ראשת המחלקה החדשה

חדשות האקדמיה: בתי הספר לעיצוב מגיבים לשינוים של המאה ה-21

מחלקת האופנה של המרכז האקדמי ויצ"ו חיפה עוברת לדיגיטל, ב-HIT משיקים פלטפורמה שנותנת במה לתוצריהם של הסטודנטים ובהדסה דואגים למשבר האקלים

עודכן:

העולם מוצף בשינוים מהירים, הטכנולוגיה הולכת ומשתכללת מכתיבה אורח חיים חדש עבורנו. דרך מיזמים יצירתיים וחדשניים, חקירת פרויקטים שונים שיכולים לענות על הצרכים המשתנים של החברה שלנו, האקדמיה, האחראית על מעצבי המחר, מיישרת קו עם העידן החדש ומגיבה לנושאים הבוערים של היום.

7 צפייה בגלריה
ראשת המחלקה החדשה
ראשת המחלקה החדשה
ראשת המחלקה החדשה
(יח"צ המרכז האקדמי ויצו חיפה)

המרכז האקדמי ויצו חיפה
מסלול עיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה עובר בימים אלו שינוים מהותיים; הסכם בינם לבין אוניברסיטת חיפה מתגבש וצפוי להפוך אותו למוסד הראשון בארץ שיעניק תואר בוגר אוניברסיטה באופנה. כיוצא מזה, החליטו למנות ראשת מחלקה חדשה, חוקרת פעילה בתחום האופנה ולגייס לתפקיד את רחל גץ-סלומון. לרגל השינויים, צפויים עדכונים גם בתוכנית הלימודים, שתכלול יותר קורסי אופנה עיוניים והעמקה בתהליכי מחקר.

בשנים האחרונות עולם האופנה פורץ לממד הדיגיטלי והקורונה היא הקטליזטור שהאיץ לגמרי את כניסתה. "דיסציפלינות העיצוב מתחילות להבין שאם הן לא ייכנסו לעולם הדיגיטלי, משהו ברלוונטיות שלהן ישחק". אומרת גץ-סלומון. בעולם הגיימינג למשל כבר רואים את השינוי, שוק שנפתח לקהל הרחב, אינו נועד עוד לבני נוער בלבד והאופנה הדיגיטלית כבר משגשגת שם לצד מותגי היוקרה הגדולים בעולם; למשל בית האופנה בלנסיאגה יצר מלתחה לשחקני פורטנייט ומותג העל גוצ'י נכנס למשחק SIMS המפורסם עם פריטי אופנה משלו. "התרבות שלנו מבינה שהחיים הווירטואליים הם לא רק ל'גיקים יודעי חן'. שחקן בפורנטנייט לא יכול יותר להיות סתם לבוש בבגדים, האופנה נכנסת לעולמות האלה. היום מותגי אופנה גדולים, דוגמת נייק ואדידס מעסיקים אצלם אנשי אופנה דיגיטלית ווירטואלית. ואנחנו, במחלקה שלנו הולכים להיות שם עם כל הכישורים הנדרשים" היא מסבירה.

שדה האופנה הולך וכובש את המרחבים הדיגיטליים וזה לא נשאר רק בעולמות הגיימינג. "עם הכרזתו של צוקרברג על הקמת META, אנו מבינים שבתוך כמה שנים ספורות לא נשב בפגישות מול הזום אלא ניכנס ליקום מקביל" אומרת גץ סלומון. "האווטארים שלנו, דמויות דיגיטליות בדמותנו ובצלמנו, יהיו שם והם צריכים להתלבש בהתאם. הנוכחות שלנו בעולם הדיגיטלי הולכת להיות משמעותית וכשם שלבגדים יש מקום חשוב וקריטי לחיים הממשיים כך גם לנראות בממד הווירטואלי. על כן, עיצוב אופנה דיגיטלי הוא תחום קריטי למעצבי אופנה בעידן הזה ותוכנית הלימודים תועשר בלימודי התוכנות הרלוונטיות לתחום. גם איור האופנה יתקיים כקורס דיגיטלי וכן תחומי לימוד נוספים שיעברו עדכון אל הפורמט הזה".

על פי חזונה, תכנית הלימודים תתעדכן בהתאם לשינוים הגדולים שעוברים על העולם שלנו. "המרחבים שלנו הופכים להיות יותר ויותר דיגיטליים, האסון האקלימי כבר אינו בגדר איום רחוק, והנזילות המגדרית שוטפת את כולנו" היא אומרת. "לאור זאת קורסי אופנה דיגיטלית, קורסי טקסטיל וקראפט מתקדמים מבוססים טכנולוגיות חכמות וקורסים קונספטואליים העוסקים במגדר ובאקולוגיה יהיו חלק חשוב מהתוכנית". תוכנות מובילות באופנה דיגיטלית ישולבו בתוכנית, כמו גם קורס בתדמיתנות דיגיטלית בעלי תוצרים שניתן להלבישם על אווטארים. במבט על העתיד, גץ-סלומון דוהרת קדימה "החזון שלי הוא לפתוח בעתיד מסלול לאופנה דיגיטלית, אני מקווה שפרויקטי הגמר שיוגשו בעוד כשנתיים יעסקו באופנה דיגיטלית לגמרי".

7 צפייה בגלריה
מגביר סאונד של שיראזי יועד
מגביר סאונד של שיראזי יועד
מגביר סאונד של שיראזי יועד
(יח"צ HIT)

7 צפייה בגלריה
צעצועי פזיותרפיה של שליו להב
צעצועי פזיותרפיה של שליו להב
צעצועי פזיותרפיה של שליו להב
(יח"צ HIT)

HIT המכון הטכנולוגי חולון
כמדי שנה, הסטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT עושים פאוזה מהפרויקטים השוטפים לטובת תערוכת 'באמצע'. בשונה מתערוכת סוף שנה בה מציגים הבוגרים את פרויקטי הגמר שלהם, 'באמצע' נותנת במה לכלל הסטודנטים בתואר, משנה א' ועד שנה ד' וחושפת את הקהל הרחב לתהליכי העבודה והתוצרים מהקורסים השונים. בניצוחו של שיר אתר מרצה במחלקה, הסטודנטים מעורבים בכל שלבי התכנון וההפקה של התערוכה המתקיימת השנה במהלך חול המועד בגלריית הוראס ריכטר ביפו. בנוסף לחלל התצוגה, תעמוד לרשות המבקרים חנות סטודנטים עם תוצרים ייחודיים למכירה.
מיזם חדש נוסף מבית HIT הוא מארזי PEEKABOX פרי יצירתם של הסטודנטים, בוגרים וסגל המרצים. שקית רב פעמית עשויה מעמילן תירס, חותכני עוגיות ישראליות ועבודת אוריגמי, הם חלק מחמשת פריטי העיצוב והאמנות המפתיעים שמחכים בפנים. המהדורה הראשונה והחגיגית לקראת האביב כבר סולד אווט, אבל אנחנו מחכים לבאות.

7 צפייה בגלריה
נאוטו פוקאסאווה בבצלאל
נאוטו פוקאסאווה בבצלאל
נאוטו פוקסאווה בבצלאל
(צילום דניאל חנוך)

האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל
המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, בראשותו של ספי חפץ, אירחה החודש את מעצב העל נאוטו פוקסאווה (Naoto Fukasawa). המעצב היפני, הוא אחת מדמויות המפתח בעולם העיצוב עם מוצרים שהפכו איקוניים ועיצוביו המשרים שקט ומשלבים פשטות, לצד יופי והרמוניה. פוקסוואה הגיע להרצאה בפני המחלקה, המשיך לשיעור והסטודנטים אף זכו לביקורת מיוחדת מאוד כשהוא הצטרף לפאנל ההגשה.

7 צפייה בגלריה
תחנת העבודה של שרון לשם
תחנת העבודה של שרון לשם
תחנת העבודה של שרון לשם
(יח"צ שנקר)

7 צפייה בגלריה
ערכת המשחק של מורן חביב
ערכת המשחק של מורן חביב
ערכת המשחק של מורן חביב
(יח"צ שנקר)

מכללת שנקר
הסטודנטים לתואר שני לעיצוב במכללת שנקר, סיימו זה עתה שיתוף פעולה ייחודי עם חוות המרחב הפתוח. זוהי חווה טיפולית, הממוקמת בכפר שמואל ובראשה עומד ד"ר עופר קומורובסקי, מקום המהווה מסגרת לקבוצת צעירים וצעירות עם אוטיזם, שחלקם גם מתמודדים עם מוגבלויות פיזיות. הסטודנטים ערכו מספר מפגשים וסיורים במקום, הכירו את הסביבה וזיהו הזדמנויות להתערבות. לאחר מכן, הלכו ופיתחו פרויקטים שתוצריהם שואפים לענות על הצרכים או לפתור בעיות בהן נתקלו במהלך חקירתם.

בין העבודות, מורן חביב בחר להתמקד בסביבת הנגרייה עם מוצר שיאפשר לחברי החווה לייצר אותו באמצעים העומדים לרשותם. מדובר בערכת משחק מורכבת מבלוקים ומחוברים בעזרת מוטות עץ פשוטים, שמעודדת חשיבה יצירתית ופיתוח הדמיון. תהליך הייצור שלהן מאפשר עבודה פשוטה שמטמיעה טעויות אפשריות בייצור. ביקור בחדר הרגיעה והפעילות המוזיקלית השבועית, עוררו השראה באריאל שגיא, שעיצב שלוש כריות מיוחדות שמגיבות למגע על ידי סאונד. התוצאה, אובייקט מרגיע ונעים שמזמין מחוות נגיעה שונות, גירוי חושי ושמיעתי. שרון לשם בחרה להתייחס לפינות החי בחווה, לתחזוקתן ולחיבור עם החיות. במטרה זו, עיצבה לשם תושבת ניידת לדלי, שמקלה על העבודה השוטפת ונותנת מענה לרגעי הפנאי, כשהדלי משמש מושב למנוחה ומזמין את החיות לבוא ולהתקרב.

7 צפייה בגלריה
נקודת האל-עזור
נקודת האל-עזור
נקודת האל-עזור
(צילום: דימה זריצקי)

המכללה האקדמית הדסה
על פי תחזיות מדעיות, השנה אנחנו נמצאים בנקודת האל-חזור בכל הנוגע למשבר האקלים שמאיים על כדור הארץ. החדשות מסביב לשעון על אסונות הטבע והשפעות התנאים הקיצוניים, משפיעים גם על המצב הנפשי שלנו ומספר הסובלים מחרדה רק הולך וגדל, תופעה שמאפיינת במיוחד את הדור הצעיר. תערוכה 'למחרת', בגלריית עזריאלי במכללה האקדמית הדסה, מציגה את קולם של הבוגרים הטריים לצד מרצים ומעצבים ותיקים ומנוסים. יחד, הם מציגים פתרונות מעשיים; בנייה בחומרים ירוקים, כלים נפשיים להתמודדות עם מצבי קיצון ומתקנים לשימור מינים נכחדים. כמו גם יצירות שמעלות את המודעות סביב הסכנות המיידיות, מציגות אסונות פרטיים ומזמינות להתאבל ולהתנחם.

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה חדשה? עקבו אחרינו באינסטגרם
פורסם לראשונה: 08:23, 17.04.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button