הכל פוליטי

רוצה להתקדם במקום העבודה? אין צורך להתחנף לבוסית

מקצועיות היא תנאי הכרחי לקידום אך לא מספיק. כדי להשתדרג לתפקיד הבא עלייך לפתח חושים פוליטיים מחודדים. 6 מנהלות בכירות מתחומים שונים מספקות עצות מעולות להתנהלות בדינמיקה הארגונית

פורסם:

בלי ללקק לבכירים

מיה גברוביץ' (47) מרמת־השרון, מאמנת מנהלים (עבדה 14 שנה בחברות הייטק), גרושה, בזוגיות ואם לשניים
ליצור נטוורק: כדי לקדם את המטרות שלך בחברה, כדאי לך ליצור רשת קשרי עבודה עם קולגות בארגון. באחת החברות שבהן עבדתי, ביקשתי פידבק מהנטוורק שלי לפרויקט שרציתי לקדם להנהלה. בזכות נקודת המבט השונה של כל אחד מחבריי לנטוורק, הצלחתי לשפר את הפרויקט ולגרום לו לצאת לפועל.
לא להתחנף: לעשות פוליטיקה ארגונית זה לא אומר ללקק לבכירים ("בוס, איזה חתיך אתה היום") והפוליטיקה לא חייבת להיות מלוכלכת. אפשר להתנהל בדינמיקה ארגונית בצורה נקייה ולהתקדם יפה בעזרתה.
להתייעץ: ככל שתתייעצי עם יותר אנשים בארגון בנוגע לרעיונות שלך, כך תרחיבי את כמות האנשים שמכירים את הערך שלך, ובהתאם לכך המותג שלך בחברה יתרחב, כלומר: את תשודרגי כמותג.
 מיה גברוביץ' מיה גברוביץ' צילום: ניב עזריה
להתעניין: למי שמתקשה בבניית נטוורק או יצירת שיח ראשוני עם אנשים, אמליץ לשאול שאלות ולהקשיב. אנשים אוהבים שמתעניינים בהם ומקשיבים להם. ודאי שהאינטראקציות שלך חיוביות ועוסקות בעשייה ובחדשנות.

שותפויות מכפילות כוח

טל מילס (47) מפרדסיה, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה (מלכ"ר שפועל מול הממשלה, הרשויות וכל הארגונים המקצועיים בתחום התכנון והבנייה) וחברת מועצת פרדסיה, לשעבר מנהלת משאבי אנוש בחברות הייטק, נשואה ואם לשלושה
לפתח עור עבה: אל תקחי דברים באופן אישי, הביני שיש דברים שקורים בעבודה, ששייכים לעולם העבודה. נשמי עמוק ולמדי איך להפיק מהמקרה הספציפי שיעור וקחי אותו הלאה איתך.
 טל מילס טל מילסצילום: ליה נהיר
למצוא חיבור אמיתי: מעבר לקשרי עבודה מקצועיים חשוב לפתח קשר - לא צבוע או אינטרסנטי - מול קולגות (בכל הדרגים). זה יעזור לך כשתצטרכי משהו ויעזור גם להם. ייתכן שדווקא דרך עזרה לאותו אדם תקדמי את עצמך, את האג'נדה שלך ואת הארגון.
לאתר שותפה: את יכולה לעשות דברים לבד, אבל שותפויות מכפילות כוח. אם את מוצאת בארגון שותפה שרואה איתך עין בעין, חברי אליה ופעלו יחד. לפעמים עמיתים לעבודה לא יהיו השותפים האוטומטיים שלך: תצטרכי להשקיע אנרגיה כדי לשכנע את מי שלא חושב כמוך ולהפכו לשותף, אבל השינוי יחזיק יותר זמן. כלומר: הרחבה של מעגל השותפים מייצרת פתרון ארוך טווח.

נוהל בונוסים מסודר

רו"ח מיטל אסא (50) מתל־אביב, מנכ"לית משרד שמאות מקרקעין BFKS (לשעבר מנכ"לית של משרד עורכי דין גדול), נשואה ואם לשלושה
ללמוד את הארגון: קחי לעצמך את הזמן להכיר את הפוליטיקה הארגונית בכל מקום עבודה חדש כדי להבין באילו דרכים את יכולה להשפיע, אל מי את צריכה לפנות, למי יש יכולת השפעה בארגון ומהו סדר הפעולות הנכון.
להפגין מקצועיות: כשאת רוצה לקדם מהלך בחברה, עלייך ללמוד את האופי ואת הצרכים של כל בעלי זכויות ההחלטה ולבוא מוכנה לכל השאלות והתהיות שיעלו בעת הצגת הנושא, כדי שתצליחי לרתום את כולם.
מיטל אסאמיטל אסאצילום: רמי זרנגר
להשתתף בפגישות ודיונים: חשוב שיכירו ויעריכו אותך כמה שיותר גורמים בכירים בחברה, כדי שביום שתרצי להתמודד על תפקיד בכיר, יהיה מי שידבר בשבחך. איך תגרמי לזה לקרות? השתתפי בכמה שיותר פגישות ודיונים, העלי יוזמות חדשות, בקשי להשתתף בפורומים חדשים והשמיעי את דעתך המקצועית.
ליזום נהלים: ברגע שיש נהלים מסודרים ומפורטים, צריך פחות פוליטיקה ארגונית, בעיקר בחברות פרטיות. למשל, כשמנהלת אחת נותנת בונוסים נדיבים והשנייה לא - זה פוגע בשקיפות. העובדים לא מבינים למה לעובד אחד מגיע ולהם לא. חשוב שיהיה ברור על מה מקבלים בונוס, כלומר מה צריך לעשות כדי לקבל אותו, כדי שזה לא יהיה תלוי בנדיבות של הבוסית. אם ייקבע נוהל בונוסים מסודר לפי פרמטרים מדידים, זה יפחית מתחים ויתרום לאווירה טובה. כדאי לשכנע את ההנהלה למסד נוהל בנושא.
להימנע ממניפולציות: כדי לעשות פוליטיקה נכונה אין צורך לתמרן את האחרים. כשאת משתמשת במניפולציה, את חוטאת למטרה. מי שנוקטת תכסיסים ערמומיים, מסומנת בקרב ההנהלה והעובדים כמי שצריך להיזהר מפניה.

לפרגן

ליאורה גולומב־בורשטיין (37) מאזור השרון, מנהלת מיתוג מעסיק (אחראית על מיתוג הארגון כמקום עבודה נחשק) בחברת הייטק שמעסיקה יותר מאלף עובדים, נשואה ואם לשניים
לתת הזדמנות לתגובה: אם קולגה יופתע מנושא שהעלית בדיון ורלוונטי לתחום ניהולו, הוא עלול להתחפר ולהביע התנגדות. לכן חשוב לשתף מספיק זמן מראש, כדי לאפשר לו זמן תגובה.
לחלוק קרדיט: עשית מצגת על פרויקט שסיימת? חשוב להזכיר את כל מי שהיה מעורב, אפילו בשלב סיעור המוחות. מתן קרדיט יעזור לך לקבל גיבוי או סיוע בפרויקט הבא, וכך העשייה שלך תגיע ליותר אנשים בארגון. ולא פחות חשוב, הפרגון הוא בדרך כלל הדדי, וכשתהיה לקולגה הזדמנות לפרגן חזרה, קרוב לוודאי שהוא יעשה את זה ואף יגיע לקבל עצה טובה, כי הפכת לאדם שרוצים לעבוד איתו.
לשמור על דיסקרטיות: 90% מהרכילות המשרדית צריכה להישאר אצלך. מי שמרכל, נתפס כבוחש ומייצר אווירה לא נעימה במשרד. את לא רוצה להיות הבחשנית הראשית, כי זה יכול להביא בסופו של דבר לפיטורייך.
 ליאורה גולומב־בורשטיין ליאורה גולומב־בורשטייןצילום: עומר הכהן
מתי כן צריך להעביר רכילות משרדית? כשמדובר במידע מקצועי, שמשפיע בצורה ישירה על תפקידך. לי למשל קרה פעם שדרך רכילות משרדית בסטארט־אפ קטן שעבדתי בו, נודע לי שעומדים לפתוח סניף בחו"ל ומגייסים מישהי בתפקיד זהה לשלי. ביררתי בעדינות אם זה נכון, תוך שהדגשתי שחשוב לי לדעת כי הדבר משפיע על העבודה שלי - והצעתי עזרה בהגדרת התפקיד. בסופו של דבר הייתי שותפה לאיוש התפקיד, והארגון רק הרוויח מזה.
ליזום פורומים: אם את עובדת במקום שבו כל אחד עובד סולו על התחום שלו, כדאי ליזום פורום שיפגיש אחת לכמה שבועות כמה עובדים. במהלך המפגש כל משתתף יעדכן על שלושה דברים בתחומו שעתידים לקרות בחודש הקרוב. מעבר לחשיבות של שקיפות ארגונית, הדבר ייצור שיתוף פעולה פורה ויאפשר להביא רעיונות חדשים לשולחן.
לשמור על מינון: אל תתעסקי כל היום בפוליטיקה ארגונית. עיסוק מוגזם לא יעזור לך להתקדם ולקדם נושאים שחשובים לך. חשבי איך לייצר פרויקטים שאנשים ירצו להיות שותפים בהם.
יוכי מאיר (61) מאשקלון, מנהלת מרחב אשדוד־שפלה בקופת חולים "מאוחדת", גרושה, אם לשתיים וסבתא לשלוש
לזהות את השחקנים המרכזיים: מומלץ מאוד לאתר את השחקנים המרכזיים בארגון ולבנות איתם קשרים אמיצים, שיקדמו את עשייתך. איך עושים זאת? הציגי את הרעיונות שלך לבכירים בצורה ברורה ומשכנעת, כדי שיבינו את הערך שלך לארגון.
להקפיד על שיח אנושי: דיאלוג מקרב ומעצים יגרום לכל עובד להרגיש שהוא שותף לתהליך קבלת ההחלטות. במהלך השיחה תיחשפי לדעות של אנשים שונים וכך תייצרי סביבת עבודה עשירה יותר, שתניב תוצאות טובות יותר.
להיות אסרטיבית: מי שמאמינה בעצמה ושומרת על מקצועיות לא צריכה לחשוש לבטא את עמדותיה בצורה ברורה ואסרטיבית. זו הדרך לקדם את עצמך ואת החברה.
להתכונן לבלתי צפוי: החיים מזמנים הפתעות, חשוב להכין את עצמך לאירועים בלתי צפויים שעלולים להתרחש ולפתח יכולת הסתגלות למצבים משתנים. אני לדוגמה נאלצתי להתמודד כמנהלת מרחב גם עם מגפת הקורונה וגם עם ירי בלתי פוסק מכיוון עזה. כשאת מצליחה להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים, הערך שלך בחברה גדל.

רף מקצועי גבוה

אלין לייפמן (44) מחיפה, רכזת סגל אקדמי בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון (וגם מורה לריקודים סלוניים), נשואה ואם לשתיים
להקפיד על יושרה מקצועית: כשאת יוצרת מוניטין של עובדת שעושה את עבודתה בצורה הטובה ביותר, אנשים סביבך ידעו שאפשר לפנות אלייך כדי לקבל תשובות. אם תשמרי על רף מקצועי גבוה, יש סיכוי גובר שתוכלי להתקדם בארגון ולהצליח.
להגדיל ראש: אל תחששי לקחת על עצמך אתגרים נוספים מעבר להגדרת התפקיד שלך, ותמיד תשתדלי להציע עזרה לעובדים אחרים.

אלין לייפמן אלין לייפמן צילום: חיים זינגר

לשתף: נחמד לחלום על תפקיד, אבל אם לא תשתפי אף אחד באמביציות שלך, הסיכויים של החלום להפוך למציאות נמוכים מאוד. אם יש תפקיד שאת רוצה בארגון ורואה את עצמך מתאימה לו, הכיני שיעורי בית ולמדי את צורכי התפקיד. גשי למשאבי אנוש ושוחחי בדיסקרטיות על הסיכוי לקבלו.

  • תודה לקבוצת הפייסבוק Dayjob - המקום לנשים עסוקות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button