שלוש שנים לפני הפסקת המחזור החודשי, איריס (53), מתכנתת מנתניה, הייתה בנקודת שיא בחייה מבחינה מינית. "תחושת המיניות והנשיות שלי הייתה בשיאה כמו שלא הכרתי מעולם", היא מספרת. "החשק המיני שלי היה אדיר והיו לי אורגזמות מטורפות, ברמה שלא ידעתי שיש דברים כאלה. הרגשתי שאני עדיין נראית בת 30, הבטן שלי הייתה שטוחה, העור שלי היה חלק, והיו לי אנרגיות להוציא לפועל את כל התוכניות שלי. אמרתי לעצמי: איזה יופי, איזה כיף להתבגר!".
עוד כתבות למנויים:
אבל אז הכול השתנה, ואיריס, נשואה ואם לשלושה (24, 22, 18), נאלצה להתמודד עם המציאות המוכרת לנשים רבות בגילה. "לפני שנה וחצי הפסיק לי המחזור. אף אחד לא יכול היה להכין אותי לנפילה כל כך חזקה, בכל התחומים. זה לא קרה בבת אחת, אבל לאט לאט התחילו כל מיני תסמינים: הבטן התחילה להתנפח, והקילוגרמים הצטברו מחודש לחודש, בלי קשר לתזונה או לפעילות הגופנית שעשיתי. ממידה 38 עליתי ל-40 ואחר כך ל-42.
"אני מסתכלת במראה וזה לא אותו אדם: הפנים נפלו כלפי מטה והעור לא חיוני. האנרגיה ירדה לאפס והבטרייה שלי נגמרת מהרגע שאני פותחת עיניים בבוקר. שינה לא פותרת את העניין, כי יש גם הפרעות שינה: או שאני לא נרדמת או שאני נרדמת ומתעוררת שלוש פעמים בלילה".
"לפני הפסקת המחזור החשק המיני שלי היה אדיר והיו לי אורגזמות מטורפות. אף אחד לא יכול היה להכין אותי לנפילה כל כך חזקה"
לא פשוט. מה לגבי גלי חום? "עוד לפני שהמחזור הפסיק התחלתי לסבול מגלי חום, שאלוהים ישמור, ביום או בלילה, בסיטואציות מאוד מביכות. פתאום שוטף אותך גל של בעירה פנימית והפנים נעשות אדומות כמו סלק. בנוסף, אני סובלת מכאבי ראש ומיגרנות, כאבי מפרקים, מצבי רוח משתנים, דכדוך ובעיות זיכרון. אני לא מצליחה לשלוף מילים".
ובפן המיני? "אני סובלת מחוסר חשק ויובש קיצוני בנרתיק. ניסינו כל מיני ג'לים לסיכוך, אבל זה לא אותו כיף. כשאני חושבת מה הולך להיות במיטה, אני נרתעת מזה. כתוצאה מכל זה, בשנה וחצי האחרונות עשינו ניסיונות לסקס רק פעמים ספורות. אחרי כמה שנים של אופוריה, זה הגיע לקיצוניות השנייה. כל השינויים האלה יצרו אצלי תחושת עצבות גדולה. זה כמו להיפרד מרוב מי שהיית, להפוך ליצור אחר ולהתחיל לאהוב את מי שאת עכשיו".
שקלת נטילת הורמונים? "לצערי אני לא יכולה לטפל בכל התסמינים האלה בעזרת הורמונים, מסיבות רפואיות. כל הטיפולים האלטרנטיביים והתרופות הטבעיות שניסיתי, לא עזרו. במצב כזה צריך בן זוג מבין ומכיל, ולמזלי בן זוגי, שרואה את כל מה שקורה איתי, תומך מאוד. אני מאמינה שלאט לאט זה ישתפר".
איך תגיבי לנשים שטוענות שאין דבר כזה אישה נשואה ללא סקס? "אני לא יודעת מה קורה אצל אחרות, אלא רק מה אני חוויתי וחווה, ואני מניחה שאני לא חייזר. מי שאין לה שום תופעה, שתהיה בהודיה, כי זה לא פשוט בכלל להפוך פתאום לאדם אחר שאת לא מכירה".
כותרת ביניים לאשה לאישה פלוס ירידה בחשק המיני
יש סיבות רבות שבגינן נשים מפסיקות לעשות סקס: לפעמים זה אחרי לידה, לעתים מסיבות בריאותיות, אחרי פרידה קשה, בתקופה של חוסר ביטחון לגבי גופן ועוד. אחד הגורמים שיכול להוביל למצב כזה הוא תופעות המנופאוזה, כלומר הפסקת הווסת. נכון, יש גם נשים מלאות חשק כתמול שלשום, שאינן סובלות מכל תסמין שהוא והנאתן המינית לא נפגעה, אבל יש גם אחרות, שסובלות משורה של תופעות שבעטיין הן מפסיקות לקיים יחסים.
הנשים האלה לא ידברו בדרך כלל על מה שהן חוות. מכאן אפשר להבין את התגובות שהתקבלו במהלך העבודה על הכתבה, כאשר פרסמתי פוסטים בפייסבוק לאיתור מרואיינות: "יש נשים שלא עשו סקס שנים?"; "אם מישהי לא עושה סקס במשך שנים, זה כבר לא עניין פיזי, אלא משהו עמוק יותר". בפוסט שבו ציינתי שאני מחפשת אישה נשואה, התגובות היו קשות אף יותר: "אם היא לא עשתה סקס שלוש שנים, נראה לך שנשארה נשואה?", נכתב בין היתר.
1 צפייה בגלריה
אישה ירידה בחשק המיני
אישה ירידה בחשק המיני
אילוסטרציה. "אם מישהי לא עושה סקס במשך שנים, זה כבר לא עניין פיזי, אלא משהו עמוק יותר"
(צילום: Shutterstock)
שני (כל השמות בכתבה בדויים, השמות המלאים שמורים במערכת), מנהלת שיווק, רווקה בת 52 ואם לילדה בת 11 מפתח תקווה, לא עשתה סקס כבר חמש שנים. "היו לי תקופות של יובש מיני בעבר, אבל לא ברמה הזאת", היא משתפת. "כשמתחילים לחיות בלי סקס, הגוף מתרגל לזה".
איך זה התחיל בעצם? "לפני שבע שנים הפסיק לי המחזור וכבר שנתיים אני סובלת מיובש בנרתיק. בפעם האחרונה שעשיתי סקס סבלתי נורא מהחיכוך בנרתיק ואחר כך היו לי כאבים. בנוסף, אין לי חשק לסקס, כך שאין שום דבר שידרבן אותי לעשות את זה. לפעמים אני חושבת: בשביל מה לצאת עם מישהו? יגיע הרגע שבו הוא ירצה לנשק אותי - ובכלל לא בא לי להתנשק. ואם כן ארצה להתנשק עם מישהו, ואחר כך נגיע למיטה, אולי יכאב לי? ויש עוד עניינים: אני לא מרוצה מהגוף שלי עכשיו וסובלת מחוסר אנרגיה, אז לחפש סטוץ ולהיכנס למיטה עם מישהו שאני לא מכירה? זה נראה לי מביך מדי".
עד כמה ההימנעות שלך מסקס מושפעת מכך שאת אמא יחידנית? "אם ארצה לצאת לדייט אני צריכה למצוא בייביסיטר, יש לי כמה, זו לא בעיה. אבל אני לא רוצה. אני בכלל לא חושבת על דייט או על סקס".
לאוננות יש לך חשק? "כן, אבל אני לא יודעת לומר לך באיזו תדירות. אולי פעם בחודשיים-שלושה. אני לא מכריחה את עצמי לאונן. זה יכול לקרות רק ביום שבו פתאום עולה אצלי החשק".
"אין לי חשק לסקס. לפעמים אני חושבת: בשביל מה לצאת עם מישהו? יגיע הרגע שבו הוא ירצה לנשק אותי - ובכלל לא בא לי להתנשק"
חשבת לקחת הורמונים כדי לשפר את המצב? "בעבר היה לי אנדומטריוזיס ואני לא יכולה לקחת כל סוג של הורמונים. ניסיתי שלושה סוגים, ואחד מהם החזיר לי קצת חשק מיני. מאז עברתי להורמונים במדבקות, ואולי המינון נמוך מדי, כי אין לי חשק מיני, ואני עייפה ועצבנית".
זה מטריד או מעציב אותך, החיים ללא סקס? "אני לא יודעת אם אני צוללת למקומות של עצב, אני פשוט עסוקה מדי בשביל לחשוב על זה. עשיתי לא מעט סקס בחיים שלי, אז אני אומרת לעצמי: 'בסדר, לא נורא שזה ככה עכשיו'. בסדרה 'חברים' היה פרק שבו רוס לא עשה סקס כמה חודשים ואמר: 'אני ממש חושש לבריאות שלי'. כמו רוס, גם אני התחלתי לשאול: אולי אני צריכה לדאוג לבריאות שלי? אני מאמינה שמתישהו בעתיד אחזור לסקס, אני רק לא יודעת איך לצאת מהלוּפּ".
כותרת ביניים לאשה לאישה פלוס ירידה בחשק המיני
כשמדובר באם יחידנית לילדה, קל יחסית להבין את ההימנעות מסקס, שכן תמיד נדרש סידור לילד. אך מה בדבר גרושות, שרבות מהן נהנות מזמן חופשי רב יותר?
"לפני שש שנים הפסיק לי המחזור החודשי ומאז עליתי שבעה קילו, בעיקר באזור הבטן", מספרת מיכל, רוקחת בת 53 מחיפה, גרושה 12 שנה ואם לשני בנים (23, 20). "מאז הגירושים הייתה לי מערכת יחסים אחת, שהייתה מאוד לא בריאה, והסתיימה לפני שלוש שנים. מאז לא קיימתי יחסים".
מאילו סיבות? "הבטן שגדלה מאוד, זה מביך. אני לא יודעת איך אצליח לחשוף את עצמי בעירום לפני מישהו חדש. הייתי רוצה לדלג על השלב הזה או להיות עם מישהו שאני כבר מכירה, ואז יכול להיות שזה יהיה בסדר. אני גם סובלת מחוסר אנרגיה ומוצאת את עצמי חושבת: מה, עכשיו אני אלך לדייט ואקשיב למישהו 40 דקות? בשביל מה להתאמץ? הספה הרבה יותר נוחה!"
יש גם תופעות פיזיות שמשפיעות? "סבלתי מגלי חום. לאחרונה אובחנתי עם דיכאון, אחרי שלקח לי הרבה זמן ללכת לפסיכיאטרית. אפילו לא דיברתי איתה על סקס, אלא על הזוגיות שנגמרה והשאירה חותם כואב. מאוד חסרה לי אינטימיות, אבל פחות ברמה של האקט המיני, אלא יותר בקטע של זוגיות, להרגיש שייכת, לדבר עם מישהו בסוף היום".
"הבטן שגדלה מאוד, זה מביך. אני לא יודעת איך אצליח לחשוף את עצמי בעירום לפני מישהו חדש"
היה ניסיון לחזור לעניינים? נכנסת לאפליקציות היכרויות? "כן, ורוב הזמן החלקתי שמאלה עד שכאבה לי היד, כלומר לא היו שם גברים שעניינו אותי. פעם בכמה חודשים אולי קרה שמצאתי מישהו נחמד והעזתי לצאת לדייט, אבל אז או שאני התאכזבתי או שהצד השני לא הביע עניין, ואז יצאתי מהאפליקציה לחצי שנה צינון, וחוזר חלילה".
גם לאוננות אין לך חשק? "אין. לפני חודשיים התחלתי לקחת כדורים נוגדי דיכאון ומאז נגעתי בעצמי פעמיים. הכרחתי את עצמי לנסות ולא תמיד הצלחתי לגמור. בשלוש השנים האחרונות אני מתקשה לגמור באוננות. כשהייתי בזוגיות לא הייתה לי בעיית אורגזמות".
אז מה יהיה הלאה? "לפעמים יש לי תהיות אם אי פעם אצליח לחזור לסקס. הייתי רוצה להיות קלילה פעם אחת ולנסות להיות עם מישהו בלי מחויבות, כדי לראות אם אני מסוגלת לגמור. זה רק ברמה של רעיון, כי אני לא באמת מסוגלת לשכב עם מישהו שאני לא מכירה, זה מגעיל אותי. לפעמים יש מחשבות של ככה זה וזהו, מין השלמה עם המצב. חשובה לי יותר זוגיות – ובזה אני לא רוצה להתפשר. אני רוצה מישהו שיסתכל לי בעיניים ושאדע שהוא לטובתי".
כותרת ביניים לאשה לאישה פלוס ירידה בחשק המיני
אצל רוית (53), הייטקיסטית, גרושה ואם לשניים (14, 11) ממשגב, תקופת היובש הסתיימה ממש לאחרונה. "לפני חמש שנים התגרשתי", היא מספרת. "חודש אחר כך זרמתי עם מישהו לסטוץ, ואחר כך נגעלתי והחלטתי שאני לא רוצה עוד סטוצים. הייתי מאוד עסוקה באבל האישי של הפרידה. חברות שלי, שנפרדו גם הן מבני זוג, אמרו לי, 'נו, יאללה, תתלבשי אחרת, קצת יותר מחשופים, את לא משדרת שאת רוצה להכיר מישהו', אבל אלה דברים שקשה לי איתם. נרשמתי לכל אפליקציות ההיכרויות, אבל לא ידעתי איך להתחיל עם בחורים ולא יצא מזה אף דייט.
"הרגשתי שאני נראית כמו בלון שהוציאו לו את האוויר. כעסתי על האקס שלי, שקיבל אותי בתקופה הכי טובה שלי ועכשיו - מי ייקח אותי?"
"לפני שנתיים וחצי הפסיק אצלי המחזור, ומאז אני סובלת מגלי חום ומכאבי ראש. עם הזמן הבנתי שאני נראית זקנה יותר. בלויה. קו הלסת נפל ופתאום אין לי גבות. את מתעוררת בבוקר וצריכה לראות את עצמך במראה. הרגשתי שפתאום משכו את השטיח מתחת לרגליים שלי, שאני נראית כמו בלון שהוציאו לו את האוויר. כעסתי על האקס שלי, שקיבל אותי בתקופה הכי טובה שלי ועכשיו - מי ייקח אותי? חוויתי תחושה קשה של ירידת הערך העצמי, שהובילה לחוסר אנרגיה, חוסר חשק לעשות משהו והסתגרות".
בשלב מסוים החליטה רוית להשקיע מאמץ בשינוי המציאות הזו. "אחרי חמש שנים הרגשתי שדי, אני צריכה לשבור את הצום. החלטתי על שיטה של 'פייק איט אנטיל יו מייק איט'. קראתי ספרים מעוררי חשק, ראיתי סרטים רומנטיים, התחלתי לגעת בעצמי, עשיתי דמיון מודרך.
"ואז, בנסיעה לחו"ל, הכרתי גבר ישראלי צעיר ממני והיו לנו ארבעה ימים מטורפים. זה היה טוב ששברתי את הצום. עכשיו בא לי לעשות סקס עם כל אחד. זה רק גרם לי להבין שאני רעבה, ושעדיין יש לזה תפקיד בחיים שלי".