שירלי הרשקו. "לקבוע דייט שבועי לסקס שלכם"

לאנשי הקשב יש קושי בניהול זמן, והכול תמיד נדחה, גם הסקס, בטח בתקופת המלחמה"

מצב המלחמה מקצין את האתגרים של אנשים הסובלים מהפרעות קשב. איך זה משפיע על הזוגיות והמיניות? הפסיכותרפיסטית ד"ר שירלי הרשקו מסבירה

פורסם:
ד"ר שירלי הרשקו (43), פסיכותרפיסטית, מומחית בתחום הפרעות קשב, מחברת הספר "זוגיות קשובה". נשואה ואם לשלושה, גרה ברחובות
היי שירלי, איך הפרעת הקשב יכולה להשפיע לרעה על הזוגיות שלנו?
"אנשים עם הפרעת קשב חווים לא פעם קושי לתקשר ולהנגיש את מה שהם חשים. גם אם רמת המודעות שלהם גבוהה, כל דבר יכול להשפיע עליהם רגשית ולייצר אצלם תחושה שלא מבינים את הצרכים והרגשות שלהם. זה עלול להביא לתסכול עמוק מאוד, לתחושת עצבות ולניכור בקשר, למחשבות טורדניות ולפגיעה בבן או בת הזוג שלא סובלים מהפרעת הקשב, ועלולים כל הזמן לחשוב שהאשמה למצב היא בהם".
יש הבדלים מגדריים בין האופן שבו הפרעת הקשב מתבטאת אצל נשים לעומת גברים?
"כן. בדרך כלל גברים עם הפרעת קשב נמשכים יותר לריגושים ולסיכונים, זקוקים לחוויות מסעירות יותר ומשתנות ולמגע גופני חזק יותר. אצל נשים נראה יותר רגישות חושית למגע. זה אומר שצורות שונות ורבות של מגע לא נעימות להן, ובנוסף הן יותר יסבלו מרגישות לרעש".
איך שגרת החירום והמלחמה משפיעות על זוגיות של אנשים עם הפרעת קשב?
"המלחמה מעלה את מפלס הלחץ והחרדה, ובעקבות זאת כל הקשיים של הפרעת הקשב מחריפים. זה אומר שיש הרבה יותר קושי בוויסות של הקשב, הסחות דעת, מתח וחוסר יציבות. התגובות יותר אימפולסיביות וחסרות שליטה, וזה גורם להרבה יותר ריבים ופיצוצים. בנוסף, יש יותר רגישות לביקורת, היעלבויות, תגובות ילדותיות וגם קושי להבין סיטואציות חברתיות. כל אלה פוגעים ביכולת לתקשר ולפתור את הריב.
"בנוסף, המלחמה מעלה את רמת העומס, למשל כשאחד מבני הזוג נמצא במילואים וכל מטלות הבית נשארות בידי האחר. העומס הזה גורם ליכולת הארגון והתכנון הלקויה - שמאפיינת הפרעת קשב - להחריף. תכנון לו"ז, התארגנות על שינויים ובלת"מים, דאגה לביורוקרטיות וטפסים, ובאופן כללי להכיל עומס של בית, כל אלה קשים הרבה יותר עם הפרעת קשב".
כל זה משפיע מן הסתם גם על חיי המין. איך המיניות של הסובלים מהפרעת קשב תושפע ממצב המלחמה?
"מלכתחילה, אנשים כאלה חווים קושי בוויסות החושי והרגשי ורגישות למגע. בתקופת המלחמה הרגישויות האלה מחריפות ועלולות להפוך את המיניות הרגילה והטובה שהם בדרך כלל חווים לחוויה לא נעימה בכלל. המגע המיני עלול להפוך מבחינתם לכואב או מדגדג ופחות מענג. לפעמים מגע מסוים יכול להיות נעים בהתחלה, אך מהר מאוד להיתפס בעיניהם כמציק. החשש אצל גברים הוא שבגלל שהמגע המיני לא יהיה מדויק להם, הם יאבדו עניין ויתקשו לשמור על זקפה לאורך זמן".
איך מתמודדים עם כל זה?
"זה משתנה. במצב של רגישות יתר, אנשים כאלה זקוקים למגע עדין ורך, כי כל דבר אחר פשוט מכאיב להם. לעומת זאת, במקרה של רגישות חסרה, יכול להיות צורך במגע מיני חזק ואינטנסיבי, רק כדי שהם יוכלו להרגיש משהו. כמטפלת, אני אעודד את בני הזוג לנסות כל הזמן סוגי מגע חדשים, עד שהם ימצאו את מה שכן נעים להם".
מה עוד תציעי להם כדי לשפר את המיניות שלהם?
"לקבוע ביומן זמן לסקס. ממש יום ושעה. לכתוב לבן או בת הזוג: 'נפגשים להתענג ביום חמישי בלילה', למשל. לאנשי הקשב יש קושי בניהול זמן והכול תמיד נדחה. לכן גם הסקס עלול להישכח, בטח עכשיו, בתקופת המלחמה, ובגלל זה אני ממליצה תמיד לקבוע דייט שבועי לסקס שלכם".
סקס טיפ: "כדאי ליצור אווירה רגועה, מזמינה ונעימה כדי למזער גירויים מסיחים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button