28/07/2021
לפני שהנעליים הפכו למבני האופנה המדהימים שאנו רואים כיום, הם היו ניסיונות פונקציונליים להגנה או לשיפור, בתגובה לתנאים סביבתיים ופעילות ספציפית כמו הליכה במדבר או בין ביצות, טיפוס על הרים או בתוך יערות. הכל כדי לומר לעצמנו “אני יכול ללכת זמן רב יותר, לעלות גבוה יותר, לעשות את זה במהירות גבוהה יותר ואפילו, לפגוע בעצמי פחות.” נעליים אפשרו לנו, בני האדם, לנוע ולעבוד בתנאים קיצוניים, ולחיות זמן רב יותר, בטוחים ובריאים יותר.
המעצב האיסלנדי עטור הפרסים סרולי רכט (Sruli Recht) שעשה קריירה מהמילה ‘היברידי’ ועסוק לאורך קריירת העיצוב שלו בטשטוש הגבולות שבין אמנות גבוהה, אופנת מסלול ועיצוב תעשייתי, נמצא בימים אלה באמסטרדם, אחרי שהסתובב ברייקיאוויק, בלונדון, במלבורן וגדל בכלל כאן אצלנו בישראל. מהבירה ההולנדית, הוא מוציא לאור את פרויקט Damage (נזק).
“הקונספט לאוסף הנעליים הזה התחיל בהתבוננות בשפת האסתטיקה הפונקציונלית של הנעלה וכיצד נעליים מתפתחות מהמטרה הראשונית שלהן, דרך תכתיבי האופנה, ואיך תיראה אותה שפה חדשה אם תתבסס אך ורק על צרכים פונקציונאליים.” הוא מסביר בפשטות וסוקר את היסטוריית הנעליים החל מלפני 10,000 שנה.
“בכל אחת מהדוגמאות ניתן לראות את ההשפעה של הסביבה, הפעילות והמיקום כגורמים התורמים להתפתחויות. אז עד המהפכה התעשייתית, עבור רובנו, כל מה שהעלינו על גופנו היה ביחס ישיר לסביבה. מבחינה היסטורית בילינו 80% מזמננו בחוץ בעבודה והנעל הייתה עדיין להגנה. ככל שהשתנינו ועברנו למפעלים ולמשרד, הנעל עברה מהגנה לאלמנט אופנתי יותר, ולמעשה החלו להביע מעמד.” אומר רכט.
קולקציית הקפסולה המדוברת מנסה לדמיין את העתיד, העולם שמחכה לנו מעבר לפינה, תוך שימוש בטכנולוגיה פסיבית, אקולוגית, לא חשמלית. היא פותחה בשיתוף INDUSTRY, חברת לייעוץ קריאייטיב הממוקמת בפורטלנד, אורגון, איתה גם נוצרה ערכת ה-NFT, בה יימכרו הנעליים המיוחדות.
בשנה האחרונה נכנס לחיינו המושג NFT שמייצג את המונח Non-Fungible Token. המשמעות שלו היא למעשה סוג של מטבע שלא ניתן להחליפו, המטבע יכול להיות יצירת אמנות דיגיטלית, מוצר דיגיטלי או אפילו צילום מסך של משהו שכבר לא קיים ברשת, הדבר החשוב ביותר הוא שיהיה ייחודי ושונה מכל דבר אחר שיש שם בחוץ, וכן, דיגיטלי כמובן. התופעה הזו כבר החלה לפני כמה שנים אך התפוצצה בשנה האחרונה, ככל הנראה כתוצאה מהשהייה הממושכת שלנו סגורים בבתינו. פרויקט Damage שפורסם בשבוע האחרון מושק למכירה היום והוא יימכר כ NFT.
“העיצוב נועד לפתור בעיות, והאמנות כדי לשאול שאלות, העבודות שלנו מאתרות התנהגויות אנושיות נפוצות ויוצרות אובייקטים המדגישים את מוזרויות האלה.” מסביר רכט את נקודת מבטו, “האובייקט שיצרנו גם פותר בעיה באמצעות אופיו הפונקציונאלי וגם גורם לנו לשאול את שאלת הרלוונטיות החברתית והתרבותית. עם זאת, פרויקט כזה נמצא בנקודה מעורפלת שבה אמנות ועיצוב נפגשים, ומאתגר חלק מהאנשים לזהות ולהבין אותו.”
“פלטפורמות אמנות NFT מספקות הזדמנות ייחודית לעקוף את הפוליטיקה, הנפוטיזם, ההטיות הכלכליות הא-סימטריות, ואת הגלריות המיושנות שמשבשות את מעוז כלכלת האמנות.” ממשיך רכט, “אנשים קריאייטיבים יכולים כעת לייצר, להראות, להגשים ולשמח, לעבוד ולהרוויח מהאמנות שלהם ובמקביל להגיע לקהל ישירות ולהמשיך לראות אותו כל הזמן גדל. ה NFT יוצר שרשרת ‘תרומות’ מתמשכת של משתפי הפעולה כדי שהיוצרים יוכלו להמשיך ולהרוויח מעבודתם, בדיוק כמו בקולנוע, בעולם המוסיקה וההוצאה לאור.”
הנרטיבים של שהנעליים שעיצוב מתחלקים על פי הדגמים ומיועדים לשלושה אזורים שונים על הגלובוס. הראשון הוא VENICE_HEEL – HI/Lo Tide, הוא מסתכל על השיטפונות של ונציה, ומדמיין נעל להליכה במים עמוקים. הדגם השני הוא PHASE_CHANGE, שמציג מערכת קירור כלי דם פסיבית המצננת את הגוף ללא כל שימוש באנרגיה. לדגם השלישי קוראים Un_BALANCED והוא מטפל בבעיות איזון סופניות של אוכלוסיות מזדקנות. שלושת דגמי הנעליים נמצאים אונליין ויהיו זמינים לרכישה דיגיטלית החל מיום חמישי 29/7. “זה הזמן להתפתח. יחי האינטרנט!” מסכם רכט.