השראה

רוצים לשפר את הצלחת הילדים בלימודים? נסו קצת השראה

איך צפייה בסרטים כמו "חומות של תקווה" מסייעת להתמודדות עם אתגרי החיים, ולמה בוסים "מעוררי השראה" גורמים דווקא להיעדרויות מהעבודה? 14 עובדות מרתקות על השראה

פורסם:
1. השראה היא ניצוץ או הברקה שמתעוררים בזמן חשיפה למישהו או למשהו וגורמים לנו להסתכל על העולם מנקודת מבט חדשה.
היא נמצאת בכל מקום ובכל זמן. היא יכולה, למשל, לנחות עלינו בזמן הליכה על חוף הים, בעת מפגש עם אדם מסוים, וגם בעת צפייה בסרט, קריאת ספר או האזנה למוזיקה.
2. לא תמיד נבחין בה.
ההשראה חמקמקה במיוחד. ייתכן שהיא תדפוק על דלתנו ולא נבחין בה, אבל ברגע שנחוש בה היא עשויה להבעיר בתוכנו את התשוקה לייצר משהו חדש.
3. לפי המיתולוגיה היוונית השראה היא מתת אל שאחראיות לה תשע המוזות.
אלות היצירה, האמנות, המדע, המחול, המוזיקה, ההיסטוריה, הספרות, המחזאות והאסטרונומיה. בכל עת שהשתוקק היוצר היווני לפתח יצירה חדשה, הוא היה פונה למוזה ומבקש שתנחה אותו.
4 צפייה בגלריה
השראה
השראה
מחקרים מראים כי היא מסייעת לנו להשיג יעדים חדשים ומגבירה את תחושת הכרת התודה וההערכה
(צילום: Shutterstock)

4. לפי הפסיכולוגיה יש לה שלושה היבטי ליבה.
הפסיכולוגים טוד תראש ואנדרו ג'יי אליוט, שחקרו בין היתר את הפסיכולוגיה של ההשראה, הגיעו למסקנה שלהשראה יש שלושה היבטי ליבה:
  • התעוררות - ההשראה מתעוררת ספונטנית, ללא כל התכוונות.
  • התעלות - ההשראה מתעלה מעל דאגות היומיום והמגבלות בשגרת החיים שלנו.
  • מוטיבציה - ההשראה נוסכת בנו מוטיבציה לייצר משהו חדש, טוב יותר.
5. אנשים שפתוחים לחוויות חדשות חווים יותר השראה.
תראש ואליוט פיתחו גם את "סולם ההשראה", המודד את התדירות שבה חווה אדם השראה בשגרת יומו. הם גילו שאנשים שהיו פתוחים יותר לחוויות חדשות ודיווחו על "קלט" או "מסר" בעת שביצעו את משימותיהם היו גם אלה שחוו יותר השראה. במחקרים אחרים נמצא גם כן כי פתיחות לחוויה מגיעה לעתים קרובות לפני ההשראה.
6. יש להבחין בין השראה פסיבית להשראה אקטיבית.
השראה פסיבית מתעוררת בזמן שאנחנו קוראים מאמר או פוסט או מקשיבים לנאום או לריאיון. היא יכולה לגרום לנו להתרגשות רבה, אפילו לעור ברווז. היא גם יכולה לגרום לנו לחשוב על רעיונות חדשים, אך היא לא תייצר את הבעירה הפנימית שתניע אותנו לעשייה.
השראה פעילה, לעומת זאת, תייצר את ההנעה הפנימית, התשוקה והמוטיבציה לייצר משהו חדש. לרוב היא מתרחשת בזמן עבודה ממושכת או בזמן תרגול ולעתים אף צצה בזמן שאנו עושים טעויות.
7. להשראה יש יתרונות מוכחים.
מחקרים מראים כי היא מסייעת לנו להשיג יעדים חדשים, מגבירה את תחושת הכרת התודה וההערכה, מרוממת את מצב הרוח ומספקת לנו תחושה של הישגיות.
8. בעיקר היא מסייעת לנו להרחיב את היכולות שלנו ולהאמין שהבלתי אפשרי – אפשרי!
אחת ההוכחות המפורסמות לכך מתועדת בתחרות ריצה שהתקיימה באוקספורד בשנת 1954, שבה האתלט הבריטי רוג'ר בניסטר היה הראשון שהצליח לרוץ מייל אחד בפחות מארבע דקות. באותם ימים היה מקובל לחשוב כי הגוף האנושי אינו מסוגל לשבור את מחסום הארבע דקות בריצת מייל. בניסטר, שהיה באותם ימים סטודנט לרפואה, לא רק עורר השראה בקרב ספורטאים רבים להתעלות מעל הציפיות או החסמים, אלא גם גרם לרבים להבין כיצד האמונות שבראשנו עלולות לעכב אותנו ולפגוע בהצלחתנו.
4 צפייה בגלריה
השראה
השראה
להתעלות מעל הציפיות או החסמים
(צילום: Shutterstock)
9. צפייה בסרטים מעוררי השראה מסייעת להתמודדות עם אתגרי החיים.
כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Mass, Communication and Society. במחקר השתתפו כ־1,000 גברים ונשים שהתבקשו להשיב על שאלון לאחר צפייה בסוגים שונים של סרטים. נמצא כי משתתפים שצפו בסרט שיש בו משמעות עמוקה ותובנות על החיים, כמו למשל "חומות של תקווה", דיווחו על רגשות המשלבים אושר ועצב יחד שגרמו להם להרגיש מרוממים ועוררו בהם רצון להשיג מטרות מוסריות וערכיות יותר בחיים, לעומת משתתפים שצפו בסרט בעל משמעות מופחתת, למשל "ספרות זולה".
10. בוסים "מעוררי השראה" גורמים דווקא להיעדרויות מהעבודה.
האם הבוס האולטימטיבי הוא מנהל שמעורר השראה? ספק גדול. במחקר שפורסם בכתב העת Journal Work & Stress ב־2016, נמצא כי בחברות ובארגונים שבראשם עמדו מנהלים שזכו לתואר "מעוררי השראה" נרשם שיעור גבוה יותר של היעדרויות וימי מחלה שלקחו העובדים. החוקרים הסבירו שלרוב מנהלים מעוררי השראה מעודדים פרפקציוניזם ונוטים לגרום לעובדיהם להישאר בעבודה שעות מרובות, לצמצם את ההפסקות ולוותר על יציאות לחופשות. בעקבות זאת רמת הסטרס בקרב העובדים עולה, ויחד איתה גוברת הנטייה לפתח מחלות.
11. האם אדם עם מוגבלות שמגיע להישגים מופלאים נחשב ל"מעורר השראה"? תלוי את מי שואלים.
ב־2016 פתחה ד"ר פרנסיס ראיין, עיתונאית, חוקרת ופעילה פוליטית בריטית, בקריאה לאמצעי התקשורת לחדול מלכנות אנשים עם מוגבלויות שהגיעו להישגים "מעוררי השראה". לטענתה, התואר הזה בהקשר הזה מקפל בתוכו שתי הנחות יסוד רווחות ומוטעות בציבור: האחת, שהמוגבלות היא טרגדיה שיש להתגבר עליה. השנייה - שכל אדם עם מוגבלות יכול לעשות כל מה שירצה, ואם הוא לא הצליח, משמע שלא ניסה מספיק.
12. בתחום ההוראה ההשראה נחשבת לערך הגבוה יותר.
מדגים זאת היטב הסופר האמריקאי וויליאם ארתור וורד באחד הציטוטים המפורסמים שלו: "מורה בינוני - אומר; מורה טוב - מסביר; מורה מצוין - מדגים; מורה מושלם - מעורר השראה".
13. רוצים לשפר את הצלחת הילדים בלימודים? ספרו להם על האתגרים שניצבו בפני דמויות דגולות.
במחקר מ־2016 הוכיחו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה שספרי לימוד שכללו תיאורים על האתגרים האישיים (כמו עוני, דיכאון, אובדן) והמקצועיים שעמם התמודדו מדענים דגולים כמו אלברט איינשטיין, הצליחו לעורר יותר השראה ומוטיבציה בקרב התלמידים ואף להביא לשיפור בציונים בתחום המדעים. זאת בהשוואה למשתתפי קבוצת הביקורת, שלימודיהם התבססו אך ורק על ההישגים המדעיים של המדענים.
4 צפייה בגלריה
השראה
השראה
ספרי לימוד שכללו תיאורים על האתגרים האישיים והמקצועיים שעמם התמודדו מדענים דגולים כמו אלברט איינשטיין, הצליחו לעורר יותר השראה ומוטיבציה בקרב התלמידים ואף להביא לשיפור בציונים בתחום המדעים
(צילום: Shutterstock)
14. מה אתם צריכים לעשות כדי לעורר השראה באחרים?
היו נאמנים לערכים שלכם, סמנו מטרות והתקדמו לעברן, ושתפו את העולם בסודות ההצלחה שלכם.
ייעוץ מקצועי: סמדר רצון, יועצת קריירה ומאמנת אישית ודוקטורנטית בסוציולוגיה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button