הדס שטייף. "הלבישו עליי כל כך הרבה סיפורים שלא היו ולא נבראו"

הדס שטייף: "אני מוכנה אפילו לשבת בכלא, אפי נוה לא יראה ממני שקל"

כתבת הפלילים של גל"צ פורשת לגמלאות אחרי 35 שנה סוערות, כשמאחוריה חשיפות שטלטלו את המדינה, ובהן פרשת אפי נוה. עכשיו היא מתרגשת לקראת הפרמיירה של "אפקט שטייף", סרט על חייה שיוקרן במסגרת "פסטיבל דוקאביב" ובהמשך ב-YES

עודכן:
למה החלטת לפרוש מגלי צה"ל?
"הייתי כתבת משטרה 35 שנה ומיציתי עד דק, לפי הגיל הייתי אמורה לצאת לפנסיה כבר לפני חצי שנה, אבל נשארתי כי המלחמה פרצה. כל חיי שידרתי מזירות פיגועים ומלחמות, ואחרי 7 באוקטובר עברתי לגור בבית־הלל כדי לדווח על הלחימה בצפון. זה סגר לי מעגל עם מלחמת לבנון השנייה ב־2006. הייתי בין הראשונים שהגיעו לכפר־גלעדי אחרי שנפל שם טיל והרג 12 חיילים, והייתי העיתונאית היחידה שנכנסה ללבנון. ב־31 במאי אשדר מפה את הכתבה האחרונה שלי, וקולי יידום".
מה התוכניות להמשך?
"לפני הכול אני אמנית, אני מציירת מגיל אפס וכותבת שירים כל חיי. בשבת הקרובה (25 במאי) תיערך פרמיירה לסרט 'אפקט שטייף', שעשו עליי ג'ולי שלז וצפריר קוחנובסקי במסגרת פסטיבל דוקאביב בסינמטק תל־אביב. הם ליוו אותי במשך למעלה משלוש שנים וזו ההוקרה הכי גדולה שיכולתי לקבל".
את מזוהה מאוד עם המאבק בהטרדות מיניות.
"התחלתי להילחם בהטרדות מיניות עוד לפני Me Too# וכל חשיפה כזאת היא מלחמת עולם. לצערי אני לא בקונצנזוס, אני נלחמת ומי שנלחם משלם מחיר. תראי מה קורה עם אפי נוה ופרשת 'מין תמורת מינוי'. הפרשה הזאת תלווה אותי הרבה אחרי הפנסיה".
"אני לא מתנחמדת ואני לא בובה על חוט. אני עיתונאית משטרה טובה שפועלת בתחום של גברים שהוא מאוד תחרותי"
את מתכוונת לתביעה בסך שבעה מיליון שקל שהוא הגיש נגדך, לאחר שהואשמת שפרצת לטלפון שלו בניגוד לחוק.
"התביעה הוגשה נגדי ונגד בכירים בגלי צה"ל. אני לא גנבתי ולא פרצתי לטלפון שלו, אני רק נתתי שם של מעבדה שיכולה לפרוץ את הטלפונים. זה עוד ייקח זמן, שלב ההוכחות רק יתחיל באפריל 2025, אבל אני ישנה טוב בלילה. אני אפילו מוכנה לשבת בכלא, ממני הוא לא יראה שקל כי אני יודעת שהצדק איתי. הפרשה הזאת חשפה איך בן אדם אחד משחית את מערכת המשפט, זה שווה את הטרחה שנגרמת לי, למרות שלצערי לא קיבלתי את הגב של משרד הביטחון בתביעה הזאת".
התאכזבת?
"זה יותר ממאכזב, זה כואב. אני נענשת על משהו שהוא גדול ממני, מעורבים פה המון גורמים שמגיעים עד למעלה. על הכול אני מדברת בסרט וגם על זה שבתחילת הפרשה התקשורת הייתה נגדי. אבל התקשורת תמיד הייתה נגדי".
3 צפייה בגלריה
הדס שטייף משדרת מגבול הצפון
הדס שטייף משדרת מגבול הצפון
משדרת מגבול הצפון
(צילום: אלבום פרטי)

איך את מסבירה את זה?
"אני לא מתנחמדת ולא בובה על חוט. אני עיתונאית משטרה טובה שפועלת בתחום של גברים שהוא מאוד תחרותי ואל תשכחי שאני בלונדינית, אז מתבקש לשאול איך יש לי כל כך הרבה סקופים. אין הרבה עיתונאים שמחזיקים תחום כל כך הרבה שנים, חוץ מכרמלה מנשה.
"הלבישו עליי כל כך הרבה סיפורים שלא היו ולא נבראו, למשל, שאני מקבלת סקופים דרך מיטות של קצינים במשטרה. פעם רצו לעשות על זה תחקיר ברשות השידור. צלצלתי למנכ"ל, סיפרתי לו את הרקע והוא אמר 'אצלי זה לא יהיה'. כבר עלה פרומו, כולם חיכו לשידור וזה לא קרה".
איך התחילה הקריירה העיתונאית שלך?
"כשהתחילה הפריחה של המקומונים החלטתי להוציא לאור בשרון עיתון בשם 'נשים'. במשך שלוש שנים עשיתי כמעט הכול בעצמי – כתבתי, ערכתי ואפילו מכרתי מודעות. כשהקימו את רשת 'ידיעות תקשורת' הציעו לי לכתוב במקומון שלהם בשרון, סגרתי את העיתון שלי ומכרתי את שמו למעריב. ב־1991 פנו אליי מגלי צה"ל לעזור להם בתקופת בחירות ומאז אני שם. התפרסמתי בעיקר בזכות פינת הפלילים המיתולוגית שהגשתי ב'בוקר טוב ישראל' במשך 20 שנה. אף פעם לא פזלתי לטלוויזיה למרות שקיבלתי הצעות בלי סוף. זה לא מתאים לאופי שלי, לא בשבילי להתאפר ולשבת באולפנים, אני חיית שטח".
איך היית מסכמת את עבודתך כעיתונאית?
"על הקריירה שלי עוד יסופר, הסרט הוא רק ההתחלה. כנראה תהיה גם סדרה עלילתית שמבוססת עליי, שבמרכזה כתבת משטרה. ואל תשכחי את פרשת הילדה שהכנסתי הביתה, שנחשפה אצל חיים אתגר בקשת 12. במאי מהוליווד רכש את הזכויות על הפרשה הזאת, לא יודעת מה ייצא מזה".
"התחלתי להילחם בהטרדות מיניות עוד לפני Me Too# וכל חשיפה כזאת היא מלחמת עולם. אני נלחמת, ומי שנלחם משלם מחיר"
תזכירי לנו מה קרה שם.
"נערה חרשת־אילמת פנתה אליי וטענה שהיא נתונה לאלימות מינית ואין לה בית. אימצתי אותה כבת משפחה. התברר שהיא בת 30, שהיא לא חירשת ולא אילמת ושהיא התחזתה לכמה דמויות, שכביכול היו איתי בקשר לגביה. אני מתייחסת אל זה כאל עוד חוויה".
מה היית מגדירה כפסגת הקריירה שלך?
"בשבילי כל סיפור הוא פסגת קריירה. כעיתונאית צעירה חשפתי שמברשת השיניים של חברה גדולה, שהושקעו בפיתוחה הרבה מיליונים, מסוכנת לשימוש. באותו יום המברשת ירדה מהמדפים וכל הכסף ירד לטמיון. אני הראשונה שחשפה שהפועלים התאילנדים שהתחילו להגיע ארצה אוכלים את הכלבים שלנו. ועוד סיפור חשוב שהרעיד את המדינה היה כשאסיר ביטחוני סיפק מידע לשב"ס שהולך להיות פיגוע בתל־אביב ולא התייחסו אליו. אחרי הפיגוע איכשהו זה הגיע אליי, בשב"ס הכחישו, אבל אחרי הפרסום הוקמה ועדת בדיקה וקצינת המודיעין הודחה מתפקידה.
"והייתה גם פרשת 'שופטים באדום'. ניב רסקין חשף ששופטי כדורגל מוכרים משחקים וכמעט שילם על זה בקריירה שלו, כי לא היו לו הוכחות. אני הצלחתי לגייס עד מדינה ובזכותי הסיפור הזה נגמר בתשואות. וכמובן היו גם החשיפות לתקיפות המיניות כי זה בנפשי, זה לא משהו שאני עושה בשביל מחיאות כפיים".
3 צפייה בגלריה
קוטפת תפוזים בעוטף
קוטפת תפוזים בעוטף
קוטפת תפוזים בעוטף
(צילום: אלבום פרטי)

גם את הוטרדת מינית?
"ברור, מאז שהייתי ילדה ועשיתי בייביסיטר, ליוו אותי הביתה ושלחו ידיים. את יודעת לכמה משפטים עמדתי בצבא על העלבת קצין כי לא שיתפתי פעולה? גם כשהייתי דיילת באל על הוטרדתי בלי סוף והיה גם גינקולוג שהטריד אותי. הוא עשה לי בדיקה שהיא בחזקת מעשה סדום, ורק אחרי שהוא נעצר בעקבות תלונות של אחרות, הבנתי שהכאב הנוראי שהוא גרם לי הוא בעצם הטרדה מינית. תראי כמה הייתי תמימה".
מאיפה את שואבת את הכוח והאומץ לנהל כל כך הרבה מאבקים?
"כנראה מילדות, נולדתי לוחמת. הייתי ילדה עם הפרעות קשב, דיסלקציה ודיסגרפיה, את יודעת איזו מלחמת עולם זאת? אז לא ידעו מה זה, ירקתי דם בשביל שתהיה לי בגרות".
איך הרגשת כשבית המשפט פסק לרעתך בפרשת נתן זהבי?
"הפרקליטות ערערה על פסק הדין לבית המשפט המחוזי, שם קבעו שלפחות בארבעה מקרים אמת דיברתי. אמנם נקבע שלא פעלתי בתום לב, וגם על זה יש לי מה להגיד, אבל העיקר זה ה'אמת דיברתי'. עיקר הקושי בתביעות דיבה הן להוכיח שמה שנכתב אמת, הצלחתי להוכיח רק ארבעה מתוך 13 המקרים, אבל זה לא אומר שהם לא נכונים. השופטים קיבלו את הפרסום שלי בחלקו והפחיתו את סכום הפיצוי משמעותית. זה הספיק לי".
ככתבת פלילים קיבלת איומים על חייך מעבריינים?
"בלי סוף, כולל זה שעבריינים הגיעו אליי הביתה והכנסתי אותם. אני לא פוחדת מעבריינים, איתם אני יודעת להסתדר כי יש להם כבוד. איתם לפחות אני יודעת מול מי אני עומדת, בניגוד לעברייני הצווארון הלבן, שמסתירים היטב את מי שהם".
מה חשבת על הדמות שלך ב"ארץ נהדרת"?
"זאת הייתה הפתעה טובה, עלמה זק עשתה אותי מצוין וצחקתי מאוד כי יש לי חוש הומור. ואם יש לי דמות ב'ארץ נהדרת' זה אומר הכול, לא?".
מה העצה הכי טובה שקיבלת?
"תמשיכי להיות מי שאת, כנגד כל הסיכויים".
מה העצה הכי גרועה שקיבלת?
"'למה לך כל זה?' בעיקר סביב הפרסומים שלי נגד אנשים חזקים".
פורסם לראשונה: 08:26, 19.05.24
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button