אני בגיל המעבר וסובלת מדלקות בדרכי השתן. מה לעשות?

הבשורות הרעות: בנוסף לכל שאר תסמיני גיל המעבר, שאת כבר מכירה, את עלולה לסבול מדלקות חוזרות בנרתיק. הבשורות הטובות: יש טיפול

פורסם:
אני בת 50, הווסת שלי בנסיגה, ובשנתיים האחרונות אני סובלת מדלקות בדרכי השתן כ־4-5 פעמים בשנה. אני חוששת שככל שאשתמש יותר באנטיביוטיקה, הגוף שלי יפתח עמידות והמצב יחמיר. האם יש קשר בין גיל המעבר לדלקות? האם התופעה תלווה אותי בשנות הגיל המתקדמות? אציין שגם לאמי היו דלקות מציקות בדרכי השתן כשהזדקנה. האם יש מה לעשות?
ד"ר נועה חובב עונה: דלקות חוזרות בדרכי השתן בהחלט עלולות להיות קשורות לגיל המעבר/טרום גיל המעבר. בעשור החמישי לחיים מתחילה ירידה הדרגתית בתפקוד השחלה לצד ירידה בהפרשת ההורמון אסטרוגן. השליש התחתון של הנרתיק רווי בקולטנים, כלומר מושפע מאוד מנוכחותו או היעדרו של האסטרוגן, וזה נכון לכל אזור הפות, כולל שפתי הפות, הדגדגן ופתח השופכה, שדרכו יוצא השתן הממוקם מתחת לדגדגן.
ירידה באסטרוגן באזור הנרתיק, כולל באזור השופכה, מביאה לצמיחה של הרכבי אוכלוסיות חיידקים חדשים, כולל חיידקי מעיים, שה"מפורסם" שבהם הוא E.coIi. חשוב לציין שדלקת בדרכי השתן עלולה להיגרם בכל גיל: אחרי יחסי מין, על ידי מעבר של חיידקי המעיים מאזור פי הטבעת לאזור הפות.
ועוד: בגיל המעבר מתרחשת בנוסף היחלשות של דופנות השרירים של פתח השופכה והתרחבותן וכן שינויים בתגובת השלפוחית ללחצים. אגב, שינויים אלה גורמים גם לתחושת דחיפות ותכיפות במתן השתן. שילוב השינוי בהרכב החיידקים בנרתיק והתרחבות פתח השופכה והיחלשותה מוביל בקלות לחדירת חיידקים מהנרתיק לשופכה, ועלייתם לשלפוחית בזמן שרמת האסטרוגן בירידה מובילה לדלקת.
החדשות הטובות הן שטיפול באסטרוגן נרתיקי באמצעות משחה מתאימה יכול להוריד משמעותית את שכיחות דלקות השתן הנובעות מהשינויים שתיארנו. אסטרוגן מקומי בטוח לחלוטין לשימוש. המלצתנו לפיכך: לנסות טיפול אסטרוגני לנרתיק. חשוב כמובן לעקוב אחר תדירות הדלקות. אם אין הטבה, יש לעשות בירור אורולוגי מקיף.
  • ד"ר נועה חובב היא מומחית ברפואת משפחה, מנהלת מרכז גיל המעבר בשירותי בריאות כללית ברחובות וחברת האגודה הישראלית לגיל המעבר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button