צלקת לאחר ניתוח להוצאת גידול בשד? יש מה לעשות

“למדתי לאהוב את הצלקת שלי וגיליתי שאפשר להתמודד גם איתה”

 המסע האישי של אפרת לבן להחלמה כלל השלמה עם הצלקות שההתמודדות עם סרטן השד הותירה אחריה. עכשיו היא מגוללת את סיפורה מרגע האבחון ועד להבנה שהצלקות הן חלק בלתי נפרד מהסיפור שלה. 

בחסות: חברת רפא
עודכן:
סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן כ-5,000 נשים בישראל מאובחנות מדי שנה “כחולות”. כחלק מההתמודדות וההחלמה נאלצות המחלימות להתמודד עם כאבים, תופעות לוואי מהטיפולים, פגיעה באיכות החיים ופגיעה בדימוי העצמי. נשים רבות מתמודדות גם עם צלקות. כל אישה שעברה כריתת שד ו/או שחזור יודעת שצלקות הן יותר מסתם סימנים על העור, כי מאחורי כל צלקת מסתתר סיפור והן עדות למסע שעברו.
אפרת לבן (בת 53 מגן יבנה, גננת, בזוגיות), מחלימת סרטן שד, חולקת איתנו את סיפור הצלקות שלה ואת הדרך שבה הן הפכו מסמל של פגיעוּת לסמל של חוזק ויופי פנימי.
“חודשיים לפני שחליתי, עברתי תאונת דרכים קשה ובעקבותיה עברתי סדרה של בדיקות. פתאום תוך כדי הבדיקות התגלה לי שיש לי סרטן. הייתי המומה. לא הבנתי איך זה נפל עליי. נאלצו לכרות לי את השד השמאלי, כי היו בו כמה גידולים סרטניים, אבל לשמחתי הרבה עדיין לא התפשטו גרורות בגוף”.
עברתי ניתוח כריתה מלאה, הוצאה של בלוטות הלימפה ושחזור השד. השחזור נעשה על ידי לקיחת עור מהבטן, וכך קיבלתי מתנה כפולה: גם בטן שטוחה ויפה של דוגמנית וגם ציצי יפה. אבל יחד עם זה קיבלתי צלקות ממותן למותן ובחזה. בהתחלה עמדתי מול המראה והייתי עצובה, כי את פוגשת פתאום גוף אחר, מצולק. אבל יש לי שני ילדים והייתי חייבת להיות חזקה מאוד בשבילי ובשבילם, אז התגברתי וקיבלתי כוחות-על”.
מה הרגשת בפעם הראשונה שראית את הצלקת?
“בכיתי. זה היה מעציב. זה נראה לא יפה, כי הרופאים מתעסקים בלהבריא אותך – ובצדק. צריך להילחם בסרטן ולגרום לך לעמוד על הרגליים ולהתאושש, ופחות מתייחסים לצד האסתטי. אבל אני אישה, והצלקת לא נעימה, לא יפה, מגרדת רוב הזמן והיא רחבה וגדולה. לאט-לאט למדתי לקבל אותה, ולא רק לקבל, אלא לאהוב אותה. הצלקת היא מין אות גבורה של לוחמת, הוכחה שעברתי משהו קשה ויכולתי לו, כמו אמזונה, כמו נשים שמקעקעות את הגוף שלהן – אלות לוחמות. אז ככה, זה סימן הניצחון שלי. היום אני אוהבת את הצלקת שלי במיוחד אחרי שהבנתי שאפשר לשפר את המראה שלה ולהפחית את הגרד המציק. היום אני מרגישה לא מושלמת, אבל שלמה.
האם הצוות המקצועי הסביר לך והכין אותך לצלקת?
“לא, לא הכינו אותי לכלום, אלא רק לכך שזה הולך להיות ניתוח ארוך ושההחלמה קשה. אני הייתי ממוקדת מאוד וחשבתי, ‘יאללה, קדימה, בואי נעשה את זה, ניפטר מהסרטן, נוציא את הדבר הזה מהגוף’. אחר כך פגשתי גם את הצלקת. אמרו לי: ‘את יודעת, בהמשך את יכולה לעשות עליה איזשהו קעקוע’. אבל גיליתי שיש דרכים פשוטות יותר לטשטש את הצלקת ולהתמודד עם הגרד, כמו ג’ל סיליקון של “קלו קוט”.
איזו עצה היית נותנת לנשים אחרות שעוברות תהליך דומה?
“אני שולחת הרבה כוח למי שנמצאת בתהליך הזה ואומרת לה שהחיים יפים, טובים ושווים, וכדאי להילחם על כל רגע. זו עוד מהמורה בדרך שאנחנו עוברות ומשם אנחנו צומחות”.


“חשוב להתחיל לדאוג לצלקת מוקדם”

*****************************************
ד”ר מאיר כהן, יו״ר ארגון המנתחים הפלסטיים־אסתטיים בישראל, איך מתייחסים לצלקת באופן מיטבי?
“יש ארגז כלים שלם לצלקות – עיסוי, ג’ל סיליקון למריחה או להתזה, יריעות סיליקון, מיקרונידלינג, זריקות, לייזר ולעתים נדירות ניתוח”.
מתי אפשר להתחיל לדאוג לצלקת?
“כמה שיותר מוקדם, לאחר הסרת התפרים וכשהמקום כבר סגור ויבש (לא מפריש)”.
למה יש צלקת באזורים שונים בגוף אחרי ניתוח להוצאת גידול בשד?
“בשד עצמו קיימת הצלקת של הסרת הגידול, תיתכן הצלקת של שחזור השד, ותיתכן גם צלקת במקום שתורם את הרקמה לשחזור השד. במקרים רבים יש גם צלקת בבית השחי”.

2 צפייה בגלריה
ד"ר  מאיר כהן: "כדאי להתחיל לדאוג לצלקת מוקדם"
ד"ר  מאיר כהן: "כדאי להתחיל לדאוג לצלקת מוקדם"
ד"ר מאיר כהן: "כדאי להתחיל לדאוג לצלקת מוקדם"
(צילום: רועי רוז )

מניסיונך, האם רופאים מיידעים את חולות סרטן השד בדבר הצורך להתייחס לצלקת?
“כשמדובר במנתחים פלסטיים, יש מודעות. בתחומי מומחיות אחרים, יש מקום לשיפור”.
האם אפשר להעלים צלקת של סרטן השד לגמרי?
“אי אפשר להעלים צלקת. אך ניתן בהחלט לטשטש אותה ולגרום לה להיראות אסתטית. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי”.

קלו קוט מאושר על ידי משרד הבריאות כאמ”ר
פורסם לראשונה: 09:53, 14.10.24
The Butterfly Button