ג'סיקה סימפסון, לפני ואחרי

מחקר חדש חושף מדוע מתרחשת תופעת "פני אוזמפיק"

תופעת "פני אוזמפיק", שמתארת את נפילת עור הפנים אצל אנשים שירדו במשקל באופן דרסטי בעזרת זריקות הרזיה, אינה חדשה. אבל מחקר עדכני ומסקרן מסביר את הסיבה הביולוגית להזדקנות מואצת של העור 

פורסם:
לצד המחקרים שמדברים על ההשלכות הבריאותיות החיוביות שיש לתרופות ההרזיה, כמו אוזמפיק או ויגובי, בין היתר על בריאות הלב, הכליות, המוח ומחלות שונות שנחשבות כמחלות זקנה, יצא לאחרונה מחקר ששופך אור על זווית פחות מוכרת של השימוש בתרופות - הזווית האסתטית. המחקר מסביר לעומק את התופעה שזכתה לכינוי "פני אוזמפיק" (Ozempic Face) שאותה טבע לפני כמה שנים הדרמטולוג ורופא הסלבריטאים הניו־יורקי ד"ר פול ג'רוד פרנק, שניחן כנראה גם בכישורי קופירייטינג לא רעים.
ד"ר פרנק התייחס לפנים נפולות מאוד של פציינטים רבים שהגיעו למרפאתו והתלוננו לדבריו על צניחת הפנים לאחר ירידה דרמטית במשקל, בעקבות שימוש בתרופת אוזמפיק. עד לאחרונה, ההרעה הדרסטית במראה עור הפנים יוחסה לירידה החדה והמהירה במשקל, שבכל מקרה, גם ללא שימוש בתרופות, עלולה לגרום לתופעה כזו. אולם מחקר חדש שנעשה באוניברסיטאות מק'גיל בקנדה ואילינוי בארצות־הברית, ופורסם בכתב העת Aesthetic Surgery Journal, מחדד שיש משהו מעבר לכך.
ד"ר עומר וולף, מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת ורופא בכיר במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), מדגיש את חשיבות המחקר והפוטנציאל שיש בו להביא לשינוי חיובי: "כמנתח פלסטי אני רואה בשנים האחרונות עלייה משמעותית בניתוחי פנים וצוואר. ייחסנו את זה לאותה ירידה מהירה במשקל. הדבר החכם היחיד שידענו להגיד הוא שאולי כדאי לשלוט על קצב הירידה במשקל, כדי למתן את הנזקים לעור. הממצאים החדשים מגלים שזה לא כל הסיפור".
מה הממצא העיקרי במחקר?
"החוקרים מציעים למעשה הנחת יסוד חדשה, שלפיה לתרופות ההרזיה יש השפעה ספציפית פוגענית על תאי הגזע שלנו, שהריכוז הכי גבוה שלהם נמצא בשכבת השומן מתחת לעור - תאי השומן הלבן של הדרמיס. הירידה המואצת במשקל בהשפעת התרופה גורמת להידללות תאי הגזע ולירידה ברמת פעילותם. כתוצאה מכך פוחתות השפעות מטבוליות והורמונליות חיוביות על הדרמיס ועל השכבות הקולגניות של העור. כל זה עלול לגרום לצניחה הבולטת בעור הפנים".
3 צפייה בגלריה
  שרון אוסברון
  שרון אוסברון
שרון אוסברון
(צילום: GettyImages\ Katja Ogrin, Leon Bennett)
תאי הגזע הפכו בשנים האחרונות לנושא חם בקרב ביו־האקרים, שמנסים להצעיר את עצמם.
"נכון. כל העולם הולך לקראת הבנה טובה יותר של נושא תאי הגזע והשפעותיהם על הנעורים והחיוניות של העור. יש בוסט מטורף של מחקרים בנושא ותחום שלם שמתפתח של רפואה רגנרטיבית (המתמקדת בריפוי, החלפה או חידוש של תאים, רקמות או איברים. נש"ר). המחקר החדש בעצם מדגיש כי התייחסות לנושא תאי הגזע חשובה גם במהלך השימוש בתרופות ההרזיה".
האם ניתן למתן את הנזק הנגרם לתאי הגזע ואת ההשפעות שיש להם על ההזדקנות המואצת של העור?
"כן, על ידי התערבויות וטיפולים שעוזרים לעודד תאי גזע לשמור על שלמות וריכוז סיבי הקולגן וכך ליהנות מפירות הירידה במשקל בלי לשלם את המחיר האסתטי. אמנם יש מגבלות רגולטוריות על טיפול בתאי גזע, אבל יש כיום גם התקדמות לקראת פתרונות ישימים יותר".
"לתרופות ההרזיה יש השפעה ספציפית פוגענית על תאי הגזע שלנו, שהריכוז הכי גבוה שלהם נמצא בשכבת השומן מתחת לעור"

מהם הפתרונות?
"למשל, שימוש ברקמה עצמית שלנו, כי אין מגבלה רגולטורית לשאוב ולהזריק מחדש לגוף. המילה החמה ביותר היום ברפואה הרגנרטיבית היא אקסוזומים, שהם התוצר של מה שתאי הגזע מפרישים והם מכילים בתוכם את אבני הבניין של הגוף. הזרקת אקסוזומים ממקור של תאי גזע, כגון תאים עובריים, יכולה לגרום לגוף לייצר יותר קולגן ואלסטין. בעצם, ניקח חומר שמיוצר ממקור ביולוגי, אבל לא מכיל תאי גזע עם כל המגבלות והסכנות שבכך. זה הליך חוקי במסגרת מגבלות כאלו ואחרות במדינות שונות. בארץ אין עדיין אפשרות לבצע את הפעולה הזו, אבל זה עומד להשתנות עם כניסתם של אקסוזומים המיוצרים באופן מלאכותי ללא מעורבות תאים אנושיים (ביוזומים)".
3 צפייה בגלריה
  ג'ון גודמן
  ג'ון גודמן
ג'ון גודמן
(צילום: GettyImages\ Pascal Le Segretain, Kevin Winter,)

אז המסר העיקרי: אם נוטלים תרופות הרזיה צריך לשים לב לתופעות הלוואי בעור.
"כמנתח פלסטי, המסרים שלי קשורים יותר להזדקנות הפנים. אבל ברור שתהליך הירידה המואצת במשקל באמצעות זריקות הרזיה או כל אמצעי דרסטי אחר, צריך להיעשות תמיד עם בקרה וליווי מקצועי של רופא/ה ותזונאי/ת. זאת כדי שהירידה לא תגבה מחיר של ירידה במסת שריר, תחלואה נלווית כתוצאה מחסרים תזונתיים ונזקים אסתטיים של הזדקנות מואצת של הפנים.
"כדאי לעשות את התהליך תוך תיאום ציפיות בצורה בריאה ויעילה ולאו דווקא בצורה הכי מהירה. זה נכון גם לצד הרפואי וגם לצד האסתטי. המסר שלי הוא לדאוג לקצב מבוקר של ירידה במשקל לצד בחינת שילוב טיפולים שישמרו על היכולת הרגנרטיבית של עור הפנים".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button