בריחת שתן. אפשר וכדאי לטפל

צמודים לשירותים?

למה זה קורה, למה דווקא לכם, מה אפשר לעשות לבד, ואיך אפשר להיעזר בעולם הרפואה. ד״ר רוית יחיאלי כהן, אורולוגית מומחית בבית חולים איכילוב, מפרטת כל מה שצריך לדעת על שלפוחית רגיזה

בשיתוף חברת אסטלס
פורסם:
1. מה זה בעצם שלפוחית רגיזה?
שלפוחית רגיזה הינה תסמונת קלינית המתאפיינת בתסמינים הבאים: ‭
  • קושי להתאפק (דחיפות למתן שתן) עם או ללא דליפת שתן. ‭
  • ‬תכיפות־תדירות גבוהה של מתן שתן, בדרך כלל מעל 8 פעמים במהלך היום. ‭
  • לעתים גם יקיצה לילית לצורך הטלת שתן, יותר מפעם אחת בלילה.‬‬‬

2. איך זה פוגע באיכות החיים?
שלפוחית רגיזה עלולה להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים, לדוגמה: הימנעות מפעילויות מחוץ לבית (במקומות שבהם אין שירותים נגישים), פגיעה בדימוי העצמי, הפרעות בתפקוד המיני, פגיעה בתעסוקה (לבעלי מקצוע ללא נגישות מיידית לשירותים) ועוד.

3. למי זה קורה?
שכיחות התסמונת זהה בין גברים לנשים, אך נשים נוטות לדלוף יותר. השכיחות באוכלוסייה הכללית (בשני המינים) עולה עם הגיל ומגיעה לכדי רבע עד שליש בעשורים השישי והשביעי לחיים.

4. למה זה קורה?
4 צפייה בגלריה
ד"ר רוית יחיאלי כהן, אורולוגית מומחית
ד"ר רוית יחיאלי כהן, אורולוגית מומחית
ד"ר רוית יחיאלי כהן, אורולוגית מומחית
(יחידת צילום בית חולים רמב"ם)
ברוב המקרים הגורם להתפתחות שלפוחית רגיזה אינו ידוע. אך חשוב לציין שיש מקרים שבהם מופיעים תסמיני שלפוחית רגיזה במטופלים עם מחלות הקשורות למערכת העצבים.


4 צפייה בגלריה
(shutterstock/Asap creative)

5. מה אתם יכולים לעשות בעצמכם?
לשים לב מה וכמה אתם שותים. זה הדבר הראשון והבסיסי שנמליץ עליו – שינוי בהרגלי השתייה, כלומר לצמצם שתייה של משקאות משתנים (קפה, תה, קולה ואלכוהול). ‭
לאמן את השלפוחית. טיפול התנהגותי שבו מנסים באופן יזום לדחות את הטלת השתן, או במילים פשוטות – להתאפק, וכך לתרגל את השלפוחית להטלת שתן במרווחי זמן ארוכים יותר. אפשר לעשות את זה גם לבד. ‭
לפנות לפיזיותרפיה של רצפת האגן. ‭
לרדת במשקל. ירידה במשקל יכולה לעזור ולשפר הפרעות הקשורות בהטלת שתן.‬‬‬‬

4 צפייה בגלריה
יש פתרונות, יש תקווה
יש פתרונות, יש תקווה
יש פתרונות, יש תקווה
( shutterstock \ Asap creative)

6. אבחנה רפואית, איזה בירור נעשה?
כמה אתם שותים ומה: היות שיש קשר ישיר בין כמות השתייה היומית לכמות הטלת השתן היומית, מומלץ למלא "יומן רישום שתייה והטלת שתן" – טבלה פשוטה למילוי המסכמת את כמות השתייה היומית ואת כמות הטלת השתן ותדירות מתן השתן במהלך היום והלילה. כמו כן כדאי להתייחס לסוג השתייה – מי ששותה משקאות משתנים בכמות גדולה (קפה, תה, קולה), סביר שיזדקק להטיל שתן בתדירות גבוהה יותר, אך לא בהכרח בגלל שהוא סובל משלפוחית רגיזה.
שלילת תסמינים נלווים אחרים אשר עלולים לרמז לנו על בעיות אחרות במערכת השתן: לדוגמה, צריבה במתן שתן יכולה לרמז על זיהום בדרכי השתן, אירועים של שתן דמי יכולים לרמז על גידולים במערכת השתן או אבנים בדרכי השתן. אם יעלה חשד לסיבה אחרת לתסמינים, תופנו לבירור מלא על ידי האורולוג/ית.
אבחנה תרופתית: יש מגוון תרופות המובילות לצורך מוגבר להטלת שתן (תרופות להורדת לחץ דם, תרופות פסיכיאטריות ועוד). קיימות שתי קבוצות של תרופות לטיפול בשלפוחית רגיזה: הקבוצה הראשונה והוותיקה מבין השתיים היא התרופות האנטי כולינרגיות. הקבוצה השנייה שייכת למשפחת תרופות בטא 3 אגוניסטיות. מנגנון הפעולה של הטיפול התרופתי הוא עיכוב ההתכווצויות הבלתי רצוניות של שריר השלפוחית (על ידי הרפיה), דבר שיוביל לשיפור בתסמינים – תדירות הטלת השתן היומית תרד, המרווחים בין הטלות השתן יגדלו, יהיו פחות אירועים של דליפת שתן מדחיפות, ויהיו פחות יקיצות במהלך הלילה לצורך הטלת השתן. אפשר להתחיל טיפול תרופתי יחיד או משולב (שתי התרופות יחד). תופעות לוואי המזוהות עם הטיפול האנטיכולינרגי הינן יובש בפה, נטייה לעצירות, טשטוש ראייה. כמו כן נטילת תרופות בעלות השפעה אנטיכולינרגית בגיל המבוגר מזוהה עם סיכון לירידה קוגניטיבית (שימו לב: הן אסורות לשימוש במטופלים עם גלאוקומה זווית צרה). התרופה האחרת שציינו נמצאה במחקרים יעילה באותה המידה אך שכיחות תופעות הלוואי זהה לפלצבו (כלומר שיעור נמוך של תופעות לוואי). תרופה זו אסורה לשימוש במטופלים עם יתר לחץ דם שאינו מאוזן תרופתית, כמו כן יש להתאים את המינון במטופלים הסובלים מאי ספיקת כבד או כליות. ‭
מומלץ לבצע: בדיקות דם לשלילת סוכרת ובדיקות שתן לשלילת זיהום.‬‬‬‬

7. טיפולים זעיר פולשניים – התותחים הכבדים
מטופלים שלא הגיבו בצורה טובה מספיק לטיפול התרופתי או מטופלים שלא יכולים ליטול את הטיפול התרופתי (עקב התוויות נגד) יופנו לטיפולים זעיר פולשניים: הזרקה של בוטוקס לשלפוחית השתן או גירוי עצבי.
הזרקה: ההזרקה מבוצעת בהרדמה מקומית או כללית, ובמהלכה יוזרק בוטוליניום טוקסין A (בוטוקס) לדופן השלפוחית. פעולה זו מובילה להרפיה של שריר השלפוחית ולשיפור בכל תסמיני השלפוחית הרגיזה. סיבוכים של הפעולה: זיהום בדרכי השתן, דימום מדרכי השתן, קושי בהטלת שתן או אצירת שתן מוחלטת (במקרה כזה יוכנס קטטר או שיהיה צורך בביצוע צנתור עצמי לסירוגין – ברוב המקרים לפרק זמן של עד שישה שבועות מההזרקה).
גירוי עצבי: בטיפול זה מבוצע גירוי של עצבים הקשורים לתפקוד ולשליטה במערכת השתן, המוביל להטבה בתסמיני השלפוחית הרגיזה.

8. אפשר לרפא את זה?
אפשר וכדאי! ישנם כמה קווי טיפול שבהם ניתן לטפל בשלפוחית רגיזה. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או האורולוג/ית, על הפתרונות המתאימים לך.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button