, לצד מאות ואלפי מטיילים – לא תהיה תענוג גדול. מומלץ לוותר ולשוב לכאן בסתיו, בעונת החגים שבפתח או רחוק הרבה יותר, באביב. אותו כלל חל גם על מסלולים מאתגרים אחרים.
מה לראות? בעיקרון, עזבו את רשימת אתרי החובה והאטרקציות המומלצות, או לפחות את רובן. את כרתים כדאי לגלות בנסיעה בכבישים המפותלים בהרים, בין צפון האי לדרומו, בין כפרים ועיירות, ערוצי נחלים וחופים; לעצור כאן לקפה, שם לתצפית, פה למערה וממול לחוף. לא יזיק לעצור בחנות כולבו ולהצטייד במחצלת או בזוג כיסאות חוף פשוטים, כדי שתוכלו למקסם את השלווה בחוף נידח (תעניקו אותם למישהו בסוף הטיול). מלאו תיק או צידנית בלחם טרי, גבינות ויין, והביטו בשקיעה (או בזריחה, תלוי באיזה צד של האי אתם נמצאים). בדיוק בגלל זה מגיעים לכאן.
מתעקשים על כתובות ומקומות? הנה תחנות לדרך:
חאניה
היפה בערי כרתים מרוחקת מרחק של כשעתיים נסיעה מערבה מהרקליון. העיר בנויה סביב הנמל הוונציאני העתיק, שסביבו מבוך מקסים וצבעוני של סמטאות יפהפיות, המלאות וגדושות בכל מה שעולה בדמיונו ובחלומו של תייר: מסעדות, ברי יין, בתי קפה, חנויות למזכרות, למוצרי עור ולפריטי אופנה, בוטיקים, גלריות ועוד. בקלות תוכלו לבלות בעיר יום מלא - לאורך רציפי הנמל, לצד המגדלור הגבוה, ברחוב השוק, ברובע היהודי הזעיר שבו ניצב בית הכנסת "עץ החיים" (שמומלץ לבקר בו), במוזיאון הארכיאולוגי ובמוזיאון הימי.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
האי יפה באי. חאניה, הנמל
(צילום: צביקה בורג)
העיר גדושה במלונות בוטיק יפהפיים, מהסוג שאינו מוצע לרוכשי חבילות הנופש, ובקרבתה, בעיקר ממערב לה – כמה חופי רחצה שווים.
בקרבת העיר:
בלב חצי האי אקרוטירי (Akrotiri) המרוחק כ־20 דקות נסיעה ממרכז חאניה, ממוקם נמל תעופה בינלאומי קטן, שאליו מגיעות בעונת הקיץ גם טיסות ישירות מישראל. בקרבת הנמל שוכן מנזר מרשים: Holy Trinity Tzagaroli (המכונה גם Agia Triada). זהו מנזר ביזנטי מהמאה ה־17, שבו חיים נזירים גם כיום ומתפרנסים מייצור שמן זית, יין וראקי - משקה שהוא הגרסה הטורקית־כרתית לאוזו היווני. אפשר לשוטט בחצר המנזר, באולם התפילות הצבעוני וגם בחדר בפינת המנזר, שבו נשמרות מאות גולגולות של נזירים שהלכו לעולמם. במקום יש גם חנות לממכר תוצרת המנזר.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
חדר הגולגלות, מנזר Holy Trinity
(צילום: צביקה בורג)
במרחק נסיעה קצר משם ממוקם מנזר נוסף, Gouverneto Monastery, ממנו מוביל שביל היורד בתלילות אל חוף Katholiko Bay. המסלול מאתגר למדי אבל לגמרי שווה את המאמץ: קחו איתכם מים ושימו לב שאינכם קרובים לשעת החשיכה. בדרך עצרו במערת Arkoudospilio שהיא אתר תפילה קדום ובהמשך בהריסות המרשימות של מנזר בשם Katholiko, ששמו כשם החוף שבמורד השביל. אם אתם חובבי צילום – זה המקום עבורכם.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
חגיגה לצלמים. מנזר Katholiko
(צילום: צביקה בורג)
רת'ימנו
עיר לא גדולה הממוקמת בין הרקליון לחאניה. תמצאו בה מבצר עתיק וגדול המשקיף על העיר ועל הנמל הקטן, רובע עתיק שהוא מבוך של סמטאות ורחובות צרים, עם חנויות, מסעדות וטברנות ובעיקר, זהו מקום רגוע יותר מאשר חאניה, אם אתם מעוניינים למשל, בארוחת ערב טובה בלי צורך להזמין מקום מראש.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
נמל קטן, רובע עתיק. רת'ימנו
(צילום: צביקה בורג)
מסעדה מומלצת: Raki ba Raki. היא תיירותית לגמרי, וזה ברור, אבל יפהפייה, האוכל בה מצוין, השירות נפלא והחשבון בסוף מפתיע לטובה. טיפ: בקשו מקום ישיבה בסמטה השקטה שמאחור.
בקרבת העיר:
אגם קורנס (Kournas) - האגם הטבעי היחידי באי - הוא מקום קסום, לא גדול, שתוכלו לבלות בו שעות של מנוחה מול המים, השמיים והגבעות סביב.
ספינלונגה (Spinalonga)
או "אי המצורעים" וגם "האי של סופיה", כשם ספרה הפופולרי של ויקטוריה היסלופ, שהפך אותו מסתם אי ועליו שרידי מבנים חרבים לאתר תיירות מבוקש.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
ספינלונגה, אי המצורעים
(צילום: צביקה בורג)
ההגעה היא מכמה מעגנים בחופי מפרץ אלונדה שבמזרח האי, או בעיירה איוס ניקולאוס, משם מפליגים (בתשלום) למזח שבאי, שם משלמים שוב כדי לקבל רשות לעלות לחוף. באי תמצאו שרידים של מבצר ונציאני שהגן על מפרץ אלונדה מפני העות'מאנים וכן מבנים שונים ששימשו את חולי הצרעת שהושמו שם בבידוד, במחצית הראשונה של המאה ה־20 ושניהלו שם חיי קהילה סגורים.
אחרי הביקור באי אפשר לשוטט מעט בכפר הסמוך, פלאקה (Plaka), וליהנות מארוחה באחת הטברנות.
רמת לאסיתי (Lasithi)
עמק מוקף בהרים בלב מחוז לאסיתי, שבחלק המזרחי של כרתים. זהו אזור הררי־חקלאי, שתושביו הציבו בו אלפי טחנות רוח בעלות כנפיים המצופות באריגים לבנים, לצורכי שאיבת מים להשקיה ולשתייה. הטחנות כבר אינן פועלות וכמעט כולן נזנחו והוזנחו, אבל המראה עדיין מרשים.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
טחנות הרוח. ברמת לאסיתי
(צילום: צביקה בורג)
רמת לאסיתי היא אזור נפלא, שקט ולא עמוס מדי, שאפשר לשוטט בו ברכב בין כפרים קטנים, שחלקם כמעט ואינם מיושבים, לבלות בבתי הקפה המעטים או במסעדות (המעטות עוד יותר) שעדיין פועלות בו. לאורך הכביש, שאורכו פחות מ־25 ק"מ ושסובב את רמת לאסיתי, תמצאו קרוב ל־20 כפרים שכאלה. אם אתם בענייני נדל"ן – ייתכן שתוכלו לאתר בהם בתים לשיפוץ המוצעים למכירה.
בקרבת לאסיתי:
מערת דיקטאון (Dikteon), המכונה גם "המערה של זאוס". זוהי מערת נטיפים לא מאוד גדולה אבל בהחלט מרשימה, שלפי המיתולוגיה היוונית נולד בה האל זאוס. הכניסה בתשלום, וזה שווה לגמרי.
איוס ניקולאוס
בירת מחוז לאסיתי ממוקמת לצד מפרץ מיראבלו וסביב לגונת Voulismeni הציורית, המוקפת בבתי קפה, מסעדות וסירות דיג. העיר נחשבת ליקרה יחסית ומקומות הבילוי שבה מתאימים לקהל מבוגר ושקט.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
מצטלמת יפה. איוס ניקולאוס
(צילום: צביקה בורג)
בקרבת העיר:
מפרץ אלונדה, המוקף במלונות פאר רומנטיים ומפנקים.

ולפני שממריאים, הנה 10 דברים שכדאי לדעת על כרתים:
1. זהו האי החמישי בגודלו מבין איי הים התיכון, אחרי סיציליה, סרדיניה, קפריסין וקורסיקה: אורכו כ־252 ק"מ, רוחבו נע בין 12 ל־60 ק"מ, והאורך הכולל של חופי האי מגיע לכ־1,046 ק"מ.
2. כרתים הוא אי הררי בעיקרו, כמה מהפסגות שבו מתנשאות לגובה של כ־2,400 מטר ויותר, ובעונת החורף חלק מהן מכוסות בשלגים.
3. לכרתים היסטוריה ארוכה ומדממת: עד המאה ה־15 לפני הספירה שגשגה בכרתים תרבות העם המינואי המסתורי, שנהרסה בעקבות התפרצות הר הגעש באי סנטוריני הסמוך; בהמשך נכבש האי בידי ההלניסטים־יוונים, הרומאים, המוסלמים, הביזנטים והצלבנים. מאוחר יותר היה האי חלק מהאימפריה הטורקית־עות'מאנית ובשנת 1913 עבר לשליטת יוון. במהלך מלחמת העולם השנייה נפל האי לידי הצבא הגרמני בתום המבצע המוצנח הראשון בהיסטוריה, אבל עד תום המלחמה המשיכה המחתרת המקומית להיאבק בכובשים הגרמנים. הקרבות בכרתים נחשבים לפרק חשוב, מעניין ורב קורבנות בהיסטוריה של מלחמת העולם. ויש גם היבט ישראלי: במהלך הקרבות באי נפלו בשבי הגרמנים כ־120 חיילים יהודים מארץ ישראל, שלחמו במסגרת הצבא הבריטי.
4. בכרתים מתגוררים דרך קבע כ־630 אלף תושבים, אבל האי מארח מדי שנה למעלה מ־2.5 מיליון תיירים.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
גם אם המקום תיירותי, האוכל לרוב טעים
(צילום: צביקה בורג)
5. הערים העיקריות בכרתים הן הרקליון – בירת האי; חאניה – הנחשבת ליפה שבערי כרתים; רת'ימנו – עיר נמל בחוף הצפוני ואיוס ניקולאוס – שהיא עיר תיירותית נאה בחלקו המזרחי של האי.
6. הנקודה היהודית: יהודים חיו בכרתים כבר בתקופה הרומית, במאות השלישית והרביעית לספירה. בשלהי מלחמת העולם השנייה, תחת הכיבוש הגרמני, נותרו באי 284 יהודים. 276 מהם הועלו על ספינה גרמנית במטרה להעבירם למחנות ריכוז באירופה, אך הספינה טובעה על ידי משחתת בריטית וכך ירדו למצולות כמעט כל בני הקהילה. בית הכנסת העתיק בעיר חאניה, "עץ החיים", נשמר גם כיום ומדי פעם, בעיקר בערבי שישי ובחגים, נערכות בו תפילות.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
"עץ החיים", בית הכנסת בחאניה
(צילום: צביקה בורג)
7. כמה חברות תעופה מפעילות בעונת הקיץ טיסות ישירות מישראל אל שני נמלי התעופה הבינלאומיים העיקריים בכרתים, הרקליון וחאניה. ביניהן: ארקיע, ישראייר, בלובירד, Wizz, אייג'יאן ו־TUS AIR. משך הטיסה הישירה: כשעה ו־50 דקות. בשנת 2022 ביקרו בכרתים כ־150 אלף תיירים מישראל.
8. מתי לבקר באי? התשובה מורכבת: כמו ברוב איי יוון, רבים מבתי המלון, המסעדות, הטברנות ועסקי התיירות סגורים בעונת החורף, החל מאמצע־סוף אוקטובר ועד סוף אפריל־תחילת מאי. אבל זה דווקא זמן טוב לטייל באתרי טבע, בכפרים ובערים – הפנויים מהמוני תיירי הקיץ. בשיא העונה, ביולי ובאוגוסט, הכול פתוח, שמח ותוסס, אבל חם, צפוף ופקוק. הכי טוב: בין העונות, באביב (מאי-יוני) ובסתיו (ספטמבר-אוקטובר).

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
תיירותי אבל מקסים. נמל חאניה
(צילום: צביקה בורג)
9. איך לנהוג ברחבי האי: הדרך הטובה והמהירה להתנייד בכרתים היא ברכב שכור. הכביש העיקרי באי, E75, מחבר בין הערים שלאורך החוף הצפוני: מעיר הבירה הרקליון לכיוון מערב, לערים רת'ימנו וחאניה; ולמזרח, לאזור איוס ניקולאוס ומפרץ אלונדה. בהשוואה לכבישים בין־עירוניים בישראל, אפשר לומר עליו שהוא צר ובינוני ומטה באיכותו, בעיקר בחלקו המערבי, ובעונת הקיץ חלק זה פקוק מאוד. נסיעה מנמל התעופה של הרקליון לעיר חאניה, מרחק של כ־140 ק"מ, נמשכת בדרך כלל כשעתיים.
החלק המזרחי, המסומן לעתים גם ככביש מס' 90, הורחב ושופץ בחלקו. נסיעה מנמל התעופה של הרקליון לאזור אלונדה, מרחק של כ־70 ק"מ, נמשכת בדרך כלל כשעה.
מי שמבקש להגיע לחופים הדרומיים של האי, התיירותיים פחות, ייאלץ להסתפק בכבישים צרים ומפותלים עוד יותר. כביש מס' 97 למשל מחבר בין הרקליון לכפר הנופש אגיה גאליני (Agia Galini), מרחק של כ־75 ק"מ, שאותו ניתן לעבור בשעה ורבע בערך. לעיירה דרומית מבוקשת אחרת, פלאקיאס (Plakias), כ־120 ק"מ מהרקליון, תידרשו לכשעתיים של נהיגה.
טיפ לנוהגים: הקפידו על מכל דלק מלא. רוב תחנות הדלק נסגרות בשעת ערב מוקדמת.
10. על אילו מקומות בכרתים אפשר ואף כדאי לוותר? בעיקר במקומות הנחשבים פופולריים בקרב תיירים צעירים חובבי מסיבות ואלכוהול, שמגיעים ממדינות מערב אירופה וארצות־הברית. למשל, בעיירה מאליה (Maila), הנחשבת למוקד של חיי לילה פרועים בקרב בני נוער וצעירים, כמו גם בעיירה חרסוניסוס (Hersonissos), שלמעט עסקי תיירות עממיים, אין בה כמעט ייחוד מעניין.
3 רעיונות למקומות לינה
תמורה לכסף: Menta City Boutique, בעיירה רת'ימנו. הוא אינו "מפואר" ואינו "מפנק", והוא גם ממוקם מחוץ למרכז העתיק של העיר (מרחק של כ־15-12 דקות הליכה), אבל המבנה חדש ונקי, השירות נפלא וידידותי, יש סיכוי למצוא חניה ברחובות מסביב והמחיר בעונת הקיץ סביר, 750-650 שקל לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר (הציון בבוקינג: 9.3).

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
וילות ובריכות. Village Heights
(צילום: צביקה בורג)
ריזורט מפנק: Village Heights Resort, באזור כפרי ממזרח לחרסוניסוס. הוא בנוי ברובו מחדרי נופש מאובזרים הצופים לנוף ומתאים גם למשפחות עם ילדים. יש בו בריכות וגם ספא מושקע, אך הטיפולים בו יקרים. מחירים? מכ־650 עד 1,300 שקל ללילה, אבל בעונת הקיץ מקבלים הזמנות למינימום של שלושה לילות (הציון בבוקינג: 8.9).
בקרבת המלון שתי אטרקציות המתאימות למשפחות עם ילדים: Acqua Plus הוא פארק מים ומגלשות (acquaplus.gr); ו-Labyrinth Park, שהוא פארק נושא המתמקד במיתולוגיה היוונית
אזורי תיירות מבוקשים, ובהם עמק לאסיתי ומפרץ אלונדה, מרוחקים מהמלון כ־55-45 דקות נסיעה. ועוד: במרחק עשר דקות נסיעה ממוקם כפר בשם Old Hersonissos (לא להתבלבל עם העיירה חרסוניסוס הסמוכה), שבכיכר המרכזית שלו ממוקמות טברנות שהן תיירותיות לגמרי, אבל מציעות אווירה, אוכל מצוין ומחירים מעולים.

18 צפייה בגלריה
כרתים
כרתים
הישראלי. "בראון" בקרבת חאניה
(צילום: Pygmalion Karatsas)
הנקודה הישראלית: Isla Brown Chania הוא ריזורט חדש של רשת "בראון", הממוקם במפרץ סטאברוס, סמוך לעיר חאניה, וכולל חדרים וסוויטות מעוצבים, ספא ומסעדות, שאטל לחוף הים והבטחה למראות של שקיעה מהממת. מ־220 אירו לזוג ללילה (brownhotels.com/he/crete/chania).

מידע למטיילים:
crete.co.il, אתר (בעברית) מקבוצת "יוון והאיים", עם טיפים ומידע רב על האי, האתרים שבו וגם המלצות לינה ואוכל.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button