רובן קרפטיאן, הפועל תחת השם 'TAG#' ברחובות, משלב באמנות שלו עולמות שונים. הוא מפגיש בין האמנות הקלאסית מתקופות הרנסנס, לדיגיטל והרשתות החברתיות. ביצירות שלו הוא מביע את דעותיו ומעביר ביקורת פוליטית וחברתית ובשונה מאמני גרפיטי קלאסיים, לא מפחד להשמיע אותה גם מול המצלמה או על הבמה.
מתי נולד הסטודיו ומה היה החלום?
"התחלתי באמנות רחוב ומשם לאט לאט זלגתי לתערוכות ולפרויקטים שונים. החלום היה להכניס רובד של אמנות חדשה שגורמת לאדם לחשוב. אני דוגל בפשטות בתוצר הסופי, מהרגע שרואים את העבודה תוך כמה זמן אנשים מגיבים אליה ואם אפשר גם לשלב בהן הומור".
כמה אומץ היה נדרש להתחיל דבר כזה?
"העבודה הראשונה לא באה מאומץ, אלא מתוך מקום של דחף. משהו לא הרגיש שלם, היה לי דחף ליצור, להביע ולהסביר עמדה שמבחינתי לא קיבלה מספיק במה. אני אומר 'כשאני יוצר, אני נושם'".
מה הפרויקט הכי מגניב שעשית ואיך קיבלת אותו?
"פרויקט מוזיאון הרחוב שאצרתי ויצרתי בשכונת פלורנטין. מקומו של האוצר והגלריה הוא מכובד, אבל ראיתי המון עבודות שלא נכנסנו ולא הבנתי למה והחלטתי לאצור מוזיאון משלי. לעבודות שלי יש אופי מובהק שמגיע מתקופות קלאסיות ומוטיב המסגרות שחוזר בהן. תוך שלוש שנים נאספו כחמישים עבודות שממוקמות אחת ליד השנייה וזה הפך למעין מוזיאון רחוב שכונתי. עם הזמן זה התחיל למשוך קהל, לא חשבתי שזה יגיע לממדים כאלה. היה כיף לעבור בשכונה ולראות איך אנשים מגיבים, מצטלמים, ומתייגים, בסוף אמנות זה סוג של אינטראקציה עם אנשים. באיזשהו שלב התחלתי ליצור קשר עם אמנים בחו"ל שהיו שולחים עבודות ואפילו מגיעים לפה לשיתופי פעולה. אחרי שלוש שנים הפרויקט נעצר עקב ההצלחה הגדולה שלו, שהביאה הרבה אנשים שעשו רעש בשכונה ובסוף החליטו למחוק את רוב העבודות שלי".
מה היה הפרויקט הראשון שלך ועל מה אתה מצטער בו?
"אני תמיד אזכור את העבודה הראשונה שלי, שהתקשרתי לחבר ואמרתי לו 'אנחנו הולכים להדביק' (שימוש בטכניקת הדבקת עבודות אמנות ברחוב). לא חקרנו יותר מדי על הנושא ופשוט הדבקנו את העבודה וכשבאנו יום אחרי זה ראינו שהכל נפל. זה היה מצחיק ודווקא אז, אמרתי לעצמי שלא משנה מה אני רוצה להיות חלק מהרחובות. אני לא מצטער על כלום, אני חושב שתהליך הוא משהו מובנה עם עליות וירידות ובסופו של דבר, זה אולי קלישאתי, אבל אני לומד מכל דבר ודווקא במקומות שלא הצלחתי השכלתי והשתכללתי".
מה החלום המקצועי הכי גדול שלך ומה אתה עושה היום כדי להגשים אותו?
"לקיים שיתופי פעולה מעניינים עם אמנים שונים, לבנות סוג של דיסנילנד משלי באופי של העבודות שלי, אבל לפני הכל להיות מסוגל פשוט להקדיש את הזמן ולעבוד באופן מלא באמנות שלי. קשה להתפרנס מאמנות, במיוחד בארץ ואנחנו צריכים לעשות עוד הרבה דברים במקביל".
מה בחיים לא תעשה?
"'Never say never', אבל יש מותגים שאני לא חושב שאעבוד איתם. חברות הימורים או פורנו למשל, כל מיני מותגים שלא עוברים את הערכים שלי. חשוב לי לא לפגוע באנשים, בא לי להציג דברים טובים ולא לפרסם שיט, יש מספיק ממנו".
איזה יתרון יש לאמן צעיר על פני סטודיו ותיק?
"הרעב והילד שבי. התשוקה מניעה אותי, אני חי ונושם ארט".
מהו נאום המעלית שלכם?
"Making shit to make people think"
כתבות קשורות:
את מי אתה מעריץ?
"אני לוקח השראה מכמה וכמה, 'בנקסי' הוא אחד מהשמות האלה. הוא הביא את אמנות הרחוב למיינסטרים והוא פורץ דרך לכל דבר. יש גם את 'פיקה 183', אמן רחוב רוסי שכבר נפטר והיו לו עבודות חריפות. באופן כללי אני עוקב אחר אמנות רחוב ברוסיה ומזרח אירופה. 'Virgil Abloh' היה אחת הדמויות שמציגות את האמן החדש, אמן רב תחומי. הוא הגיע מעולם האדריכלות וניכרת השפעתו על עולם האופנה. לא צריך להבין בתפרים או גזרות כדי לעצב קולקציה, הוא נע משדה אמנות אחד לאחר ויצר מוטציות חדשות. אלה אמנים שבמקביל ליצירה יודעים לדבר ומבינים בעסקים. אנשים כמוהו מניעים אותי והם לדעתי עתיד האמנות, אמן חדש שלא עונה להגדרות העולם הישן".
צבע, חומר או מהות, מי הכי חשוב ומי הכי פחות?
"מהות לפני הכל, אין ספק, התוכן מבחינתי הוא המוביל. ארי זה צבע, כי קוגניטיבית אנחנו תופסים צבע יותר מהר מחומר ודרכו אפשר להעביר מסרים יותר מהר".
מהו לקוח חלומי?
"לקוח שהוא עם ראש פתוח, מקבל, אבל מאתגר ונותן ביקורת אמיתית ובונה".
מה החלק האהוב עלייך ביותר בתהליך העבודה?
"הפיצוח. ברוב העבודות אני צריך את האלמנט הנוסף שיעביר את הרעיון בצורה מהירה, שנונה והכל יישב פרפקט".
מה הכי היית רוצה שנדע על העבודות שלך?
"העבודות שלי עוברות בין ממדים, בין עולמות שונים. אם זה דיגיטל או פיזי, כל עולם מביא איתו תוכן אחר. הכל נארז בסוג של’Smart art’ שהוא חלק מהעתיד".
תאר את העבודות שלך במשפט בן 6 מילים בדיוק
"מתוחכמות, שנונות, עמוקות, מהירות להבנה, פיצוח".
היום תוצע למכירה אחת מעבודותיו במכירה פומבית של תירוש מכירות פומביות.
לעבודות מרתקות נוספות של 'TAG#' צריך פשוט לפתוח את העיניים לרווחה ותגלו אותן מסתתרות ברחובות העיר או בקרו בעמוד האינסטגרם שלו.
פורסם לראשונה: 09:34, 30.05.22