אם עד היום נהגתן לעשות סדר בארון, למסור את הפריטים שאתן לא משתמשות בהם לחברות ולהוריד את מה שנשאר לספסל ברחוב - אולי כדאי לשקול צעד אחר. בעקבות הזינוק העולמי בפופולריות של בגדי וינטג' ויד שנייה, התפתחה תופעה נלווית: מכירה מהארון הפרטי. זה התחיל כטרנד קטן בקרב בלוגריות אופנה, והתפתח למהפכה של ממש שמשנה את פני התעשייה. יותר ויותר נשים משתפות בעמודים שלהן טיפים למכירה מוצלחת, מציגות את "המלתחה המכניסה" שלהן ומעודדות אחרות להצטרף למגמה. יש פה הזדמנות ליצור כלכלה מעגלית וחכמה שבה אפשר לא רק לקנות אלא גם להרוויח, ובמילים אחרות: להפוך את הארון שלכן למקור הכנסה.
- לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
אבל זה לא רק עניין של כסף. הטרנד הזה משקף שינוי עמוק יותר בתפיסה שלנו לגבי צריכת אופנה. במקום לקנות ולזרוק, אנחנו לומדות להעריך מחדש את מה שיש לנו, לתת חיים חדשים לפריטים ישנים ולחשוב פעמיים לפני כל רכישה חדשה. כל זאת, כמובן, בשל המודעות ההולכת וגוברת לנזקי תעשיית האופנה המהירה.
לפי ההערכות, עד 2027 צפוי שוק בגדי היד שנייה לגדול במהירות גדולה פי תשעה משוק הבגדים החדשים ולהגיע ל-350 מיליארד דולר. אין פלא, לפיכך, שאפילו חברות אופנה מהירה כמו H&M וזארה השיקו פלטפורמות שבהן צרכנים יכולים לקנות ולמכור בגדים מהארונות הפרטיים. אפליקציית Vinted הליטאית, שממיזם קטנטן למכירת פריטים בין חברים נהפכה לפלטפורמה המובילה בתחום, מדווחת על יותר מ־45 מיליון משתמשים רשומים ברחבי אירופה, כאשר בכל דקה נמכרים בממוצע כ־300 פריטים באפליקציה. פלטפורמות נוספות כמו Depop (שנרכשה על ידי Etsy תמורת 1.6 מיליארד דולר) ו־Vestiaire Collective, מציעות גם הן הזדמנויות למכירת בגדים יד שנייה, עם דגש על פריטי מעצבים ומותגי יוקרה.
ומה קורה אצלנו? ישראל אמנם נמצאת לפחות עשור מאחור בכל הנוגע לענייני קיימוּת, אבל גם כאן כבר מתחילים לראות ניצנים של אנשים פרטיים שמוכרים בגדים מהארונות שלהם. רבים מהם אפשר למצוא בקבוצת הפייסבוק "זה לא יושב בול", שכבר מונה כ־155 אלף חברים.
אז איך הופכים את הארון למקור הכנסה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכן להתחיל.
בחרי פלטפורמה. כדאי לעשות חיפוש קצר, להיכנס לכמה פלטפורמות, להתרשם ולבחור בזו המתאימה לך ביותר. לדוגמה, Vinted מצוינת לבגדים יומיומיים, The RealReal טובה יותר לפריטי מעצבים וכן הלאה.
הגיע הזמן לצלם. צלמי תמונות איכותיות וברורות של הפריטים מכל זווית. צלמי מקרוב תגים, תפרים וכפתורים (וכאמור, פגמים אם יש כאלה). אפשרות אפילו טובה יותר מתמונות: סרטון קצר שלך לובשת את הבגד, מציגה את הפרטים הקטנים ונותנת לקונים להתרשם. את יכולה לצלם את עצמך מול מראה או לבקש מחברה שתצלם אותך.
שימי לב: אם הפריט הנמכר הוא נעליים, חשוב לצלם גם את הסוליות. הסוליה צריכה להיות במצב טוב, ולכן נהוג לציין לצד הפריט "ננעלו פעמים אחדות" או "לא ננעלו בכלל".
תמחרי את הפריטים. בדקי מחירים של פריטים דומים לשלך בפלטפורמות שבהן את מתכננת למכור. נניח שיש לך חולצת טי-שירט של להקת נירוונה, ואת רוצה למכור אותה באתר Vinted. לפני שתקבעי מחיר, היכנסי לחיפוש באתר והקלידי Nirvana T shirt. כך תוכלי לקבל מושג מה המחיר הריאלי של הפריט. גם למצב הבגד כמובן יש השפעה על המחיר: פריטים חדשים או במצב מעולה יימכרו במחיר גבוה יותר מאלה שיש להם סימני בלאי. אפשר למכור בגדים עם פגמים קטנים, אבל חשוב לציין את הפגם וגם לצלם אותו.
החליטי מה את רוצה למכור. התחילי את התהליך בעריכת סדר בארון, שלא לומר - מיון חסר רחמים. כל פריט שאת לא לובשת לפחות שנה, כל פריט שגדול עלייך או קטן עלייך, כל מה שפשוט לא עושה לך את זה - העבירי לקופסת "למכירה". הכיני רשימה של כל הפריטים שבחרת, כולל מותג, מידה ומצב כללי. זה יעזור לך להתארגן ולהעריך את הפוטנציאל של כל פריט.
אם את מתכננת למכור עכשיו, התמקדי בפריטים מתאימים לעונה הנוכחית או לעונה הקרובה. המדד פשוט - בדקי עם עצמך, האם היית קונה כרגע מעיל גדול ומחמם? אם התשובה היא לא, התמקדי בפריטים קצרים. טיפ נוסף: בדקי מה נמכר כרגע בחנויות ונסי למכור פריטים דומים במחיר אטרקטיבי.
ספרי את הכסף. כמה אפשר להרוויח? אין כאן תשובה חד־משמעית, והרווח שלך תלוי במספר הבגדים שתמכרי, במותג שלהם, ברמת הנחשקות שלהם וברמת ההשקעה שלך בפרסום ובחשיפה. בהערכה כללית, תוכלי להרוויח בממוצע בין 200 ל־1,000 שקל בחודש ממכירת בגדים בסיסיים לא ממותגים (לפי ממוצע של 50 שקל לפריט), וממכירה של בגדים ממותגים תוכלי להגיע בממוצע לרווחים של 2,000-5,000 שקל בחודש (לפי ממוצע של 1,000 שקל לפריט).
טפחי קהל לקוחות. מומלץ להציע הנחה של 10% לקונים שרוכשים כמה פריטים או לקונים חוזרים.
תני עבודה ברשתות. כדי להגדיל את החשיפה, העלי את הפריטים העומדים למכירה גם לחשבונות שלך באינסטגרם, בטיקטוק או בפייסבוק.
גם האריזה חשובה. תדאגי לארוז את הפריט שמכרת בצורה נעימה ואסתטית, ושקלי להוסיף טאץ' אישי כמו פתק עם כמה מילים או מתנה קטנה. בתחום האופנה המקיימת נהוג לארוז בשקית או בקופסה שכבר השתמשת בה בעבר. כדאי ליידע את הקונה שהחבילה בדרך אליה.
הגיבי במהירות. זה אולי הטיפ הכי חשוב שתקבלי כאן: אל תעלי פריט ותיעלמי! עני על שאלות של קונים פוטנציאליים במהירות ובחביבות. הקונים רוצים מידע מהיר ומדויק. עני על כל שאלה שמתעוררת, גם אם היא נראית לך טריוויאלית או מציקה במיוחד.
צייני את אופן התשלום. הדרך הפשוטה ביותר היא באמצעות אפליקציות תשלום כמו ביט או פייבוקס. אם הקונה היא מחו"ל, אפשר לקבל תשלום דרךPayPal או דרך העברה לחשבון הבנק. נהוג (וגם מומלץ) לקבל את התשלום ורק לאחר מכן לשלוח את החבילה.
בחרי אופציית שילוח מועדפת. לפנייך שלוש אפשרויות מרכזיות:
איסוף עצמי: את קובעת עם הקונה איסוף בנקודה שתחליטי עליה. זה יכול להיות מהמשרד, מהבית או מכל מקום אחר שנוח לך ולקונה.
משלוח: דרך חברות הפצה כמו "צ'יטה" או "גט". משלוחים בתוך ישראל דרך חברת הפצה עולים כ־25-35 שקל, תלוי במשקל החבילה ובמרחק שאליו היא נשלחת. משלוח לחו"ל יעלה מן הסתם יותר.
דואר רשום: הדרך המועדפת עליי אישית. משלוח למיקומים קרובים יכול לעלות גם 12 שקל (ועד 35 שקל למיקום רחוק).
לרוב נהוג להוסיף את עלות המשלוח/ הדואר הרשום למחיר הפריט (כלומר, הקונה הוא שמשלם עליה). אם בחרת באחת האופציות האלה, צייני את הסכום באופן ברור לצד מחיר הפריט.
העלי את הפריטים לאתר. כתבי תיאור מדויק ומפורט של כל פריט, כולל המידה, הצבע, סוג הבד, המצב שלו והסיבה למכירתו. זה המקום להיות יצירתית: רוצה שיתחברו לבגד שלך? ספרי איפה רכשת אותו ומתי הלכת איתו ("החולצה הזו נרכשה בחנות מעצבים בלונדון והיא הייתה לי מעולה לפגישות עבודה").
הכתבה פורסמה במגזין "לאשה"
פורסם לראשונה: 08:47, 21.11.24