בין מוצרים תעשייתיים, מיצבים, גופי תאורה ועבודות במלאכת יד, האינטראקציה בין האדם, האובייקט והסביבה סיקרנה את אלסנדרו זמבלי מאז ומעולם. את הסטודיו שלו, פתח זמבלי לפני כמעט שני עשורים עם פרויקטים שמאופיינים בוורסטיליות רבה ושונים זה מזה בפן הצורני, חומרי וצבעוני, כשהבסיס המשותף לכולם נשען על החזון שעומד מאחוריהם. "כל מה שאני מעצב, משקף מחשבה שמקורה בעבר שלי. כל אחד מהפרויקטים שלי הוא סוגריים, תיאור קצר של הניסיון שלי או עיבוד מחדש של חזון שאני חולק באמצעות השפה הזו" מסביר זמבלי "מעולם לא נקטתי בסגנון אחד, אני משתמש בפרויקט כדי ליצור דיאלוג עם בני שיח שונים, אני אוהב ליצור בתחומים שונים ותוך שימוש בשפות שונות. הסוף נשאר זהה והוא גם מתחיל מאותם העקרונות" הוא ממשיך.
את מוצריו אפשר למצוא בין המותגים הגדולים והמוכרים, תמצית העיצוב העכשווי האיטלקי. הפרויקט שלו הוא זוקף את הזנקת הקריירה המקצועית הוא Estetico Quotidiano עבור חברת סלטי (Seletti), המותג האיטלקי המפורסם שמנגיש את סגנון הפופ ארט במוצרי עיצוב יום יומיים. "זה היה מדהים לראות את האובייקטים מוצגים במוזיאונים ובמקביל על מדפי החנויות בקניונים. יצרנו שפה רוחבית שהשפיעה על כולם" מספר זמבלי על סדרת האובייקטים שמדמה כלים חד פעמיים. קרטוני חלב וביצים, חמגשיות אלומיניום, פחיות שימורים, כל אלו הועלו בדרגה וקיבלו חיים חדשים בדמות כלי קרמיקה וזכוכית.
"עיצבתי מתוך רעיון ליצור אובייקטים חדשניים עבור החברות, אך לא רחוקים מדי מהמוצרים הקיימים שלהם. חשוב לנתח את קטלוג החברות ולנסות ולנחש מהו הכיוון אשר יפנו" ממליץ זמבלי למעצבים הצעירים שמחפשים לפרוץ את שערי התעשייה. "אני תמיד שם את עצמי בנעליו של מי שיבצע את הפרויקט שלי, להבין את ההיתכנות ואת מידת העניין שיכול לעורר בשוק". העבודה המשותפת ממשיכה להניב פירות גם היום ולהאיר באור חדש מוצרים שגרתיים והפעם, משקולות. "LVDIS", מילה שמשמעותה ספורט בלטינית, היא סדרת משקולות חדשה ואלגנטית עשויה שיש לבן. המשקולות נוצרו בהשראת רומא העתיקה, בה הספורט לקח תפקיד חשוב והתוצאה, מינימליסטית, נקייה ומפתיעה.
רבות מהעבודות שלו זכו בפרסים מכובדים ורק לאחרונה הצטרף אחד נוסף לרשימה, כשגוף התאורה שלו ‘Flia’ עבור חברת "Luceplan" זכה בפרס "Reddot"המפורסם.
עם רזומה עשיר במוצרים מצליחים וזכיות מרובות, מהו עיצוב טוב עבורך?
"אני חושב שזה מכלול של גורמים רבים, רעיון טוב לא מספיק כדי להוליד פרויקט טוב. למותג תפקיד מהותי בפיתוח, אם חברה מאמינה ברעיון שלך ואתה פועל למען תוצאה טובה, אז אתה בדרך הנכונה להוליד משהו מעניין וככה זה היה עם 'Luceplan'".
תן לנו הצצה ליום עבודה טיפוסי
"אני משתדל להימנע משגרה בכל דרך אפשרית. לעתים קרובות אני יוצא מהסטודיו כדי לעקוב מקרוב אחר החברות אותן אני מנהל אמנותית. אני אוהב לחיות בחברות ולשתף פעולה עם האנשים שם ביומיום, תמיד יש הרבה מה ללמוד מהם. בסטודיו יש לי את החבר'ה שעוזרים לי ובימי שני נקבע הלו"ז של השבוע וכל יום מתקדמים לפי המתוכנן. יום העבודה נוטה להתפתח כרגיל, לרוב הוא נמשך עד אמצע הלילה. שתיקה אידיאלית בשבילי להתרכז".
כתבות קשורות:
מה מעורר בך השראה?
"הכל; טבע, היסטוריה וטכנולוגיה, אמנות קדושה ואמנות עכשווית. אני מאמין שהמפתח נמצא בניגוד השפות השונות".
בין שלל העבודות שלך לאורך הקריירה, יש לך פרויקט האהוב עליך במיוחד?
"קשה לענות על זה, זה כמו לבחור מי מבין ילדך הכי יפה או הכי חכם. לכל פרויקט יש את הסיפור שלו, זה יכול להיות פרויקט לא מושלם אבל עם דרך מעניינת שהובילה אותי למימושו או פשוט לשם האנקדוטה. מה שהכי מרתק אותי זה מה שעוד לא ניסיתי".
אחרי כל זה, עדיין יש פרויקט חלומות?
"אני מנסה לממש אותו כל יום. הדבר שהכי מושך אותי בעבודה הוא שהכל בא מדמיון פנטסטי, בו אתה יכול לבחור את הדרך שאתה מעדיף ללכת בה. אם משהו מסקרן אותי במיוחד אני תמיד מחפש דרך לממש אותו".
על העתיד אומר זמבלי "בקרוב ייצאו פרויקטים חדשים חשובים עבורי, התפתחות קטנה נוספת של נתיב הניסויים שלי". ההתנסויות האלה היו תמיד חלק מהותי מתהליך העיצוב שלו והן מתבטאות לרוב במספר חודשים של עבודת מחקר לפני כניסתו לפרויקט "זה מאפשר לי, כל פעם, להבין את מגבלות הטכנולוגיות הזמינות ולצמוח ברמה העיצובית. אני מחפש עומק ואני צריך לעבור דרך" הוא מסביר.
עיצוביו של זמבלי בעלי פנים רבות, מאופיינים בשילוב טכנולוגיות וחומרים חדשים, מוצרים בעלי אופי מחקרי המתובלים באירוניה. "חפצים אמורים לארח לנו חברה" הוא מצוטט את אקילה קסטיליוני (Achille Castiglioni) "אני חושב שהציטוט הזה מדייק כל מה שצריך להכיל פרויקט" הוא מסכם. עם כשרון והרבה תעוזה, הוא יוצק תוכן באובייקטים יום-יומיים ושומרים על איזון בריא בין אלגנטיות להומור מעודן.
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם