ד"ר דניאלה מזור. מדמיינת תסריט שלילי?

מה זו חרדת ביצוע אצל נשים, ואיך אפשר להתמודד איתה

לחץ לגמור? פחד מהשוואות? חשש מכאב? ד"ר דניאלה מזור מסבירה מה את יכולה לעשות

פורסם:
ד"ר דניאלה מזור (45), מטפלת ומדריכה מינית מוסמכת, מנכ"לית האגודה הישראלית לטיפול מיני (איט"ם) ומייסדת המרכז לטיפול מיני "אמה" בחיפה (עם רחלי ראובני), בזוגיות ואמא לשניים, גרה בחיפה

אחד הנושאים שאת מטפלת בהם הוא חרדת ביצוע אצל נשים. מה זה אומר?
"מדובר בדאגה או מתח שהאישה חווה עוד לפני שהיא מבצעת את הפעולה. היא מדמיינת תסריט שלילי של מה הולך לקרות לה, ובעצם לא פותחת את זה לאפשרות של 'מה יהיה?', אלא כבר מופעלת מהמחשבה שמרגישה מאוד מציאותית".
איך זה בא לידי ביטוי ביחסי מין?
"הביטוי הראשון הוא נושא הכאב. לקראת המפגש המיני לאישה יש זיכרון של כאב ממפגשים קודמים, ואז, במקום להגיד לעצמה 'אולי יכאב', היא אומרת 'כואב!', סף החרדה גדל מאוד, הגוף מתכווץ, ואז מן הסתם יהיה כאב. יש נשים שבגלל הפחד לא מסוגלות להיות בעירום חלקי במיטה או שבן הזוג יחבק אותן בלילה.
"הנושא השני הוא חרדה מאי־הגעה לאורגזמה. נשים מרגישות מאוד בלחץ לגמור, ודווקא העיסוק בניסיון להצליח מרחיק אותן מהחוויה הגופנית וגם מייצר תחושת פחד. ככל שאישה רוצה יותר ואומרת לעצמה 'כל כולי מרוכזת בלהגיע לאורגזמה', היא פחות נמצאת בחוויה הגופנית. היא בתכנון של איך להגיע, ואם היא לא מצליחה, היא מגיעה לפעם הבאה כשהיא עוד יותר פוחדת. וככה מפעם לפעם זה הולך ומתגלגל והופך לחרדת ביצוע. האישה נמצאת במתח נפשי כל כך גדול, שהגוף לא משתחרר. הוא לא יכול להיות משוחרר תחת תנאי הלחץ האלה".
"נשים מרגישות מאוד בלחץ לגמור, ודווקא העיסוק בניסיון להצליח מרחיק אותן מהחוויה הגופנית ומייצר תחושת פחד"
ממה נובעת חרדת ביצוע אצל נשים?
"אני חושבת שזה נשען המון פעמים על תפיסות לא מציאותיות לגבי תפקוד מיני, על סטריאוטיפים של מה זו מיניות, מה זו אורגזמה, מה זו חדירה. יש השפעה של הבניות חברתיות לגבי מהי אישה סקסית ומינית: מצד אחד להיות אישה 'טהורה' ו'שמורה', ומנגד להיות אישה עם ניסיון ופתוחה מינית. זה מאוד מבלבל מה מצופה ממך כאישה".
האם יש נשים שחושבות: אולי אני לא סקס מספיק טוב? אולי נשים אחרות שהיו בעבר עם הפרטנר/ית שלי היו טובות יותר ממני?
"כן, אלה מחשבות טורדניות שיושבות הרבה פעמים על תחושה של חוסר ערך, כשלאישה יש אמונה פנימית שהיא לא טובה מספיק - ואז היא תנסה להוכיח שהיא עומדת בציפייה הלא ריאלית, או שהיא תוותר מראש. יכול להיות אפילו שהיא תנסה לעמוד בסטנדרט של האקסית של בן הזוג שלה, מה שיוצר השוואתיות עם איזשהו שד. הקושי הוא שכאשר אני עסוקה כל הזמן במה שמצופה ממני, אני לא יודעת מי אני ומה אני רוצה. אני עסוקה בלמלא תפקיד במקום להיות ברגע".
איך מטפלים בחרדה מינית?
"בעיניי טיפול CBT (קוגניטיבי־התנהגותי) עוזר מאוד. אחד הכלים הוא לבצע חשיפה הדרגתית לטריגר: מסתכלים על הגורם המאיים ומפרקים אותו לשלבים. אם מישהי אומרת שיש לה סלידה מהגוף שלה, למשל, אני לא אבקש ממנה להסתכל על עצמה במראה בלי בגדים. בונים תוכנית מדורגת ורגישה, שהאישה יכולה לעשות בה צעדים קטנים ובטוחים אבל עם מרכיב של אי נוחות.
"הרבה פעמים נשים מנסות לפתור בעיות בתחום המיני דרך הראש: 'אני אחשוב חיובי ויהיה בסדר', 'אני אתרכז יותר באורגזמה, אני אצליח'. וכשהמוקד הולך יותר מדי על התכנון הקוגניטיבי, הגוף לא בחוויה. בתהליך הטיפול אנחנו קודם כול מנכיחים יותר את הערוץ הפיזיולוגי: מה הגוף מרגיש, למה הוא זקוק".
למי את ממליצה לפנות כדי לטפל בחרדת ביצוע?
"למטפל או למטפלת מינית מוסמכים. בבעיות של כאב, מומלץ שילוב בין פיזיותרפיסטית שמטפלת בגוף למטפלת מינית שמטפלת בנפש".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button