חגית לוי. "האולפנה שלנו הייתה הראשונה בארץ בבגרות בכימיה עם ציון ממוצע של 95"

זוכה בפרס "קרן טראמפ" להוראה: "כשאין תחרות עם בנים בכיתה, הבנות מועצמות"

חגית לוי, מורה לכימיה באולפנת "אורות במודיעין", זכתה בפרס "קרן טראמפ" להוראה איכותית לשנת 2021. עכשיו היא מסבירה איך מעודדים בנות לא לפחד ממדעים ולהתלהב מנוסחאות וניסויים

פורסם:
ברכות. כמה התרגשת מאחת עד עשר?
"עשר. מזל שצילמו את המעמד ויכולתי לראות את עוצמת ההתרגשות שלי. זו שנת העשור לקרן, והשנה ועדת הפרס מורכבת מכל הזוכים עד כה, לכן זה מרגש כפליים.
"בהתחלה היו מאות מועמדים, כולם משכמם ומעלה, ומתוכם נבחרו 18, ואז - חמישה פיינליסטים ואני ביניהם. הגיע צוות צילום לאולפנה שצילם שיעור שלם שלי ושלחו אותו ללא עריכה לוועדת הפרס. לדעתי זה מה שהביא לבחירתי. כל פעם שעברתי שלב אמרתי לעצמי - כל הכבוד לי. אני עדיין לא מעכלת שחשבו שאני הטובה מכולם".
מהי בעצם קרן טראמפ?
"קרן פילנתרופית שהוקמה בשנת 2011 על ידי האחים היהודים אדי וג'ולס טראמפ (אין קשר לנשיא טראמפ) ממיאמי, ארצות־הברית, שמטרתה היא לבלום את ההידרדרות בהישגים בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל־יסודיים בארץ, ולהניע שיפור משמעותי על ידי השקעה באיכות ההוראה בבתי הספר. אני מודה לקרן ששמה זרקור על העשייה שלי. בנימוקי הפרס נכתב שאני מצליחה 'ביצירתיות רבה להוציא את הכימיה מספר הלימוד ומהמחברת, מהנוסחאות והתרשימים לחיי היומיום של התלמידים'".
איך את עושה את זה?
"הכימיה קיימת בכל מקום, אם זה באפייה במטבח, בקוסמטיקה או בטקסטיל. למשל, יש לנו תוכנית שנקראת 'מנה במבחנה', על פעילות כימית בבישול ובאפייה, והתלמידות ממש מתות על זה. פעם עשינו מנגל בחצר בית הספר, והסברתי להן על תפקיד הכימיה בצלייה, בגחלים ובנפנוף".
מי האדם הראשון שבישרת לו על הזכייה בפרס?
"ורד אדלר, המורה שמלמדת איתי כימיה באולפנה. עשינו יחד תואר שני בהוראת כימיה במכון ויצמן, ובסיום התואר ביקשו משתינו להישאר ללמד במכון. בנוסף אנחנו מפתחות תוכניות לימודים ומעבירות השתלמויות למורים בכל הארץ".
"יש לנו תוכנית שנקראת 'מנה במבחנה', על פעילות כימית בבישול ובאפייה. פעם עשינו מנגל בחצר בית הספר, והסברתי על תפקיד הכימיה בצלייה, בגחלים ובנפנוף"
מדובר גם בפרס כספי.
"זה פרס של 100 אלף שקל, שמתוכם אקבל 80 אלף שקל. שני מורים למתמטיקה, נדב מרקו מבית הספר יאסא בירושלים ואלי נצר מתיכון חדש בתל־אביב, זכו בציון לשבח, ויקבלו עשרת אלפים שקל כל אחד".
יש לך תוכנית מה לעשות עם הכסף?
"אנחנו משפצים את הבית, אז זה יעזור. כאישה דתייה מובן שאתרום מעשר - עשרה אחוזים מיועדים לתלמידות מעוטות יכולת מהאולפנה".
מה בא אצלך קודם: הוראה או כימיה?
"קודם כל כימיה. אמא שלי מורה ואבא שלי כימאי, אז יצאתי שילוב של שניהם, והם כל כך גאים בי. מגיל אפס אבא שלי עשה איתנו ניסויים בבית, גדלתי על זה ואהבתי את זה מאוד. אני קמה כל בבוקר עם חיוך לעבודה".
"אמא שלי מורה ואבא שלי כימאי אז יצאתי שילוב של שניהם, והם כל כך גאים בי. מגיל אפס אבא עשה איתנו ניסויים בבית, אהבתי את זה מאוד"
למרות ששכר המורים לא מתגמל?
"אם כסף היה בראש סדר העדיפויות שלי, לא הייתי הולכת להיות מורה. מאז שנכנסו התוכניות 'עוז לתמורה' ו'אופק חדש' השכר כבר הרבה יותר טוב".
איך הצלחת ללמד בתקופת הקורונה?
"היה קשה, כי נושאים מורכבים מאוד בכימיה קשה ללמד מרחוק, ולכי תעשי ניסויים בזום. אבל פעם אחת אפילו הכנסתי את התלמידות למטבח לעשות ניסוי, כל אחת בביתה".
למה בנות נרתעות כל כך מהמקצועות המדעיים?
"אצלנו הן לא נרתעות. כימיה היא המגמה היחידה שיש לה שתי קבוצות לימוד, והאולפנה שלנו הייתה הראשונה בארץ בבגרות בכימיה עם ציון ממוצע של 95. אני חושבת שכיתת בנות בלבד, כשאין תחרות עם בנים בכיתה, גורמת להן להעצים את עצמן, ואת זה אני לומדת משיחות עם מורים לכימיה שמלמדים כיתות מעורבות.
"אני תמיד אומרת לתלמידות שחשוב להקים משפחה, אבל שזה לא יהיה על חשבון הקידום האישי שלהן, ומי יודע, אולי מישהי מהן תהיה עדה יונת הבאה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button