פזית זוהר

להתעקש על יבש: הנשים שבוחרות להסתפר בלי לחפוף לפני

טכניקת גזירת השיער ללא חפיפה מקדימה פופולרית בקרב מתולתלות, אך לא רק.  יכול להיות שעדיף לכן לוותר על תענוג החפיפה במספרה? יצאנו לבדוק

פורסם:
"אני לא מוכרת אשליות", אומרת פזית זוהר, בת 53 מאילת, ספרית שמספרת שיער יבש בלבד, בשיטת Dry Cutting. "מי שמסתפרת על יבש יוצאת מהמספרה עם תספורת מדויקת, שלא תיראה אחרת ביום למחרת", היא אומרת. לעומת הרבה נשים שחלק מהכיף הגדול שלהן במספרה הוא החפיפה והמסאז' שלפני הקיצוץ, מתברר שיש גם אסכולה שדוגלת ברעיון שלהסתפר צריך דווקא על שיער יבש לחלוטין. בלי מים חמימים, בלי שום חומר על השיער. רק מספריים ושיער טבעי. כך, טוענות הספריות והלקוחות של התספורת היבשה, התוצאה הכי אמיתית ואין הפתעות ביום שלמחרת הפן.
איך עובדת תספורת על יבש?

מגיל 15 חלמה זוהר להיות ספרית, אבל הוריה העדיפו שתשקיע בלימודי הפסנתר שלה. "הייתה לנו מספרה מתחת לבית והייתי יושבת שם שעות. זה ריתק אותי", היא מספרת, "אבל רק בגיל 44 התחלתי ללמוד ספרות באופן פרטי, אחרי שנים של עבודה כמאמנת דולפינים ומטפלת באמצעות דולפינים, שוזרת פרחים, עבודה ברדיו, בפרסומות, בעיצוב גינות, עבודות בעץ. אמנות היא חלק ממני וספרות היא סוג של אמנות".
זוהר סיפרה את הבנות שלה (17, 14.5) ואת החברות שלה על יבש כבר בתחילת הדרך. "לא קלטתי שיש לי אג'נדה", היא אומרת, "פשוט נראה לי נכון לספר את השיער כפי שהוא, כי הבנתי שכך לא יהיו הפתעות יום אחרי". לבנות של זוהר יש שיער חלק, כפי שהיה לה בילדותה. "עם השנים נהייתי מתולתלת ועברתי תספורות שאחריהן הייתי צריכה ללכת עם כובע כדי להסתיר את התוצאה".
שיטת התספורת היבשה מתאימה למתולתלות?
"היא מתאימה לכל שיער ובייחוד למתולתלות. באופן הגיוני, ביום־יום אנחנו הולכות עם שיער יבש ולא רטוב, אז אין סיבה שבעולם שהוא ייגזר רטוב. שיער רטוב ב־50% יותר אלסטי מיבש, והוא לא משקף את המראה שלו כשהוא יבש. כשאני מסתכלת על השיער בפעם הראשונה, אני מסתכלת על כיווני הצמיחה. כשאני גוזרת אני רואה איך הוא מגיב על המקום, מה הגזירה עושה לטקסטורה".
איך השיטה עובדת על שיער דליל?
"מצוין, כי גזירה על שיער יבש מאפשרת לי למלא מקומות דלילים בקרקפת, בכתר. גזירה נכונה יכולה ממש לכוון את כיוון גדילת השיער ולמלא את האזורים האלה, והתוצאה מיידית. זה לא כמו לצאת מהמספרה אחרי פן או דיפיוזר עם חומרים ולגלות אחרי יום שהשיער נראה אחרת לגמרי".
זוהר למדה ספרות אצל ספר "רגיל", שהסכים ללמד אותה וגם לאפשר לה להתנסות בעבודה על יבש. "למדתי גם הרבה ברשתות, בעיקר בתקופת הקורונה", היא מספרת, "והבנתי שהשיטה הזאת חזקה מאוד בעולם. אני רואה בשיטת התספורת על יבש חיבור לעולם הצמחים. השיער דומה לצמח, וצריך להבין את השורשים שלו כדי לטפל בו נכון, כפי שהטבע התכוון".
מה בנוגע לחלק שלפני התספורת - החפיפה והמסאז' שהם חלק מהפינוק של המספרה?
"אני לא בטוחה שכל הנשים אוהבות את זה. תמיד נכנסים מים לעיניים ולאוזניים. יש כאלה שלא סובלות את זה, כולל אני. אבל גם בשיטה היבשה יש פינוק. בסיום הגזירה אני משפריצה מים ומורחת קרמים טבעיים ובריאים".
אילו עוד יתרונות יש לדעתך לתספורת על יבש?
"תספורות יבשות הן 'ווש אנד גו'. תספורת יבשה משחררת נשים משעבוד, זו יציאה מהשעבוד של הפן וההחלקה ולקום מוקדם כדי לחפוף ולעשות פן".

כלי להעצמה נשית

גם שיר קלפה, בת 36, מהיישוב בת־עין בגוש עציון, חוזרת בתשובה שגדלה בחיפה והתעניינה באופנה וסטיילינג מגיל צעיר, מספרת שיער יבש. "יש לי הרבה לקוחות חילוניות, אבל גם לדתיות חשוב מראה השיער למרות כיסוי הראש", היא אומרת. "זה חשוב להן גם למען עצמן וגם כאישה בזוגיות. אישה היא אישה".
"לי יש תלתלים ושיער מאתגר", היא מספרת. “כשהייתי ילדה, אף פעם לא הייתי מרוצה מתספורות שעשו לי. יום אחד, בגיל 12, לקחתי תמונה של נועה תשבי, דווקא משער ב'לאשה', וסיפרתי את עצמי לפי התמונה שלה, על יבש. התוצאה הייתה כל כך מחמיאה ונוחה שעם הזמן התחלתי לספר כך גם חברות וקרובות משפחה. סיפרתי כל מי שהסכימה", היא צוחקת, "ועם הזמן הבנתי שספרות היא הרבה מעבר לקיצור ועיצוב שיער. בדרך הנכונה, כשמתייחסים לנפח, לטקסטורה ולכיווני הצמיחה, אפשר להגיע לתוצאה מדויקת ומשמחת. היום אני רואה בתספורת, ובעיקר בתספורת על יבש, כלי להעצמה נשית".
6 צפייה בגלריה
 שיר קלפה
 שיר קלפה
שיר קלפה. "גם לדתיות חשוב מראה השיער למרות כיסוי הראש"
(צילום: אלבום פרטי)

איך תספורת מתחברת להעצמה נשית?
"אני מאמינה שהשיער שלנו מייצג חלק מאיתנו לעולם, ואין סיבה לשנות אותו. בשיטה שלי יש לי אפשרות לפסל את השיער, לייצר נפח או להוריד נפח וליצור מבנה חדש של שיער תוך שימוש בנתונים הטבעיים של השיער ובתנועה הטבעית שלו. כשאישה שמחה עם השיער שלה, היא יוצאת לעולם בתחושה שלמה יותר".
מה היתרונות מבחינתך בעבודה על שיער יבש?
"אני עובדת בתוך שכבות השיער ויוצרת מבנה מבפנים החוצה. השיער מבחינתי הוא חומר גלם שבאמצעות הפיסול הפנימי שלו והחיבור לקרקפת ולטקסטורה הפנימית שלו אפשר ליצור שינוי במבנה השיער. המוטו שלי הוא 'רדי טו וור' - לא צריך שום השקעה נוספת וזה משנה חיים. לא צריך יותר להילחם בשיער. השיער מפסיק להיות עול ומטרד ומתחיל לשרת אותך. השיער הוא חלק ממך. זו הגזרה שלך ומי שאת. למה להילחם בו ולשנות אותו עם החלקות ופנים? כל מה שצריך הוא להוריד את המיותר וליצור נפילה הרמונית ויפה, ואז משתחררים מהעול הזה של ביקורים אצל הספר ופנים. זה כמו גזרה של בגד - עוד משחק על השורש ג.ז.ר. כל בד, הכי יפה שיש, אם לא יגזרו אותו בצורה הנכונה, אם ימיתו את המהות שלו, לא יֵשב נכון".

להסתפר בפארק

פרסטו נאג'י, ספרית, מסכימה עם הגישה: "לשיער יש שפה", היא אומרת, "ואני יכולה לראות את השפה הזאת כשהוא יבש, כי כשהוא רטוב הוא מתנהג בצורה שונה והוא לא כפי שהוא בדרך כלל". פרסטו, בת 38, מזכרון־יעקב, החלה לספר את עצמה כשהשיער יבש מגיל צעיר. "תמיד אהבתי להתעסק בשיער, ועם הזמן אנשים סביבי ביקשו שאספר אותם. אחרי הצבא היה לי בן זוג עם קוקו מדובלל ואהבתי לעשות לו תספורות. שנינו הסתובבנו הרבה בפסטיבלים והיו לנו חברים פריקים עם שיער ארוך וראסטות, והם אהבו את מה שעשיתי. ככה התגלגלתי למקצוע הזה".
6 צפייה בגלריה
 פרסטו נאג'י
 פרסטו נאג'י
פרסטו נאג'י. "אצל מתולתלות ל גזירה מקפיצה את השיער כמו קפיץ"
(צילום: ג'וד מוסקוביץ')

פרסטו עובדת בימים מרוכזים במקומות שונים בארץ, ומאחר שהיא לא זקוקה לכיור חפיפה, היא יכולה לספר בכל מקום, למשל בפארקים: "אני אוהבת לספר על יבש כי ככה אנחנו מסתובבות ביום־יום. כשהשיער יבש אני רואה את האופי והתנועה שלו ויכולה ליצור מראה שלא ישתנה למחרת. זה חשוב בעיקר למתולתלות, כי אצלן השיער שונה לגמרי כשהוא רטוב לעומת כשהוא יבש וכל גזירה מקפיצה את השיער כמו קפיץ".
עצותיה של פרסטו להתנהלות נכונה עם השיער ביום־יום
  • להתייחס לשיער כמו אל משי ולא לקרצף אותו בחפיפה.
  • להשתמש בכמות מעטה של שמפו, כגרגיר אפונה, ולהחליף בין סוגי שמפו שונים כדי שהשיער לא יתרגל לסוג אחד.
  • לא להשתמש במרכך כי הוא משנה את אופי השיער.
  • לייבש את השיער עם חיתול טטרה או חולצת טריקו שמאפשרת ייבוש חמים ונושם.

ומה חושבות הלקוחות?

דרור מיכל ברנשטיין, מהנדסת תעשייה וניהול ויזמת מפתח־תקווה, אמא לילד בן שנה וחצי: "הסתפרתי תמיד באופן רגיל. הגעתי לפרסטו נאג'י לפני חמש שנים כדי להסתפר לפני החתונה בלי לדעת בכלל מה זה תספורת על יבש, והתפלאתי שהיא לא חופפת לי את השיער. זרמתי ונתתי לה לעשות מה שנראה לה, והיא עשתה לי תספורת מעלפת. אחרי שילדתי הייתי די בדאון וחזרתי אליה, ישבתי אצלה בדיכאון של החיים, והתספורת שלה פשוט נתנה לי הרגשה טובה. מאז אני מסתפרת רק על יבש".
6 צפייה בגלריה
 דרור מיכל ברנשטיין
 דרור מיכל ברנשטיין
דרור מיכל ברנשטיין
(צילום: אלבום פרטי)

טלי זיידנברג, בת 46 מאילת, מנהלת הפקות בתיאטרון אלעד, די־ג'יי, אמא לשתי בנות (16, 13): "לפני שנים הגעתי אל פזית זוהר ומאז לא עזבתי אותה ואת שיטת התספורת היבשה. עד אז תמיד הייתי מגלה יום לאחר התספורת שהשיער נראה אחרת. כאן, בזמן שאני מסתפרת אני יודעת בדיוק מה קורה ולאן זה הולך. גדלתי עם שיער גלי ופתאום הבנתי שהשיער שלי מתולתל. התספורת כאילו יצאה החוצה ממני, כמו שהיא, בלי לשנות אותי עם חומרים ופנים. תמיד אספתי את השיער, צמצמתי אותו, ועכשיו – הנה אני. זו האישה שאני צריכה להיות".
6 צפייה בגלריה
 טלי זיידנברג
 טלי זיידנברג
טלי זיידנברג
(צילום: אלבום פרטי)

יעל לב, בת 42 מהוד־השרון, עובדת בשיווק, אמא לשניים (7, 5): "עד גיל 30 הסתפרתי רגיל, ואז הגעתי לשיר קלפה ולתספורת על יבש בעקבות המלצה של חברה.
6 צפייה בגלריה
י על לב
י על לב
יעל לב
(צילום: אלבום פרטי)
"התוצאה הייתה כל כך טובה שלא עזבתי אותה מאז. כיף לי שהשיער נראה טוב באופן טבעי בלי חומרים וטיפולים מיותרים. אין לי יותר Bad Hair Day, ואני מקבלת המון מחמאות, כאשר המחמאה הכי טובה עבורי היא 'אמא, את יפה'. שיער בעיניי זה דבר שעושה את כל הלוק, וכשמסתפרים על יבש הלוק הזה נשאר לאורך חודשים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button