שגרירות של מיניות נשית גלויה וחסרת בושה. דקוטה ג'ונסון, לילי אלן, גווינת' פאלטרו וקארה דלווין

צעצוע של סיפוק: איך הפך הסקס הנשי לטרנד הלוהט של עולם הוולנס

יותר ויותר כוכבות־על (מגווינת' פאלטרו ועד דקוטה ג'ונסון) משיקות צעצועי מין לנשים ומקדמות מיניות נשית חדשה, בריאה ומשוחררת - בלי להתנצל או להסמיק. קארה דלווין: "אני מעודדת את כולן לקחת את ההנאה שלהן לידיים"

פורסם:
כשמביטים בתמונה של גווינת' פאלטרו אוחזת בפסלון מעוצב שחלקו התחתון דמוי קונוס לבן, ראשו כדור ורדרד, וצווארו מוקף בטבעת מוזהבת, אפשר לטעות בקלות ולחשוב שמדובר בבושם חדש בצורת גביע גלידה, או אולי בעוד פרס נוצץ של תעשיית הסרטים. יש בתמונה הזאת את כל האלמנטים המוכרים שהתודעה שלנו מקשרת עם קמפיין ביוטי או זכייה באוסקר - שמלת ערב, מראה אלגנטי, חיוך גאה וכמובן אחיזה בוטחת בשתי ידיים בניחוח הטרי או בפרס הנחשק.
אלא שהפסלון הנאה הזה הוא לא בושם חדש וגם לא גרסה נשית ורדרדה לאוסקר. מה שפאלטרו מחזיקה בידיה הוא בכלל ויברטור לנשים שהשיקה בוולנטיין האחרון תחת מותג הבית שלה Goop. כל המהדורה הראשונה של השרביט הדו־כיווני הזה, שמחירו 95 דולר, נמכרה בתוך 24 שעות מרגע השקתו.
6 צפייה בגלריה
ויברטור של Goop, גווינת' פאלטרו
ויברטור של Goop, גווינת' פאלטרו
סולד אאוט תוך 24 שעות. הוויברטור של Goop. משמאל, בידיה של גווינת' פאלטרו
(צילום: Goop)

זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שפאלטרו נחשבת לאחת הנשים המשפיעות ביותר בתעשיית הוולנס ומכתיבה רבים מהטרנדים בתעשייה. החברה שלה, שהחלה ב־2008 ממטבח ביתה (כפי שמספרת האגדה האורבנית), היא כיום מעצמת לייף סטייל שמשווקת מנעד רחב של מוצרים - מתכשירי טיפוח, תוספי תזונה וארוחות ארוזות ועד פריטי עיצוב ויוקרה. ובכל זאת, אם תשאלו אנשים מה הם יודעים עליה חוץ מהעובדה ששיחקה פעם ב"שייקספיר מאוהב", סביר להניח שהתשובה תהיה "ההיא שמוכרת נרות בריח ואגינה". כי במהלך השנים האחרונות לא היה אפשר להתעלם מהעובדה הבולטת שפאלטרו הפכה את איבר המין הנשי לכוכב בפני עצמו.
מלבד נרות ריחניים לבית בניחוח הוואגינה שלה קידמה פאלטרו מוצרים וקונספטים נוספים שנתנו במה נאה לאיבר המין הנשי, בהם אמבט צמחי מרפא לשטיפה ואגינלית (שיעילותו הוטלה בספק על ידי מומחי בריאות), ביצים סיניות לחיזוק שרירי הנרתיק וחוברות צביעה של ואגינות שנמכרו כמתנה לכריסמס. גם בסדרת הנטפליקס שלה, The Goop Lab, שבה בחנה במעבדה את רעיונות הוולנס שלה, בחרה פאלטרו להקדיש פרק שלם לאורגזמה הנשית.
גווינת' פאלטרו: "עבור אנשים רבים ויברטור עדיין נחשב לדבר די גס. גם לא מלמדים אותנו כנשים איך להביע את מה שאנחנו רוצות. Goop שותף ליצירת תרבות מינית בריאה לנשים"
התגובות לרבים מהמהלכים של פאלטרו עד כה היו בהתאם למידת הנפיצות של הנושא - באזז שלילי בתקשורת וקיתונות של לגלוג ברשתות החברתיות, שכמובן רק הקפיצו את המכירות. "אפשר להתייחס לזה כפרובוקציה ואפשר להתייחס לזה כאקטיביזם", אומרת תמר מור־סלע, מחברת רב־המכר "ערות" ויוצרת סדרת הדוקו "ערות" שחקרה בשבע השנים האחרונות את המיניות הנשית. "אני מאמינה ששני הדברים מתקיימים בו זמנית, וזה בסדר. גם לנשים מותר לעורר פרובוקציות ולהתפרנס מזה. אבל אין ספק שכשגווינת' פאלטרו שמה על סדר היום את המיניות הנשית זה סוג של נרמול".
אבל החדשות הבאמת מחדשות הן שפאלטרו ממש לא לבד בנרמול הזה. בחודשים האחרונים יותר ויותר סלבריטאיות־על מובילות קמפיינים מתוקשרים לצעצועי מין שפונים לקהל הנשי. לא בושם, לא ביוטי, אלא ויברטורים מעוצבים, מפוסלים לעילא ובעלי גוונים עזים כמו ורוד ואדום שצובעים את עמודי המגזינים והחדשות המרכזיים בלי להתנצל. ב"גרדיאן" כבר הצהירו שצעצועי המין של הסלבס הם טרנד עולה, וכך גם במגזין Vice, ובמגזין "ווג" סיכמו את זה בשאלה: האם צעצועי המין הם הבושם החדש של הסלבריטאיות?

קמפיין של עונג

בין השמות הבולטים לצד פאלטרו אפשר למצוא את הזמרת הבריטית לילי אלן, את הדוגמנית והשחקנית קארה דלווין ואת השחקנית דקוטה ג'ונסון. כולן, אגב, לא משמשות רק בתור "הפנים היפות" של מותגי המיניות שהן מקדמות, אלא חתומות עליהם כיזמיות או כשותפות. "מדובר בנשים שמינפו את מעמדן האישי, וזה אופורטוניזם אקטיביסטי מצוין", מסבירה מור־סלע. "מעבר לתועלת האישית שהן מרוויחות, יש כאן גם תרומה רחבה יותר - מודל חדש: אני יכולה להיות גם אישה, גם דוגמנית או שחקנית וגם למכור את הגוף שלי כי בא לי, אבל אני יכולה לעשות את זה איך שאני רוצה וגם לעשות מזה כסף".
קארה דלווין: "אני מאמינה שחשוב שנשים ירגישו בנוח בכוחן המיני. אני מקווה שבאמצעות הקול והפלטפורמה שלי אוכל להגביר ולעודד את כולן לקחת את ההנאה שלהן לידיים"
לדבריה, גם השילוב המיתולוגי והסימביוטי של מין וכסף הוא משוואה שצריך לפרק ולהרכיב מחדש כשמדברים על מיניות נשית. "נשות העסקים האלה שעושות כעת את כל היזמויות בתחום המיניות גם עושות מיליונים על הדרך. בכך הן אומרות לנשים: מותר לכן להגיע לאורגזמות וגם להרוויח כסף. זה לא מלוכלך ולא מגונה. גם זה יוצר נרמול. מין וכסף הם שני דברים שנחשבים מלוכלכים ביחס לנשים כי יש ביניהם קשר".
ויש, כך מתברר, עוד הרבה תפיסות לפרק כשזה מגיע לסקס נשי. "עבור אנשים רבים ויברטור עדיין נחשב לדבר די גס", אמרה פאלטרו בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "זה כמובן השתנה מאוד בעשור האחרון, אבל עדיין תוכן מיני מפעיל אצלנו כל מיני טריגרים. גם לא מלמדים אותנו כנשים איך להביע את מה שאנחנו רוצות. Goop שותף ליצירת תרבות מינית בריאה לנשים".
6 צפייה בגלריה
מוצרי סקס של Womanizer, מותג Liberty בשיתוף לילי אלן
מוצרי סקס של Womanizer, מותג Liberty בשיתוף לילי אלן
"הדרך היחידה לשבור מיתוסים היא לדבר עליהם בפתיחות וללא בושה או אשמה". לילי אלן עם ה-Liberty
(צילום: Womanizer)

שגרירה נוספת של מיניות נשית גלויה וחסרת בושה היא כאמור לילי אלן, ונראה שגם לה יש הרבה עבודה לעשות בשינוי השיח הציבורי. הזמרת, שמזוהה עם גישה בלתי מתנצלת ליחסים ברבים משיריה, חברה לאחרונה למותג הגרמני Womanizer והשיקה תחתיו מוצר משלה שנקרא Liberty. היא הצטרפה לחברה כמי שאמונה על השחרור המיני ומובילה קמפיין תחת ההאשטג IMasturbate# שמטרתו ליצור מודעות חיובית לאוננות נשית ולשיח פתוח על הנושא. "צעצועי מין עדיין נתפסים כטאבו מכיוון שהם קשורים לאוננות ולהנאה נשית", מצוטטת אלן בהודעת החברה לעיתונות, "הנאה נשית בפני עצמה היא טאבו. הדרך היחידה לשבור מיתוסים כאלה היא לדבר עליהם בפתיחות, בתדירות גבוהה וללא בושה או אשמה".
6 צפייה בגלריה
מוצרי סקס שלWomanizer, מותג Liberty בשיתוף לילי אלן
מוצרי סקס שלWomanizer, מותג Liberty בשיתוף לילי אלן
צעצוע הסקס החדש שפיתחה לילי אלן
(צילום: Womanizer)

מבט מרפרף על ההיסטוריה של ההנאה הנשית מדגים שיש לנו כנראה עוד מה לקדם בדיבור על אוננות נשית. בשנת 1953 מצא חוקר המיניות אלפרד קינסי כי רק 62% מהנשים בארצות הברית דיווחו כי הן מאוננות לעומת 92% מהגברים. 60 שנה מאוחר יותר, בשנת 2018, פורסם דו"ח העונג העולמי, ובו 92% מהגברים האמריקאים ציינו כי הם מאוננים - מספר זהה לשנת 1953. לעומת זאת, בקרב הנשים חלה עלייה - 76% דיווחו כי הן מאוננות. "נשים עושות סקס, תפנימו", אומרת מור־סלע בהומור, "העניין הוא שהן גם צריכות ליהנות מזה, וזה מה שעדיין לא הפנימו בתרבות. תרבותית זה עדיין מזעזע, אפילו נשים עצמן מזדעזעות שהעונג עצמו גורם להן אי נעימות. זה לא אמור להיות ככה".
אחד מסימני השינוי הוא המינוי החדש של קארה דלווין - פרסונה שנחשבת מאוד פתוחה בנוגע למיניות ולהעדפות המיניות שלה - כשותפה לחברה ויועצת יצירתית של לורה דיקרלו, חברת צעצועי מין בניהול נשים. "כשהתחברתי לראשונה לצוות של החברה, התברר לי עוד יותר שיש לנרמל את נושא הבריאות המינית", אמרה בריאיון ל־Teen Vogue. "אני מאמינה שחשוב שנשים או אנשים שמזדהים כנשים ירגישו בנוח בכוחן המיני. אני מקווה שבאמצעות הקול והפלטפורמה שלי אוכל להגביר ולעודד את כולם לקחת את ההנאה שלהם לידיים".

אורגזמה כלכלית

עוד סלבריטאית שהצליחה למנף את ההצלחה הקודמת שלה בתעשייה היא דקוטה ג'ונסון ("50 גוונים של אפור"), שכיכבה בפנטזיות הסאדו להמונים. במהלך שיווקי אלגנטי עשתה השחקנית ניכוס לדימוי המוכר שלה והפכה אותו להון חדש. בחודשים האחרונים היא משקיעה־שותפה בחברת Maude שמתמחה במוצרי Sexual Wellness ומייצגת אותם כדוברת רהוטה ובקיאה בשיח. לדברי ג'ונסון, תעשיית הבריאות המינית נמצאת בבעלות אותן חברות זה 100 שנה. "השיח מיושן ואינו תורם לאנשים בתקופתנו. בעיניי, הטיפול בגוף בהיבט מיני צריך להיות כמו טיפוח העור או פעילות גופנית. יחסי מין ובריאות מינית הם חלק בלתי נפרד מטיפוח עצמי". היא מדברת על כך שצריך להתייחס לסקס ולמיניות תחת מטריית הוולנס - בדיוק כמו שיוגה, מדיטציה וספא נחשבים מזמן לחלק אינטגרלי בבריאות הפיזית וברווחה הנפשית שלנו.
6 צפייה בגלריה
דקוטה ג'ונסון
דקוטה ג'ונסון
משקיעה־שותפה בחברת Maude שמתמחה במוצרי Sexual Wellness. דקוטה ג'ונסון
(צילום: Maude)
6 צפייה בגלריה
מוצרי סקס של Maude בשיתוף דקוטה ג'ונסון
מוצרי סקס של Maude בשיתוף דקוטה ג'ונסון
"יחסי מין ובריאות מינית הם חלק בלתי נפרד מטיפוח עצמי". מוצרים של Maude
(צילום: Maude )

גם מור־סלע חושבת שסקס צריך להיכנס למטרייה הרחבה הזאת. "אורגזמה היא דבר בריא, היא דבר נחוץ ורצוי, ויש כמובן מחקרים שמוכיחים את זה. בעיניי זה אחד הדברים הכי חשובים לוול ביאינג שלנו. ויברטור הוא כמובן לא תחליף לקשר אנושי, הוא בנוסף. הוא צעצוע. יש לזה איזשהו ערך שנותן לגיטימציה לנשים לשחק עם מה שעושה להן טוב באיזו דרך שהן רוצות. וזה גם שם את המיניות במקום נורא טבעי, כמו שקונים לחם וחלב, שזה חשוב לקיום האנושי. אז נכון שאם אנשים לא יעשו סקס הם לא ימותו, אבל איכות החיים שלהם תהיה גרועה מאוד".
תמר מור־סלע: "אורגזמה היא דבר בריא, היא דבר נחוץ ורצוי, ויש כמובן מחקרים שמוכיחים את זה. בעיניי זה אחד הדברים הכי חשובים לוול ביאינג שלנו. אז נכון שאם אנשים לא יעשו סקס הם לא ימותו, אבל איכות החיים שלהם תהיה גרועה מאוד"
אם עוברים על דו"חות המכירות של עולם הוולנס, נראה שאנחנו נהנות מאיכות חיים חסרת תקדים לאחרונה. קטגוריית הסקסואל וולנס היא לא רק מושג שנשמע כמו משהו שימכור טוב אלא מגלגלת בפועל הרבה מאוד כסף. על פי דו"ח שפורסם על ידי Allied Market Research, שוק הבריאות המינית זינק מ־23 מיליארד דולר בשנת 2014, ל־74.77 מיליארד דולר בשנת 2019, ועד שנת 2027 הוא צפוי להגיע ל־108.32 מיליארד דולר. בשנת 2020 היוו צעצועי המין כשתי חמישיות מהשוק העולמי. Goop של פאלטרו אישר שבשנת 2020 הוכפלו מכירות מוצרי הבריאות המינית והפכו לאחת הקטגוריות הצומחות ביותר באתר, וגם Womanizer שמובילה אלן רשם עלייה של 193% במכירות בארצות הברית לעומת השנה שעברה.
אם תהיתם מה פשר הקפיצה המרשימה בשנה החולפת, תעשו את עצמכם מופתעים כשנגיד - קורונה. המגפה, שכפתה עלינו בילוי בדלת אמותינו והגבילה את המפגשים עם פרטנרים מיניים, הייתה מנוע חזק לשוק העינוג העצמי. מומחי בריאות המליצו כבר בתחילת המגפה לצמצם פרטנרים כדי למנוע הידבקות בנגיף, ומחלקת הבריאות של העיר ניו יורק אף הגדילה לעשות ויצאה בהמלצה לציבור: "אתם בן הזוג המיני הבטוח ביותר של עצמכם". לפי נתוני המכירות, נראה שההמלצה הזאת די תפסה.

לא באלי פאלי

מעבר לכסף הרב שנמצא בידיים נשיות, גם העיצוב עבר מהפך בריא. זה לא שלא ראינו קודם מוצרים ארגונומיים, נועזים או מפתיעים, אבל משהו בכל זאת השתנה בתעשיית צעצועי המין לנשים. אם הנשים שמובילות את המיני מהפכה הזאת מדברות כמעט בקול אחד על הצורך בנרמול, גם בתחום העיצוב נדרשה חשיבה מחודשת. "כל כך הרבה ויברטורים הם ממש פאליים או שהם נראים כמו משהו שקנית בחנות מין", אמרה פאלטרו בריאיון ל"ניו יורק פוסט". "ממש הסתקרנתי מהרעיון שזה יהיה משהו שנראה ממש יפה ומגניב, משהו שאת יכולה להניח בגלוי על שידת הלילה שלך". היא מספרת שבחברה השקיעו מחשבה מיוחדת ליצירת ויברטור שעוזר להפחית את הסטיגמות סביב צעצועי מין. התוצאה העיצובית, כאמור, היא פסלון דמוי טילון שיכול להתיישב בטבעיות על הטואלט לצד הבישום. בפועל מדובר בוויברטור שמורכב מכדור עיסוי בצדו האחד ושרביט בצדו השני ומאפשר 64 שילובי רטט שונים.
גוון ה"שרביט" של פאלטרו הוא ורדרד מעודן, אבל אם את מהנועזות יותר, אולי תימשכי יותר לצעצוע החדש שפיתחה אלן, שהולך הרבה יותר רחוק בבחירת הגוונים - ורוד בזוקה בשילוב אדום־כתום עז. כך או כך, אין ספק שהמיניות הנשית מקבלת לאחרונה רוח גבית מנשים שנמאס להן מחיבור של סליזיות לאחד ההיבטים היותר משמעותיים בוול ביאינג שלהן. ומה איתך?
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button