"יש לנו מוח גם במעיים ('המוח השני') ויש לו ציר ישיר למוח והשפעה חשובה על מצבי הרוח

האם תזונה יכולה למתן חרדות?

"שיחות עם מטפלת עדיין לא עוזרות לי, חשבתי על טיפול תרופתי אבל הפסיכולוגית הציעה במקביל לנסות למה שמכונה תזונה מיטבית. האם זה יעבוד?" |  הפסיכולוגית שלי ואני 

פורסם:
התחלתי טיפול בעקבות המצב, לאחר שהרגשתי שאני גולשת לדכדוך וחרדות. הטיפול השיחתי עדיין לא אוסף אותי, וחשבתי לפנות לפסיכיאטר ולהתחיל טיפול תרופתי. הפסיכולוגית הציעה לי, בעקבות מחקרים מבוססים שקראה, לנסות במקביל מעבר לתזונה שהוכחה כמיטיבה במצבים נפשיים שונים. מה דעתך? האם לתזונה יש כזה משקל?
ד"ר סיון שרגאי, פסיכולוגית קלינית וחינוכית, ומדריכה, עונה: "השאלה שלך עכשווית מאוד, חשובה ומתכתבת עם המודעות המתפתחת כיום, שרואה את האדם כשלם. לפי תפיסה זו, התמודדות נפשית צריכה להביא בחשבון את ההיבטים הבאים: תזונה, שינה, רמת הסוכר, פעילות גופנית, דלקות, גורמי לחץ, חשיפה לטבע, חשיפה לרעלים, מערכות יחסים וחיבור לקהילה. התברר כי לכל אלה יש השפעה קריטית על הרווחה הנפשית.
במשך שנים התמקד השיח על הקושי הנפשי בגנטיקה ובחוסר איזון כימי במוח. אלה כמובן גורמים חשובים אבל ממש לא כל הסיפור. בהבנה זו יש המון תקווה – מצבנו לא גזירת גורל ויש לנו מה לעשות ואיך להשפיע.
הנה כמה מסרים חשובים שהם קצה הקרחון של הידע על גוף ונפש, מדע שמתפתח במהירות: המוח שלנו הוא איבר פיזי שזקוק לחומרי גלם כדי לתפקד במיטבו. אנחנו צריכים לתת לו את כל הערכים התזונתיים כדי להזין אותו וליצור נוירוטרנסמיטרים (מוליכים עצביים שאחראיים לתקשורת במוח ובגוף כולו). כלל המפתח הוא שעדיף שהצלחת שלנו תורכב מתזונה שמגיעה מהאדמה וממה שאכלו אבותינו (ירקות, פירות, אגוזים, קטניות, אוכל מותסס), עם כמה שפחות התערבות של האדם. יש גם חשיבות ליציבות רמות הסוכר בדם לאורך היום. חוסר יציבות יכול לייצר חרדה ותגובות סטרס בגוף שמוקרן מתזונה לקויה ולא על רקע נפשי. זה כמובן אומר הרבה על האוכל המעובד ועל הסוכרים שהדור שלנו צורך בכמויות.
נהוג לחשוב שהמוח הוא האחראי הבלעדי לתקשורת ולמסרים בגוף, אבל יש לנו מוח גם במעיים ('המוח השני') ויש לו ציר ישיר למוח והשפעה חשובה על מצבי הרוח. התזונה משפיעה גם על המעיים ועל המקרוביוטיקה שבמעיים, ודרך הציר מוח־מעיים משפיעה גם על תפקודים מוחיים.
אלה דוגמאות בסיסיות, מגובות מחקר, המדגישות את החשיבות של הגורמים השונים שהוזכרו לעיל, והתזונה בפרט, על נפש האדם. כמו תמיד התשובה נמצאת במתינות. ברגע שניצור איזון עדין בין תזונה מיטיבה לשימוש ביתרונות ובהנאות של החיים המודרניים, נוכל לטפל בעצמנו הרבה יותר טוב.
שימו לב: שינוי תזונתי לא יכול לבוא במקום טיפול רגשי או תרופתי ותמיד מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button