גאווה. משלחת ישראל למשחקים האולימפיים 2024

תכירו: הנשים שמאחורי האלופים שלנו

מאחורי כל ספורטאי וספורטאית אולימפיים עומדים עשרות אנשי מקצוע, שמסייעים להם לשבור שיאים ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמם. לקראת המשחקים האולימפיים הקרובים, ביקשנו משתיים מהנשים הבכירות במערך הרפואי־תזונתי של הוועד האולימפי בישראל לספר כיצד מגדלים אלופים אולימפיים

מוגש מטעם הרבלייף
עודכן:
“למשחקים האולימפיים מגיעים רק כ־10,500 ספורטאים מכל העולם, מה שהופך אותם לטופ עולמי. ספורטאים אולימפיים מתמודדים עם עומסים פיזיים ונפשיים רבים”, אומרת הרופאה האולימפית ד”ר לובה גליצקיה מהמרכז לרפואת ספורט שבמכון וינגייט. “הם מותחים את עצמם עד קצה גבול היכולת ולפעמים מעבר לזה, והמטרה שלנו היא לוודא שבזמן אמת הם יהיו במצב הכי טוב שאפשר”.
מה האתגר הגדול ביותר שעומד בפנייך כרופאה של ספורטאים אולימפיים?
“ לשמור אותם בחתיכה אחת ולוודא שהם יגיעו למשחקים בשיא היכולת הפיזית והמנטלית שלהם. זו מטרת־העל של כל אנשי הצוות. המעטפת של הספורטאים היא רב־תחומית. סביב כל ספורטאי יש כ־25-20 אנשי צוות מתחום רפואת הספורט, האורתופדיה, הפיזיותרפיה, הביומכניקה, הפסיכולוגיה והתזונה וכמובן, יש סביבו גם מעטפת מקצועית. אנחנו עובדים ביחד ומתייעצים כשמטרת־העל היא טובת הספורטאי”.
איך עומדים בפני אתגר כזה?
“הצוות המקצועי הרפואי ניצב לצד הספורטאים כשהם מגיעים לרגע השיא. בנייה של מערכת היחסים הינה תנאי בסיסי לעבודה משותפת ופורייה. האמון של הספורטאי במטפל שלו חיוני. בעבר הרחוק הרופא היה מצטרף רק למשחקים עצמם.הוא לא היה מכיר את הספורטאים והם לא היו מכירים אותו, וזה מצב מאוד בעייתי. כיום אנחנו עובדים איתם מרגע שהם נכנסים לסגל, דבר היוצר המשכיות טיפול שהיא מאוד חשובה.
“לעתים נדרש למתוח את הגבול. כשמטופל מגיע לרופא קהילתי עם כאב כתוצאה מאימון, הרופא ימליץ לו על מנוחה והפסקת אימונים. רפואת הספורט מחייבת פתרונות יצירתיים שיתחשבו בצורך של הספורטאי להמשיך את האימון מחד ולשמור על בריאותו מאידך. בנוסף, יש להתאים את הטיפול לסוג הפציעה, לענף הספורט ולמגבלה הרפואית האישית של הספורטאי, על מנת לאפשר כל פעילות שאינה מחמירה את מצבו הבריאותי ויחד עם זאת שומרת על היכולות הפיזיות של הספורטאי. לדוגמה במשחקים האולימפיים לונדון 2012, אחת מהספורטאיות נפצעה קשה בתחילת התחרות. רצינו להוריד אותה מהמשך התחרות, אבל היא התעקשה להמשיך למרות הפציעה והסיכון, ולכן הענקנו לה טיפול מיידי להורדת הכאב. המשך הטיפול המלא התבצע לאחר סיום התחרות שלה”.
מהן ההמלצות שלך לספורטאים, כדי לשמור על בריאותם?
“האתגר הגדול של ספורטאים הוא התאוששות מיטיבה מאימונים. ההמלצה שלי היא לשמור על סדר יום קבוע, לישון לפחות שמונה שעות בלילה, להקפיד על תזונה מאוזנת בהתאם להמלצות של תזונאי ספורט ולא להזניח פציעות ומחלות. כדי לזרז התאוששות אפשר לעשות עיסוי או ללכת לג’קוזי, לסאונה או לבריכה.”
קחי אותנו לרגע מרגש במיוחד במסגרת עבודתך.
“הרגע שספורטאי ישראלי זוכה במדליה אולימפית הוא הרגע הכי מושלם שיכול להיות. כשגל פרידמן זכה באתונה 2004 והעניק למדינת ישראל מדליית זהב אולימפית ראשונה, התרגשתי עד דמעות. המאבטחים שלנו השמיעו מוזיקה ישראלית ברחבי הכפר האולימפי והרגשתי שאני מתפוצצת מרוב אושר, גאווה ותחושת שייכות ושליחות.
“התרגשות נוספת הייתה גם כשארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם זכו במדליות זהב בטוקיו 2020”.

2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: ד”ר לובה גליצקיה, ד”ר איילת וינשטיין
מימין לשמאל: ד”ר לובה גליצקיה, ד”ר איילת וינשטיין
מימין לשמאל: ד”ר לובה גליצקיה, ד”ר איילת וינשטיין
(צילום מימין לשמאל: אבי שי, מכון וינגייט, אסנת פליס דואר)


תזונת ספורטאים, שינויים על בסיס קבוע


דיאטנית הספורט הקלינית, ד”ר איילת וינשטיין, היא זו שאחראית על צוות התזונה של הספורטאים האולימפיים, כראש המחלקה לתזונת ספורט במרכז לרפואת ספורט שבמכון וינגייט ורכזת תחום התזונה של הסגלים האולימפיים והפרלימפיים.
“תזונה מהווה מרכיב חיוני בשמירה על בריאות הספורטאי, להתאוששות והתחזקות בין האימונים ולשיפור יכולת הביצוע שלו”, היא מסבירה, “תוך דגש על צריכת כמות מספקת של רכיבי תזונה חיוניים כמו חלבונים, פחמימות ושומנים, כמו גם ויטמינים ומינרלים. בנוסף, יש חשיבות רבה לתזמון הארוחה ולצריכת קלוריות מדויקת, לשמירה על משקל גוף מיטבי בהתאמה לענף הספורט ולדרישותיו”.
מה מייחד את התזונה של הספורטאי האולימפי?
“ההקפדה על כל פרט, שכן ברמה הישגית גבוהה, יש להפיק מהגוף את יכולת הביצוע המיטבית ולעתים מאית השנייה או מילימטרים בודדים יכולים להבחין בין ספורטאי שעולה לפודיום ובין כזה שלא מצליח בתחרות.
“ולמרות זאת, במטרה לספק לספורטאי אתנחתא תזונתית, חשוב לשלב בתפריט ארוחות החורגות מכללי התזונה היבשים. לכן מומלץ לשלב מפעם לפעם בהתאמה לתקופה בשנה, לקירבה לתחרות, למטרה ולהעדפות הספורטאי, ‘ארוחת בונוס’, מזון שהספורטאי אוהב מאוד ולא מומלץ שיאכל מזון זה על בסיס קבוע”.
מהו האתגר הגדול ביותר העומד בפנייך כאחראית לבריאותם ומוכנותם של הספורטאים האולימפיים?
“האתגר הוא להיות זמינה ומוכנה לשינויים על בסיס קבוע בשל אתגרים תזונתיים שעשויים להתעורר בנסיעות לחו”ל, שינויים בלוחות התחרויות ועוד”.

הרבלייף למען הספורטאים האולימפיים בישראל

הרבלייף היא חברה וקהילה מובילה בתחום התזונה ואורח החיים הבריא, המשווקת מוצרי תזונה ותוספי תזונה איכותיים המגובים במדע. הרבלייף ישראל היא שותפה רשמית של הוועד האולימפי בישראל. בנוסף, היא תומכת אישית בשלושה ספורטאים אולימפיים: ניקול רובנוביץ’ - מרימת משקולות, שחר שגיב - טריאתלט וענת ליליאור – גולשת הגלים, כאשר שני האחרונים יתחרו במשחקים האולימפיים הקרובים.
הספורטאים האולימפיים בוחרים במוצרים של הרבלייף לתמיכה בביצועים שלהם ולהתאוששות במגוון תחומי ספורט, כמו טריאתלון, גלישת גלים, שחייה, אתלטיקה, התעמלות, הרמת משקולות, ג’ודו ועוד.
ד”ר איילת וינשטיין: “תוספי התזונה הינם חלק מתפריט מאוזן המותאם לצורכי הספורטאי.ת. במקרים שבהם לא ניתן להשלים את רכיבי המזון בעזרת האוכל - כגון עומס אימונים הדורש תגבור קלורי ועלול לגרום לחוסר תיאבון, כאשר אין נגישות מיטבית למזון מלא ועוד - מוסיפים תוספי תזונה”.
כיצד מתאימים לכל ספורטאי את התוסף הנחוץ לו?
“כל ספורטאי הישגי מלווה בתזונאי.ת המתמחה בענף הספורט שאליו הוא משתייך, שמכירים את הדרישות הייחודיות של הענף ושל הספורטאי ושמודעים לאתגרי מחנות האימונים והתחרויות הצפויים. לאחר שיח ותיאום בין הצוות הרפואי וצוות האימון ניתנות הנחיות תזונתיות הכוללות השלמה באמצעות תוספי תזונה ייחודיים המתאימים לצרכיו.
“לדוגמה: שייק התאוששות Pro Max וחטיפי החלבון H24 ACHIEVE של הרבלייף, שמאפשרים התאוששות לאחר ביצוע מאמץ באימונים ובתחרויות, כתחליף זמני לארוחת התאוששות שלא תמיד זמינה. אבקת סיבים תזונתיים - לתגבור סיבים בתפריט במקרה של שהייה ממושכת במחנות אימונים בארצות המוגבלות בצריכה של ירקות ופירות משיקולים שונים”.
פורסם לראשונה: 08:18, 22.07.24
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button