שיפור האינטליגנציה הרוחנית מסייע לאנשים לאמץ השקפה חיובית ולהשיג שלווה פנימית

SQ: יכול להיות שזה הסוג המשמעותי ביותר של אינטליגנציה אנושית?

האינטליגנציה הרוחנית מרחיבה את יכולתנו להבין את עצמנו ואת האחרים ברמה העמוקה יותר. האם זו תכונה מולדת, מה ההבדל בינה לבין אינטליגנציה רגשית ולמה לכל אחד מאיתנו מומלץ לפתח את כישורי האינטליגנציה הרוחנית שלו? 12 עובדות על התכונה שעוזרת לאמץ השקפה חיובית ולהשיג שלווה פנימית - וטובה גם לעסקים

פורסם:
1. אינטליגנציה רוחנית (SQ - Spiritual Quotient) היא "אינטליגנציה של הנשמה" ככזו היא מרחיבה את היכולת שלנו להבין את עצמנו ואת האחרים ברמה העמוקה יותר, להיות יצירתיים ושלמים במקום שלנו, להגמיש ולהחליף את הכללים ולשנות מצבים. כמו כן היא מקנה לנו יכולת הבחנה, חוש מוסרי, הבנה וחמלה.
עוד בעובדות החיים:
2. המונח הוצג לראשונה על ידי פרופ' דנה זהר, פיזיקאית, פילוסופית ויועצת לניהול מאוניברסיטת הרווארד בנאום שנשאה בכנס מדעי שנערך במלזיה ב־1997 הציגה זהר לעמיתיה אינטליגנציה נוספת הקיימת בנו, "אינטליגנציה רוחנית", וטענה שהגיע הזמן "להוציא אותה לאור". כשסיימה את דבריה עמד הקהל על רגליו, הריע לה וביקש לדעת עוד. מאז הוציאה זהר שישה ספרים העוסקים בנושא בשיתוף עם בעלה המנוח, הפסיכיאטר איאן מרשל.
3. המחשבה הזאת התעוררה בה לאחר שקראה את "אינטליגנציה רגשית", ספרו של ד"ר דניאל ג'יי גולמן בראיונות עמה הסבירה זהר שהמחשבה שקיימת בנו אינטליגנציה רוחנית התעוררה בה לאחר שקראה את הספר של הפסיכולוג ד"ר דניאל ג'יי גולמן. לדבריה, חשה שהייתה חסרה בו התייחסות לאינטליגנציה הקושרת בין הנפש, הגוף והסביבה - כזו המתייחסת למטרה, לחזון ולערך של הווייתנו ושתסייע לנו להיות בני אדם טובים יותר, שמנהלים חיים מלאי משמעות.
3 צפייה בגלריה
אינטליגנציה רוחנית
אינטליגנציה רוחנית
אינטליגנציה רוחנית מול רגשית. המחשבה של פרופ' זהר שקיימת בנו אינטליגנציה רוחנית התעוררה בה לאחר שקראה את הספר של הפסיכולוג ד"ר דניאל ג'יי גולמן
4. הווארד גרדנר, ממציא "תיאוריית האינטליגנציות המרובות", התייחס לסוג הזה של אינטליגנציה כבר ב־1983 גרדנר, פסיכולוג התפתחותי מהרווארד וממציא תיאוריית האינטליגנציות המרובות (1983), זיהה שמונה סוגי אינטליגנציות: לשונית, לוגית־מתמטית, מוזיקלית, מרחבית, תנועתית, בינאישית, אישית ונטורליסטית (יכולת להתמודד עם איתני ותנאי הטבע). הוא טוען שיש גם אינטליגנציה תשיעית - אינטליגנציה קיומית, העוסקת בשאלות הגדולות. גרדנר מתכוון לאינטליגנציה רוחנית, אך הוא ממאן להכליל אותה בתיאוריה, ככל הנראה בשל הכלים הלא מהימנים למדידה.
שיפור האינטליגנציה הרוחנית מסייע לאנשים לאמץ השקפה חיובית ולהשיג שלווה פנימית. שינוי זה בגישה משפר את המוטיבציה ליצירת שינוי ואת השליטה העצמית, וכפועל יוצא עוזר להפחית את רמות הלחץ הגבוהות שאנו נתונים בהן בשל הקצב הקדחתני של החיים המודרניים
5. אינטליגנציה רגשית מאפשרת לנו לפעול בתוך גבולות המצב, הרוחנית מניעה אותנו לשינוי המצב לפי ג'יי גולמן, האינטליגנציה הרגשית מאפשרת לנו לשפוט באיזה מצב אנו נמצאים ואז להתנהג בהתאם, כלומר לפעול בתוך גבולות המצב ולתת למצב להוביל אותנו. לעומתה, אינטליגנציה רוחנית מעוררת בנו שאלות נרחבות יותר כמו: האם אנחנו רוצים בכלל להיות במקום המסוים הזה והאם היינו מעדיפים לשנות את המצב.
6. יש הרואים באינטליגנציה הרוחנית את הסוג המשמעותי ביותר של אינטליגנציה זאת בשל יכולתה לייצר שינוי באנשים, ואף בחברות ובתרבויות. שיפור האינטליגנציה הרוחנית מסייע לאנשים לאמץ השקפה חיובית ולהשיג שלווה פנימית. שינוי זה בגישה משפר את המוטיבציה ליצירת שינוי ואת השליטה העצמית, וכפועל יוצא עוזר להפחית את רמות הלחץ הגבוהות שאנו נתונים בהן בשל הקצב הקדחתני של החיים המודרניים.
7. חוקרים סבורים שמדובר בתכונה מולדת אבל כפי שילד בעל כישרון מוזיקלי לא יממש אותו אם הוא לא ילמד את תורת המוזיקה ויתרגל נגינה על כלי, כך גם עם אינטליגנציה רוחנית. כדי להיות בעלי אינטליגנציה רוחנית מפותחת עלינו לחזק ולתרגל את הכישורים הרוחניים.
מחקרים הראו שמנהלים ועובדים בעלי אינטליגנציה רוחנית גבוהה מצליחים לקבל החלטות טובות יותר תחת לחץ בשל המאפיינים של אינטליגנציה זו. יש להם יותר אחריות כלפי מקומם בעבודה והם שומרים על צניעות ולא מונעים מכוח, ממעמד ומכסף
8. אינטליגנציה רוחנית מפותחת מאופיינת ב־12 תכונות וכישורים זהר ומרשל זיהו במחקרם 12 תכונות וכישורים המאפיינים אינטליגנציה רוחנית מפותחת:
  • מודעות עצמית גבוהה
  • יכולת להיות ספונטניים, גמישים ומסתגלים
  • לחיות חיים על פי ערכים ועקרונות רוחניים
  • גישה הוליסטית (יכולת לראות את השלם, את האחד)
  • חמלה (יכולת להיות רגיש כלפי אחרים ולגלות אמפתיה עמוקה)
  • יכולת גיוון
  • רוח עצמאית (יכולת לעמוד נגד דעות של אחרים ולא לנטוש את הערכים שלכם)
  • ענווה
  • צורך לשאול "למה" ולהבין דברים לעומקם, מהזווית הרוחנית
  • יכולת להגדיר ולתפוס מחדש מצבים ורגשות וליצור מצבים ומציאות חדשים
  • גישה חיובית (יכולת לצמוח מטעויות, מכישלונות ומסבל)
  • לחיות עם תחושה של ייעוד בחיים שהיא מעבר למטרה ארצית/חומרית
9. יש קשר בין חוויות מיסטיות לאינטליגנציה רוחנית מוגברת מחקר חדש שפורסם בכתב העת Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice קושר בין חוויות מיסטיות לאינטליגנציה רוחנית מוגברת. לפי המחקר, נשים שדיווחו על חוויות מיסטיות נטו להיות גם בעלות אינטליגנציה רוחנית גבוהה יותר, והוא מספק עדות לכך שחוויה מיסטית היא תופעה רוחנית ולא פתולוגית לחלוטין כפי שהיא נתפסת.
3 צפייה בגלריה
אינטליגנציה רוחנית
אינטליגנציה רוחנית
ש קשר בין חוויות מיסטיות לאינטליגנציה רוחנית מוגברת
(צילום: shutterstock)
10. בשנים האחרונות השתלבה האינטליגנציה הרוחנית במגזר העסקי מחקרים הראו שמנהלים ועובדים בעלי אינטליגנציה רוחנית גבוהה מצליחים לקבל החלטות טובות יותר תחת לחץ בשל המאפיינים של אינטליגנציה זו. יש להם יותר אחריות כלפי מקומם בעבודה והם שומרים על צניעות ולא מונעים מכוח, ממעמד ומכסף.
11. למרות הדמיון ביניהן, לאינטליגנציה רוחנית אין בהכרח זיקה לדת לדת יש אמונות וכללים ברורים הנאכפים על ידי התרבות, ואילו הרוחניות קשורה לשקט נפשי, לחיבור בלתי אמצעי לנשמה וליחסים של הפרט עם החיים ביקום.
12. לכל אחד מאיתנו מומלץ לפתח את כישורי האינטליגנציה הרוחנית שלו זאת מאחר שבין השאר היא מגבירה את היכולת שלנו להתמודד עם כל אתגר, מצב או נסיבות חיים בקלות יחסית ובחסד. היא מאפשרת לנו לצאת מהדשדוש ב"בוץ" של חיי היומיום ולראות דברים מנקודת מבט רחבה, רעננה ומוארת.

ייעוץ מקצועי: ד"ר תומר סברון, נוירוביולוג ופסיכולוג קליני רוחני ומנחה סדנאות להיפנוזה עצמית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button