71 שנה אחרי: מיהן המורה והתלמידה שהופיעו על שער "לאשה"?

לאורך השנים כיכבו על שערי "לאשה" גם נשים לא מפורסמות. חזרנו לגיבורות השער מ-1951, כדי לשמוע מה עמד מאחורי מאחורי הצילום, ולגלות מה למדה התלמידה (רמז: היא אחראית להרבה מאוד מהסרטים שראיתן)

פורסם:
1951: על השער הופיעו אישה וילדה, והכיתוב הנלווה הסביר: "המורה אביבה גולדין בת 21 ותלמידתה הקטנה נורית. אביבה אוהבת את מקצוע ההוראה, אך יש בעיות". בעיות? במקצוע ההוראה? הן לא התחילו היום, מתברר.
היום: כדי לאתר אותן פרסמנו פוסט בקבוצת הפייסבוק "חובבי היסטוריה", ואז יצר איתנו קשר עמי גולדין, הבן של אביבה ז"ל ומנכ"ל קבוצת "נטו". בשיחה איתו ועם אחותו, מיקי תודר־גולדין, פסיכולוגית קלינית, שמחנו ללמוד על אמם. אביבה נולדה בשנת 1930 וגדלה ברחוב דיזנגוף בתל־אביב. היא למדה הוראה בסמינר לוינסקי, ובגיל 19 נשלחה לשירות לאומי, ללמד בנס־ציונה. לאחר מכן עברה ללמד כיתות נמוכות בבית הספר היסודי תל נורדוי בתל־אביב (שם צולם השער), ושם עבדה במשך 35 שנה. "היא הייתה מחנכת במלוא מובן המילה", אומר עמי ומספר כי הופעתה על שער "לאשה" עוררה הרבה רעש, מאחר שאמו הייתה בין המורות הצבריות הראשונות.
אביבה נפטרה בשנת 1995, ובעלה אחיק (אחיעזר) נפטר בשנת 2003. העיתון, שנשמר כל השנים בביתם, נמצא כיום אצל הבת, מיקי. "אני זוכרת את עצמי בילדות, ממששת את העיתון ומסתכלת על התמונה", היא אומרת.
אז אפשר להסיק שהיא לא תלתה את השער על הקיר בבית.
עמי: "מעולם לא. היא הייתה מאוד צנועה ונחבאת אל הכלים, והקנתה לנו ערכים חיוביים שאנו משתמשים בהם כל חיינו".
ומיהי נורית, התלמידה? תחקיר קצר, בעזרת הפרטים שהופיעו בכתבה באותו גיליון, הוביל אותנו אל לא אחרת מצלמת הקולנוע והבמאית נורית אביב (76). אביב צילמה בין השאר את "שבלול", סרטים של מיכל בת־אדם, עמוס גיתאי ואנייס ורדה וכן ביימה סרטים תיעודיים רבים. היא זכתה בפרס האקדמיה הצרפתית ומחלקת את זמנה בין תל־אביב לפריז. אביה, הנס חיים פין ז"ל, היה צלם עיתונות, מחלוצי התחום בארץ, והוא צילם את בתו ומורתה לשער.
נורית, מה את זוכרת מהשער ההוא?
"הפרסום על שער 'לאשה' לא הרשים אותי בזמנו, הייתי רגילה לזה בגלל אבא שלי. כשהייתי בת שש, צילום שאני צילמתי כבר הופיע בעיתון הילדים 'הארץ שלנו', כך שזה לא היה סיפור בשבילי".
את המורה אביבה את זוכרת?
"כן, אהבתי אותה מאוד. אז עוד לא היו טלפונים בבתים ואנשים באו לבקר בהפתעה. בדמי הכיס שלי הייתי קונה פרחים למורה והולכת לבקר אותה בביתה. הייתי דופקת בדלת, נכנסת, והיא הייתה מגישה לי תה ועוגיות".
רוצות עוד שערים מרתקים? היכנסו לאתר החדש תוכלו למצוא בו אלפי שערים שיצאו מאז 1947, להיזכר בצילומים בלתי נשכחים, לראות איך נראו כוכבות אהובות לאורך השנים ולגלות מי הופיעה על השער בשבוע שבו נולדתן.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button