עלייה חדה במגוון מחלות כף היד כתוצאה משימוש בסלולר

תופעה: שימוש מוגזם בסלולרי מעוות את הזרת (וזו לא הבעיה היחידה)

יותר ויותר משתמשי טיקטוק מעלים לרשת תמונות של הזרת המכופפת שלהם, תוצאה של שימוש מאסיבי בסלולרי. אבל התופעה הזו, שזכתה לכינוי Smartphone Pinky, פחות מדאיגה בהשוואה למחלות כף היד שמתגברות מאוד בשנים האחרונות בגלל אחיזת הנייד 

פורסם:
בואו נתחיל בניסוי קטן. תנו מבט בכף ידכן שבעזרתה אתן מחזיקות את הטלפון הסללורי, ליתר דיוק - בזרת שלה. עכשיו, תנו מבט בזרת של כף היד השנייה. הם אתן רואות הבדל ביניהן? האם הזרת בכף היד הדומיננטית נראית עקומה יותר? אולי עם בליטה באמצע? אם התשובה לאחת מהשאלות האלה היא חיובית, ייתכן מאוד שאתן סובלות מ־Smartphone Pinky.
רגע, אין סיבה להילחץ. תכף נגיע לחדשות המרגיעות, אבל כבר אפשר לנחש שמדובר בתופעה אורתופדית הקשורה ישירות לשימוש בטלפונים ניידים. ובעוד שלא מדובר בתופעה חדשה ואת השם שלה היא כבר קיבלה לפני עשור - בשנים האחרונות, ככל שהטלפונים נעשים חכמים יותר והשימוש בהם הולך וגובר, גם התופעה הולכת ומתגברת. לאחרונה היא זכתה לתהודה מחודשת ברשת הטיקטוק כשמשתמשים שמו לב לזרת העקומה שלהם, שיתפו את התמונות שלהם, ומגיבים רבים מיהרו להילחץ בעצמם ולהשיב שהם רואים שגם אצלם זה כך.
החדשות הטובות הן שאין סיבה ממשית לדאגה. לדברי ד"ר טל נתיב, אורתופד ומנתח בכיר, מומחה בכירורגיית כף היד, המרפק ומיקרוכירורגיה, מדובר בתופעה ולא מחלה. כלומר, היא הפיכה ולא גורמת לנזק ממשי.

החדשות הרעות הן שלמרבה הצער קיימות מגוון מחלות אורתופדיות שדווקא כן פוגעות בכף היד כתוצאה מהשימוש התדיר בטלפונים הניידים. "במחקר שפורסם לפני כשנה בכתב העת Journal of Hand Surgery Global of Line, שעקב אחר פניות לחדרי מיון בארצות־הברית משנת 2011 עד 2020, נמצאה עלייה של למעלה מ־40% בתלונות על פגיעות בגפה העליונה ותאונות הקשורות לשימוש בניידים", אומר ד"ר נתיב. "במקביל ניכרת עלייה חדה במגוון מחלות כף היד. בשנים האחרונות עבודות רבות בעולם הדגימו למשל עלייה של כ־30% בתופעות שונות של דלקות גידים בעקבות שימוש יתר בטלפונים החכמים".

ד"ר טל נתיב מונה את "מחלות הטלפונים הסלולריים בכף היד" ומסביר איך מטפלים בהן.

זרת סמארטפון (Smartphone Pinky)

התסמינים: הזרת נראית עקומה ולעתים מופיעה בה בליטה באמצע.
הגורמים: "כאמור לא מדובר במחלה או בעיה ממשית", מסביר ד"ר נתיב. "זה בדיוק כמו להירדם למשך כמה שעות בטעות על השלט, להתעורר ולגלות שנוצר לנו שקע בגוף. השקע בזרת נובע מהעובדה שאנחנו משעינים את
הטלפון הנייד למשך זמן ממושך על מקום לא טבעי. ככל שמדובר בזמן ממושך יותר, כך ייקח יותר זמן לאותו שקע להיעלם. זו בעיה אסתטית בלבד, בדיוק כשם שהיד יכולה להיראות עקומה אחרי שמסירים ממנה גבס".
הטיפול: "להימנע למשך חודש מאחיזת הסלולרי ביד עם הזרת העקומה, והתופעה תיעלם מעצמה".

אצבע הדק (Trigger Finger)

התסמינים: תחילה רק כאבים בבסיס האצבע, בהמשך האצבע נתקעת אך מצליחה להתיישר ובדרגה החמורה האצבע מכופפת ותקועה וניתן לשחררה רק בעזרת היד השנייה. כמו כן, בשלב זה, מורגש כאב עז במהלך הכיפוף והיישור של האצבע.
הגורמים: "יכולת הכיפוף של האצבעות תלויה בגידים שנעים בתוך תעלה. בגלל תנועות כיפוף רבות ומאומצות מתפתחת דלקת סביב טבעת רקמתית המקיפה את הגידים, ובהמשך מופיעה דלקת גם בגיד עצמו. מחלה זו יכולה להתרחש בכל אצבעות כף היד, אבל כתוצאה משימוש תדיר בטלפון הנייד היא באה לידי ביטוי בעיקר בזרת ובאגודל. בזרת - כי עליה משעינים את הנייד. באגודל - כי איתו אוחזים באופן קבוע במסך".
ד"ר טל נתיבד"ר טל נתיבצילום: אילן בשור

הטיפול: "בשלב הראשון של התופעה - מנוחה והפחתת עומס יתר מהיד, לצד עיסויים מקומיים - עשויים לעזור. בשלבים הבינוניים ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת ושימוש בסד המותאם לאצבע, במסגרת ריפוי בעיסוק. בשלבים הקשים יותר, האופציות הן זריקת סטרואידים או ניתוח בהרדמה מקומית, שבמהלכו מבצעים חתך קטן, מגיעים לטבעת שמקיפה את הגידים וחותכים אותה".

שחיקת בסיס האגודל (אוסתיאורטריטיס)

התסמינים: כאבים בבסיס האגודל וקושי בביצוע פעולות יומיומיות, החל בקושי לפתוח צנצנות, עבור באחיזת עט וכלה בהחזקת מברשת שיניים. הכאב הולך ומחמיר עד שנמנעים לחלוטין משימוש בכף היד.
הגורמים: "מדובר בשחיקת הסחוס המצוי במפרק האגודל. לפני הטלפונים החכמים התופעה הייתה נפוצה בעיקר בקרב נשים בגילאי 70-60. היום רואים אותה גם אצל גברים ובגילים הרבה יותר צעירים בקרב שני המינים. הסיבה העיקרית היא האחיזה הממושכת בסמארטפונים, כיפוף ולחיצת האגודל על המסך, ששוחקת את המפרק".
הטיפול: "מנוחה, תרגילים לחיזוק המפרק וסד המותאם לאצבע במסגרת ריפוי בעיסוק, אמבטיות פרפין (טבילת כף היד לכמה דקות בשמן פרפין מחומם), זריקת סטרואידים ובמקרים קשים, ניתוח המבוצע בהרדמה כללית שבמהלכו מחליפים את המפרק".

תסמונת התעלה הקוביטלית (Snartphone Elbow)

התסמינים: תחושה שהזרת וחצי האמה רדומות, זרמים, נימולים וכאבים בחלקו הפנימי של המרפק. בשלבים מתקדמים יותר: חולשה של כף היד.
הגורמים: "התסמונת מתפתחת כתוצאה מכיפוף המרפק לעתים קרובות, מה שיוצר לחץ על העצב האולנרי העובר בחלקו הפנימי של המרפק (אותו עצב שבגללו אם מקבלות מכה במרפק, אנחנו חשות זרם לאורך הזרוע). בשני העשורים האחרונים, עקב השימוש הגובר בטלפונים ניידים, נרשמה עלייה חדה בתופעה".
הטיפול: "לשמור ככל שניתן על זרוע ישרה ולהימנע מאחיזת הנייד. בנוסף, טיפולים אלטרנטיביים כגון דיקור סיני, תרגילים למתיחת היד במסגרת ריפוי בעיסוק ושינה עם סד שמאלץ את היד להישאר ישרה. במקרים קשים, מבצעים ניתוח בהרדמה כללית שבמהלכו משחררים את כל נקודות הלחץ סביב העצב ומעבירים אותו מעט קדימה, כדי שלא ייווצר שוב לחץ עם כיפוף המרפק".

תסמונת התעלה הקרפלית  (Carpal tunnel syndrome)

התסמינים: תחושת הירדמות של אצבעות כף היד כולל זרמים ונימולים, כאבים בכף היד ובאצבעות. עם הזמן תתלווה לכך גם חולשה של כף היד וקושי לאחוז בחפצים.
הגורמים: "התסמונת מוכרת גם כ'מנהרת שורש כף היד' ולרוב נפוצה בקרב אנשים שבמסגרת עבודתם נדרשים לבצע פעולות חוזרות ונשנות של כיפוף שורש כף היד. הישנות של פעולות אלה גורמות לגידים בתעלה שאחראים על פעולת הכיפוף להתעבות וללחוץ על העצב המדיאני. התופעה שכיחה בעיקר בקרב אנשים שמרבים להקליד על מחשב וכן אמנים, בעלי מלאכה וכו'. בשנים האחרונות היא נפוצה מאוד גם במשתמשים כבדים של סמארטפונים, בעיקר עקב פעולת צפייה חוזרת ונשנית בסרטונים".
הטיפול: "הימנעות משימוש יתר בנייד, מתיחות של היד, שימוש בסד ליישור שורש כף היד ובמקרים מתקדמים ניתוח, המבוצע בהרדמה מקומית. במהלכו מבצעים חתך קטן בבסיס כף היד, מגיעים לרקמה שיושבת מעל העצב ומשחררים אותה לכל אורכה. מדובר בניתוח פשוט יחסית וגם זמן ההתאוששות מהיר".

תסמונת דה קרווין (De Quervain syndrome) 

התסמינים: כאבים בהנעת האגודל, שמתעצמים עוד יותר בעת אחיזה (בין אם זה טלפון או עיפרון).
הגורמים: "מקור התסמונת הוא בדלקת של הגידים האחראיים על יישור והרחקת האגודל, הנגרמת כתוצאה מאחיזה תדירה של משקל היוצר עומס על האגודל. בעבר התסמונת הייתה ידועה גם בשם 'תסמונת האמהות' (כי היא הייתה נפוצה עד אז בעיקר בקרב אמהות טריות שהרימו את התינוק). בסוף שנות ה־90 היא כונתה גם 'תסמונת הבלקברי' כי נצפתה עלייה חדה בה עם כניסתו של המכשיר לשוק. השכיחות שלה עלתה עוד יותר מאז נכנסו לחיינו הטלפונים החכמים, גם עקב האחיזה התדירה של המכשיר היוצרת עומס על האגודל וגם עקב הפעולות החוזרות ונשנות שאנחנו מבצעים עם האגודל במסך הנייד".
הטיפול: "הפוגה בהרמת חפצים בעלי משקל, תרופות נוגדות דלקת, שימוש בסד ותרגילים במסגרת ריפוי בעיסוק. בשלב מתקדם יותר של התופעה תיתכן גם הזרקת סטרואידים, ובמקרים חמורים יותר – ניתוח המבוצע בהרדמה מקומית, שבמהלכו משחררים את המעטפות הדלקתיות של הגידים".

כך תשמרו על כף היד שלכן

  1. במקום להחזיק את הנייד ביד, עברו לדבר עם אוזנייה.
  2. כשאתן נמצאות בבית או במשרד, מומלץ להעמיד את הנייד על מעמד מיוחד ולשוחח דרך הספיקר.
  3. עבור אלה שנדרשות לכתוב הודעות רבות בווטסאפ, מומלץ להוריד את האפליקציה למחשב ולכתוב בעזרת המקלדת.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button