איך תדעו מה הדושה של בן/בת הזוג שבהם אתם חושקים?

אהבה טיפוסית: מה אתם יכולים ללמוד על אהבה, תשוקה וזיווג נכון מהרפואה ההודית

האם הם ספונטניים וזקוקים לפרפרים בבטן, חובבי ריגושים שבוערת בהם אש התשוקה, או אולי דווקא רצים למרחקים ארוכים ביחסים? גלו באילו טיפוסים אתם חושקים לפי האיורוודה ומהי הדרך אל לבם

חגית אריאלי־שיינפלד
עודכן:

סביר להניח שבמהלך חייכם יצא לכם לחפש אהבה בלא מעט מקומות - באתרי ההיכרויות, אצל קואוצ’רים, יועצים ושדכנים למיניהם, באפליקציות, ברשתות ואולי אפילו בקלפים ובכוכבים. אבל האם ידעתם שאפשר למצוא אהבה, תשוקה וזיווג נכון גם ביסודות היקום? אם טרם שאלתם את עצמכם: "האם אני טיפוס של ואטה או פיטה?", נראה שעדיין לא יצא לכם לחפש אהבה בהודו, או ליתר דיוק, באיורוודה (הרפואה ההודית המסורתית). לפי האיורוודה, יסודות היקום משפיעים לא רק על הבריאות ועל החוסן הגופני שלנו, אלא גם על האופן שבו אנו מבטאים את האהבה ואת התשוקות שלנו, ומקנים לנו כלים לבחירת בני הזוג המתאימים לנו.

סיפור אהבה

האיורוודה מתבססת על ההנחה שכיצורים חיים בני האדם כפופים לאותם חוקי טבע וריתמוס שלפיהם מתנהל העולם ונתונים להשפעתם. לפי תורה זו, היקום מורכב מחמישה יסודות – חלל, אוויר, אדמה, אש ומים – וכך גם הגוף האנושי. כל אחד מהיסודות האלה מאופיין באיכויות שונות, דוגמת: חום וקור, יובש ולחות, קלילות או כבדות. מתוך החלוקה לחמשת היסודות הכלליים נוצרה אחת התיאוריות החשובות ביותר באיורוודה - תורת הטרי־דושה. דושה (Dosha) - שפירושה בסנסקריט הוא "זו שנוטה לצאת מאיזון" - אחראית על מגוון תפקודים פיזיולוגיים, כימיים ומנטליים בגוף האדם, כמו גם על עונות השנה ועל שעות היממה, ויוצרת השפעות חיוביות ושליליות גם יחד.
לפי תיאוריית הטרי־דושה, קיימות שלוש ביו־אנרגיות המתקיימות בכל חומר ומשפיעות על כל מנגנוני החיים: ואטה (Vata), פיטה (Pitta) וקאפה (Kapha). בהמשך לכך מחלקת האיורוודה את כל היצורים החיים, על מרכיביהם ועל התפקודים שלהם, לשלושה טיפוסים עיקריים בהתאם לדומיננטיות של הדושות שלהם שנקבעת ברגע ההתעברות, כלומר "טבע מולד". אצל רוב האנשים קיימת דומיננטיות של שתי דושות, אבל יש גם מקרים שבהם תהיה דומיננטיות של דושה אחת באופן מובהק או השפעה של שלוש הדושות באופן שווה - "סאמה דושה". איך תדעו מה הדושה של בן/בת הזוג שבהם אתם חושקים? שימו לב למאפיינים וגלו את הדרך ללבם.

טיפוסי ואטה (אוויר וחלל): ספונטניות, פנטזיות וגיוון

4 צפייה בגלריה
טיפוסי אהבה
טיפוסי אהבה
זקוקים לפרפרים בבטן באופן תמידי. טיפוסי ואטה
(צילום: Shutterstock)

המאפיינים הפיזיים: בעלי מבנה גוף רזה וצר (לעתים אף ממש מתקשים להעלות במשקל) עם ורידים וגידים בולטים, מפרקים מתפוקקים, עור יבש, שיער דליל, ונוטים לסבול מקור.
האישיות: בעלי דמיון מפותח, תפיסה מהירה ונטייה לרוחניות. נוטים לאימפולסיביות ולגירויים חיצוניים שיכולים להוציא אותם מאיזון (כמו מוזיקה רועשת, אורות בוהקים, משחקי מחשב ומסכים). בעלי קצב דיבור מהיר, נוטים לקפוץ מדבר לדבר, חרדתיים ומוסחים בקלות. זקוקים לקרקוע ולפחות הסחות דעת.
החושים הדומיננטיים: מישוש ושמיעה. זקוקים למגע ולגירוי שמיעתי. עם זאת, במצבים של חוסר איזון יכולים לגלות רגישות יתר.
ד"ש מהדושה: מכירים את השיר של סטינג, "אם אתה אוהב מישהו, שחרר אותו"? העיקרון הזה נכון כפליים לגבי הוואטה. אם תעניקו לו את החופש ואת המרחב שהוא זקוק להם, הוא יחזור אליכם. אם תגבילו אותו ותצרו את צעדיו, הוא יתעופף מחייכם במהירות האור
הדרך אל הלב שלהם: טיפוסי ואטה אוהבים לגוון את חיי האהבה שלהם ואת מספר הפרטנרים שלהם מתוך צורך בריגושים חדשים ועושים זאת בתדירות משתנה. שגרה היא מילה גסה עבורם (למרות שהם זקוקים לה יותר מכל). לכן הם גם יעדיפו פרטנרים שישמרו על "ראש פתוח" ועל ספונטניות, יזרמו עם ההתלהבות ועם הפנטזיות שלהם, ויסתגלו מהר לשינויים ולמצבים מתחלפים. הם זקוקים לפרפרים בבטן באופן תמידי, ואל תתפלאו אם הם ישכחו להתקשר אליכם או ישנו תוכניות במהירות מסחררת – כי אצל "ואטה" כל תוכנית היא בסיס לשינויים.
מינון מומלץ ליחסים: למרות הרצון העז והתשוקה המרובה של טיפוסי הוואטה, דווקא מומלץ עבורם לשמור על "אש נמוכה" ולקיים יחסי מין בתדירות נמוכה של פעם עד פעמיים בחודש.
איך תפתו אותם: עיסוי שמנים מפנק יכבוש את לבם כי מגע הוא אלמנט משמעותי מאוד עבורם. כמו כן, הזמינו אותם לבילוי בחיק הטבע במזג אוויר חמים, לערב רומנטי אינטימי (או סתם להתכרבל בשמיכה יחדיו מול סרט טוב), שלחו להם שיר אהבה, או לחשו על אוזנם מחשבות מפתות בזמן מעשה אהבה. אפשרות נוספת היא ללכת דווקא על הקיצוניות השנייה – צאו איתם לבילוי אקסטרים שמעורר את האדרנלין בגוף.

טיפוסי קאפה (אדמה ומים): יציבות, שלווה וארוחה טובה

4 צפייה בגלריה
טיפוסי אהבה
טיפוסי אהבה
טיפוסי קאפה? שימוש במטעמים מהמטבח בחדר המיטות שלכם עשוי להוסיף צבע לחיי האהבה
(צילום: Shutterstock)

המאפיינים הפיזיים: בעלי מבנה גוף מסיבי, חזק וכבד (יש האומרים שהם יכולים להעלות במשקל רק מלהביט באוכל), עור רך ושמנוני, שיער עבה ומלא, רגישים לקור.
האישיות: בעלי סבלנות וקצב איטי, תפיסה איטית יחסית וזיכרון מעולה. יציבים ושלווים. אוהבים לנצל את זמנם הפנוי לשינה ולמנוחה.
החושים הדומיננטיים: טעם וריח - מה שהופך אותם לחובבי בישול ואוכל משובח ולרגישים לריחות גוף ובכלל.
ד"ש מהדושה: לפעמים מפתה להזיז לטיפוסי הקאפה את "הגבינה שלהם" ולהוציא אותם מאזור הנוחות, אבל השתדלו לא להפתיע אותם יותר מדי. הם חובבי הצפוי והמוכר, וכל שינוי דרמטי עלול לערער את הקרקע היציבה מתחת לרגליהם
הדרך אל הלב שלהם: סבלנות והקניית ביטחון הן מילות המפתח. טיפוסי הקאפה נוטים להיות מופנמים בדרך כלל ואינם כאלה שנפתחים בקלות. אבל מרגע שהצלחתם להיכנס ללב שלהם, הם ירעיפו עליכם חום ויעטפו אתכם באהבה כמו שרק הם יודעים. הם גם ירוצו איתכם למרחקים ארוכים, כמו חתונה למשל, וישמרו על נאמנות.
מינון מומלץ ליחסים: אמנם הסקס לא נמצא בראש מעייניהם, אבל דווקא לטיפוסי קאפה, שמעדיפים לקיים יחסי מין בתדירות נמוכה, המלצה מפתיעה - ההמלצה החמה עבורם היא לקיים יחסים בתדירות של פעמיים עד שלוש בשבוע, מכיוון שהם ניחנים בעמידות גבוהה יותר מבחינת חוסן גופני לעומת הטיפוסים האחרים.
איך תפתו אותם: האימרה של נפוליאון ש"הצבא צועד על קיבתו" נכונה גם כאן. ארוחה טובה תמיד תעורר אותם, וגם שימוש במטעמים מהמטבח בחדר המיטות שלכם עשוי להוסיף צבע לחיי האהבה שלכם. מומלץ להקפיד על מקלחת טובה ועל ריח גוף נעים ורענן.

טיפוסי פיטה (אש ומים): ריגושים, תשוקה וסטייל

4 צפייה בגלריה
טיפוסי אהבה
טיפוסי אהבה
אמבט עם נרות ריחניים עושה את זה לטיפוסי פיטה
(צילום: Shutterstock)

המאפיינים הפיזיים: בעלי מבנה גוף ומשקל ממוצע, שריריים ואתלטיים. רגישים לחום, לשהייה בשמש ולטמפרטורות גבוהות ונוטים להזיע בקלות. בעלי עור שנוטה לאדמומיות (וגם לפיגמנטציה, לנמשים ולנקודות חן) ולשיער ג'ינג'י. הגברים בעלי נטייה להקרחה.
האישיות: אינטליגנטיים, בעלי תפיסה מהירה, ביקורתיים ופרפקציוניסטים. מנהיגים באופיים, בעלי יכולת ארגון וכריזמה וחוש אסתטי, תחרותיים, אוהבי אתגרים מנטליים ונוטים להעמיס על עצמם מטלות. מתקשים לדחות סיפוקים (למשל, אל תנסו למנוע ארוחה מטיפוס פיטה רעב).
החושים הדומיננטיים: ראייה. מייחסים חשיבות רבה לאסתטיקה, למראה חיצוני ולגירוי ויזואלי.
ד"ש מהדושה: מאחרים כרוניים? עשו לעצמכם טובה ורכשו יומן ושעון. אם אתם לא מאלה שעומדים בלוחות זמנים או בהבטחות שלהם – תצטרכו לחפש לכם טיפוס אחר.
הדרך אל הלב שלהם: טיפוסי הפיטה אוהבים ריגושים ותעוזה, והסקרנות היא נר לרגלם. המילים "מונוטוניות" ו"שעמום" לא נמצאות בלקסיקון שלהם. הם אוהבים להיות במחיצת פרטנרים רחבי אופקים כמוהם, שאוהבים ליזום ושהתשוקה בוערת בהם. עם זאת, חשוב להם להרגיש שהם המובילים ובעלי המילה האחרונה. זקוקים לתשומת לב ולפינוק כדי להרגיש שהם במרכז.
מינון מומלץ ליחסים: לטיפוסי הפיטה, שבוערת בהם אש האהבה (וגם אש העיכול), מומלץ לקיים יחסים אחת לשבועיים, ללמוד לשלוט על הדחפים שלהם ולהיות קשובים יותר לבני הזוג.
איך תפתו אותם: אם בן או בת הזוג שבהם אתם חושקים הם טיפוס פיטה, כדאי שתשקיעו במלתחה שלכם. תשכחו מלחכות להם בבית בטרנינג ובשיער פרוע כי עבורם זה Turn Off רציני. נסו במקום זאת: ערב רומנטי לאור ירח מלא, אם אפשר סמוך למקור מים, או אמבט עם נרות ריחניים. גם מחמאה טובה ותחושה שהם מוערכים יעשו את העבודה.

דושות מקבילות או ניגודים משלימים?

ומה גורסת האיורוודה על השאלה הנצחית: האם כדאי להתאחד עם מי שדומה לנו או דווקא עם מישהו המנוגד לאופיינו ומשלים אותו? גם כאן התשובה אינה חד משמעית. יש מי שיאמר שהכי מומלץ לצאת עם אדם שהדושה שלו דומה לשלנו – טיפוס שחולק את אותו הטמפרמנט, ההרגלים ותפיסת העולם, כדי שלא נאבד עניין ונגיע למחלוקות בגלל מקצב שונה. כך למשל, ואטה הספונטניים, המהירים וחובבי השינויים עשויים לאתגר את טיפוסי הקאפה האיטיים והיציבים. לעומת זאת, יש מי שיטען שכדאי לדבוק בבני זוג בעלי איכויות הפוכות משלנו, ודווקא כך נוכל אולי לאזן זה את זה.
  • חגית אריאלי־שיינפלד היא מטפלת מוסמכת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)

סיפור אהבה
פורסם לראשונה: 12:15, 11.02.21
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button