נועה כוכבא עם השמלה הלאומית

בת 25 שנה מאלפי מטבעות גרוש: זו השמלה הלאומית של מלכת היופי ל"מיס יוניברס"

לרגל התחרות, שמתקיימת השנה בסימן של קיימות ואיכות הסביבה, נבחרה שמלה בת 25 שנה של המעצב שי שלום. הצטרפנו לצילומים של השמלה המיוחדת, ובדקנו מה עומד מאחורי הבחירה, ומה שירלי בוגנים ובר רפאלי, שלבשו בעבר את השמלה, מאחלות לנועה כוכבא

פורסם:
נועה כוכבא מצטלמת עם השמלה הלאומית
( כתבת וידאו: אביב וינברגר)
השנה תיערך תחרות מיס יוניברס הבינלאומית בסימן של קיימות ואיכות הסביבה. לא בכדי בחרו מארגני התחרות הבינלאומית, המשודרת מדי שנה למיליוני צופים ברחבי העולם, לחרוט על דגלם את הנושא דווקא עכשיו. אחרי שנת הקורונה נושא משבר האקלים בוער במיוחד. לתעשיית האופנה יש תרומה לזיהום כדור הארץ, מה שגורם למעצבים ולמותגים רבים לנסות לפתח חשיבה אקולוגית. בית האופנה גוצ'י מוכר פריטים שעד כה לא היו נמכרים, מקמפיינים, חלונות ראווה, תצוגות ושימושים פנימיים, באתר יד שנייה הגדול בעולם THE REAL REAL; המותג "ליוויס" השיק שירות מיחזור פריטי ג'ינס ישנים ללקוחות ולחנות יד שנייה; ומותג היוקרה "אקנה סטודיוס" הוציא קולקציות ממוחזרות שבהן נוצרו פריטים חדשים מחומרי גלם שכבר קיימים בחברה. כך גם בתחרות מיס יוניברס, שחוגגת השנה 70 שנים להיווסדה ושתתקיים באילת, חרטו על דגלם את נושא הקיימות.
שי שלום: "בחרתי להשתמש בשמלה מוכנה כדי להעביר מסר שאופנה, כשהיא טובה, לא עובר זמנה. היא ממשיכה להתקיים מעבר לזמן ולמקום, והיא גם מביאה לידי ביטוי אופנה ישראלית ושורשית"
מעצב העילית שי שלום, שנבחר לעצב את המלתחה של מלכת היופי, נועה כוכבא, בתחרות, מתחבר מאוד למסר הקיימות, והחליט השנה לקחת את השמלה הלאומית, השמלה שמייצגת את הלאום של כל מתמודדת, צעד אחד קדימה. מי שחתום על שמלת המסכות שלבשה מלכת היופי היוצאת, תהילה לוי, שעשתה כותרות בכל העולם, בחר גם השנה בקונספט ייחודי: להשתמש בשמלה קיימת ולא לייצר שמלה חדשה. השמלה המדוברת היא בת 25 שנה ומוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב בחולון בתערוכת "הנשף". היא נלבשה לראשונה על ידי שירלי בוגנים, באירוע אופנה חגיגי לציון 50 שנה למדינת ישראל. כמעט 20 שנה אחרי כן, בשנת 2015, היא נלבשה שוב על ידי בר רפאלי באירוע הגאלה של שבוע האופנה תל־אביב.
"השמלה שבחרתי להציג השנה היא שמלה שיש לה היסטוריה", מסביר שלום, "ביום ההולדת ה־50 למדינה, הופק אירוע אופנה גדול על ידי מוטי רייף. כל מעצב התבקש לעצב יצירה שנשענת על מקורות מקומיים, ואני בחרתי במטבעות גרוש שאסף אבי. 25 שנים (23 ליתר דיוק) אחרי היא נלבשת שוב בתחרות מיס יוניברס, שמתייחסת לקיימות ולאיזון משאבים. בחרתי להשתמש בשמלה מוכנה כדי להעביר מסר שאופנה, כשהיא טובה, לא עובר זמנה. היא ממשיכה להתקיים מעבר לזמן ולמקום, והיא גם מביאה לידי ביטוי אופנה ישראלית ושורשית".
3 צפייה בגלריה
נועה כוכבא עם השמלה הלאומית
נועה כוכבא עם השמלה הלאומית
נועה כוכבא עם השמלה הלאומית. " השמלה ממשיכה להתקיים מעבר לזמן ולמקום"
(צילום: איילת ארד)

בעקבות שירלי בוגנים ובר רפאלי

"אני מאחלת למלכה שלנו שתצליח, היא מהממת ואני שמחה שהיא מייצגת אותנו. הלוואי והיא תצליח, אני מחזיקה לה אצבעות ושתייצג אותנו בכבוד", מסרה בוגנים מסר מפרגן. "שיהיה לה בהצלחה, השמלה מאוד כבדה", אמרה לנו בחיוך רפאלי. "היה לי הכבוד ללבוש אותה, ומרגש לשמוע שהיא רלוונטית גם שנים אחר כך. רק מסר חברתי או סביבתי יכול לחולל השפעה כזאת. אני שמחה וגאה להיות חלק מההיסטוריה של השמלה הזו".
בר רפאלי: "היה לי הכבוד ללבוש את השמלה הזו, ומרגש לשמוע שהיא רלוונטית גם שנים אחר כך. רק מסר חברתי או סביבתי יכול לחולל השפעה כזאת"
נושא התחרות השנה הוא קיימות. זה משהו שפוגש אותך ביומיום?
בר: "מגיל 14 אני מכריחה את אמא שלי למחזר - עיתונים לפח הזה ופלסטיק לפח הזה, ועד היום אנחנו ממחזרים ואני ממש משתדלת לצרוך כמה שפחות חד־פעמי. זה אצלנו בבית".
"זאת שמלה מדהימה. כבוד גדול ללבוש אותה אחרי שתי נשים מדהימות שהצליחו בענק", מספרת לנו כוכבא. "זאת שמלה שנתפרה לפני שנולדתי ויש לה סיפור ממש יפה. אני מרגישה בת מזל ללבוש אותה. אני גם שמחה מאוד ששי בחר לי שמלה קיימת ולא חדשה, זה מעביר את המסר שחשוב לי באופן אישי, בצורה הכי טובה לדעתי. אני מתנדבת שנים בעמותות שמקדמות את נושא הקיימות, כמו עמותת 'צלול', ואני שמחה שבמיס יוניברס מקדמים את הנושא".

אלפי מטבעות גרוש

כאמור, חומר הגלם המרכזי ששימש לעשיית השמלה הוא אלפי מטבעות של גרוש, שנאספו על ידי אביו של שלום בסוף שנות ה־60 ותחילת שנות ה־70, ובהתאם לכך משקלה רב. "המשקל מתחלק בכל הגוף, אז זה לא כל כך כבד כמו שזה נשמע", מסבירה כוכבא.
שי, איך נראה תהליך עיצוב השמלה?
"היה לנו בבית אוצר, קופסה גדולה שהייתה מוטמנת בבוידעם עם אלפי מטבעות גרוש. אבי אסף אותם בשנות ה־60 וה־70. זה מטבע שכבר לא קיים ומסמל מאוד את התקופה ההיא. זה הקסים אותי כשהייתי ילד. נהגתי לפתוח את הקופסה ולבחון את המטבעות. בחגיגות ה־50 למדינה הייתי מעצב צעיר שהוזמן בפעם הראשונה להציג דגם באירוע גדול. הדרישה הייתה שיכלול אלמנטים מקומיים. מיד התחברו לי הקווים והבנתי שאני רוצה להשתמש בחומר הזה כמשאב קיים שמביא לידי ביטוי היסטוריה ישראלית מקומית ואופנה רלוונטית. עשרות שעות לקח להכין את השמלה, אני זוכר את זה טוב־טוב. כל מטבע חורר בחור אחד בחלקו העליון ונרקם בנקודה מדויקת אחת במשטח פני השמלה".
ומה אביך חושב על זה שלקחת את אוסף המטבעות שלו ועשית ממנו שמלה?
"אבי שמח מאוד בזמנו שמצאתי שימוש הולם וראוי לאוסף המשפחתי. הוא שמח בזה אז ושמח מאוד גם היום".

3 צפייה בגלריה
שי שלום
שי שלום
שי שלום. "אבי שמח מאוד בזמנו שמצאתי שימוש הולם וראוי לאוסף המשפחתי"
(צילום: עמיר צוק)

מדהים ש־25 שנים אחרי היא עדיין נראית כמו חדשה.
"זה מעיד על כך שכשמעצבים ומייצרים באיכות טובה ובעבודת יד, הפריטים נשמרים לאורך שנים ואורך חיי המדף שלהם ארוך במיוחד. זה ההבדל המהותי בין אופנה מהירה לאופנה שנעשתה בעבודת יד עם חשיבה מאחוריה. זו התייחסות אחרת לאופנה, לא כמשהו שנמדד בייצור מהיר בכמויות ענקיות ובמחיר נמוך, אלא עם תפיסה רעיונית ואיכות מעולה שיכולה להיות רלוונטית גם שנים רבות אחרי".
כמעצב, נושא הקיימות הוא משהו שחשוב לך גם ביומיום?
"בשבילי זה לא טרנד, זה מלווה אותי שנים וימשיך ללווות אותי גם בהמשך. אני בהחלט מודע ומשתמש בעקרונות הקיימות, מקפיד מאוד להשתמש בבדים ממלאים קיימים ולא מבדים חדשים שיוצרו במיוחד לעונה, כלומר, לקחת בדים שקיימים במלאי ולהשיב אותם למשהו חדש. אני נעזר המון בחברת 'קורנית', שפיתחה מכונת הדפסה מדהימה. אפשר להדפיס על בדים ישנים ולהפוך אותם לרלוונטיים לכל עונה".
תזכורת חשובה: הזדמנות הפז שלכם להצביע למלכה נועה כוכבא בתחרות מיס יוניברס! היכנסו לעמוד ההצבעה באתר מיס יוניברס ובחרו במועמדת שלנו. או הורידו את האפליקציה של מיס יוניברס והצביעו דרכה. ההצבעה נמשכת עד ה-11 לדצמבר בחצות, אז אל תפספסו את ההזדמנות להשפיע.

איפור: נטע סקלי ל- mac שיער: אבישי מסטי בגדים ותיקים: מעצב העלית שי שלום נעליים: ביאנקה טיפוח השיער: מעבדות קוסמטיקה BOKO S.Y טיפוח עור הפנים: לאונרדו קוסמטיקה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button