אין בו שום היבט רוחני, לא הטפה לחשיבה חיובית וגם לא טכניקות להעלאת מצב הרוח. הספר Good Energy שיצא לאור בימים אלה בארצות-הברית וכבר טיפס לראש רשימות רבי-המכר, עוסק באנרגיה במובן הפיזי הבסיסי ביותר - הכוח של תאי הגוף לבצע את עבודתם כראוי ולשמור אותנו בריאים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
את הספר, שכתבה ד"ר קייסי מינס, רופאה מנתחת, בוגרת סטנפורד, שמתמחה כיום בבריאות מטבולית, היא מקדישה לאמה, גייל, שנפטרה במפתיע בגיל 71 מסרטן הלבלב. סימני האזהרה, אומרת מינס, היו שם כל הזמן - לחץ דם גבוה, מדדים גבוהים של כולסטרול וטריגליצרידים, טרום-סוכרת - אבל המערכת הרפואית ראתה בהם דבר נורמלי לאישה בגילה והסתפקה במתן תרופות לכל החיים. את מה שלא הספיקה להעביר לאמה, רוצה ד"ר מינס לחדד בספר שלה: המחלות הכרוניות שמהן סובלים רבים כל כך באוכלוסייה צריכות לשמש סמן אזהרה לבעיה בבריאות המטבולית שלנו - הדרך שבה תאי הגוף השונים הופכים את המזון שלנו לאנרגיה הדרושה לפעולתם.
3 צפייה בגלריה
אנרגיה
אנרגיה
מילת המפתח לאנרגיה היא מיטוכנדריה
(צילום: shutterstock)
"אמי סבלה מבעיות השמנה, אבל פרט לכך הייתה אנרגטית ונראתה צעירה לגילה", כותבת המחברת. "המקרה שלה הוא רק דוגמה למה שקורה בכל יום למיליוני אנשים. אני כותבת את הספר כי הסיפור שלי רלוונטי לכל אחד. המחלות הן תוצאה של הבחירות שאנו עושים בכל יום מחדש. יש לנו 200 סוגים שונים של תאים בגוף, וכשאנרגיה שלילית מופיעה בסוגי תאים שונים - סימפטומים שונים צצים. אם, למשל, תאים בשחלה סובלים מגירעון אנרגטי, זה עלול להתבטא בתופעה של שחלות פוליציסטיות ולפגוע בפוריות. בעיה אנרגטית בתאי המוח יכולה להתבטא בדיכאון, בשבץ, בדמנציה, במיגרנה או בכאב כרוני. המחקר העדכני מראה שכל אחד מהמצבים קשור ישירות לעניינים מטבוליים - לבעיה בדרך שבה התאים שלנו יוצרים אנרגיה. אם תתעלמו מסימנים מינוריים היום, הם יצעקו בקול רם יותר בעתיד".
ד"ר מינס משתייכת לגל הולך וגדל של רופאים שיוצאים מתוך המערכת הרפואית הממסדית ומחפשים פתרונות שלא מתמקדים במחלה אחת אלא באיכות חיים כוללת. "רוב חיי הבוגרים הייתי חסידת מערכת הבריאות המודרנית", היא כותבת. "הייתי מצטיינת בסטנפורד בגיל 25, מנתחת אף־אוזן־גרון בגיל 26 וזכיתי בפרסי מחקר בגיל 30. הצגתי בוועידות, כתבתי בעיתונים והייתי גאוות המשפחה. אבל התחלתי לראות כמה הטיפול המקומי שלי לא באמת משפר את בריאות האנשים. המטרה המרכזית בקריירה הקודמת שלי הייתה להיהפך לטובה יותר ויותר בטיפול באיבר קטן יותר ויותר של הגוף. ראיתי מטופלים רבים שכמו אמי התייעצו עם המון מומחים שונים, כל אחד בתחומו, במקום שמישהו יטפל בהם בצורה כוללת וינסה להבין את שורש הבעיה.
"אחרי שעזבתי את העבודה כמנתחת, יכולתי להתעמק בערוצים נוספים כמו ביוכימיה תזונתית, ביולוגיית תאים, רפואה פונקציונלית, ולהרחיב את הבנתי על בריאות ומחלה", מוסיפה ד"ר מינס, "דברים שלא לומדים בבתי הספר לרפואה. הכרתי עשרות רופאים שכמוני עזבו מוסדות יוקרתיים בניסיון למצוא פתרונות טובים יותר ובאמת לרפא במקום לנהל מחלות. בקליניקה הפרטית שפתחתי בפורטלנד טיפלתי בחולים שסובלים ממצבים כרוניים ממקום אחר של רמת האנרגיה הבסיסית בתא. הכוונה היא לתת לתאים את מה שהם צריכים, כדי לעשות את העבודה שלהם ולהסיר את מה שחוסם אותם, תוך שימת דגש על שינויים תזונתיים ואורח חיים".
הכירו את מילת המפתח בבריאות המטבולית שלכם: מיטוכונדריה - תחנת הכוח של התא - החלק שתפקידו העיקרי הוא להפוך את אנרגיית המזון לאנרגיה תאית. הפעולה מתבצעת באמצעות ייצור מולקולת ATP, המאפשרת אגירה ושחרור של אנרגיה בתא, תוך שימוש באנרגיה לצורך תהליכים ביוכימיים שונים. באופן נורמלי, שומן וגלוקוז שמתפרקים מהמזון יועברו למיטוכונדריה שתהפוך אותם ל־ATP. אבל כשזה לא קורה, החומרים האלה מאוחסנים כשומנים פוגעניים בתוך התא.
ההשפעות הפוגעניות יוצרות שלוש בעיות תפקודיות בגוף, שהולכות ומסלימות:
תפקוד מיטוכונדרי לקוי: התאים לא יכולים לייצר אנרגיה בצורה מיטבית כי הם מלאים ב"זבל" מהסביבה, ולכן יש פחות ייצור ATP ויותר אחסון שומן בתאים, שחוסם תפקודים תאיים נורמליים.
דלקתיות כרונית: הליקוי המיטוכונדרי מתפרש על ידי המערכת החיסונית כאיום, והגוף מגיב בייצור נוגדנים עצמיים שמביאים למצב של דלקתיות כרונית בגוף.
דחק חמצוני: הפגיעה מביאה לייצור רדיקלים חופשיים שפוגעים עוד יותר בתפקוד התאים.
כמי שדוגלת בהסתכלות כוללת על הגוף, ד"ר מינס מתחקרת את המטופלים שלה. "גם אם באים אליי עם בעיה מסוימת, כשצוללים לעומק מוצאים שיש להם עשרה או יותר סימפטומים או מצבים שהרופאים שלהם קראו להם 'נורמליים'. זה יכול לכלול: כאב בצוואר, זיהומי סינוסים עונתיים או התקררויות חוזרות, אקזמה, גירוד באוזניים, כאב בגב התחתון, אקנה, כאבי ראש, שיעול כרוני, קשיים להירדם, סימפטומים של PMS (תסמונת קדם־וסתית) ועוד. שום דבר מהם אינו נורמלי. אפשר, וצריך, להרגיש טוב - מנטלית ופיזית - רוב הזמן. כל כך נרמלנו את מה שד"ר מארק היימן קורא FLC - Feel Like Crap - שקשה לתאר את חיינו בלי זה. כל אחד מהסימפטומים האלה הוא סימן מהגוף שהתאים לא מקבלים את מה שהם צריכים ויכולים להשתפר על ידי טיפול בבעיות התפקודיות של המיטוכונדריה, הדלקתיות הכרונית והדחק החמצוני, באמצעות שינויים בתזונה ובאורח החיים. הגוף מדבר אלינו וצריך להקשיב לו".
מעבר לסימפטומים, יש גם מדדים קלים שאפשר לבדוק, שהם כמו נורות האזהרה ברכב של "בדוק מנוע". תסמונת מטבולית מוגדרת כשיש שלושה או יותר מהדברים הבאים:
סוכר: רמה של 100 מ"ג או יותר
רוחב מותניים: יותר מ־89 ס"מ לנשים ו־101 לגברים
כולסטרול טוב (HDL): פחות מ־40 לגברים ופחות מ־50 לנשים
טריגליצרידים: 150 או יותר
לחץ דם: 130/85 או יותר
עקרונות הטיפול שמציעה ד"ר מינס לבריאות מטבולית אופטימלית מתמקדים קודם כול בשינויים תזונתיים. "המזון הוא שקובע את המבנה ואת התפקוד של התאים והמיקרוביום שלנו. מזון מעובד הוא הגורם המרכזי לבעיות. פרט להוצאתו מהתפריט, חשוב להגדיל את כמות הסיבים במזון, שומן אומגה 3 ומזונות מותססים".
האכילה, מדגישה מינס, צריכה להיות כזאת שמווסתת את רמות הגלוקוז בדם, וזאת אפשר לעשות בין היתר על ידי צמצום חלון זמן האכילה, צירוף חלבון, שומן או דגן לכל פחמימה שאוכלים, כדי להאט את תהליך העיכול ועוד.
3 צפייה בגלריה
מזון מעובד
מזון מעובד
תוציאו את המזון המעובד מהתפריט שלכם
(צילום: shutterstock)
פרט לשינויים בהרגלי התזונה חשוב לכבד את השעון הביולוגי הפנימי שלנו, תוך הגנה על המקצב הסירקדיאני (מקצב היממה המווסת את מחזור השינה והערות), להקפיד על תנועתיות לאורך כל היום, לחשוף את הגוף לסביבות קור וחום קיצוני ולמצוא את הטכניקה שעובדת לכן להפחתת הסטרס.
ד"ר מינס ממליצה לעקוב אחרי שינוי הרגלי החיים באופן יומיומי, בעזרת אפליקציות ואמצעי ניטור שונים שעוקבים אחרי צריכת האוכל, רמות סוכר, שינה ופעילות ספורטיבית.
תזונה
* להימנע מסוכרים מעובדים מוספים.
* להימנע מדגנים מעובדים.
* להימנע משמנים צמחיים תעשייתיים.
* לאכול יותר מ־50 גרם סיבים ביום.
* לאכול שלוש או יותר מנות של מזונות פרוביוטיים ביום (כמו יוגורט, כרוב כבוש, מלפפונים חמוצים, קימצ'י).
* להגדיל את הכמות של אומגה 3 למינימום של 2 גרם ביום.
* לגוון בצריכה של סוגי מזון מהצומח כדי להגדיל את כמות נוגדי החמצון.
* לאכול לפחות 30 גרם חלבון בכל ארוחה, עד לכמות של 90 גרם ביום לפחות.
* להיצמד לחלון זמן אכילה (מומלץ 14-10 שעות ביממה).
* לתרגל אכילה מודעת - לשים לב למה שאוכלים וכמה.
תנועה
* לבצע פעילות בעצימות מתונה לפחות 150 דקות בשבוע.
* לעשות אימון התנגדות שלוש פעמים בשבוע.
* ללכת 10,000 צעדים ביום.
* לנוע כמה שיותר במהלך כל היום.
3 צפייה בגלריה
אישה מבצעת הליכה כפעילות גופנית
אישה מבצעת הליכה כפעילות גופנית
חשוב ללכת כ-10,000 צעדים ביום
(shutterstock)
שינה
* לישון שבע-שמונה שעות בלילה.
* לתזמן ככל האפשר את השינה ואת ההתעוררות לשעות קבועות.
בריאות רגשית
* לעשות מדיטציה יומית.
* לקרוא ספרי השראה.
אור
* למקסם את החשיפה לאור שמש בשעות היום.
* לצמצם את החשיפה לאור כחול בלילה.
טמפרטורה
* להיחשף לחום (כמו סאונה) למשך שעה בשבוע במצטבר.
* להיחשף לקור (כמו מקלחת קרה או אמבטיית קרח) לפחות 12 דקות בשבוע במצטבר.
ניקוי רעלים
* להקפיד על שתיית מים נקיים מטוהרים.
* להשתמש במוצרים טבעיים לניקוי אישי ולניקוי הבית.
* לשהות בטבע ארבע שעות בשבוע לפחות.
הכתבה פורסמה במגזין "לאשה"