10% מהנשים בגיל הפריון סובלות מאנדומטריוזיס

למה נשים רבות סובלות מאנדומטריוזיס בלי לדעת?

כאבי מחזור? כאבים בעת קיום יחסי מין? כאבי אגן שמקרינים לגב? התייעצי עם הרופאה שלך

פורסם:
10% מהנשים בגיל הפריון סובלות מאנדומטריוזיס. הנה דברים שחשוב לדעת על המחלה:
שם המחלה לקוח מהמילה אנדומטריום - הרירית העוטפת את החלק הפנימי של חלל הרחם. במקרים של אנדומטריוזיס, תאים הדומים לרירית הרחם נודדים מחוץ לחלל הרחם ומתיישבים על איברים בחלל האגן והבטן (למשל, השחלות או החצוצרות), על פני המעי או על שלפוחית השתן ולעתים אף על איברים רחוקים יותר, כגון הריאות.
תסמינים: כאבי מחזור, כאבים בעת קיום יחסי מין ולעתים כאבי אגן כרוניים המקרינים לגב. במידה שיש נגעים על השלפוחית והמעי יופיעו תלונות כגון עצירות, שלשולים, דימום, כאבים בהטלת שתן ודימום בשתן. עלולה גם להיות הפרעה בפריון, בגלל הידבקויות שמפריעות למעבר בחצוצרה וכן ירידה באיכות הביציות.
גורמים: יש תיאוריות שונות לגבי הסיבה לתופעה. מלבד העובדה שזו נטייה משפחתית, מדובר בשינויים הורמונליים, בעיקר עלייה ברמת האסטרוגן, שמאפשרים שגשוג תאים דמויי רירית הרחם.
בזמן וסת, תאי רירית הרחם משגשגים ונושרים החוצה, וזהו למעשה הדימום הווסתי. באנדומטריוזיס, גם המוקדים שמחוץ לרחם משגשגים ומדממים, אך הדם אינו יוצא החוצה אלא גורם לדלקת כרונית מקומית, שגורמת להידבקויות בין איברי האגן, הצטלקויות וגירוי עצבי שגורם לכאבים.
אבחון: בעקבות תלונות של המטופלת, מתבצעת בדיקה גינקולוגית ובדיקה גופנית כללית; אולטרסאונד של האגן יכול לזהות נגעי אנדומטריוזיס או ציסטות ובמידת הצורך ניתן לתגבר בהדמיה נוספת (CT, MRI). אך האבחנה הוודאית היא על ידי ניתוח זעיר־פולשני (לפרוסקופיה) ונטילת ביופסיה.
טיפול: מאחר שמדובר במחלה כרונית, טיפול יקל את התסמינים אך לא ירפא לחלוטין את המחלה. ניתן להתחיל בטיפול הורמונלי כגון גלולות למניעת היריון. הגלולות מונעות ביוץ ולכן ימנעו שגשוג של תאי רירית הרחם. גם התקן תוך־רחמי הורמונלי יכול לסייע בטיפול.
אם הגלולות אינן עוזרות, ניתן להתקדם עם זריקות הורמונליות לדיכוי הציר ההורמונלי (אך שימוש באלו לאורך זמן עלול לגרום לתסמיני גיל המעבר). אם אין הטבה, במקרים של אנדומטריומות גדולות או מעורבות של מערכות השתן והעיכול, יבוצע ניתוח זעיר־פולשני לאבחון ולטיפול להפרדת הידבקויות והסרת מוקדי אנדומטריוזיס.
לסיכום: המחלה שכיחה יחסית ופוגעת באיכות החיים. המלצתי לנשים שסובלות מהתסמינים שתיארתי היא לפנות לבדיקה מוקדם ככל האפשר. קיימות גם מרפאות ייעודיות. גילוי מוקדם של אנדומטריוזיס יכול להקל מאוד את הסבל ולמנוע השלכות עתידיות.
  • ד"ר רונית אלמוג היא מומחית בגינקולוגיה, מיילדות וטיפולי פריון, המרכז הרפואי תל־אביב, איכילוב
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button