רינת גבאי. "באתי להסתכל לרבי נחמן בעיניים ולהגיד לו, 'אני? גרושה? זה לא יכול להיות"

רינת גבאי: "הגירושים נכפו עליי. נלחמתי. לא רציתי שיישבר הבית"

גבאי יוצאת במופע חדש ומספרת על השנה הסוערת בחייה: גירושים כואבים מבעלה, שהיה גם מנהלה האישי, עזיבת הבית שבו מתגוררות בנותיה הצעירות, אירוסים לגבר הצעיר ממנה ב־17 שנה ופרידה (טרייה) ממנו,  שינה בקברי צדיקים ובילוי במסיבות טבע בגיל 51

פורסם:
רגע לאחר שהתפרקו נישואיה, נסעה רינת גבאי אל קברו של הרבי נחמן באומן. כשהגיעה לשם, לא הייתה מסוגלת לרקוד עם כל החסידים שפקדו את המקום. מצב הרוח שלה היה אחר לגמרי.
״זו לא הייתה הפעם הראשונה שלי באומן״, היא נזכרת, ״אבל זה היה ביקור קשוח מאוד. לא באתי אל תוך השמחה, לא באתי בריקודים, לא באתי למחוא כפיים ולהודות. באתי להסתכל לרבי נחמן בעיניים ולהגיד לו, 'מה? מה? אני? גרושה? זה לא יכול להיות, רבי נחמן, איך?'. לא התלוננתי על מה שקרה לי, על חורבן הבית שלי, רק הטחתי בפניו את הזעזוע הפנימי הקשה שלי".
אנשים מגיעים לאומן כדי להתפלל, לא כדי להטיח שאלות קשות.
"לא התביישתי. מול הצדיקים ומול הקודש אני בנוכחות של אמת. אם כואב לי, אני צועקת שכואב לי. אם אני צריכה פלסטר, אני צועקת שאני צריכה פלסטר, וכשאני צריכה חיבוק, אני מבקשת חיבוק. לא תמיד אני באה עם תודות. לפעמים אני באה עם סימני שאלה ענקיים".
"לפחות פעמיים בשבוע הייתי ישנה בקברי צדיקים. אחרי הופעות לא הייתי חוזרת הביתה. לא התרגלתי לחוויה של לבוא לבית ריק"
באיזה מצב נפשי חזרת מאומן לארץ?
"רבנו נחמן נתן לי להבין שזו דרך שעליי לעבור ושהיא תוציא אותי אל המקום שבו אני צריכה להיות. אמנם התגרשתי אבל הילדות שלי, ברוך השם, גדלות לתפארת, ויש להן אבא טוב, אז אני חייבת להסתכל על החיובי".
זו הייתה אחת השנים המאתגרות בחייה של גבאי (51). בסוף מאי 2023 היא התגרשה מבעלה, המפיק דורון מור, שגם היה מנהלה האישי, לאחר 28 שנות זוגיות ועבודה משותפת. למרות שהשניים השתדלו להיפרד מתחת לרדאר של מדורי הרכילות, הידיעה דלפה החוצה. זה בטח לא הוסיף כאשר לאחר גירושיהם פורסם כי מור נמצא בזוגיות חדשה עם זמרת האופרה דניאלה לוגסי (שהסתיימה לאחרונה), ושגבאי עזבה את הבית ועברה לדירה שכורה בחדרה, בעוד שבנותיה נשארו לגור עם בעלה לשעבר.
שנה וחצי אחרי, גבאי היא אישה באורות. נעה בין אולפנים, מסיבות טבע, קברי צדיקים, תוכניות טלוויזיה ותפילות במערת המכפלה בחברון - למרות המצב הביטחוני הקשה. ״העולם רותח, אז מה?״, היא לא מבינה את הפליאה, ״בטח שאני נוסעת גם עכשיו. באוטו שלי. הרבי נחמן אמר, 'והעיקר לא לפחד כלל'".
5 צפייה בגלריה
רינת גבאי
רינת גבאי
"בהתחלה אנשים לא הבינו מה אני עושה במסיבות טבע"
(צילום: טל שחר)

בימים אלה מעלה גבאי את המופע החדש ״שירת הארץ״, שמבוסס על שירי ארץ ישראל (המופע הראשון ב־5 בנובמבר בזאפה תל־אביב). ״המופע הזה היה חלום של אבא שלי ז״ל, שרצה שאשיר את ׳לילה לילה׳ של אסתר עופרים ואת ׳שתלתם ניגונים בי׳. אמא שלי מאוד אוהבת את שירת ירושלים ואני הולכת להגשים את זה, ורק מזמינה אנשים לבוא לשיר ביחד".
בסוף ספטמבר נולדה לה נכדה שנייה מבתה הבכורה, שירי (22), שחזרה בתשובה בתקופת הקורונה (״היא קראה בספרייה שלי את הספרים של רבי נחמן והפכה לרבנית שלי״) וגרה בבניין שבו מתגוררת גבאי. שירי נישאה בשידוך לחסיד ברסלב מצפת, ילדה את רבקי בת השנה וחצי, וכעת נכדה נוספת הצטרפה. ״רבקי, הנכדה הבכורה שלי, נולדה פגה בחודש שישי, והיום כשהיא באה אליי בכל בוקר ואני מכינה לה חצי פיתה עם חביתה, זה רגע שנעצר העולם ואני מרגישה שהרווחתי מיליון דולר. ויש לי היום חתן נפלא, צדיק אמיתי".
חוץ משירי, גבאי היא גם אמא של נועה (19), שעובדת כמנהלת ההופעות שלה ונשארה לגור בכפר־ויתקין עם אביהם ועם אחותה הקטנה יעלה (14), תלמידת תיכון. ״נועה היא מפיקת־על חלל שעובדת איתי על ההופעות ועל הרשתות החברתיות. היא מגדלת אצל דורון את יעלה, בתי הצעירה, שהיא ילדה עם מידות טובות, כי אני לא בנוכחות מלאה שם. אני מרגישה שהייתי צריכה עוד שנתיים של אימהות עם יעלה".
למה בנותייך לא גרות איתך?
"לא הפסקתי להיות אמא שלהן, אבל הגירושים שינו את ההגדרות. מכיוון שעברנו לאורך השנים בין הרבה בתים שכורים, בתחושה הפנימית הרגשתי שיהיה לה נכון להיות במקום אחד ובחדר אחד. אנחנו נפגשות הרבה, אבל אני לא דורשת ממנה לישון אצלי. זה צריך להיות הרצון שלה, והזמן יעשה את שלו".
5 צפייה בגלריה
רינת גבאי עם הבת והנכדה
רינת גבאי עם הבת והנכדה
עם בתה נועה והנכדה רבקי. "מרגישה שהרווחתי מיליון דולר"
(צילום: אלבום פרטי)

כרעם ביום בהיר

לדבריה שום דבר לא הכין להודעה של דורון בעלה, לפני קצת יותר משנה וחצי, שהוא רוצה להתגרש. ״פתאום נפגשתי עם אלמנט ההפתעה בחיים. לא ציפיתי שזה יהיה הסינופסיס של חיי".
כמה הופתעת?
"הדבר הזה נפל עליי כרעם ביום בהיר. אני הייתי חולקת עם הגרוש שלי פיתה ביס בביס, מחליפה איתו אוויר משותף מרוב שהיינו כל הזמן ביחד. הגירושים נכפו עליי. זה לא משהו שרציתי בו. נלחמתי. לא רציתי שיישבר הבית. האמנתי בזוגיות הזו ובאהבה שלנו. הערכתי את הקשר שלנו. לא אדבר בשם דורון, אבל הוא היה בחוויה אחרת לחלוטין, ורצונו של אדם כבודו. נאלצתי לשחרר ולהשתחרר אל הלא נודע. זה היה מפחיד".
"בהתחלה אנשים לא הבינו מה אני עושה במסיבות טבע. עמדתי תחת ביקורת צולבת. אבל בפעם האחרונה כבר אמרו לי, ׳רינת רינת, גדלתי עלייך׳"

חודשיים לפני שחגגה את יום הולדתה ה־50, החלה גבאי לחשב מסלול מחדש. ״אמרתי לעצמי, וואו, איך אני יכולה להתחיל עכשיו את החיים מההתחלה? השבירה של הבית שהיה מאוד קדוש בשבילי, זה היה הסבל הכי גדול בחיי. כאבים כל כך חזקים כמו אלה לא חוויתי בחיים. בניתי את הבית הזה בעבותות של אהבה ומסרתי נפש לפרנסה שלו כדי שיהיה לילדות את כל השפע. בכל דקה שלא הייתי בהופעה רציתי להספיק להיות עם הילדות שלי ועם המשפחה. הגירושים היו השבר של חיי. להירפא מזה, וואי וואי, כמה היה קשה. מיד אחרי הגירושים חזרנו להופיע, ואם לא הייתי בתוך מופע הייתי מתרסקת. משהו במקצוע שלי שמר עליי. כנראה שאלוהים החליט שאני לא צריכה להתרסק".
פירקתם גם את העסק המשותף - דורון היה המפיק והמנהל שלך כל השנים.
"נכון, ורוב השנים היו נהדרות. היינו פאוור קאפל שלא היה כדוגמתו בתעשייה. היום אני חושבת על טכניקות עבודה שלנו, זו אליפות מה שעשינו. אני, למשל, הייתי מלחינה את כל היצירות בפרויקטים, ודורון היה על הלוגיסטיקה וההפקה. אני הייתי מצלמת את השירים – לפעמים בהולנדית ובאיטלקית - והוא היה זורק לי את המילים תוך כדי תנועה. זו טכניקה שהתפתחה תוך כדי עבודה. אליפות העולם לעבוד ככה".
5 צפייה בגלריה
עם הגרוש, דורון מור
עם הגרוש, דורון מור
עם הגרוש, דורון מור. "היינו פאוור קאפל שלא היה כדוגמתו בתעשייה"
(צילום: יאיר שגיא)

ומה היום?
"אני מייצרת עכשיו צבא שלם, חדש, שילך איתי. יצאתי לדרך עצמאית, ואני המחליטה. יש לי מפיק בפועל של המופעים, מנהלת שהיא גם מפיקה, רואה חשבון ועורכת דין, ואני עובדת עכשיו עם יהודה אגר, מפיק מוזיקלי שפגשתי אצל משה דץ במופע חד־פעמי שעשינו בקיץ.
"במקביל אני גם ממשיכה לעבוד עם דורון – אנחנו מפיקים יחד את ההצגה 'גבורת המכבים' שתעלה בחנוכה, ולאחרונה צילמנו לה את הקליפ. יש דברים שבהם נמשיך בשיתוף פעולה מבית היוצר של ״חסידה הפקות״, החברה שממנה הכול התחיל ושדורון עדיין מנהל. זוגית התפצלנו, אמנותית נעשה פרויקטים ביחד. אנחנו מדברים רק אמנותית וזה מפתיע גם אותי שסלחתי לו".

למנף את הכאב לתפילה

איך קשר של שלושה עשורים נגדע בלי שהיא ראתה את הכתובת על הקיר? גבאי מתקשה לענות. ״יש הרבה תשובות״, היא אומרת בשקט. ״כאמנית אני כל הזמן טיפחתי את הנפש, הלכתי למדיטציות, התעמקתי ביהדות, קדושה, תפילה. נסעתי לרבי נחמן הלוך ושוב. העולם הרוחני שלי התפתח. דורון פגש את הנפש שלו בפעם הראשונה רק כשהקשר שלנו התחיל להיסדק. אני כבר הייתי שם לפניו. בגלל הפערים שנוצרו, היינו חייבים לשחרר אחד את השני, כל אחד להמשך המסע שלו, עם הידיעה הברורה שהיה פה גורל משותף רציני".
"אחרי כמה חודשים, כשפגשתי את משה מתנאל, הרגשתי שיש לי שליחות אמיתית: אני הולכת לחבק את הצעירים במסיבות טבע"
את חושבת שהחזרה שלך בתשובה יצרה את הפער?
"כנראה שכן. במקום להיות על מסלול אחד ולשוט על אותה סירה, המסע שלנו התפצל. זה לא שדורון היה רחוק מהדת, אבל היה לו המסלול שלו. זה כואב לגדוע הרגלים ושורשים אחרי 28 שנה. אני עוד לא יכולה להגיד לך שהכאב הזה נרפא לגמרי".
אני מבינה שבתקופה שאחרי גירושייך הלכת להתפלל בקברי צדיקים.
"לא רק שהייתי הולכת לקברי צדיקים כדי להתחזק, לפחות פעמיים בשבוע גם הייתי ישנה שם. לפעמים הייתי נוסעת לרבי עקיבא בטבריה, ואם חברה הייתה מצטרפת אליי, היינו עושות לנו ערב מואר, פותחות מזרנים ברכב. אחרי הופעות לא הייתי חוזרת הביתה מפאת הקושי. לא התרגלתי לחוויה של לבוא לבית ריק. סבלתי מהתחושה של להיות גרושה".
חצי השנה האחרונה הייתה גבאי מאוהבת עד מעל לראשה במשה מתנאל גואטה (34), חסיד ברסלב שצעיר ממנה ב־17 שנה. לפני ארבעה חודשים, חודשיים וחצי אחרי שהפכו לזוג, השניים אף התארסו. בזמן הריאיון משה, שהפך ליד ימינה של גבאי, מגיע לבית הקפה כדי לומר שלום לאהובתו, והיא אומרת ש"האהבה החדשה שלי היא אור חדש בעולם". אבל זמן קצר לאחר הפגישה עמה, מתברר שבני הזוג נפרדו. התוכניות לחתונה נגנזו כרגע. "אנחנו לא באותו מקום בחיים", מאשרת גבאי, "ונישאר חברי נפש קרובים".

מסיבה בחמש בבוקר

ב־7 באוקטובר 2023 שהתה גבאי בבית הכנסת של הרב קוק בטבריה, שמשפחתו, לדבריה, אימצה אותה לחיקה. "הייתי בבית הכנסת כל השבת. מיד בצאת השבת פתחתי טלוויזיה והתוודעתי אל הזוועות הנוראיות. הבנו שיש טבח נוראי, וזה קרה גם במקום שנשמות באו לשמוח ולרקוד בו. עברתי התמוטטות נפשית. בכיתי את נשמתי. הרגשתי שאני הולכת למות. למחרת התחלתי להסתובב בין חברים שאיבדו את הילדים, בתי אבלים, הורים של ילדים מהכיתות של הבנות שלי. הלכתי כדי לחבק ולשתוק.
"אחרי כמה חודשים, כשפגשתי את משה מתנאל, הרגשתי שיש לי שליחות אמיתית: אני הולכת לחבק את הצעירים במסיבות טבע. הוא פתח דוכן במסיבות האלה להנחת תפילין לעילוי נשמתם של הנרצחים. אני הצטרפתי ויש לי דוכן נרות לעילוי נשמתם של האחים שלנו. אנחנו מגיעים למסיבת טבע בחמש בבוקר, פוגשים ילדים מהממים. זו לא החזרה בתשובה, זה רק לקדש את המקום ואת הנרצחים. אנחנו מכירים המון ילדים של חברים שנרצחו במסיבת הנובה".
בעצם, מה לך ולמסיבות טבע?
"בגלל שהתחלתי את הקריירה בגיל 16, קצת פחות הרגשתי אז את הגיל שבו הייתי. עם משה מתנאל חזרתי למי שהייתי".
איך צעירים הגיבו כשרינת גבאי, שהם גדלו עליה, רוקדת לידם?
"בהתחלה אנשים לא הבינו מה אני עושה במסיבות טבע, כי למסיבות האלה יש סטיגמה קשה. עמדתי תחת ביקורת צולבת. אבל בהמשך הילדים האלה העלו איתי מלא טיקטוקים. בפעם האחרונה כבר אמרו לי, ׳רינת רינת, גדלתי עלייך׳".
הריאיון המלא עם רינת גבאי מתפרסם בגיליון החג החדש של "לאשה", עכשיו בדוכנים
5 צפייה בגלריה
רינת גבאי
רינת גבאי
רינת גבאי
(צילום: טל שחר)
איפור ושיער: ליאט בן שמשון שמלה: Studio Galo – By Galit Haver Yazdi
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button