בעיה עם בולמי זעזועים אנושיים היא שעם הזמן בלימת הזעזועים עלולה לשחוק את היחסים ולגרום להתרחקות

4 סימנים לכך שאתם משמשים כבולמי זעזועים בקשר - ולמה זה מזיק לזוגיות

האם אתם סופגים את הכעסים והטלטלות, מעלימים עין מעלבונות, מחליקים ומיישרים את היחסים כדי שכולם יהיו מרוצים? כך תזהו אם אתם לוקחים על עצמכם את תפקיד בולם הזעזועים ולמה כדאי שתבלמו את דפוס ההתנהגות הזה

פורסם:
לבולמי הזעזועים במכונית יש תפקיד חשוב. הם מונעים טלטלות ותנודות, סופגים את המהמורות שעל הכביש והופכים את הנסיעה לחלקה יותר. ללא בולמי הזעזועים במכונית תהיה הנסיעה מטלטלת יותר ותגרום לשחיקת הבלמים והצמיגים במהירות גדולה יותר.
גם בקשרים אנושיים יש בולמי זעזועים, והתפקיד שלהם דומה למדי לזה של בולמי הזעזועים במכונית: הם סופגים את הכעסים, הטלטלות, מעלימים עין מעלבונות, מחליקים ומיישרים את היחסים כדי שכולם יהיו רגועים ומרוצים. חוה אוסטרובסקי, פסיכותרפיסטית (MSW) המתמחה בטיפול וייעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי, מסבירה שאנשים שלוקחים על עצמם את תפקיד בולם הזעזועים מצמצמים באופן קבוע את צורכיהם למען נוחיותם של אחרים כדי למזער קונפליקטים.
עוד יחסים, זוגיות ואהבה:
"הבעיה עם בולמי זעזועים אנושיים היא שעם הזמן בלימת הזעזועים עלולה לשחוק את היחסים ולגרום להתרחקות", היא אומרת. איך תזהו אם אתם משמשים כבולמי זעזועים בקשר ולמה כדאי שתבלמו את דפוס ההתנהגות הזה? אוסטרובסקי מציעה ארבעה סימנים שיעזרו לכם:

1. קשה לכם לדבר על הצרכים שלכם בקשר

קשיים בקשר נגרמים פעמים רבות בשל ציפיות שלא התגשמו, אכזבה ותסכול. רבים מדברים על היסטוריה של מערכות יחסים מאכזבות בשל קושי לתקשר את צורכיהם באופן ברור ורהוט מחשש לעורר מהומות. לעתים קרובות אנשים אלה משמשים בולמי זעזועים בקשר. הם מדחיקים את הצרכים שלהם למען "השלום" וכדי לא ליצור "רעשים". הם מרגישים שאין להם מקום ואין להם רשות לרצות משהו ממערכת היחסים ומעדיפים לבלום ולהחניק את הרצונות שלהם כדי שהסביבה תהיה מרוצה והקשר יימשך.

2. אתם מתעלמים מהתנהגות חסרת התחשבות כלפיכם

בולם הזעזועים האנושי מקבל, מתעלם או ממזער התנהגות חסרת התחשבות ומחשבה של האחר גם כשזו מופנית כלפיו. למרות שהוא מרגיש כעס ותסכול בשל התנהגותם של אחרים, החשש שדיבור פתוח על מצב העניינים יחמיר את המצב גורם לו לשתוק ו"לא לעשות מזה עניין". לאורך זמן ההימנעות מ"לדבר על זה" הופכת לברירת המחדל במקום תקשורת ישירה וברורה.

3. אתם מרגישים אחריות לשמירת השקט והשלווה של הסביבה

כשבולם הזעזועים מרגיש אחריות לשמירת השקט והשלווה של הסביבה שלו הוא נכנס למתח נפשי רב. מצד אחד הוא לא אחראי להתנהגות של אחרים ואין לו שליטה על התנהגות כזו, ומצד שני הוא מרגיש אחריות לכך שכולם ירגישו טוב. פעמים רבות הוא לוקח על עצמו אחריות בלתי סבירה לכך שמערכות היחסים במשפחה יהיו טובות ומשלם מחיר אישי כבד בלחץ ובמתח נפשי.

4. אתם מוצאים את עצמכם מסבירים או מצדיקים את התנהגותם של אחרים כדי לטשטש את מה שקרה בפועל

"זאת לא הייתה הכוונה", "הוא רק רצה לעזור", "היא לא שמה לב" - בולמי הזעזועים מומחים בהחלקת קונפליקטים או התנהגות של אחרים. הם רוצים למנוע קונפליקטים ומוכנים להגן על אחרים, גם כשהם בעצמם לא מאמינים לדברים שהם אומרים. לעתים קרובות זה גורם להם לתחושת תסכול וכעס בשל אחריות ועומס יתר, ולעתים גם מוביל לתחושת חרדה סביב מערכות היחסים שלהם.
אם אתם לוקחים עליכם את התפקיד הזה במערכות היחסים שלכם, אתם עלולים ליפול לאשליה של שלום ושלווה, אבל בפועל להתרחק זה מזה עד כדי סיכון היחסים עצמם

למה כדאי לבלום את דפוס הקשר הזה?

תפקיד בולם הזעזועים אינו מתגמל בטווח הארוך אם אתם לוקחים עליכם את התפקיד הזה במערכות היחסים שלכם, אתם עלולים ליפול לאשליה של שלום ושלווה, אבל בפועל להתרחק זה מזה עד כדי סיכון היחסים עצמם.
הוא גורם לתסכולים מצטברים האסטרטגיה של הדחקת הצרכים והרצונות בקשר אינה יעילה לאורך זמן כי התסכולים מצטברים והיחסים לא מתפתחים. ביטוי הצרכים שלכם בקשר, גם אם זה לא נעים בתחילה, חשוב מאוד לקשר מספק לאורך זמן.
הוא מחבל באפשרות לתקשורת ברורה ובהירה הבסיס למערכות יחסים בריאות הוא תקשורת ברורה ובהירה. ללא תקשורת כזאת מערכות היחסים מתקשות להתקיים. למרבה הצער, תקשורת ברורה יכולה להרגיש מאתגרת ומסובכת, ולכן רבים מעדיפים לסבול ולא להסתכן בקונפליקטים.
וגם באפשרות לקונפליקט המנוהל נכון לרוב קונפליקט איננו דבר רע. מובן שאיננו מדברים על קונפליקט הגולש לתוקפנות ואלימות, חלילה. קונפליקט המנוהל נכון עשוי להצמיח קשר משמעותי שבו הצרכים של כל אחד ואחת נשמעים באופן ברור וישיר. ביחסים שבהם מנסים לשמור על שקט תעשייתי באמצעות הימנעות, היחסים נשארים בסוג של קיפאון המביא לריחוק ולניתוק.
2 צפייה בגלריה
ביחסים שבהם מנסים לשמור על שקט תעשייתי באמצעות הימנעות, היחסים נשארים בסוג של קיפאון המביא לריחוק ולניתוק
ביחסים שבהם מנסים לשמור על שקט תעשייתי באמצעות הימנעות, היחסים נשארים בסוג של קיפאון המביא לריחוק ולניתוק
ביחסים שבהם מנסים לשמור על שקט תעשייתי באמצעות הימנעות, היחסים נשארים בסוג של קיפאון המביא לריחוק ולניתוק
(צילום: Shutterstock)
בלתי אפשרי להיות בו זמנית בולם זעזועים ומחולל שינוי חיובי דברים אינם משתנים ללא שיחה גלויה ופתוחה על הצרכים, ההתנהגויות והגבולות של כל אחד ואחת ועל המחיר שמשלמים על הפרתם. לעתים טיוח והחלקה של דברים חיוניים לאי שבירת כלים. עם זאת, שימוש קבוע כ"בולם זעזועים" יגרום לחוסר שינוי, להמשך תסכול, וכאמור אף עלול להוביל לקץ היחסים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button