סטודיו ג'וב מזוהה עם עבודות מונומנטליים, אובייקטים שמביעים פרשנות תרבותית, גרנדיוזיים ונועזים עם נגיעות הומור, שיכולים להצטייר לפעמים כמעט קיטש. כעת, הוא מביא את סגנונו הייחודי לתרבות האמריקאית ומשיק תערוכה חדשה על טהרת ארה"ב.
הכל התחיל ב-2019 כשרכש סמיטס ג'וב, מי שייסד את הסטודיו ההולנדי בשנת 1998 ועומד מאחורי האובייקטים יוצאי הדופן על קו התפר בין אמנות לעיצוב ונחשב חלוץ בשדה הפיסול המודרני. רכב קאדילק משנת 1977 ויצא איתו ביחד עם בת זוגו לטיול לא מתוכנן ברחבי אמריקה. הטיול שארך 15,000 מייל עבר בין החוף המזרחי, טנסי, אוקלהומה, טקססוניו מקסיקו. החל ממוסכי מכוניות, תיאטרון גרייסלנד או מונומנטים נשכחים, את הסמלים, החוויות והמראות של המסע תרגם סמיטס למעל עשרים פסלים ורישומים מקוריים בתערוכה, מלווים בקטעי וידאו וסאונד עם שיחות מהדרכים. "הטיול הפך למפגש אינטימי עם חברה שנכתבה בזהב. הבנתי שהאייקונים הכל-אמריקאיים שהכרתי הפכו לחלק מתרבות עבר ששלטה בעולם, שרידים, פריטי היסטוריה, כולם זוכים לאבק ובלאי" מסביר סמיטס.
בין היצירות, אייקונים תרבותיים כמו דמות הקאובוי ומשחק הכדורסל, כשמרביתן כוללות ארונות, שולחנות ומגלות את ארה"ב כחברה בעיצומו של מהפך תרבותי. עבודה אחת עושה כבוד לאגדת המוזיקה אלביס פרסלי בגוף תאורה בגודל טבעי שהואר במקום בו היה נמצא האדם ומסמל את היעדרותו. אחת היצירות המרכזיות בתערוכה היא גרסתו של סמיטס לפסל החירות בעל דלתות ומגירות שמזכירות את עבודותיו של דאלי וונוס דה מילו. כאן, הפסל נראה מתנפץ כנגד הרוחות החזקות ומגלם את ערך החופש. בסיום הטיול, שלח סמיטס לסטודיו שלו בהולנד את אותה המכונית מדגם 'אל דורדו' שליוותה אותו לאורך המסע, שם סרק אותה בתלת ממד ויצר אותה מחדש בקנה מידה מוקטן אחד לחמש. על שמשת המכונית השאיר את שכבת האבק שהצטברה כרמז לסמלים שהיו פעם מפוארים וכעת שוכנים בין כותלי המוזיאון ואיתם תחושת אובדן תרבות.
כתבות קשורות:
"הטיול הוא על איך כולנו דועכים", הוא מסביר. "אני זוכר ב-77' כשאלביס מת בשיא הפופולריות שלו, אתה עדיין יכול לראות את הפנים והמכוניות שלו ואת הזמן שהם עברו. אני מתחיל להרגיש שאנחנו מזדקנים באופן בלתי נמנע, ועכשיו אנחנו הופכים לחלק מהאגדה. הטיול בכביש היה מסע דרך זמן, אייקונים ישנים, אינסוף כבישים ארוכים, כולם צוברים אבק ובלאי".
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם