מערת קשת. נוף מהמם

לא רחוק, לא יקר: שלוש אופציות לחופשה גלילית בחג החנוכה

מהחופים היפהפיים של הגליל המערבי אל שוקי חג המולד בנצרת ועד סמטאות צפת - שלוש דרכים לבלות את חג האורים בגליל

פורסם:
החורף עושה רק טוב לצבעי הנוף של הגליל המערבי: איכשהו, כשהטמפרטורות צונחות, הים נראה כחול יותר, ההרים ירוקים יותר והמצוקים הסלעיים של ראש הנקרה לבנים יותר.
בקיץ עמוס וצפוף כאן בנופשים, הממלאים את חופי הים ואת אתרי המים הנהדרים ובהם נחל כזיב, עין חרדלית, שמורת אפק וכמובן ראש הנקרה והחוף. הזכרנו חוף? מי הים קרים כעת, אבל כשהשמיים כחולים וקרני השמש מלטפות מלמעלה, כל שצריך הוא להצטייד בכיסאות מתקפלים ובצידנית מלאה בכל טוב, לבחור פיסת חוף ולהתנחל בה, מול הגלים.
5 צפייה בגלריה
גלריית קירות מדברים בשתולה
גלריית קירות מדברים בשתולה
גלריית קירות מדברים בשתולה. בואו להצטלם לסלפי
(צילום: צביקה בורג)

מקומות לבקר בהם

"קירות מדברים", מקבץ יצירות גרפיטי מרהיבות של אמנים בינלאומיים המצוירות על חומת הבטון שהיא חלק מקו הגבול עם לבנון, בקרבת המקום שבו נחטפו בשנת 2006 חיילי צה"ל אודי גולדווסר ואלדד רגב, אירוע שהוביל לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. הפרויקט בוצע בשיתוף עמותת Artists 4 Israel, ונעשה מוקד למגוון תצלומי סלפי יצירתיים.
מיקום: מושב שתולה. פתוח: 24/7. טיפ: בשעות היום, גם בשבת, פועלים בקרבת האתר דוכני קפה, אוכל ונשנושים שווים.
מערת קשת, אטרקציית טבע ונוף יפהפייה, הממוקמת בשמורת בצת שמהווה חלק מפארק אדמית. המערה היא למעשה מערה לשעבר שקרסה בחלקה והותירה רק קשת אבן ענקית מעל התהום. היא ממוקמת בקצה רכס מצוקי, שממנו נשקף נוף מרהיב להרי הגליל המערבי עד הים במערב.
טיפ: יש שביל גישה מונגש עד קרבת הקשת, והמקום מתאים גם לטיולי משפחות. ועוד: לפני הביקור בקשת או אחריו אפשר ליהנות ממסלולי הליכה בפארק ובשמורה ומהאפשרות לפיקניק בשולחנות מסודרים. הכניסה חופשית, ויש חנייה בשפע.
מאכזיב לראש הנקרה. מסלול יפהפה (וחינמי) שאפשר לעשות ברכב, באופניים או ברגל, תלוי בזמן שעומד לרשותכם, בכושר ובמזג האוויר.
אפשר להתחיל בקרבת תל אכזיב (האתר ההיסטורי עצמו הוא גן לאומי והכניסה בתשלום); מעט צפונה משם ממוקמים גשרי הכביש והרכבת, שהיו אחת ממטרות פעולת הפלמ"ח ב"ליל הגשרים" ביוני 1946. ליד גשר הרכבת שמעל נחל אכזיב התפוצץ מטען הנפץ שהם נשאו, ו־14 מאנשי הפלמ"ח נהרגו. 13 מהם נקברו באתר הפיצוץ, ולזכרם ניצבת אנדרטה במקום; הלאה משם, משתרעים חוף בצת ושפך נחל בצת, עם קו חוף סלעי־מפורץ, שמסתיים בקרבת ראש הנקרה. שם אפשר לטפס לגבעת תצפית ולהביט מקרוב במצוקים הלבנים הפוגשים בים. שימו לב: למטה, בין הסלעים, מתגוררת משפחה גדולה של שפני סלע, שבשעות חמימות יוצאים להשתזף בשמש.
טיפ: ממש בימים אלה, וליתר דיוק, בשלושת הימים של סוף השבוע הקרוב, 17-15 בדצמבר, ייערך באזור הפסטיבל המסורתי "חורף זמן גליל מערבי 2022". בתוכנית, שמתבססת על אירועי חנוכה וחג המולד הקרבים, וכשיישובים רבים באזור מקושטים ומוארים, מתוכננים כ־40 אירועים, התרחשויות ופעילויות: סיורים מודרכים לקראת החג בכפרים הנוצריים מעיליא ופסוטה, ארוחות ותפריטים מיוחדים במסעדות ושיתופי פעולה בין אמנים, יוצרים, ייננים וגבנים, למשל ביקב כישור וביקב ג'וליה, בקפה יודפת ובמחלבת שירת הרועים ועוד. כל הפעילויות בהרשמה מראש.
איפה אוכלים?
אדלינה. מוסד קולינרי ותיק, אפשר אפילו לומר מיתולוגי, שמצליח במשך שנים רבות לשמור על איכות ורמה קולינרית יוצאות מהכלל ועל קהל לקוחות קבוע שפוקד את המקום שוב ושוב ותורם לאווירה הנהדרת השוררת במקום.
התפריט, גלילי־ים־תיכוני־ספרדי, מציע מנות טאפאס, מגוון דגים עשויים היטב, בשרים איכותיים, פירות ים ויינות שרובם מיקבי הגליל. המיקום, במדרון המערבי של גבעה שעליה בנוי קיבוץ כברי, מבטיח נוף נאה למערב, לכיוון הים. בערב ממש נעים כאן, אבל בשעת שקיעה פשוט נפלא, מה שמוביל להמלצה השווה - ארוחת הבראנץ' שמציעים ב"אדלינה" מדי שישי, בשעות הצהריים, בין 11:00 ל־15:00: במחיר המתחיל ב־90 שקל לסועד מקבלים מנת טאפאס זוגית לפתיחה ושתי מנות עיקריות, וניתן להוסיף בתשלום לא גבוה מנות נוספות, מנות קינוח ויין.
אופציה משתלמת נוספת היא ארוחת הצהריים העסקית, המוגשת בימים שני-חמישי בין 12:00 ל־17:00 (מ־95 שקל לסועד, עם אופציות לתוספות במחירים משתלמים מאוד).
מיקום: קיבוץ כברי. פתוח: שני-חמישי, 22:00-10:00, שישי, 16:00-10:30 ו־22:00-18:00. שבת, 22:00-10:30. טל': 04-9523707.
300 גרם. מסעדת בשרים כפרית כשרה הממוקמת במושב בצת. הבעלים והשף הוא איתי חסון, שהתמקצע בנושא בשרים בארצות־הברית ולפני כעשור הגשים חלום ופתח את "300 גרם".
ההתמחות במקום היא כמובן בשרים: מיושנים, מעושנים וסטייקים. בין הראשונות השוות: צ'וריסוס עגל על כרוב כבוש וחרדל (48 שקל), שווארמה פרגיות על פרנה, טחינה ועמבה (40 שקל). בעיקריות: אנטרקוט עגל עם חמאה טבעונית (130 שקל) ופילה עגל לצד רוטב יין (140 שקל). מומלצות ארוחות קומבינה עם מיקס בשרים, לזוג: 350-199 שקל, לארבעה: 499 שקל.
טיפ: הזמנתם מנות טאפאס לפתיחה? ימלאו לכם אותן שוב ושוב, עד שתגידו די. שורה תחתונה: ל"300 גרם" מגיעים לאכול, ישר ולעניין, בלי הצטעצעות, בלי מנות אינסטגרם. לא פלא שכמעט תמיד מלא במקום.
מיקום: מושב בצת. פתוח: ראשון-חמישי, 22:00-12:30, ובעונת החורף גם במוצאי שבת, כשעה לאחר צאת השבת. בשישי סגור (בקיץ להפך: פתוח בשישי עד אחר הצהריים, סגור במוצאי שבת). טל': 072-3951758.

איפה לנים?
מלון "מטיילים", גשר־הזיו. המחיר? עממי. המיקום? מיליון דולר. רשת "מלונות מטיילים" מפעילה שבעה בתי מלון משפחתיים־עממיים־משתלמים ברחבי הגליל, ממטולה, קיבוץ דפנה ומלכיה ועד אילון וגשר הזיו. הרעיון הוא Value for Money - תמורה לכסף, וכך, המלונות ממוקמים בלב אזורי תיירות מבוקשים אבל כשמקלפים מהחבילה פינוקים מופרזים הנהוגים בחדרי מלונות יקרים, כמו "מצעים מכותנה מצרית" או "מקלחות גשם", אפשר להציע מחירים נוחים מהמקובל בישראל.
"מטיילים" שוכן במיקום אסטרטגי למטיילים בגליל המערבי: חמש דקות נסיעה מהגן הלאומי אכזיב וחוף הים היפהפה שם, עשר דקות נסיעה מראש הנקרה, 15-12 דקות נסיעה מהטיילת המושקעת של נהריה, 18-16 דקות נסיעה ממערת קשת - אחת מאטרקציות הטבע והנוף היפות בישראל, 20 דקות מאתר המים הפופולרי עין חרדלית ו־30 דקות מעכו העתיקה.
מה במלון? 28 חדרים במבנים חד־קומתיים, לזוגות או למשפחות, בעיצוב "יווני", בצבעי כחול־לבן. יש מטבחון בכל חדר, מרפסת ומרחב ישיבה, פינות מנגל ואפשרות לארוחת בוקר. הכי כיף להגיע כמה משפחות יחד או כמה זוגות חברים, לבחור במקבץ דירות סמוכות וליהנות מהכנת ארוחות ערב משותפות אחרי טיולים בסביבה.
טיפ: בגשר־הזיו, הנמצא במרחק הליכה מהמלון, תמצאו מקבץ גלריות, יקב מקומי ("אכזיב") ואת "לחם טנא", מאפיית בוטיק־בית קפה, שפתוחה בימים ראשון-שישי מ־7:00 עד שעות אחר הצהריים ומציעה לחמים נהדרים, מאפים ועוגות.
5 צפייה בגלריה
צפת
צפת
צפת. למחפשים שקט
(צילום: צביקה בורג)

סמטאות צפת

אוויר ההרים הצונן־יבש של צפת מושך נופשים ומטיילים בעיקר בעונת הקיץ. כאן הם מוצאים מפלט מהחום ומהלחות של מישור החוף, מכאן יוצאים לטיולים ברחבי הגליל, בשמורות הטבע ובאתרי מורשת. כעת, לקראת החורף, צפת ריקה למדי, אבל למחפשים שקט ושלווה – רעיון הבילוי החורפי בה אינו מופרך כלל.
צפת של ימינו היא עיר דתית ברובה, שהעסקים בה אינם פועלים בשבת. אם רוצים לטייל בעיר ולבקר באתרים שבה, כדאי לעשות זאת באמצע השבוע
אבל לפני הכל: צפת של ימינו היא עיר דתית ברובה, שהעסקים בה אינם פועלים בשבת. אם רוצים לטייל בעיר ולבקר באתרים שבה – כדאי לעשות זאת בימי אמצע השבוע או לפחות במהלך סוף שבוע ארוך, שמתחיל בחמישי לפני הצהריים.
טיפ: נסו לתאם ביקור באתר המורשת החדש לגמרי שנפתח ממש לאחרונה: מוזיאון "בית הנחושת", הממוקם בביתו של אריה מרזר, אמן נחושת שהיה ממייסדי קריית האמנים המיתולוגית של צפת. בתצוגה: יצירות אמנות יהודית העשויות נחושת. פרטים בטל': 052-4717092.
5 צפייה בגלריה
הרובע היהודי בצפת
הרובע היהודי בצפת
הרובע היהודי בצפת. נותרה מעט אמנות
(צילום: צביקה בורג)

איפה לנים?
מלון "רות", העיר העתיקה, צפת. למבקרים בחדר האוכל המרווח של "רות" מצביעים אנשי המלון על טבעות אבן עגולות הצמודות לקירות. פעם, כששימש המבנה בן כ־800 השנים כחאן ונקודת מנוחה לנוסעים בין יפו, עכו לדמשק, קשרו לטבעות את הגמלים ואת הסוסים. חלק מהחדרים והסוויטות של המלון בנויים על בסיס החאן העתיק, והם מקסימים בהתאם.
"רות", מרשת מלונות "דן", הוא אחד היפים והמיוחדים במלונות ישראל. המיקום, בלב העיר העתיקה של צפת, מבטיח בילוי מסקרן וחווייתי, בעיקר במהלך ימי השבוע, כשהסמטאות תוססות ומלאות במבקרים. כעת, בעונת החורף, המחירים יכולים להפתיע לטובה.
בונוסים לאורחים
דרינק בבר. בר היין "מוזה", המאכלס את אחד מחללי המבנה הממלוכי העתיק מהמאה ה־13, שבו וסביבו ממוקמים רוב חדרי המלון - מציע תפריט יינות מיקבי הגליל, רמת הגולן ואזור הצפון, בדיוק כפי שמצופה מבר יין הממוקם באזור המצטיין בגידול כרמי ענבים.
בין היקבים המיוצגים ב"מוזה": הר אודם, רמת הגולן, אבוהב, הרי גליל, סקוריה, רקנאטי, כרם בן זמרה, לוריא ועוד. כל אלה, לצד מגוון תזקיקים ובהם וויסקי, ערק וג'ין ממזקקות יוליוס שבקיבוץ חניתה וגולני שבקצרין.
הבר נפתח מדי יום ב־11:00 ופעיל עד שעות הערב המאוחרות. כוס יין עולה 60-38 שקל, ומחירי הבקבוקים סבירים למדי. למשל: שרדונה של הר אודם – 140 שקל; סוביניון בלאן של כרם בן זמרה – 170 שקל; סירה אדום של לוריא – 160 שקל; "ינוקא", בלנד אדומים של יקב אבוהב הצפתי – 220 שקל. לצד היין – מגשי נשנושים: מאזטים (45-20 שקל), מגשי גבינות (55 שקל) ומתוקים גליליים (ליאלי ביירות או קטאיף קשטא, 25 שקל).
תרבות וחוויות. בסופי השבוע מוצעים לאורחי המלון אירועי תרבות, בין היתר כדי למלא את החופשה בתכנים, שעה שהעיר צפת סוגרת את שעריה לקראת השבת. בין האירועים: הרצאה קבועה בנושא יין על ידי הסומלייה ענת ברק, סיורים רגליים מודרכים במלון ובסמטאות והרצאות אורח.
טל': 04-6994666.
איפה אוכלים?
אומניה. מסעדת השף החדשה של איש הבשר פאדי דבאח (רשת "דבאח אנגוס"), השף יוסף זוזו חנא ("מגדלנה") והשף הצעיר באסל מאריסאת נפתחה לא מכבר בקניון "דבאח MALL" בכניסה לדיר אל־אסד, הסמוכה לכרמיאל.
כיאה למקום שבבעלות בני משפחת דבאח, בנוי התפריט סביב בשרים, שמתיישנים במקררי ענק שקופים בחדר מיוחד הצמוד לחלל המעוצב למופת של "אומניה". התפריט גלילי־יצירתי. למשל, קובה נייה גדי, בורגול וראגו טלה (72 שקל); קרפצ'ו פילה בקר (65 שקל); שקדי עגל על גריל פחמים עם קרם תירס וסלסה טורקית (75 שקל); קטאייף לחי עגלה, קישוא מטוגן ויוגורט שום־נענע (72 שקל). את מנות הקינוח והקפה תוכלו לקבל על המרפסת הגדולה, המשקיפה להרים ולפאתי כרמיאל הסמוכה. טעים מאוד, באווירה נעימה מאוד, ואם מקפידים על הרכב ההזמנה, אפשר לצאת עם חשבון סביר.
פתוח: כל יום, מ־12:00 עד 23:00. טל': 077-9386217.
5 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
נצרת. בסיור מודרך מגיעים למקומות מיוחדים
(צילום: צביקה בורג)

אווירת כריסמס בנצרת

לנצרת, "עיר הבשורה" הנוצרית, יש השנה בשורה מיוחדת לחובבי האורות, הצבעים והטעמים המלווים את החג: אירועי הכריסמס בעיר יימשכו 60 יום. הם כבר החלו ב־15 בנובמבר ויימשכו עד 15 בינואר. מה בתוכנית? אורות, קישוטים, דוכני אוכל, מופעי מוזיקה, סיורים מודרכים ועוד. היכן מעניין? בחצר אל מוטראן, בקרבת כיכר המעיין (טל': 04-6554914); סביב הבריכה של מלון "גולדן קראון" בהר הקפיצה (הכניסה בתשלום, טל': 04-6508000) וגם בקניון Big Fashion שבכניסה לעיר.
טיפ: אפשר לשוטט עצמאית בעיר ובשוק (שמתעורר אט־אט ונפתחות בו גלריות ומסעדות מעניינות), אבל כדאי להצטרף לסיור מודרך, שמוביל למקומות שמבקרים לא מכירים או מדלגים עליהם: דירות מגורים עם תקרות מצוירות, כנסיות ומנזרים שנבנו מעל אתרים היסטוריים־ארכיאולוגיים, חנויות מיוחדות. חפשו "הדרכה" באתר התיירות העירוני.
מקומות מיוחדים ששווה לבקר בהם
הכנסייה האנגליקנית, שנבנתה בשלהי המאה ה־19 ביוזמת אדוארד השביעי, הנסיך מוויילס, שביקר בעיר; מנזר "נזירות נצרת", הסמוך לכנסיית הבשורה הקתולית, שבמרתף שלו נחשפו שרידים מדהימים המתוארכים לראשית הספירה הנוצרית, ויש הסבורים שבמקום זה ממש ניצב ביתו של יוסף, אביו של ישו (תיאום ביקור בטל': 04-6554304); חנות התבלינים של משפחת אלנאבולסי הממוקמת בשוק, שפועלת במקום משנת 1890 ומציעה גם צמחי מרפא (טל': 054-7864798); הכנאפה הנהדרת של ג'וז ולוז, בקרבת כיכר המעיין (טל': 054-2421021); מוזיאון הקתדרלה, שיש בו כמה מוצגים ייחודיים שנחשפו בעת הקמת המבנה, בשנות ה־60 של המאה שעברה (טל': 04-6572501); בית הקפה הטרנדי של אמאני טאטור, בלב השוק, שלצד קפה נהדר מציע גם ארוחות בוקר ומאפים מתוקים (טל': 04-6147270); ליוואן קפה־תרבות, בית קפה־גלריה בלב השוק, המשמש אכסניה לאמנות מקומית, לצד תפריט צמחוני ומוזיקה ערבית־עכשווית (טל': 04-6283511).
איפה לנים?
The Blend. אם מגיעים לעיר, מטיילים, נהנים וגם שותים, עדיף להישאר ללון בה ולא לנהוג הביתה. אפשר לנסות את החדיש במלונות העיר, The Blend, מלון בוטיק מרשת גולדן קראון, שממוקם במרחק עשר דקות הליכה מכנסיית הבשורה והשוק ו־15 דקות הליכה מכיכר המעיין.
ב־Blend 70 חדרים מעוצבים, חניון צמוד והשקעה ניכרת בתחום הקולינרי, שמוביל השף סמיר ראשד, עם מגוון עצום של מנות מהמטבח הגלילי המקורי הן בארוחות הבוקר והן באפשרויות לארוחות צהריים וערב.
בונוס למתארחים: כרטיסי כניסה לשוק חג המולד הנערך במלון "גולדן קראון" בהר הקפיצה ואופציה לבלות בספא הגדול שבמלון זה.
איפה אוכלים?
צ'אנג בה. חוזרים מנצרת או מטיול בגליל? "צ'אנג בה" ("הפיל המשוגע" בתאילנדית), רשת קטנה של מסעדות אוכל רחוב תאילנדי עם סניפים בחיפה וביקנעם, פתחה לאחרונה סניף בוטיק בקריית־ביאליק (שד' ירושלים 1), וזו הזדמנות לעצור, להיכנס וליהנות מטעימות אותנטיות של ממש.
חומרי הגלם הם תאילנדיים מקוריים, המיובאים מתאילנד, כלי הבישול מקוריים גם הם, כדי לדייק בהכנה ובטעמים, ובצוות תמצאו אנשי מטבח מתאילנד, שאפילו מכינים בעצמם את התבלינים והרטבים.
התפריט מופלא, וכל מי שביקר בתאילנד וקצת התעמק במאכלים המקומיים ימצא את עצמו מיד בבית. למשל: קוטייאו פאד גאנג – אטריות חיטה מוקפצות עם שרימפס, קארי אדום, חלב קוקוס ומגוון ירקות וצמחי תבלין; יאם סום או נתחי שרימפס ברוטב סויה מתוק, סלרי, פומלה, עגבניות שרי ועוד; פאד תאי על בסיס עוף, טופו או שרימפס ועוד. טעים מאוד, ועם בחירה נכונה – גם לא יקר.
פתוח: ראשון-שישי, 22:00-12:00.

טיפים לדרך

  • להזמנת מלון דרך אתרים בינלאומיים יש יתרון, בזכות אופציות לביטול עד הרגע האחרון כמעט. מצד שני, לא תמיד המחיר המוצג כולל מע"מ. חשוב לבדוק. לעתים הזמנה ישירה באתר המלון משתלמת יותר.
  • אמנם מדובר בגליל, אבל המסעדות מלאות, בעיקר בסופי השבוע - בחמישי, בשישי ובשבת. הזמינו מקום מראש.
  • הכבישים ממרכז הארץ לגליל ולרמת הגולן עמוסים ופקוקים לקראת סוף השבוע. נוסעים בחמישי? צאו לדרך מוקדם, לא יאוחר מהשעה 12:00. את הזמן עד קבלת החדר במלון תוכלו למלא בביקור באטרקציה כלשהי או בארוחת צהריים במסעדה.
  • קנו מהתוצרת המקומית: יין, שמן זית, דבש, גבינות, עציצים, חפצי יצירה ואמנות. כל רכישה שלכם, גם בשקלים ספורים, תורמת לחיזוק הפריפריה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button