הילד פשוט מנסה לשמור על תחושת השליטה והאוטונומיה שלו

בן ה־11 אינו מוכן להמשיך בטיפול. מה עושים?

איך מתמודדים עם ההתנגדות של הבן ללכת לטיפול,ו כיצד רותמים אותו להמשך התהליך? הפסיכולוגית שלי ואני 

פורסם:
לאחרונה, בעקבות יוזמת יועצת בית הספר, החל בני בן ה־11 ללכת לטיפול. צוות המורים הבחין שהוא מסתגר ולא משתתף בהתרחשות החברתית. לאחר שיחות ובירורים הבינו שצריך טיפול עומק שכן ההתרחקות נובעת ממנו, אך אחרי כמה מפגשים בני הודיע שהוא מסרב להמשיך ללכת לטיפול, ששום דבר בו לא חריג ושהוא אינו "דפוק". איך מטפלים בהתנגדות, ומעבר לזה, רותמים אותו לטיפול?
ד"ר סיון שרגאי, פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עונה: "התנגדות לטיפול היא תופעה שכיחה, בייחוד אצל ילדים ומתבגרים. אחת הסיבות לכך היא שלמרות הסבל והקושי שהם חווים, לא תמיד הם מבינים איך הטיפול יכול לעזור להם ומכאן גם המוטיבציה הנמוכה לקחת חלק ולהיעזר.
"כשילד מתנגד הרבה פעמים, הדבר מתקבל בקונוטציה שלילית על ידי הסביבה, אבל חשוב להבין שזו תגובה טבעית ואפילו בריאה - הילד שלך פשוט מנסה לשמור על תחושת השליטה והאוטונומיה שלו.
"למה חשוב להסתכל על ההתנגדות באופן אמפתי יותר? כי ברגע שאנחנו מנסחים את ההתנהגות של הילד שלנו כצורך בהגנה ושמירה עצמית, ולא כהתנגדות או מרדנות, זה מעביר גם לנו ההורים, וגם לילד ולסביבה, מסר אחר, אוהד ומקבל, שמנסה לרדת לשורש ההתמודדות שלו.
"נסי לערב את בנך בתהליך קבלת ההחלטות. אולי תוכלו יחד לבחור מטפל. אם בכל זאת עולה קושי לגייסו לטיפול, כדאי לפנות לייעוץ הורי"
"בנוסף, לא רק מהטיפול עצמו הוא מנסה להתרחק, אלא גם בעולם החברתי שלו הוא מצטמצם ומסתגר. כלומר, התנהגות זו היא חלק מדרכי ההתמודדות שלו עם אתגרים, להסתגר בתוך עצמו ולא להיות מעורב. אם נרצה לעזור לו בהתמודדות, חשוב שנחזק את העמדה שרואה ומבינה את הצורך שלו לקחת מרחק ומתרגמת עבורו את ההתנהגות שלו באופן מכיל, לפני שננסה להתערב. לאחר מכן יהיה חשוב לשוחח עם בנך בפתיחות ובכנות. הקשיבי לחששותיו ולהתנגדויותיו בלי לשפוט. לעתים קרובות ילדים חוששים מהסטיגמה שכרוכה בטיפול או מרגישים שזה מסמן אותם כ'שונים' כמו שתיארת. הסבירי לו שטיפול הוא כמו אימון גופני - דרך לפתח כלים ומיומנויות שיעזרו לו להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים.
"נסי לערב את בנך בתהליך קבלת ההחלטות. אולי תוכלו יחד לבחור מטפל חדש או לשקול סוגי טיפול שונים שעשויים להיות מאיימים פחות. אם בכל זאת עולה הקושי לגייסו לטיפול, כדאי לשקול לפנות לייעוץ הורי. לפעמים שינויים קטנים בדינמיקה המשפחתית יכולים להוביל לשיפור משמעותי בקשיים שעמם הילד מתמודד. בעזרת התמיכה החשובה שתוכלו לתת לו, הוא ימצא את הדרך הנכונה עבורו לצמיחה ולהתפתחות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button