מתעלמים מהקור המקפיא. שוק חג המולד בברלין

חגיגת אורות וטעמים: קפיצה קצרה אל שוקי חג המולד של ברלין

העיר עם 100 שוקי חג המולד מציעה למבקרות בה גם מסלולי הליכה לחובבות אדריכלות וצילום, מרכזי תרבות חדשים ומוזיאונים מפתיעים, וכמובן שופינג בשפע ובזול. חורף 2022 בבירת גרמניה

פורסם:
ברלין בירת גרמניה, נחשבת זה שנים גם לבירת שוקי חג המולד באירופה. לא פחות מ-100 שווקים נפתחים בימים אלה ברחבי העיר: בכיכרות, בשדרות, ברחובות מרכזיים, ובמרכזי קניות ותרבות. חלקם ענקיים ממש, עם עשרות ואף מאות דוכנים של מזון, משקאות, מתנות ומזכרות, לצד מתקני משחק ובהם גלגלי ענק ומשטחי החלקה על הקרח; שווקים אחרים הם שכונתיים וקטנים יותר, ולעתים נותנים ביטוי ובמה גם ליצירות מקומיות-מקוריות.
שוקי חג המולד הפכו מאירועים קהילתיים קטנים שהחלו במדינות מרכז אירופה, בעיקר בגרמניה, אוסטריה ושווייץ בשלהי ימי הביניים, לתעשיית ענק חובקת עולם, שמושכת בכל שנה (שאין בה קורונה...) מיליוני תיירים ומבקרים. בתפריט הקבוע תמצאו הרבה אלכוהול, ובעיקר מסוגים שמחממים היטב בערבי החורף הקרים של נובמבר-דצמבר; מאכלים מסורתיים; ממתקים; וכמובן מתנות חג.
אבל יותר מכל מדובר באווירה, במצב רוח טוב, בהתכנסות קהילתית ובהזדמנות נהדרת לשמוח גם כשקר, גשום ומושלג, ובימינו - גם כשהמחירים מזנקים, המלחמה באוקראינה נמשכת ופליטים לא מעטים מנסים לבנות את חייהם מחדש, גם בברלין.

נוחתים בברלין לפני חג המולד?

הנה שלושה מהשווקים השווים, שכדאי לבקר ולבלות בהם:
שוק Gendarmenmarkt, שזמנית, השנה ובשנה הבאה, יתמקם בכיכר בבל (Bebelplatz), מול בניין האופרה, אוניברסיטת הומבולדט (Humboldt) ומלון "רומא", כ-750 מטר משער ברנדבורג. לצד דוכני היין המתובל החם (Glühwein), הנקניקיות המסורתיות וממתקי החג, תמצאו בו דוכנים רבים של אמנים ויוצרים מקומיים, שמציעים מתנות מסורתיות העשויות עץ ובד האופייניות לחג (פתוח: מ-21 בנובמבר עד 31 בדצמבר, החל מ-12:00 עד 22:00).
השוק בכיכר אלכסנדר (Alexanderplatz), הכיכר המפורסמת בעיר, כולל כמאה ביתנים ודוכנים, גלגל ענק, ופירמידת אורות הנחשבת לגדולה באירופה (פתוח: מ-21 בנובמבר עד 26 בדצמבר, החל מ-10:00 עד 22:00).
השוק מול בניין העיריה (Berlin City Hall) פופולרי במיוחד בגלל מסלול ההחלקה על הקרח שאורכו כ-600 מטר והוא פתוח לכולם בתשלום סמלי, לצד גלגל ענק, המון דוכנים ואווירה שמחה (פתוח: מ-22 בנובמבר עד 30 בדצמבר, מ-12:00 עד 22:00).
הערה לשומרי מסורת:
למי שטרם ביקרו ובילו בשוקי חג המולד - אל חשש: אין פה שום דבר דתי, בסך הכל מדובר בהזדמנות לצאת ולבלות, לשתות משקה או שניים, לטעום משהו, להצטייד במזכרות ולשמוח. מצד שני, תשכחו מאוכל ומשקה: עדיין לא נפתחו בשוקי חג המולד הללו דוכני מזון כשר. אבל מי יודע - אולי יפתיעו אותנו.
מידע נוסף על כלל השווקים בברלין: berlin.de/en/christmas-markets

אם אתם כבר בעיר

ברלין, כמו פריז, ניו־יורק, לונדון ודובאי, היא מיעדי התיירות המבוקשים והאהובים על ישראלים רבים: היא קרובה (כארבע שעות טיסה), שקטה ובטוחה, זולה יחסית, ומלאה באינספור אטרקציות היסטוריות ותרבותיות, בעושר קולינרי מכל סוג, ובאופציות מלהיבות לחיי לילה, שלא לדבר על השפה העברית, הנשמעת בעיר מכל עבר, הודות לישראלים הרבים שקבעו אותה בתור משכנם בשנים האחרונות.
למה ישראלים רבים שבים לברלין שוב ושוב? בדיוק מאותן הסיבות שהם שבים לניו־יורק, פריז ולונדון: גם ברלין יודעת להתחדש ללא הרף, להפתיע, לגוון ולאפשר לערוך טיול שונה בכל ביקור בה. כולל העובדה שאין דומה סיור קיצי - כשהעיר עמוסה במטיילים ובמבקרים - לסיור סתווי־חורפי, כשהיא רגועה, ריקה ונוחה יותר לביקור איטי ומעמיק. אין דומה גם חופשה משפחתית עם הילדים, מהסוג המקובל בקיץ, לביקור רומנטי־זוגי או אפילו כזה שעורכים לבד, סולו, כמו שמקובל יותר כעת, בחורף.
טיפ: טיילו ברחבי העיר בשעות היום, הקדישו את שעות הערב לשוקי חג המולד.

התחילו ברגל
15 צפייה בגלריה
נוף אורבני יפהפה. מסלול הליכה לאורך הנהר
נוף אורבני יפהפה. מסלול הליכה לאורך הנהר
נוף אורבני יפהפה. מסלול הליכה לאורך הנהר
(צילום: צביקה בורג)
אפשר לשוטט ברחובות העיר ללא מטרה מוגדרת, להביט במבנים המעוצבים, להיכנס לחנויות מעניינות וליהנות מהפארקים ומהגנים. נחמד עוד יותר, לפחות בחלק מהזמן, לטייל במסלול מתוכנן, גם בלוויית הדרכה, להבין מה רואים ולגלות מקומות נסתרים.
איך לעשות זאתהכי נכון ויעיל?
להצטרף לסיור מודרך בתשלום, או, וזה מומלץ אף יותר, לסיור חינמי. חפשו ברשת Free Walking Tours in Berlin, או בעברית "סיורי חינם בברלין" (כי לא מעט מדריכים ישראלים מעורבים בעניין), ואל תשכחו להשאיר בסוף טיפ למדריכה או למדריך.
אפשר גם לטייל לבד, בעזרת אפליקציה. למשל, Go Local Berlin (ראו גם במסגרת: "להכיר ולטייל"). מתוך עשרות המסלולים המוצעים בה, בחרנו באחד המלווה את הארכיטקטורה לאורך אפיק נהר השפרה החוצה את העיר, מאזור בניין הרייכסטאג - הפרלמנט הגרמני - ועד לכיכר אלכסנדר, עניין של כארבעה ק"מ. מה רואים בדרך? מבני ציבור יפהפיים, גשרים, בתי קפה, תחנות רכבת, את אי המוזיאונים ועוד. מדובר בשעה וחצי עד שעתיים של הליכה נעימה, ועם הרבה אופציות לתצלומים שאפשר להעלות לאינסטגרם ולרשת.

חפשו את המלחמה

15 צפייה בגלריה
2,71 תיבות בטון. סמלים וזכרונות באנדרטת השואה
2,71 תיבות בטון. סמלים וזכרונות באנדרטת השואה
2,711 תיבות בטון. סמלים וזכרונות באנדרטת השואה
(צילום: צביקה בורג)
אין עיר שמסמלת את מלחמת העולם השנייה יותר מברלין, בירת הרייך השלישי, מוקד השלטון הנאצי ומפקדתו של היטלר. החל מחודש יוני 1940 ועד כניעת גרמניה, הופצצה העיר על ידי מטוסי בעלות הברית - בריטניה, צרפת וארצות־הברית - לא פחות מ־363 פעמים, והוטלו עליה עשרות אלפי טונות של פצצות. במהלך האחרון של מלחמת העולם באירופה, "הקרב על ברלין", שהחל ב־16 באפריל 1945 ונמשך כשלושה שבועות עד התאבדותו של היטלר וכניעת גרמניה, הסתערו על העיר מאות אלפי חיילים רוסים, שניהלו קרבות רחוב קשים מול כוחות ההגנה הנאצים. מאות אלפי לוחמים משני הצדדים נהרגו בקרבות הרחוב האיומים לצד רבבות אזרחים, ורוב בנייני העיר נפגעו ונהרסו.
מה נותר בברלין מאותה מלחמה, שהסתיימה לפני 77 שנה? בשנים האחרונות הולכים ומיטשטשים ונמחקים סימני מלחמת העולם: קירות בתי מגורים ומבני ציבור, שעד השנים האחרונות עדיין היו נקובים בסימני ירי, משופצים ונצבעים מחדש; מבנים שמצבם היה גרוע, נהרסו ובמקומם הוקמו חדשים; פארקים ושטחים ירוקים מכסים על מתחמי בונקרים ומנהרות.

15 צפייה בגלריה
שרד את המלחמה. בית הכנסת ברחוב Oranienburger
שרד את המלחמה. בית הכנסת ברחוב Oranienburger
שרד את המלחמה. בית הכנסת ברחוב Oranienburger
(צילום: צביקה בורג)
אבל אם אתן בעניין ההיסטורי־מציצני הזה של חיפוש שרידי המלחמה, עדיין יש מקומות ששווה לראות, למשל: בונקר ענקי, הבנוי כקוביית בטון עצומה, שנבנתה כדי להגן על עובדים חיוניים בעיר במהלך המלחמה והפכה שנים רבות אחריה לגלריה מעניינת לאוסף האמנות של בני הזוג Boros (הכניסה בתיאום מראש, באתר: sammlung-boros.de/en); השלט המאזכר את מיקומו של בונקר הפיקוד של היטלר, ב־Gertrud-Kolmar-Straße מס' 14, בצמוד למגרש חנייה סתמי ובמרחק הליכה קצרה משער ברנדנבורג ומאנדרטת השואה; בית הכנסת "החדש" (Neue Synagoge), ב־Oranienburger Straße, ששרד את ליל הבדולח, נפגע במהלך המלחמה ושוקם לאחר איחוד גרמניה בשנות ה־90, ומסמל אולי יותר מכל את ההיסטוריה של הקהילה היהודית בברלין; ופה ושם, בפינות בתים ומוזיאונים, סימנים של רסיסי פצצות וכדורים שחוררו קירות ונעלמו מעיני וידי המשפצים והמטשטשים, או שהושארו כך בכוונה.
מטיילות בעקבות המלחמה? בקרו באנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו בשואה, שתוכננה בידי האדריכל פיטר אייזנמן, נחנכה בשנת 2005, וממוקמת על פני שטח נרחב במרחק הליכה קצר משער ברנדנבורג, משגרירויות ארצות־הברית, בריטניה ורוסיה, וממלון הפאר "אדלון". באנדרטה 2,711 קוביות-תיבות בטון, המזכירות בעיצובן ובסידורן מצבות של בית עלמין יהודי. מספר הקוביות זהה למספר הדפים בתלמוד הבבלי, עניין המסמל את נצחיות התרבות היהודית גם אחרי השואה. בפינת האתר פועל מוזיאון תת־קרקעי העוסק בקורבנות השואה ומזכיר רבים מהם בשמותיהם.

היזכרו בחומת ברלין

15 צפייה בגלריה
שער ברנדנבורג. סמל העיר
שער ברנדנבורג. סמל העיר
שער ברנדנבורג. עד 1989 היה סמל העיר החצויה
(צילום: צביקה בורג)
בליל ה־9 בנובמבר 1989, לפני 33 שנה, נפרצה חומת ברלין, שבמשך שנות דור חצתה את העיר וסימלה יותר מכל את המלחמה הקרה בין מדינות הגוש המערבי הדמוקרטי - ארצות־הברית ובעלות בריתה במערב אירופה - לבין מדינות הגוש המזרחי הקומוניסטי, ברית־המועצות ומדינות החסות שלה במזרח אירופה.
למי שחדשה בעניינים ההיסטוריים או הספיקה לשכוח: המלחמה המכונה "קרה" (כי כמעט לא נעשה בה שימוש באש חיה) פרצה למעשה מיד בתום מלחמת העולם השנייה, כמאבק בין שתי מעצמות־העל, ארצות־הברית וברית־המועצות, על השליטה בעולם.
גרמניה החצויה, המזרחית והמערבית, ובעיקר העיר ברלין, ניצבו במוקד המאבק הבין־גושי הזה. גדר גבול בין שתי הגרמניות הוקמה ב־1952, חומה מבוצרת בין ברלין "המזרחית" ל"מערבית" נבנתה באוגוסט 1961 ולמעשה סגרה את תושבי מזרח גרמניה וברלין המזרחית בכלא ענקי תחת שליטה קומוניסטית־דיקטטורית. לפי הערכות שונות, 200-140 מתושבי מזרח ברלין שילמו בחייהם במהלך 28 שנות קיומה של החומה, במהלך ניסיונות לחצות אותה למערב העיר.
קונספט החומה ולמעשה המלחמה הקרה עצמה קרס בלילה אחד, בין 9 ל־10 בנובמבר 1989, כששלטונות מזרח גרמניה נאלצו להיכנע ללחץ תושבי המדינה ופתחו את השערים. פחות משנה אחר כך אוחדה גרמניה למדינה אחת.

15 צפייה בגלריה
טראבנט. פאר תעשיית הרכב של מזרח גרמניה, מוזיאון ה-DDR
טראבנט. פאר תעשיית הרכב של מזרח גרמניה, מוזיאון ה-DDR
טראבנט. פאר תעשיית הרכב של מזרח גרמניה, במוזיאון ה-DDR
(צילום: צביקה בורג)
הפרק הזה בהיסטוריה הגרמנית מעורר לאחרונה סקרנות וגלי נוסטלגיה. מוזיאון גרמניה המזרחית, ה־DDR, ממחיש באופן אינטראקטיבי ומרתק את אורחות החיים במדינת הכלא הגדולה תחת השלטון הקומוניסטי והמשטרה החשאית האימתנית, ה"שטאזי". תוכלו "לנהוג" שם ב"טראבנט", המכונית המזרח־גרמנית המפורסמת, ולהציץ למאות פריטים מתוצרת המדינה שכבר איננה, מקופסאות שימורים דרך משקאות אלכוהוליים ועד מגזינים, להתנסות בשימוש במעלית מקרטעת ולהיכנס לחדר חקירות משטרתי. מרתק!
מיקום: גשר Karl-Liebknecht. אתר: ddr-museum.de/en
גם במוזיאון Kulturbrauerei עוסקים בנושא, בתערוכה הנקראת Everyday Life in the GDR. זו תערוכה צנועה יותר, וגם היא ממחישה בפריטים ובתצלומים את אורח החים במזרח ברלין. מיקום: Knaackstraße מס' 97, הכניסה חינם.

15 צפייה בגלריה
זיכרון לאלה ששילמו בחייהם. אנדרטת חומת ברלין
זיכרון לאלה ששילמו בחייהם. אנדרטת חומת ברלין
זיכרון לאלה ששילמו בחייהם. אנדרטת חומת ברלין
(צילום: צביקה בורג)
ואם מזכירים את המלחמה הקרה, אי־אפשר בלי לבקר בשרידי החומה המפורסמת: אחד מהאתרים העיקריים שבו נשמר קטע מקורי ממנה, לצד אנדרטאות לקורבנות, נמצא ב־Bernauer Straße מס' 111 ומכונה Gedenkstätte Berliner Mauer - אתר ההנצחה לחומת ברלין.

התפעלו מכיכר פוטסדאם

15 צפייה בגלריה
להתפעל מהעיצוב. כיכר פוטסדאם
להתפעל מהעיצוב. כיכר פוטסדאם
להתפעל מהעיצוב. כיכר פוטסדאם
(צילום: צביקה בורג)
אם אתן בעניין של אדריכלות, צילום ואינסטגרם, הקדישו זמן למתחם כיכר פוטסדאם (פּוׁטסדאמֶר פְּלאץ), הממוקם כקילומטר אחד מדרום לשער ברנדנבורג ולבניין הרייכסטאג.
עד מלחמת העולם השנייה שכנו במתחם הכיכר - שנחשבה לסואנת ולנוצצת באירופה כולה - תחנות רכבת מרכזיות, בתי כלבו, בתי מלון, מתחמי משרדים ועסקים ובנייני מגורים מפוארים. ב־1920 אף הופעל בכיכר אחד הרמזורים הראשונים באירופה.
במהלך המלחמה נחרב האזור כמעט לחלוטין בהפצצות בעלות הברית, בעיקר בגלל קרבתו למרכזי השלטון הנאציים ולבונקר של היטלר. במהשך, בתקופת המלחמה הקרה, היה האזור הנטוש וההרוס שטח הפקר בין ברלין המערבית למזרחית. לאחר איחוד גרמניה הפך למתחם נדל"ן מבוקש וחולק בין ארבעה יזמים, ובהם מותגי העל סוני ודיימלר־בנץ, שהקימו בו עשרות מבנים מעוצבים: קומפלקסים של בתי קולנוע, תיאטרון, מרכז קניות, חניונים, תחנות רכבת, מועדונים, מסעדות, קזינו ועוד. כמחווה לכיכר פוטסדאם המקורית ניצב במקום שחזור של הרמזור הראשון שפעל בה.
טיפ: מומלץ להגיע בשעות היום, אבל גם בלילה, כדי להתרשם מתאורת המקום ולצלם מכל זווית אפשרית. ועוד: תצלומים נוסטלגיים מימי הזוהר של הכיכר לפני מלחמת העולם מוצגים באחת מקומות קניון ברלין (Mall of Berlin) הממוקם לא הרחק מהכיכר (הרחבה במסגרת "קניות ובילוי").

הקדישו זמן למוזיאונים

15 צפייה בגלריה
תצוגה מרהיבה. המוזיאון "החדש"
תצוגה מרהיבה. המוזיאון "החדש"
תצוגה מרהיבה. המוזיאון "החדש"
(צילום: צביקה בורג)
כ־170 מוזיאונים פעילים בברלין, וגם אם תבלו בעיר כמה שבועות לא תצליחו לבקר בכולם. טיפ: בדקו באתרים הרלוונטיים, חפשו תערוכות מעניינות והתמקדו בהן. על שלושה מהרשימה הארוכה לא כדאי לוותר:
הקלאסי: "פרגמון" (Pergamon Museum) נבנה ב"אי המוזיאונים" בשנים 1930-1910 ומוצגים בו ממצאים מרשימים מעתיקות יוון, רומי, בבל ומצרים, שאספו ארכיאולוגים גרמנים מאתרים היסטוריים ברחבי העולם.
המפתיע: "המוזיאון החדש" (Neues Museum), שנבנה בהדרגה מאמצע המאה ה־19 כדי להכיל אוספים היסטוריים ואתנוגרפיים שונים, נהרס כמעט לחלוטין במהלך מלחמת העולם ונפתח מחדש אחרי שיקום ארוך ויקר שנמשך 20 שנה, רק בשנת 2009. האוסף המצרי במוזיאון, המוצג בעיקר בקומת המרתף, הוא מופת של תצוגה מוזיאלית חדשנית: לא עמוסה מדי, לא מעייפת, לא דידקטית, ומשלבת את הממצאים במבנה האדריכלי של המוזיאון עצמו. מרשים מאוד. לא להחמיץ את הפריט הכי אטרקטיבי בתצוגה: פסל ראשה של מלכת מצרים, נפרטיטי, שמתוארך למאה ה־14 לפני הספירה.
החדשני: "פורום הומבולט" (Humboldt Forum), מרכז תרבות ואירועים שנפתח לאחרונה מול אי המוזיאונים וקתדרלת ברלין. במקום ניצב בעבר ארמון הקיסרים המפואר של פרוסיה (Berliner Stadtschloss) שנפגע קשות במלחמה, נהרס לחלוטין בידי שלטונות מזרח גרמניה, ובמקומו הוקם ארמון הרפובליקה (Palast der Republik), שאכלס את הפרלמנט המזרח גרמני לצד גלריות ומרכזי בילוי. גם הוא נהרס, בין השנים 2008-2006, לאחר שהתגלה בו זיהום אזבסט, ופורום הומבולט נבנה על חורבותיו בהשקעה פנטסטית של כמעט 800 מיליון אירו, כשחלק מהכסף נתרם על ידי עשרות אלפי אזרחים, שרצו בשיקום הארמון ההיסטורי. ואכן, בחלקו משחזר המבנה החדש את עיצוב הארמון הפרוסי המקורי.

15 צפייה בגלריה
פעם היה פה ארמון. בניין פורום הומבולט
פעם היה פה ארמון. בניין פורום הומבולט
פעם היה פה ארמון. בניין פורום הומבולט
(צילום: צביקה בורג)
מה מכיל הבניין הענקי? גלריות, תצוגות אמנות ותערוכות מכל סוג, והצעות לסיורים מודרכים במבנה ובמרתף - שבו ממצאים מימי הארמון המקורי. ניכר שהיזמים עדיין מחפשים דרכים להצדיק את ההשקעה העצומה בפרויקט. הכניסה אגב בחינם, והיא תהיה כך לפחות למשך חמש השנים הראשונות של הפעלת המרכז, כדי לעורר פעילות סביבו ולהחזיר לציבור חלק מהשקעת הכספים של משלמי המסים.
טיפ: אם מזג האוויר בהיר, עלו לגג המבנה. לצד מסעדה טובה למדי הפועלת שם, נשקף מכל פינה נוף מרהיב של ברלין, הקתדרלה ומגדל הטלוויזיה שבכיכר אלכסנדר. לא להחמיץ.
מידע על המוזיאונים בעיר: visitberlin.de/en/museums-berlin
טיפ: כרטיס המוזיאונים של העיר ברלין
(Berlin Museum Pass) עולה 29 אירו ומאפשר כניסה לעשרות מוזיאונים מובילים במשך שלושה ימים; הכרטיס העירוני, Berlin Welcome Card, שמוצע במגוון מחירים, תלוי בסוג הכרטיס, מעניק הנחות בכניסה לעשרות מוזיאונים לצד נסיעה חינם בתחבורה הציבורית והטבות נוספות. פרטים באתר visitberlin.

כנסו לבתי הקברות

15 צפייה בגלריה
ביזארי אבל מעניין. שיטוט בבית קברות מקומי
ביזארי אבל מעניין. שיטוט בבית קברות מקומי
ביזארי אבל ירוק ומעניין. בית קברות עירוני
(צילום: צביקה בורג)
בעוד רוב בתי העלמין בישראל הם אוסף, לעתים כעור למדי, של מצבות הפזורות בצפיפות בשטח חסד ייחוד, בברלין דומים רוב בתי הקברות ההיסטוריים לפארקים ירוקים ומעוצבים. לא פלא שהם מלאים במטיילים, כולל הורים וילדים, ואפילו סבתות וסבים המובילים בשבילים עגלות תינוק. מרשימות במיוחד אחוזות קבר מפוארות שבנו לעצמן משפחות עשירות ובהן נקברו בני המשפחות במשך דורות. כדאי לחפש גם קברים של דמויות היסטוריות מפורסמות.
בשכונות השונות בעיר פזורים לא מעט בתי קברות ששווים ביקור: ב־Dorotheenstädtische תמצאו בין היתר את קבריהם של פרידריך הגל, היינריך מאן וברטולד ברכט (הכניסה מ־Chausseestraße מס' 126); ב־Städtischer תמצאו את קברה של השחקנית והזמרת מרלן דיטריך; ב־Waldfriedhof קבור בין השאר ראש העיר לשעבר והקנצלר ווילי ברנט; משוטטים ברחובות העיר ונתקלים בבית קברות? אל תהססו להיכנס.
טיפ: עבורנו, הישראלים, מעניין במיוחד בית העלמין היהודי הגדול שבאזור וייסנזה, Jüdischer Friedhof Berlin-Weißensee. הוא נוסד במאה ה־19 וקבורים בו כ־115 אלף בני אדם, ובהם אישים יהודיים מפורסמים כמו הצייר לסר אורי, הפילוסוף הרמן כהן, הסופר שטפן היים ואיש המחתרת היהודית האנטי־נאצית הרברט באום.

טיילו גם בשכונות

15 צפייה בגלריה
בקרו בשכונות. מסעדה בלב העיר
בקרו בשכונות. מסעדה בלב העיר
חגיגה קולינרית. מסעדה בלב העיר
(צילום: צביקה בורג)
חלק מהקסם של כל עיר גדולה הוא ביקור קרוב ואינטימי דווקא בשכונות המגורים שמחוץ לאתרי התיירות המוכרים, כדי לראות איך באמת חיים המקומיים. חלק ממסלולי הטיול המודרכים בברלין מציעים בדיוק סיורים כאלה.
פרנצלאואר ברג (Prenzlauer Berg), למשל, היא שכונה הגובלת ברובע "מיטה", ועד מלחמת העולם התגוררו בה יהודים רבים. השכונה נכללה בשטחה של ברלין המזרחית, ולאחר איחוד העיר בראשית שנות ה־90 רכשו בה צעירים רבים דירות זולות. כיום הופך האזור לטרנדי והיפסטרי, למרות שאין בו ייחוד אדריכלי יוצא דופן.
כדאי להצטרף לסיור מודרך, שלצד סיפורים על השכונה ותושביה כולל גם טעימות בעסקי המזון המקומיים: בתי קפה, מסעדות טבעוניות, פיצוציות הפתוחות סביב השעון ומציעות בירה מקומית ועוד.

15 צפייה בגלריה
לחמניות, כופתאות ופינוקים. Happies
לחמניות, כופתאות ופינוקים. Happies
לחמניות, כופתאות ופינוקים. Happies
(צילום: צביקה בורג)
שתי כתובות שוות: Happies, טבעונית צנועה וטרנדית, שמציעה לחמניות באן, כופתאות בסגנון אוסטרי, אוקראיני והודי, גלידות וקפה (כתובת: Dunckerstrase מס' 85); ו־Zweistrom, שמשמעותה "שני נהרות מסופוטומיה", והיא מסעדה טורקית־עיראקית מצוינת. מיד תרגישו בבית (כתובת: Kollwitzstrase מס' 104).

להכיר ולטייל

15 צפייה בגלריה
תרבות אורבנית תוססת. גרפיטי ברחובות ברלין
תרבות אורבנית תוססת. גרפיטי ברחובות ברלין
תרבות אורבנית תוססת. גרפיטי ברחובות ברלין
(צילום: צביקה בורג)
האתר המצוין והמושקע של לשכת התיירות העירונית, visitberlin.de/en, הוא המקום הראשון לבקר בו עוד לפני הטיסה: הוא מאורגן ומסודר בפשטות ובבהירות, ויכול לסדר לכן את החופשה בחלוקה הגיונית ולא מעיקה, ולפי תחומי העניין שלכן.
תחת הלשונית Sightseeing תמצאו, למשל, מוזיאונים, מסעדות, אתרים היסטוריים, מסלולים למשפחות, אתרים ללהט"בים ועוד; לשונית Events תפתח לוח שנה מסודר עם מופעים מכל סוג בכל מקום ובכל עונת שנה; גם הלשונית Hotels & Travel Deals, שמציעה מקומות לינה, מסודרת לפי תחומים: למשפחות, לזוגות, לחובבי רכיבה, לאוהבי ספא וכו'.
לשכת התיירות מפעילה כמובן גם אפליקציות לניידים, והמעניינת שבהם מכונה Going Local: היא מחולקת לפי 12 רובעי העיר ומציעה מסלולי טיול, גם ברגל ובאופניים, ומאות המלצות, טיפים וכתובות מעניינות. קל ופשוט לטייל בעזרתה: בוחרים נושא ומסלול ועוקבים אחר המפה המוצגת על הצג. לחיצה על נקודות העניין במפה פותחת דפי מידע, כך שתדעו מה אתן רואות בדרך. פשוט, ידידותי ולגמרי בחינם.
מידע נוסף על העיר ואתריה גם באתר העיר: berlin.de/en

קניות ובילוי

15 צפייה בגלריה
חבוי בלב העיר. קניון Mall of Berlin
חבוי בלב העיר. קניון Mall of Berlin
חבוי בלב העיר. קניון Mall of Berlin
(צילום: צביקה בורג)
חבוי בין בנייני פרויקט כיכר לייפציג (Leipziger Platz) - לא הרחק ממתחם כיכר פוטסדאם וסמוך למקום שבו ניצבה עד מלחמת העולם חנות הכלבו הענקית וההיסטורית ורטהיים (Wertheim), שהייתה בבעלות יהודית - ממוקם אחד מהקניונים הגדולים בעיר, Mall of Berlin. מאות חנויות ומתחמי מזון, אטרקציות לילדים ואווירה שקטה, נעימה ולא צפופה הופכים את המקום לאופציית שופינג מרוכזת וזולה.
מותגים לדוגמה: קלווין קליין, ברשקה, אדידס ועוד, לצד כ־50 עסקי אוכל ובהם מסעדות, בתי קפה, קונדיטוריות ומזון מהיר. את פריימרק, ניו־יורקר ויוניקלו, למרבה הצער, לא מצאנו שם, אבל סניף גדול של רשת הפארמים והקוסמטיקה המשתלמת dm דווקא יש, לצד סניף מרשים של H&M.

איך להגיע
אל על, ישראייר ואיזיג'ט מפעילות בעונת הסתיו־חורף הקרובות טיסות ישירות בין נתב"ג לנמל התעופה החדש ברנדנבורג שבברלין. אפשר לעשות את הדרך גם בעזרת חברות תעופה אחרות ובהן לופטהאנזה, טורקיש, סוויס, אייגיאן או אוסטריין, עם חניית ביניים קצרה במינכן, אתונה, וינה, פרנקפורט, איסטנבול או ציריך.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button