כדי לחזק ולפתח קשר עם עולם הטבע, הם זקוקים לחוויות חיוביות ותכופות באוויר הפתוח

ילדי המחר: 14 רעיונות יצירתיים לפיתוח המודעות הסביבתית של הילדים

רוצים לגדל ילדים לעולם ירוק יותר? במקום לחפור להם על הנזקים שנגרמים לכדור הארץ, כך תעצבו את העמדות ואת דפוסי ההתנהגות שלהם כלפי הטבע באמצעות חוויות מרגשות

פורסם:

1. צאו איתם לטבע כמה שיותר

הדרך הטובה ביותר להתחיל עם ילדיכם את המסע להגברת המודעות הסביבתית שלהם היא לטעת בהם את האהבה לטבע. כדי לחזק ולפתח קשר עם עולם הטבע, הם זקוקים לחוויות חיוביות ותכופות באוויר הפתוח. מתן הזדמנויות לחוויות כאלה לילדים צעירים הוא תמצית החינוך הסביבתי. מכאן יהיה קל יותר לילדיכם לפתח כבוד לסביבה שהם מבלים בה ולאמץ הרגלי חיים ששומרים עליה, ועליהם.
ובקיצור: במקום להשאיר אותם בבית מול מסך הטלוויזיה או לבלות איתם בקניון ממוזג, צאו איתם כמה שיותר לפארקים או לים, רכבו איתם על אופניים, עשו איתם קמפינג, טיילו ברגל, שחקו במשחקים שונים במרחב הפתוח.

2. חזקו את אהבתם ליצורים חיים

ילדים צריכים לדעת שכשאנו משליכים פסולת לשטח הפתוח, אנחנו לא רק מזהמים את הסביבה אלא גם מסכנים את בעלי החיים ואת שאר היצורים החיים. למשל חתולי רחוב, שעטים על כל זבל שנקלע בדרכם, עלולים למות מחנק או מהרעלה לאחר שבלעו זכוכית שבורה, שקית ניילון או סוללות. גם השלכת מוצרי פלסטיק למקורות המים עלולה לגרום נזק לבעלי החיים הימיים, כך למשל צבי הים, שבולעים שקיות פלסטיק שהושלכו למים כי אלה נראות להם כמו מדוזות שמהן הם ניזונים ומתים בייסורים כתוצאה מהסתבכות של שקיות אלה במערכת העיכול שלהם.
7 צפייה בגלריה
אקולוגיה ילדים
אקולוגיה ילדים
כדי לעודד את אהבתם לבעלי חיים, אפשרו להם לאמץ אוגר, ארנבת, חתול או כלב ולטפל בהם
(צילום: Shutterstock)

כדי לעודד את אהבתם לבעלי חיים, אפשרו להם לאמץ אוגר, ארנבת, חתול או כלב ולטפל בהם. כמו כן צאו איתם לבלות במקומות שבהם מגדלים בעלי חיים בתנאים נאותים ומאפשרים לילדים ללטף ולהאכיל אותם.
עוד כתבות בפרויקט ה-ECO לוגי של מנטה:

3. הראו להם איך כיסא ישן יכול להפוך לנדנדה וסלסילה לעגלה

דרך מהנה ויצירתית במיוחד לצמצום כמות הפסולת שאנו מייצרים היא באמצעות שינוי ייעוד של פריטים ישנים. נסו להראות לילדים כיצד חפץ שרציתם להשליך יכול להפוך לאמנות שימושית. כשאתם עושים סדר בחפצים שיש בבית הכינו שתי ערימות: האחת תכלול פריטים לתרומה והשנייה פריטים שאפשר לשנות את יעודם. עודדו את הילדים לחשוב אסוציאטיבית מה למשל אפשר לעשות עם סלסילה ישנה שכבר אין בה צורך? עגלה לבובות; מכיסא ישן? נדנדה; מקרטון ביצים? מכלים להנבטת זרעים (לאחר שהשתילים יגדלו, פשוט מרטיבים את כוס הקרטון ושותלים אותה בקרקע).
7 צפייה בגלריה
אקולוגיה ילדים
אקולוגיה ילדים
מכלים להנבטת זרעים מקרטון ביצים
(צילום: Shutterstock)

4. צרו עם הילדים כלים מוזיקליים מפסולת שיש בבית

לא צריך מאמץ גדול כדי לשמח את הילדים ולהפוך אותם ללהקה מוזיקלית קצבית וידידותית לסביבה. במטבח תגלו שפע אוצרות שמהם אפשר לעשות ברגע כלי מוזיקלי מופלא. אפשר למשל להכין מערכת תופים מקופסאות שימורים וממכלי פלסטיק בגדלים שונים (אם אין מקלות זמינים, אפשר להשתמש בכפות); רעשן משני גביעי מעדן (שמים באחד מהם אורז או קטניות ומצמידים את הגביע השני בסלוטייפ, פתח מול פתח); קסילופון משישה בקבוקי בירה שטופים (מסדרים אותם ברווח של 2 ס"מ זה מזה על גבי קרש שטוח באורך של כחצי מטר ומדביקים אותם לקרש בדבק חם. ממלאים בכל בקבוק מים בכמויות שונות ומקישים במקל על הבקבוק לקבלת צלילים שונים).
עוד רעיונות לכלי נגינה DIY:

5. תנו להם מגרפה, כף ושתילים

גינון הוא דרך נפלאה וחווייתית ללמד את ילדיכם גינון בר קיימא. אם אתם מתגוררים בעיר, תוכלו לייצר גינה קטנה במרפסת או אפילו להקים קיר ירוק (קיר שמגדלים בו צמחים על גבי משטח אנכי. הילדים יוכלו לשתול צמחי תבלין ולהיות אחראים על ההשקיה ועל הגידול שלהם ובהמשך גם לעזור לכם לתבל את התבשילים בעזרתם.
7 צפייה בגלריה
אקולוגיה ילדים
אקולוגיה ילדים
הילדים יוכלו לשתול צמחי תבלין ולהיות אחראים על ההשקיה ועל הגידול שלהם ובהמשך גם לעזור לכם לתבל את התבשילים בעזרתם
(צילום: Shutterstock)

בימים מסוימים, כמו ימי הולדת או יום כדור הארץ, קחו אותם לשתול עצים (ניתן לעשות זאת דרך קק"ל). בסכום שווה לכל נפש יקבלו הילדים גם תעודה עם הקדשה אישית. הפעילות הזאת תספק לכם הזדמנות לנהל עם הילדים דיאלוג סביב התרומה של העצים לעולם בריא יותר. בהמשך חייהם יוכלו הילדים גם לקפוץ מדי פעם כדי לראות מה שלום העץ שלהם ולצפות בו גדל.

6. הראו להם כיצד שאריות אוכל נהפכות למזון לצמחים

בהמשך לפעילות מהסעיף הקודם הסבירו להם שמשאריות מזון אפשר להכין קומפוסט, מזון שצמחים אוהבים. בתהליך זה חיידקים ואורגניזמים נוספים מפרקים את שאריות הכריך או הפרי שהם לא סיימו בבית הספר ומייצרים מהם חומרי הזנה המכילים רכיבים חיוניים לצמחייה כמו חנקן, זרחן, אשלגן. הכנת הקומפוסט בלייב עלולה להרתיע ילדים רבים בשל הריח החריף, במקום זאת תוכלו להראות להם את התהליך באמצעות אחד מסרטוני היוטיוב הרבים המצויים ברשת.
קומפוסט ביתי:
ואפשר להכין גם דשן:

7. הפכו את הפרדת האשפה לחלק בלתי נפרד מנוף הבית

אם יש פעילות שמסייעת לשמירה על הסביבה, הרי זה מיחזור. בדרך זו ניתן לצמצם משמעותית את כמות הפסולת שאנו מייצרים, בפרט כשמדובר בפסולת שאינה מתכלה כמו מתכת או פלסטיק.
אבל אל תיזכרו בעניין רק ביום כדור הארץ, הפכו את המיחזור לחלק בלתי נפרד מהרגלי היומיום של הבית. למדו את הילדים כיצד להפריד בין סוגי אשפה באמצעות פחים מחולקים, או שלבו כמה פחים בצבעים שונים וקבעו למשל שפח כחול מיועד לניירות, פח כתום לאריזות פלסטיק וכך הלאה. כמו כן, צאו יחד איתם להשליך את הפסולת שהצטברה בפחי הענק שממוקמים בשכונה ומיועדים לבקבוקי זכוכיות, פלסטיק, מתכת, נייר, בגדים ופסולת אלקטרונית. אם אין אצלכם בשכונה הפרדת אשפה, תוכלו להתקשר למוקד העירוני ולקבל מידע היכן ניתן להשליך את סוגי הפסולת השונים. אפשר ליזום גם סיור משפחתי מודרך בפארק חירייה (בתיאום מראש עם מרכז המבקרים) כדי להמחיש לילדים את משמעות מצבור הזבל ואת נזקיו לסביבה.
7 צפייה בגלריה
35 צעדים לעולם ירוק יותר
35 צעדים לעולם ירוק יותר
למדו את הילדים כיצד להפריד בין סוגי אשפה באמצעות פחים מחולקים
(צילום: Shutterstock)

8. ותרו מדי פעם על נסיעה ברכב הפרטי לטובת נסיעה ברכבת

אם היעד קרוב, צאו להליכה ברגל או ברכיבה על אופניים. במרחקים גדולים יותר נצלו מדי פעם את הרכבת כאמצעי תחבורה. תגלו שהילדים מפיקים הנאה רבה מנסיעה ברכבת, שמאפשרת לכולם לשבת יחד זה מול זו, לדבר ולשחק. הסבירו לילדים שמעבר לכיף, כך כולכם תורמים את חלקכם בהפחתת זיהום האוויר ובהגנה על כדור הארץ.

9. הקימו סיירת ירוקה

קבעו לכם מועד קבוע (למשל אחת לחודש), שבו כל המשפחה, כצוות, יוצאת לסיור ניקוי שטחים פתוחים. הצטיידו בכפפות, בשקית גדולה ובחולצה שמיועדת אך ורק לסיורים האלה (אפשר אפילו להדפיס עליה: "צוות סיור ירוק" או "מי שלא מנקה, מלכלך"), ובחרו בכל פעם מקום אחר לסיור ניקוי - חוף הים, יער, פארק, גינה ורחובות השכונה. ילדיכם עשויים ליהנות הן מתרומתם לשמירה על כדור הארץ והן מהמחמאות שוודאי יקצרו מהעוברים והשבים.

10. עודדו אותם לאכול גלידה בוופל וציידו אותם בבקבוק ובקשית רב־פעמיים

אם הילדים שלכם ילמדו מגיל קטן שבוחרים בקונוס ופל במקום בכוס פלסטיק בגלידרייה, שותים מים בחוץ מבקבוק רב־פעמי או מכוס או מפחית בקשית רב־פעמית אישית או בקשית מתכלה, סביר להניח שגם בהמשך הם ישתדלו למזער ככל האפשר את השימוש בכלי אוכל ובפריטים שאינם מתכלים.

11. הציעו להם להפיק מדי פעם בזאר או מסיבת החלפות

עודדו את הילדים לעשות עם חבריהם אחת לכמה זמן בזאר או מסיבת החלפות. הרעיון: לקבוע יום שבו כל ילדי השכונה נפגשים בגינה הציבורית ועושים החלפות עם חברים, פעם של ספרים, פעם של צעצועים ופעם של בגדים. והנה לכם פעילות שגם נתנה חיים חדשים לפריטים השונים וגם חסכה אריזות קרטון ופלסטיק שמתלוות לכל מוצר חדש.

12. הקריאו להם סיפורים או העניקו להם במתנה ספרים בנושא כדור הארץ

בספריות תמצאו היום ספרים רבים לגילאים הצעירים והבוגרים יותר בנושא איכות הסביבה. הנה כמה לדוגמה:
  • "האיש שאהב עצים", נטלי וקסמן שנקר, עם עובד (גילאי 3־5)
  • "ההר של יאשקה", יוסי אבולעפיה, עם עובד (גילאי 3־8)
  • "אלטעזאכן", רינת הופר, דני ספרים (גילאי 4־12)
  • "ואנגרי — סיפור חייה של ואנגרי מאטאיי, האישה שנטעה 40 מיליון עצים", תמר ורטה זהבי, עם עובד (גילאי 9־14)

13. בימי הולדת הפריחו בועות סבון במקום בלוני הליום

כמו שאין יום הולדת בלי עוגה, אין חגיגה בלי בלונים. אבל למען הסביבה השתמשו לפחות בבלונים הרגילים ולא בבלוני הליום. כשבלון הליום מגיע לגובה של כמה קילומטרים, ההליום שבתוכו שואף להשוות לחצים ולצאת מהבלון. התוצאה: הבלון מתפוצץ, ושאריותיו צונחות לקרקע ומצטברות בסביבה בכמויות גדולות. מסיבה זו במדינות כמו קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי נאסר השימוש בהפרחת בלוני הליום. האפשרות הירוקה ביותר לסוגיית הבלונים, וגם החווייתית יותר, היא הפרחת בועות סבון בגדלים שונים.
7 צפייה בגלריה
במדינות כמו קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי נאסר השימוש בהפרחת בלוני הליום
במדינות כמו קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי נאסר השימוש בהפרחת בלוני הליום
במדינות כמו קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי נאסר השימוש בהפרחת בלוני הליום
(צילום: AFP )

ואם כבר יום הולדת, השתדלו להשתמש בכלים רב־פעמיים או בכלים מתכלים. מתעקשים על פלסטיק? הקפידו לפחות לציין על כל צלחת וכוס את שם הילד כדי למנוע את השימוש בכלים נוספים.

14. הגשם קפץ לביקור? הוא הביא לנו מתנה

כשיש תחזית מטאורולוגית לגשם, הכינו לכך את הילדים. אמרו להם שהגשם מביא איתו מתנה: מים, ומאחר שבישראל קיים מחסור חמור קבוע של מים, חשוב להימנע מבזבזנות מיותרת (למשל לסגור את הברז בזמן צחצוח שיניים ולטפל בכל דליפה מהברז). כדי ליהנות מהמתנה שמביא עמו הגשם, בקשו מהם להניח דלי במרפסת או בחצר הבניין, ולאחר שהוא יתמלא השתמשו בו לצרכים שונים, כמו להשקיית הגינה או לשטיפת הבית.
ייעוץ מקצועי: יניב פילדסט, מנכ"ל ומייסד הגן הסולארי — מרכז הדרכה לקיימות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button