במופע הסטנדאפ שלה, ליטל שוורץ מודה שהיא לא מצליחה להבין אמהות שבוגדות. "מאיפה יש להן כוח?" היא תוהה. "אני, אם אני אבגוד עם מישהו, זה יהיה רק בשביל לנמנם אצלו איזה שעתיים".
עוד כתבות למנויים:
אבל יש, מתברר, גם נשים שהן ההפך הגמור. כאלה שלא רק שישמחו למאהב בנוסף לבעל - אלא שאף יעדיפו שיהיה להן יותר מבעל אחד. זה בדיוק המצב עם קניה סטיבנס (48), שנשואה לשני גברים כבר כמה שנים טובות ומתגוררת עם שניהם תחת קורת גג אחת.
בעלה הראשון הוא קרל סטיבנס (52), מהנדס וכלכלן בהכשרתו. הם נשואים זה 26 שנה והורים לשלושה ילדים בוגרים (25, 22, 18). בעלה השני הוא טייגר מונסטון (40), איש השקעות, שאותו הכירה לפני למעלה מעשור, אז היה גרוש טרי ואב לילד (היום בן 15). "יש בי צדדים רבים", מכריזה קניה, המתגוררת עם הבעלים שלה ביוסטון, ארצות-הברית. "קרל עונה על חלק מהם, בין היתר על הצד הפילוסופי והרוחני שבי. יש לנו שיחות עמוקות מאוד, אבל יש בי גם צדדים אחרים שמחפשים אחר ריגושים, חוויות, טיולים - ועל הדברים הללו עונה טייגר".
''דרוש בעל נוסף'' - טריילר
את ההסבר הזה מספקת קניה בפרק שפותח את סדרת הריאליטי Seeking Brother Husband ("דרוש בעל נוסף"), שתעלה אצלנו ב-18 במאי בערוץ דיסקברי+ ללקוחות yes ו-STINGTV. מדובר בסדרה בת שישה פרקים, שאמורה לספק תמונה הפוכה לסדרה ששודרה באותו ערוץ ב-2018 בשם Seeking Sister Wife - שעקבה אז אחר גברים שנשואים ליותר מאישה אחת. בנוסף לקניה, התוכנית הנוכחית עוקבת אחר שתי נשים נוספות שבחרו בשיטת חיים דומה, ועוד אישה אחת שמעוניינת לעשות זאת אך בעלה הטרי עדיין מתלבט.
אבל בעוד שבפרק הפתיחה נראית קניה כשהיא יושבת בין שני בעליה על הספה בדירתם, מניחה את ידה האחת על רגלו של קרל ואת ידה השנייה על רגלו של טייגר, הרי שבריאיון שאני עורכת עם השלישייה באמצעות זום לרגל עליית הסדרה, קניה וטייגר מופיעים על מסך אחד, בעוד שקרל מופיע על מסך אחר – מה שאומר שהוא לא נמצא איתם כעת באופן פיזי. האם יש סיבה לדאגה? האם אחרי כל השנים הללו – דווקא כעת החלו צרות בגן עדן? כשאני מביעה את החשש שלי השלושה מיד צוחקים: "את פשוט תצטרכי להמשיך לצפות בכל הפרקים", הם אומרים.
כך או כך, השלישייה הזו שמחה מאוד להרחיב על הקשר השנוי במחלוקת שלה, ולא פלא: מתברר שעוד הרבה לפני שלוהקו לתוכנית הם כבר הפכו למפורסמים בארצות-הברית. לאורך השנים, הזוג הוותיק מהשלישייה, קניה וקרל, הוציאו סדרת ספרים בנושא יחסים פתוחים, ואף הקימו עסק בשם "האקדמיה לאהבה מתקדמת", שכולל בין היתר סדנאות ל"אהבה מודרנית" שהם מעבירים באופן אישי, ובנוסף הכשרת מאמנים בשיטות שפיתחו בכל הקשור לתקשורת, סקס, טנטרה ועוד. "הרגשנו שאנחנו כל כך נהנים מסגנון החיים שלנו, שאנחנו רוצים לעזור לאחרים שרוצים גם הם להתנסות", מסבירה קניה.
עד כמה שקשה לדמיין את זה כרגע, בהתחלה גם קניה וקרל היו זוג מונוגמי טיפוסי. הם נפגשו לראשונה לפני 27 שנה, כששניהם למדו באוניברסיטת הווארד בוושינגטון – היא פסיכולוגיה והוא כלכלה. הם מספרים שעבור שניהם זו הייתה משיכה ואהבה ממבט ראשון: "חודשיים לאחר מכן כבר התארסנו", מספרת קניה. "במקביל עברנו לגור ביחד, ופחות משנה אחרי זה התחתנו".
אלא שבשלב מסוים הזוגיות האידילית התנפצה – ודווקא לא בגלל קניה. היה זה קרל שאחרי 11 שנות נישואים התוודה שהתאהב במישהי שהכיר בעבודה. קניה, שהיום נשמעת האישה הכי פתוחה בעולם, ממש לא קיבלה את הידיעה בחום. "נדהמתי ורתחתי", הודתה בריאיון שנתנה ב-2017 ל"דיילי מייל". "אבל במקום להחליט מיד ששוברים את הכלים ונפרדים, אני וקרל ניהלנו שיחות בעניין. קרל אמר בהתחלה שהוא מעוניין בפוליגיניה - קשר שבו הגבר מנהל מערכת יחסים עם יותר מאישה אחת. לזה סירבתי בתוקף. הרגשתי שאם לגבר מותר יותר מאישה אחת, אז גם לאישה מותר להיות עם כמה גברים במקביל".
2 צפייה בגלריה
מימין: קרל סטיבנס, קניה סטיבנס וטייגר מונסטון
מימין: קרל סטיבנס, קניה סטיבנס וטייגר מונסטון
מימין: קרל סטיבנס, קניה סטיבנס וטייגר מונסטון
(צילום: באדיבות דיסקברי+)
השניים סיפרו באותו ריאיון כי זה היה תהליך ארוך. קרל התקשה בהתחלה עם המחשבה שגם לקניה יהיה מאהב משלה, אבל ככל שהירהר בכך, הבין שזה אכן הכי הגיוני, כי מערכת יחסים אמורה להיות שוויונית. ועדיין, גם אז אף אחד מהם לא מיהר לצאת עם מישהו נוסף. רק כעבור שנתיים החליטו שהגיע זמנם לקפוץ למים, ושקניה תעשה זאת ראשונה. "בדייט הראשון שלי הרגשתי כאילו אני בוגדת בבעלי", סיפרה קניה. "אנחנו חיים בתרבות מערבית שבה לא מצופה שאישה נשואה תחשוק בצורה מינית בגברים אחרים. זה נחשב לטאבו. היה לי קשה לשבור בהתחלה את כל המוסכמות שהרגילו אותי לחיות לפיהן".
אבל ככל שהיא יצאה יותר ויותר לדייטים, היא הצליחה להשתחרר מהדפוסים הישנים, עד שלפני עשור פגשה כאמור את טייגר, מי שהפך לבעלה השני. "הייתי במסיבת האלווין", סיפרה על ההיכרות הראשונית. "טייגר היה מחופש לשחקן הגולף טייגר וודס, ונמשכתי אליו מהרגע הראשון שראיתי אותו".
אחרי חמש שנים שבהן יצאה עם טייגר, שבמהלכן גם הכירה אותו לקרל ולילדיה, היא הציעה שטייגר יעבור לגור איתם. "בשנים הראשונות גרנו כולנו בקליפורניה יחד עם הילדים שלנו", מספרת קניה בריאיון הטרנס-אטלנטי ל"לאשה". "עד שבשלב מסוים הילדים גדלו, יצאו מהבית, והחלטנו שלושתנו לעבור יחד לדירה ביוסטון".
קרל, זה לא מעליב שקניה אומרת שיש לה צרכים שאתה לא יכול לספק? שהיא צריכה עבורם גבר אחר? "זה לא מעליב אותי בכלל. לקניה יש צרכים רבים, וברור לי שאני לא יכול לספק את כולם. אני לא בטוח שקיים גבר אחד בעולם שיכול לעשות את זה, בדיוק כמו שלא קיימת אישה אחת שיכולה לספק את כל צרכיי. במקום להיעלב מזה, אני דווקא מעריך מאוד את הכנות שלה. היא לא מהססת לומר בדיוק מה היא מרגישה ומה היא צריכה".
קניה, יש נשים שבקושי מצליחות לשרוד עם בעל אחד בבית. למה את מעדיפה שניים? "הסיבה שלנשים רבות קשה לגור אפילו עם בעל אחד, היא כי להן ולבעלים שלהן יש הרבה מריבות וויכוחים. אבל אני וקרל פיתחנו כלים נהדרים לתקשורת. לכן לי אין ויכוחים ומריבות עם הבעלים שלי. אני לא סובלת מאותן בעיות שזוג ממוצע סובל מהן, כאלה שהופכות את המגורים המשותפים שלהם לקשים ומאתגרים".
אז בואי נדבר רגע על היתרונות: מעבר לגיוון יחסי המין - אילו עוד פלוסים יש בלהיות נשואה לשניים? "הבעלים שלי יכולים לעשות את כל המטלות הפיזיות בבית בקלות! אם למשל צריך להרים את הטלוויזיה, שני הבעלים מרימים אותה יחד ולאף אחד מהם לא נתפס הגב (צוחקת). חוץ מזה, הילדים שלי מקבלים שני אבות, ובעיניי זה כיף גדול".
איך באמת הילדים שלכם קיבלו את החדשות בזמנו? קרל: "הם הגיבו לזה בצורה מצוינת. כשהושבנו אותם ואמרנו שיש לנו משהו להגיד להם, הם פחדו נורא שאנחנו עומדים להגיד שאנחנו מתגרשים. ולכן, כשהם ששמעו שזה לא המצב, הם שמחו מאוד. יש להם הרבה חברים שההורים שלהם התגרשו, והם היו מאושרים מהעובדה שאני ואמא שלהם מצאנו פתרון שמאפשר להישאר ביחד ולשמור את המשפחה שלמה. עם השנים, הם גם נהנו מכל היתרונות - מהעובדה שהם חיים לצד עוד מבוגר שאוהב אותם ושאכפת לו מהם".
קניה: "הם אוהבים את זה כי יש להם עוד אבא לבקש ממנו כסף" (צוחקת).
קניה, את נישאת לקרל בחתונה מסורתית. בהתחשב בכך שאת קוראת לטייגר "בעל", זה אומר שהתחתנת גם איתו? "אני לא יכולה להרחיב על זה, כי זה לעשות יותר מדי ספוילרים לתוכנית. אבל כן, אני בהחלט יכולה לומר שגם הוא נחשב לבעלי".
טייגר, כשפגשת לראשונה את קניה, עוד היית רגיל ליחסים מונוגמיים. איך הגבת כששמעת שהיא נשואה ושגם אין בכוונתה להיפרד מבעלה אלא לצרף אותך כתוספת? "בהתחלה היה לי קשה מאוד עם זה. אבל התאהבתי בקניה, ובהמשך פגשתי את קרל ונוכחתי לדעת עד כמה הוא בן אדם חכם, מדהים ואוהב. הוא בעצם זה שגרם לי להבין שיש יותר מדרך אחת לנהל מערכות יחסים. ביני ובין קרל יש קשר מצוין".
קרל: "הקשר ביני ובין טייגר הוא כמו של אחים. אכפת לי ממנו מאוד ואני מאמין שאכפת לו ממני מאוד. אנחנו מסוגלים לדבר על הרבה דברים ולתמוך אחד בשני, גם בכל מה שקשור לקשר שלנו עם קניה, אבל גם בדברים שמעבר. אני מרגיש שזה לגמרי יתרון שאני יכול לגור בבית עם עוד גבר שאני יכול לדבר איתו, להיעזר בו, ושיהיה חבר שלי".
ומעולם לא קינאת בו? "הרגשתי קנאה בשלב שבו קניה הציעה שהוא יעבור לגור איתנו. זה היה עבורי תהליך לא פשוט והייתה דרושה לכך תקופת הסתגלות. אבל בסופו של דבר התמקדתי בעובדה שמדובר במישהו שקניה אוהבת מאוד ושאוהב אותה מאוד".
בפרק הראשון של הסדרה הצופים מבינים שבדירתם החדשה ביוסטון (שאליה עברו לפני שנה), קניה החליטה לחלוק את חדר השינה שלה עם טייגר, בעוד שקרל נותר לבדו בחדר שינה אחר. יותר מזה: קניה גם לא מסתפקת בשני הבעלים הנוכחיים שלה, אלא ממשיכה לצאת לדייטים עם גברים נוספים, ולא שוללת שיהיה לה גם בעל שלישי בעתיד. ואם אתן תוהות איך הבעלים שלה מקבלים את זה ברוח טובה כל כך, אז זה המקום לציין ששני הבעלים אמנם חולקים קורת גג רק עם אישה אחת, אבל זה לא אומר שיש להם מערכת יחסים רק איתה, כפי שהסדרה מציגה. ממש ממש לא.
קרל, כזכור, היה הראשון שרצה לפתוח את היחסים שלו עם קניה. הוא אמנם נתן לה להתנסות ראשונה, אבל לא זנח לרגע את כמיהתו הראשונית, ובמהרה גם הוא החל לצאת עם נשים אחרות. לפי ראיונות שנתנו השניים לכלי התקשורת בארצות-הברית, גם לקרל יש "רעיה" נוספת כבר כמה שנים טובות, רק שהיא גרה בבית אחר. "מהר מאוד הבנתי שלי מתאים לגור בבית רק עם אישה אחת. זה יותר מדי עבורי לגור עם שתי נשים", מסביר קרל.
גם טייגר לא מתבודד חלילה, ולו, מתברר, יש מערכות יחסים עם לא פחות מארבע נשים נוספות במקביל. אבל גם הוא, כמו קרל, מעדיף לגור עם אישה אחת, "כדי שאוכל לתת לה את מלוא תשומת הלב שלי כשאני איתה. אני חושב שאם הייתי גר עם שתי נשים במקביל, היה לי קשה מאוד לתמרן את זה".
אז כן. יוצרי התוכנית הבינו כפי הנראה ש"פוליאנדריה", מצב שבו אישה נשואה לכמה גברים במקביל, כשהגברים עצמם לא יוצאים עם נשים אחרות - הוא דבר נדיר במיוחד. ולכן, למרות שזה היה אמור להיות במקור הפורמט של התוכנית, הם החליטו להתפשר וללהק אליה את השלישייה מיוסטון, שאינה חיה על פי חוקי הפוליאנדריה באופן מוחלט. "אנחנו פחות עסוקים בלהגדיר את עצמנו כפוליאנדרים או כפוליאמורים", אומר קרל בריאיון איתי. "אנחנו רואים את עצמנו בעיקר כבני אנוש מתקדמים".
2 צפייה בגלריה
פוליאנדריה
פוליאנדריה
פוליאנדריה נחשבת לתרחיש נדיר
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
קרל, אגב, כל כך מאמין בקדמה, שלדעתו זה רק עניין של זמן עד שרוב האוכלוסייה המערבית תאמץ סגנון חיים דומה: "מחקרים מראים שיחסים פוליאמוריים עולים בקצב שיא בארצות-הברית. הרבה אנשים עושים מזה עניין, אבל הם לא מבינים שמדובר בתהליך. אני מאמין שעד 2050 יחסים כאלה ייחשבו לנורמליים בדיוק כמו מונוגמיה".
ועדיין, קניה, מדוע לדעתך "פוליאנדריה", בניגוד ל"פוליגיניה", היא דבר כל כך נדיר? "את צודקת. היום בהחלט אפשר למצוא יותר מערכות יחסים שבהם הגבר נמצא עם כמה נשים במקביל, שהן עצמן לא נמצאות בקשר עם גברים אחרים. לעומת זאת, אין הרבה מקרים שבהם האישה נמצאת במערכת יחסים עם כמה גברים, שלהם אין קשר עם אף אחת אחרת מלבדה. למה? באופן אישי, אני ממש לא הייתי רוצה שהגברים שלי יהיו רק איתי, ולדעתי רוב הנשים מרגישות וחושבות כמוני. וזו בדיוק הסיבה שפוליאנדריה היא תופעה נדירה. כי לנו הנשים פשוט קל יותר לשחרר. אנחנו לא מרגישות צורך שתהיה לנו בעלות על הגברים שלנו".
אז לך אין צורך בבעלות. מצד שני, גם שני גברים לא מספיקים לך. "נכון מאוד. אני ממשיכה לצאת לדייטים ובהחלט לא פוסלת שיהיה לי גם בעל שלישי. בעיניי אין גבול למספר הפרטנרים שבן אדם יכול לאהוב".
קרל וטייגר, אם קניה תאמר לכם שהיא רוצה שעוד "בעל" יעבור לגור איתכם, זה באמת יהיה בסדר מבחינתכם? קרל: "כל עוד שלושתנו ננהל שיחה פתוחה שבה כל אחד יוכל לבטא בדיוק מה הוא מרגיש, אז בטח לא נשלול. בסופו של דבר, אני לא מאמין בהצבת גבולות. אנחנו לא יכולים להגביל את מספר האנשים שאנחנו יכולים להתאהב בהם או רוצים להינשא להם".
לצד הפרסום הרב שכבר זכיתם לו בארצות-הברית, מן הסתם נחשפתם גם להרבה ביקורת. קרל: "נכון. הרבה אנשים אומרים שהכול קשור לסקס, תוהים למה אנחנו לא מתגרשים וזהו, או מאשימים אותנו שאנחנו מתסבכים את הילדים. אבל אנחנו בסדר עם הביקורת, כי אנחנו מבינים שאנחנו חיים בתרבות שעדיין דוגלת במונוגמיה, ולכן לאנשים קשה מאוד להבין זאת. אנחנו חיים בעולם שבו אתה צריך לעזוב את הפרטנר שלך אם אתה מתאהב במישהו נוסף או לפרק את המשפחה שלך אם אתה מרגיש שלא כל הצרכים שלך נענים. אנחנו לא רואים את עצמנו כחלק מהתרבות הזאת, ולכן זה לא מפריע לנו. אנחנו לא לוקחים את הביקורות הללו באופן אישי".
קניה, למה היה לך כל כך חשוב לפרסם את היחסים שלכם בפומבי, כולל לככב עכשיו בתוכנית הנוכחית? "כדי לעורר פתיחות ומודעות. פעם היו מעלים על מוקד נשים שהעזו לחשוף שיש להן תשוקות ויצר מיני. למרבה הצער, גם היום, בחברה המערבית שלנו, במקומות רבים מצפים מהאישה לשבת בבית ולציית לפקודות. אסור שלנשים יהיה ליבידו, ועל אחת כמה וכמה, אסור שנשים נשואות יחשקו בגברים אחרים. אני מעולם לא הסכמתי עם זה וחשוב לי להעביר את המסר שלי גם לנשים אחרות: אנחנו חכמות, יצירתיות ואינטליגנטיות מספיק כאינדיבידואליות, כדי לעשות את הבחירות האישיות שלנו. אנחנו נולדות חופשיות וזכאיות לייצר לעצמנו את העולם שעובד הכי נכון עבורנו ועבור הילדים שלנו".
הכתבה פורסמה במגזין "לאשה"